Jump to content
IGNORERAD

Jobba i Norge för 20 (tjugo) Skr/tim ! ?


smilet

20 kr i timmen att jobba i Norge  

26 röster

  1. 1. Jobba i Norge för en selma i timmen

    • JA, visst jobbar gärna gratis
      8
    • Nej, väntar på bättre erbjudande
      18


Recommended Posts

Så här räknade jag, varför det inte var intressant för mig att jobba i Norge.

185 Nkr x 37,5 tim x 4 veckor = 27.750 Nkr

Skatt 36% -9.990 Nkr

Bo -3.500 Nkr

Mat -6.000 Nkr

8.260 Nkr x 1,16 = 9.582 Skr

Bensin 4gånger Sverige-Norge -5.200 Skr

Det blir kvar 4.382 Skr

150 timmar arbete + 60 timmar restid 4 gånger Sverige-Norge = 210 timmar

Jag tackade nej till detta erbjudande, gjorde jag rätt?

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    11

  • BaBoo

    10

  • Welder

    9

  • broder tuk tuk

    7

Mest aktiva i denna tråd

Märkligt att de inte står för boende och resor, det brukar de flesta norska firmorna göra.

Dessutom brukar de betala ut diet (traktamente) när man själv står för maten.

Tackade nej till ett liknande erbjudande i vintras då det inte verkar vara särskilt seriöst.

Vill inte hänga ut firman här så jag skickar dig ett PM för att se om det kan ha varit samma firma.

Mvh Welder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att du har räknat lite fel, Skatt ca 21,5% , Mat 6000 tycker jag e lite högt, boende 3500, det va jävligt billigt. Tror jag alldrig har haft 37,5 timmar på en vecka, brukar ligga på 60-70 timmar. Övertids betalningen i Norge är bra. Vart i norge va jobbet.

jobbar och bor i norge sen många år tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att du har räknat lite fel, Skatt ca 21,5% , Mat 6000 tycker jag e lite högt, boende 3500, det va jävligt billigt. Tror jag alldrig har haft 37,5 timmar på en vecka, brukar ligga på 60-70 timmar. Övertids betalningen i Norge är bra. Vart i norge va jobbet.

jobbar och bor i norge sen många år tillbaka.

Skatt 21,5%(!?) Har du skattsedel från Hammerfest eller norra Norge?

Tidigare hade jag en skattsedel från Molde och låg på 34% i skatt. Norska staten har ju haft det lite kärvt de senaste åren.. :whoco5:

Kan man fixa käket själv så blir det billigare, jag brukade handla för 7-800 och det räckte i tre veckor utan problem. Fyllde på lite med grönsaker och frukt för ytterligare någon hundring, kanske två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu vill åka till Norge jobba och tjena pengar behöver man väl inte jobba 37,5 timma/vecka.

Kan man inte jobba 10 timmar/dag x 6 dagar x 4 veckor x 185 NKr = 44,400 NKr - skatt = 28,400 NKr

Jag menar att är du i Norge så kan du lika gärna jobba, om du vill.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får nog förklara lite mer annars kan jag inte hjälpa dig,jobba med vad?Firma?Var?Så kan jag ge dig tips.

Jag kommer nog aldrig att jobba i Sverige mer.Norge är ett skitland men vackert,dyrt som fan,men 10g bättre än Sverige. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu vill åka till Norge jobba och tjena pengar behöver man väl inte jobba 37,5 timma/vecka.

Kan man inte jobba 10 timmar/dag x 6 dagar x 4 veckor x 185 NKr = 44,400 NKr - skatt = 28,400 NKr

Jag menar att är du i Norge så kan du lika gärna jobba, om du vill.

Jag kan ju bara tala för mig själv men det är inte helt enkelt att hitta någon arbetsgivare som tillåter att man jobbar mer än 37,5 timmar i snitt.

Har sökt ett antal jobb under det senaste åren och när man pratat med dem så visar det sig att man endast tillåts att jobba in tiden man är ledig.

Tidigare jobbade jag för en underentreprenör som tyckte att det var bra om vi jobbade på men det satte den lokale fackmannen stopp för så vi fick efter förhandling och på nåder endast jobba 50 timmar extra per månad.

Vi fixade det med dubbla stämplingskort men helt enkelt att få jobba som man vill tycker jag inte att det är.

Jag anser att man bör ligga på minst 200 timmar i månaden, helst 60-70 timmar i veckan men som sagt, det är inte helt enkelt att få tag i de som tillåter det.

Vad har ni för andra erfarenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju bara tala för mig själv men det är inte helt enkelt att hitta någon arbetsgivare som tillåter att man jobbar mer än 37,5 timmar i snitt.

