Jump to content
IGNORERAD

Scandalics golfresor är redan uppstartade för säsongen


Ulrika

Recommended Posts

Redan i morgon, måndag 4 oktober, drar vi igång första golfresan för säsongen. Den går till Rayong CC (Royal Lake) och kostar allt som allt 950 bahtsingar (Greenfee 400+Caddiefee 250+Transport t/r 250+Admin 50).

Man hittar all information om pris och spelschema samt bokar in sig på www.scandalic.nu. (Sidan är fortfarande under konstruktion så håll till godo och kom gärna med tips och önskemål)

Nytt för i år - förutom hemsidan - är att jag tar hand om golfen i stället för Sture. Jag kommer inte vara med och spela varje dag och därför har vi haft möjlighet att sänka priset i år.

Vi kommer fortfarande tillhandahålla samma service som tidigare år, dvs, hemsida med onlinebokning, reseledare med till banan som tar hand om allt köande mm, psc reducerade greenfeepriser, inregistrering av resultat till psc, dagliga frivilliga minitävlingar, klubbförvaring samt rabatterad mat o dryck i restaurangen en timme före avgång efter hemkomst.

Välkomna att vara med och spela och träffa nya golfkamrater!

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt att ni kör på med golfen.

Hur går man tillväga för att få ett PSC hcp.

När jag tidigare spelat med Scandalics har det snackats olika regler som "fri dropp för pluggad boll gällande hele spelfältet" och att inte droppzonerna är tillämpliga. Var kan man hitta dessa lokala regler som gäller för era arrangemang

/Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt att ni kör på med golfen.

Hur går man tillväga för att få ett PSC hcp.

När jag tidigare spelat med Scandalics har det snackats olika regler som "fri dropp för pluggad boll gällande hele spelfältet" och att inte droppzonerna är tillämpliga. Var kan man hitta dessa lokala regler som gäller för era arrangemang

/Mankan

Mankan fan vad du krånglar,

snart vill du väl ha egen caddy med oxå :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mankan fan vad du krånglar,

snart vill du väl ha egen caddy med oxå :rotfl:

Ja exakt. Snygg och trevlig ska hon vara också. ;)

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt att ni kör på med golfen.

Hur går man tillväga för att få ett PSC hcp.

När jag tidigare spelat med Scandalics har det snackats olika regler som "fri dropp för pluggad boll gällande hele spelfältet" och att inte droppzonerna är tillämpliga. Var kan man hitta dessa lokala regler som gäller för era arrangemang

/Mankan

Hej Mankan.

För att få ett PSC hcp behöver man bli medlem i PSC. Det kostar 400 i adminavgift första gången + 500. Sedan 500 per år. I Sverige måsta man ju vara med i en klubb för att få spela. PSC är en sådan klubb. Hett tips! Du kan ta med dig foto o stålars hit. Jag har ansökningshandlingar här och kan åka o lämna in hos PSC åt dig

Man får ett PSC-hcp som baseras på USGAs hcp-regler redan efter 5 spelade rundor men det krävs hela 20 rundor för att man skall kunna vara med i en tävling. USGA hcp baseras på ett snitt av de 10 bästa av de senaste 20 spelade rundorna och enligt USGA ska man alltid spela enligt sin bästa förmåga och alltid lämna in sina resultat för hcp uppdatering.

Scandalic spelar efter samma lokala regler som PSC. Jag kommer lägga upp en svensk översättning på vår hemsida vad det lider. Originalet på engelska hittar du på; http://www.pattayasports.org/site/index.php?option=com_content&view=article&id=111&Itemid=62

Kul om du hade lust och komma och spela med oss ikväll!!!

//UIrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mankan.

För att få ett PSC hcp behöver man bli medlem i PSC. Det kostar 400 i adminavgift första gången + 500. Sedan 500 per år. I Sverige måsta man ju vara med i en klubb för att få spela. PSC är en sådan klubb. Hett tips! Du kan ta med dig foto o stålars hit. Jag har ansökningshandlingar här och kan åka o lämna in hos PSC åt dig

Man får ett PSC-hcp som baseras på USGAs hcp-regler redan efter 5 spelade rundor men det krävs hela 20 rundor för att man skall kunna vara med i en tävling. USGA hcp baseras på ett snitt av de 10 bästa av de senaste 20 spelade rundorna och enligt USGA ska man alltid spela enligt sin bästa förmåga och alltid lämna in sina resultat för hcp uppdatering.

Scandalic spelar efter samma lokala regler som PSC. Jag kommer lägga upp en svensk översättning på vår hemsida vad det lider. Originalet på engelska hittar du på; http://www.pattayasports.org/site/index.php?option=com_content&view=article&id=111&Itemid=62

Kul om du hade lust och komma och spela med oss ikväll!!!

//UIrika

Hade absolut varit trevligta att spela ikväll. Tyvärr måste jag jobba hela hösten hemma i "Svedala". Dyker dock upp i slutet på januari. Får väl se om man får ihop 20 rundor i vinter då. Annars gäller Svenska hcp då vid bettingen antar jag.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

*skrattar* freudiansk felskrivning...

Återkommer om hcp i morgon. Känns som det blir en halv uppsats och jag tyvärr inte tids att plita just nu.

hej så länge

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade absolut varit trevligta att spela ikväll. Tyvärr måste jag jobba hela hösten hemma i "Svedala". Dyker dock upp i slutet på januari. Får väl se om man får ihop 20 rundor i vinter då. Annars gäller Svenska hcp då vid bettingen antar jag.