Har sökt ett antal jobb under det senaste åren och när man pratat med dem så visar det sig att man endast tillåts att jobba in tiden man är ledig.

Tidigare jobbade jag för en underentreprenör som tyckte att det var bra om vi jobbade på men det satte den lokale fackmannen stopp för så vi fick efter förhandling och på nåder endast jobba 50 timmar extra per månad.

Vi fixade det med dubbla stämplingskort men helt enkelt att få jobba som man vill tycker jag inte att det är.

Jag anser att man bör ligga på minst 200 timmar i månaden, helst 60-70 timmar i veckan men som sagt, det är inte helt enkelt att få tag i de som tillåter det.

Vad har ni för andra erfarenheter?

OK, det var bara en tanke som jag hade, bättre att jobba än att ligga i sängen och glo. Jag har ej själv jobbat i Norge men mycket i Sverige.

Facket just Fuckit, ett år jobbade jag över 310 timmar på 5,5 månad, Då blev det liv på fuckit,

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du svetsaren en arbetsgivare som inte vill att du ska jobba mer än 37.5t i veckan är nog en en som inte har mycke jobb.Jag kan jobba hur många timmar jag vill,eftersom i min branch så finns hur mycket jobb som helst.Sen gäller det att kunna sitt jobb och vara duktig.Är man en sopa så gör man inga pengar :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Skatt 21,5%(!?) Har du skattsedel från Hammerfest eller norra Norge?

Tidigare hade jag en skattsedel från Molde och låg på 34% i skatt. Norska staten har ju haft det lite kärvt de senaste åren.. :whoco5:

Kan man fixa käket själv så blir det billigare, jag brukade handla för 7-800 och det räckte i tre veckor utan problem. Fyllde på lite med grönsaker och frukt för ytterligare någon hundring, kanske två.

Att 1000 norska kronor skulle räcka till all mat i tre veckor har jag svårt för att tro.

2500 ligger nog närmare sanningen om man nu är ett enmanshushåll vill säga.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Du svetsaren en arbetsgivare som inte vill att du ska jobba mer än 37.5t i veckan är nog en en som inte har mycke jobb.Jag kan jobba hur många timmar jag vill,eftersom i min branch så finns hur mycket jobb som helst.Sen gäller det att kunna sitt jobb och vara duktig.Är man en sopa så gör man inga pengar :wai:

Säg inte det. När jag var på Ormen Lange så var det drygt 4000 man som jobbade där och det fanns gott om jobb.

De räknar ju med att ha en beläggning med folk som jobbar 12 timmar om dagen.

Där jobbade vi en 14-21 rotation och det är planeringen med boende et.c. som sätter käppar i hjulet för den som vill jobba mer.

Har varit på andra platser och jobbat men då har det varit brist på plats och utrustning istället. De bemannar upp så att platserna skall vara bemannade hela tiden och det finns inget utrymme för den som vill jobba mer.

Samtidigt finns det platser där det är möjligt att få jobba så mycket som man vill.

Det gäller bara att hitta dem och jag har letat i snart 1,5 år för att få tag i ett sådant arbete.

Föredrar att jobba mycket i en period för att sedan åka till varmare klimat under vinterns kallaste månader.

Det har funkat tidigare och jag söker hela tiden efter ett liknande upplägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar i Norge just nu,jag har 200Nkr/h och betalar 35% i skatt(Sarpsborg) Och det är som Welder säger inte helt lätt och få jobba mer än 37h veckan,vi får göra 50h nu men helst vill dom att vi jobbar mindre.

Men för och svar på frågan om du gjorde rätt som tackade nej till jobbet behöver man ju kanske veta vad du jobbar med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att 1000 norska kronor skulle räcka till all mat i tre veckor har jag svårt för att tro.

2500 ligger nog närmare sanningen om man nu är ett enmanshushåll vill säga.

BTT

Jasså? Hur kom du fram till att 2500 norska kronor skulle vara närmare sanningen än den summan jag själv handlade för under två år?

Ibland hände det att det var mat över och då blev det av naturliga skäl en mindre summa nästföljande gång förnödenheter skulle inhandlas.

Det var två mål varm mat om dagen för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Nobody

Riktigt dyrt land med skitmat som kostar skjortan eller vad sägs om en TexMex Pizza för ca 200 svesnka kronor!!!

https://www.peppes.no/pp08/app/

På en enda punkt håller jag med Björn Rosengren, "detta är den sista Sovjet staten". :fool:

Ändrades av Nobody
Link to comment
Dela på andra sajter

svetsarn

åk då til haugesund i norge ,der børjar snart ett nytt plattforms byggande å då brukar man få timmar...

eibel eller abel heter varvet der,många firmer kommer å ha folk der...

Ändrades av hoggarn

Hoggarn som gillar maten på kalimera på linnegatan i gbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså? Hur kom du fram till att 2500 norska kronor skulle vara närmare sanningen än den summan jag själv handlade för under två år?

Ibland hände det att det var mat över och då blev det av naturliga skäl en mindre summa nästföljande gång förnödenheter skulle inhandlas.

Det var två mål varm mat om dagen för mig.

Jag tror definitivt att man kan leva på din budget men kom ihåg att BTT handlar allt på 7/11 :rotfl::rtfm::offtopic:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

svetsarn

åk då til haugesund i norge ,der børjar snart ett nytt plattforms byggande å då brukar man få timmar...

eibel eller abel heter varvet der,många firmer kommer å ha folk der...

Jag har för mig att det är Aker Solutions och Aibel som är där men det är svårt att få jobb direkt av dem.

Att hitta underentreprenörer är heller inte lätt men man får hoppas att man stöter på någon tidigare bekant som har hört något.

Det finns ju en del bemanningsföretag men de håller gärna hårt i timmarna de också.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Skatt 21,5%(!?) Har du skattsedel från Hammerfest eller norra Norge?

Tidigare hade jag en skattsedel från Molde och låg på 34% i skatt. Norska staten har ju haft det lite kärvt de senaste åren.. :whoco5:

Kan man fixa käket själv så blir det billigare, jag brukade handla för 7-800 och det räckte i tre veckor utan problem. Fyllde på lite med grönsaker och frukt för ytterligare någon hundring, kanske två.

Skatt i Hammerfest är 24,5%

Han menar nog att man gör ett 10% standardfradrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utlandsfradrag heter det och det är på 10 %, men det får man bara göra dom 2 första åren. Frugan gör det avdraget efter det så ligger hon på 21,5% skatt. Jag ligger på 28% skatt och då är toppskatten inräknad i det, har inga avdrag som jag får göra. Bor ca 15 mil söder om Molde.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jasså? Hur kom du fram till att 2500 norska kronor skulle vara närmare sanningen än den summan jag själv handlade för under två år?

Ibland hände det att det var mat över och då blev det av naturliga skäl en mindre summa nästföljande gång förnödenheter skulle inhandlas.

Det var två mål varm mat om dagen för mig.

Det är ju bara att jämföra med det matkonto man själv ligger på i Sverige. Norge är väl knappast billigare än Sverige vad gäller inhandlande av mat.

Nu vet jag ju inte exakt vad du räknar in i matkontot men om man nu utgår ifrån allt man äter och dricker under en månad så får man ju räkna med i alla fall ca 3000 sv kronor i månaden.

Fast det är klart man klarar sig på en tusenlapp ifall man lever på nudlar, ris och vatten och inte unnar sig några godsaker, frukt eller grönsaker.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bara att jämföra med det matkonto man själv ligger på i Sverige. Norge är väl knappast billigare än Sverige vad gäller inhandlande av mat.

Nu vet jag ju inte exakt vad du räknar in i matkontot men om man nu utgår ifrån allt man äter och dricker under en månad så får man ju räkna med i alla fall ca 3000 sv kronor i månaden.

Fast det är klart man klarar sig på en tusenlapp ifall man lever på nudlar, ris och vatten och inte unnar sig några godsaker, frukt eller grönsaker.

BTT

Man kan äta gott om man planerar lite och lagar sitt eget käk.

Här är en ungefärlig inköpslista. Den varierar lite från gång till gång beroende på vad som finns kvar i gömmorna.

5 kilo potatis 40 kr

Pasta 30 kr

Ris 30 kr

Biffar 2x4st 120 kr

Köttfärs 6x250 gr 120 kr

Oxpytt 2 kilo 80 kr

Mjölk 3 l 30 kr

Ost 1 kilo 70 kr

Margarin 20 kr

Stekmargarin 20 kr

Bröd 100 kr

Kaffe 60 kr

Diverse 80 kr

Summa 800 kr.

Inhandlas naturligtvis på hemmaplan innan man reser västerut.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Man kan äta gott om man planerar lite och lagar sitt eget käk.

Här är en ungefärlig inköpslista. Den varierar lite från gång till gång beroende på vad som finns kvar i gömmorna.