Förlåt sent svar. - Men du ska nog vara lika glad för det för under tiden har jag redigerat ned min ursprungliga "uppsats" en hel del och här återstår essensen; ;-)

För att följa gängse tävlingsregler och samtidigt göra det så rättvist som möjligt för alla våre spelare gäller på tävlingar anordnade av Scandalic att:

1. Om man endast har svenskt hcp (eller norskt/finskt/tyskt etc) hcp gäller det.

2. Om man endast har ett PSC hcp gäller det.

3. Om man har både svenskt och PSC hcp gäller det lägsta. UNDANTAG: Om PSC hcp är att betrakta som aktuellt och rättvisande gäller det framför det svenska även om det är högre. En förutsättning för att PSC hcp skall betraktas som aktuellt och rättvisande är att de 20 senast spelade rundorna (som kan vara spelade både i Sverige och Thailand)är inregistrerade hos PSCs hcp-kommitté.

Det kommer an på spelaren att kontrollera att tävlingsledningen har korrekt hcp.

Väl mött!!!

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej igen. Scandalics förra hcp-regel-formuleringen blev lite rörig. Essensen är egentligen fortfarande den samma men nu säger vi att det lokala hcpet alltid gäller i första hand och har man inget sådant får man ta till sitt svenska. Det lokala hcpsystemet bygger på att man lämnar in alla sina scorer för att få ett rättvisande hcp och golf i stort är ju en gentlemannasport där ingen förväntas mygla med sitt hcp varvid alla torde ha rättvisande hcp. Se nedan för mer utförlig info hur det lokala systemet fungerar.

Så länge jag nu skött golfen på Scandalic är det faktiskt intressant att notera är att de med svenska hcp inte alls är chanslösa mot de med lokala hcp så jag börjar luta åt att det är en myt eller att man inte justerat sina resultat korrekt tidigare. Ren okunskap och inte alls något mygel mao!

//Ulrika

P.s. Det går ju att spela golf utan att tävla och insatsen i vår frivilliga och dagliga lilla maxslag-tävling är bara 100 baht och gör bara det hela lite roligare.

Scandalics hcp regler

I tävlingar anordnade av Scandalic gäller i första hand uppdaterat och giltigt hcp från Pattaya Sport Club*** (Det skall alltså finnas med på hcp-listan som kommer ut varje söndag och redovisas på PSC:s hemsida utan asterix)

Finns du inte med på PSC lista gäller ditt svenska hcp.

Det kommer an på spelaren att se till att tävlingsledningen har antecknat rätt hcp.

Förklaring:

Scandalic har genom åren provat en mängd olika hcpjämkningslösningar för att få det så rättvist som möjligt vid tävlingar anordnande av Scandalic. Vi har funnit att ovanstående är det enklast hanterbara och, om alla börjar rapporetera in alla sina resultat, även det mest rättvisande hcp-regelverket som går att uppnå..

Problemet ligger i att med Scandalic spelar vissa som bara kommer från Europa några veckor om året, andra som kommer ner flera månader i sträck och åter andra som är bosatta i Thailand. Allas förutsättningar är alltså olika och värre blir det då man beaktar att man använder sig av två olika hcp-system. I Sverige använder man sig av EGA:s hcp-system och i Thailand av USGA's hcp system.

EGA:s hcp system bygger på poängboogie och man låter endast tävlingsronder samt förutbestämda sällskapsronder vara hcp grundande. Endast marginella höjningar och sänkningar är tillåtna.

USGA:s hcp system bygger på slaggolf och alla rundor är hcp grundande. Hcp'et räknas ut genom ett snitt på de tio bästa justerade(!) resultaten av de tjugo senast spelade rundorna. Systemet utgår från att man alltid spelar efter sin bästa förmåga och genom justering av resultaten eliminerar man katastrofhål.

Exempel på justering: En spelare med 10-19,9 i hcp får anteckna max 7 slag i den justerade bruttoscoren (alltså inte tävlingscoren!). Har spelaren slagit 7 eller färre slag (oavsett om par 3 eller 5 hål) behöver scoren inte justeras. Har spelaren i stället slagit 9 slag (oavsett om par 3 eller 5 hål) skall 2 slag räknas bort (7-9= -2).

Det är även viktigat att notera att spelaren måste anteckna bästa antaget resultat även om han inte spelat klart alla hål pga regn eller spelform som scramble.

USGA:s hcp system tillåter i princip hur stora sänkningar och höjningar som helst men om det är för stora höjningar hamnar man under lupp hos hcp-kommittén och framkommer det att det fuskas riskerar man att bli avstängd samt får en plump i protokollet.

Maximalt antal slag per spelare och hål av USGA hcp-skäl:

hcp 0-9: Max Dubbel Bogey (Max par+2 slag)

hcp 10-19: Max 7 slag

hcp 20-29 Max 8 slag

hcp 30-39 Max 9 slag

hcp 40-54 Max 10 slag

*** För att få ett korrekt USGA hcp så ska man rapportera in alla sina rundor, oavsett vart i världen de är spelade. Tar du med svenska scorekort till Ulrika kan hon hjälpa dig justera dem samt rapportera in dem till PSC hcp kommitté. Kommittén behöver bruttoscore, justerad bruttoscore, aktuellt hcp, banans namn, banans slope för spelat Tee, speldatum samt information om det varit tävling

eller sällskapspel. I framtiden kan du sedan själv rapportera in dina resultat direkt på PSC:s hemsida. Se http://www.pattayasports.org.

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...