5 kilo potatis 40 kr

Pasta 30 kr

Ris 30 kr

Biffar 2x4st 120 kr

Köttfärs 6x250 gr 120 kr

Oxpytt 2 kilo 80 kr

Mjölk 3 l 30 kr

Ost 1 kilo 70 kr

Margarin 20 kr

Stekmargarin 20 kr

Bröd 100 kr

Kaffe 60 kr

Diverse 80 kr

Summa 800 kr.

Inhandlas naturligtvis på hemmaplan innan man reser västerut.

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste du åka hem till mamma varje helg? :friends:

Ja, självklart hem o gosa lite.

Märkligt att de inte står för boende och resor, det brukar de flesta norska firmorna göra.

Dessutom brukar de betala ut diet (traktamente) när man själv står för maten.

Tackade nej till ett liknande erbjudande i vintras då det inte verkar vara särskilt seriöst.

Vill inte hänga ut firman här så jag skickar dig ett PM för att se om det kan ha varit samma firma.

Mvh Welder.

Ja, precis det nämdes att denna firma var ett seriöst företag, som ej ville gå konkan p.g.a. att betala ut allt för mycket förmåner, endast lön 185 Nkr/tim - Skatt 36%

Jag tycker du gjorde rätt att avstå.

Det var skönt att veta, att du håller med.

Ser att du har räknat lite fel, Skatt ca 21,5% , Mat 6000 tycker jag e lite högt, boende 3500, det va jävligt billigt. Tror jag alldrig har haft 37,5 timmar på en vecka, brukar ligga på 60-70 timmar. Övertids betalningen i Norge är bra. Vart i norge va jobbet.

jobbar och bor i norge sen många år tillbaka.

Skatt 36% sa det, även för mig som "nybörjare" på Norge jobb.

Kan man fixa käket själv så blir det billigare, jag brukade handla för 7-800 och det räckte i tre veckor utan problem. Fyllde på lite med grönsaker och frukt för ytterligare någon hundring, kanske två.

Jag räknade med 6000 Nkr = äta ute 3 måltider om dagen / 5 dagar i veckan / 4 veckor, men vet ej vad det kostar.

Om man nu vill åka till Norge jobba och tjena pengar behöver man väl inte jobba 37,5 timma/vecka.

Kan man inte jobba 10 timmar/dag x 6 dagar x 4 veckor x 185 NKr = 44,400 NKr - skatt = 28,400 NKr

Jag menar att är du i Norge så kan du lika gärna jobba, om du vill.

Ja, det sa, endast jobb Måndag - Fredag 7,5 tim / dag, ej heller jobba in Torsdag o Fredag.

Du får nog förklara lite mer annars kan jag inte hjälpa dig,jobba med vad?Firma?Var?Så kan jag ge dig tips.

Jag kommer nog aldrig att jobba i Sverige mer.Norge är ett skitland men vackert,dyrt som fan,men 10g bättre än Sverige. :wai:

Elektriker Bemanning

Jag kan ju bara tala för mig själv men det är inte helt enkelt att hitta någon arbetsgivare som tillåter att man jobbar mer än 37,5 timmar i snitt.

Har sökt ett antal jobb under det senaste åren och när man pratat med dem så visar det sig att man endast tillåts att jobba in tiden man är ledig.

Tidigare jobbade jag för en underentreprenör som tyckte att det var bra om vi jobbade på men det satte den lokale fackmannen stopp för så vi fick efter förhandling och på nåder endast jobba 50 timmar extra per månad.

Vi fixade det med dubbla stämplingskort men helt enkelt att få jobba som man vill tycker jag inte att det är.

Jag anser att man bör ligga på minst 200 timmar i månaden, helst 60-70 timmar i veckan men som sagt, det är inte helt enkelt att få tag i de som tillåter det.

Vad har ni för andra erfarenheter?

Jag har tidigare kört projekt jobb i Sverige på en månad och då c:a 300 timmar. Ledig varannan helg.

OK, det var bara en tanke som jag hade, bättre att jobba än att ligga i sängen och glo. Jag har ej själv jobbat i Norge men mycket i Sverige.

Facket just Fuckit, ett år jobbade jag över 310 timmar på 5,5 månad, Då blev det liv på fuckit,

Ja, jag åker inte utomland för att ha massa fritid. Ledig från kl 3 på E.M. då kan man hitta på massa hyss och inte vara kapabel att jobba dagen efter.

Jag jobbar i Norge just nu,jag har 200Nkr/h och betalar 35% i skatt(Sarpsborg) Och det är som Welder säger inte helt lätt och få jobba mer än 37h veckan,vi får göra 50h nu men helst vill dom att vi jobbar mindre.

Men för och svar på frågan om du gjorde rätt som tackade nej till jobbet behöver man ju kanske veta vad du jobbar med?

Elektriker

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...