Jump to content
IGNORERAD

Jobba i Norge för 20 (tjugo) Skr/tim ! ?


smilet

20 kr i timmen att jobba i Norge  

26 röster

  1. 1. Jobba i Norge för en selma i timmen

    • JA, visst jobbar gärna gratis
      8
    • Nej, väntar på bättre erbjudande
      18


Recommended Posts

broder tuk tuk

Igår var det enligt bäste bror minst 2500 kronor för tre veckor men efter viss självrannsakan(?) har han nu slagit fast att det går bra med 1500 kronor för en hel månad.

Det är en summa jag ser som helt ok och har inga svårigheter att käka både bra och gott inom de gränserna oavsett om jag är borta på jobb med möjlighet till självhushåll eller när jag är hemma.

Personligen äter jag sällan godis eller kaffebröd och dricker ingen alkohol under tiden heller. Något som dramatiskt ökar omkostnaderna i båda länderna.

Minimum för att leva och äta utan att behöva lida alltför mycket menar jag ligger kring 1500 kr i månaden men realistiskt så hamnar matkontot oftast kring 2500 istället.

Alltså utan kostnader för sprit då.

Men vi är ju alla olika individer med olika behov så givetvis talar jag om vad jag personligen tror och tycker och det är baserat på verklig erfarenhet och inget svammel.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    11

  • BaBoo

    10

  • Welder

    9

  • broder tuk tuk

    7

Mest aktiva i denna tråd

Ja du gjorde rätt i att tacka nej!

På det senaste projektet jag var på så hade jag ett genomsnitt på 225 NOK i timmen och då jobbade vi från 7 00-19 00, Mån-Fre, Lördagen jobbade vi 7 00-15 00, Söndagen ledig.

Det ingick mat och boende och resor (tåg från Skåne till Kastrup och flyg därifrån till Bergen).

Jag var iväg 12 dagar i stöten så jag började på en Måndag och åkte hem nästkommande Fredag.

Om jag inte tagit ett par öl på flygplatsen på vägen hem så hade det inte kostat mig en spänn i och med att allt var betalt av firman!

Link to comment
Dela på andra sajter

Minimum för att leva och äta utan att behöva lida alltför mycket menar jag ligger kring 1500 kr i månaden men realistiskt så hamnar matkontot oftast kring 2500 istället.

Alltså utan kostnader för sprit då.

Men vi är ju alla olika individer med olika behov så givetvis talar jag om vad jag personligen tror och tycker och det är baserat på verklig erfarenhet och inget svammel.

BTT

Om vi själva skall stå för maten så får vi "Dietpeng" vilket är 250 NOK om dagen extra, så typ 3000 NOK extra på de 12 dagar man är iväg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men undvik en firma från Stockholm som heter NIDAB de är ett bemanings företag som är hellt kass låvar mycket men står ej för de dom lovar

Link to comment
Dela på andra sajter

Men undvik en firma från Stockholm som heter NIDAB de är ett bemanings företag som är hellt kass låvar mycket men står ej för de dom lovar

Håller med,det är en riktig skitfirma,jag har några tusen innestående där som dom inte vill betala mig.Snart blandar jag in norska facket o då blir det inte kul för Nidab

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med,det är en riktig skitfirma,jag har några tusen innestående där som dom inte vill betala mig.Snart blandar jag in norska facket o då blir det inte kul för Nidab

Det tycker jag du skall göra men mina erfarenheter är att Felles (Norska facket) är rätt tandlösa och sitter i knäet på arbetsgivarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker jag du skall göra men mina erfarenheter är att Felles (Norska facket) är rätt tandlösa och sitter i knäet på arbetsgivarna!

Egentligen är det en sketsumma dom är skyldiga mig(5500kr)men jag ska fan inte ge bort 1kr till den jäkeln som sitter där i Stockholm o jävlas.Varför vet jag inte,jag har jobbat åt dom förr utan krångel.Men helt plötsligt börja dom jäklas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är det en sketsumma dom är skyldiga mig(5500kr)men jag ska fan inte ge bort 1kr till den jäkeln som sitter där i Stockholm o jävlas.Varför vet jag inte,jag har jobbat åt dom förr utan krångel.Men helt plötsligt börja dom jäklas.

Ja bara på dem :)

Egentligen är det en sketsumma dom är skyldiga mig(5500kr)men jag ska fan inte ge bort 1kr till den jäkeln som sitter där i Stockholm o jävlas.Varför vet jag inte,jag har jobbat åt dom förr utan krångel.Men helt plötsligt börja dom jäklas.

Ja bara på dem :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde lite konsultjobb mot Norge för två år sen och åt alla mina mål ute, ca 800 norska om dagen om jag inte minns helt fel.

Nu har jag ingen erfarenhet av själv hushåll, men att äta ute är inte billigt i Norge.

Nu var det kanske inte den billigaste restaurangen jag besökte men kostnaden i Sverige hade kanske varit runt 500 kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag körde lite konsultjobb mot Norge för två år sen och åt alla mina mål ute, ca 800 norska om dagen om jag inte minns helt fel.

Nu har jag ingen erfarenhet av själv hushåll, men att äta ute är inte billigt i Norge.

Nu var det kanske inte den billigaste restaurangen jag besökte men kostnaden i Sverige hade kanske varit runt 500 kronor.

Tja.

Jo dyrt är det i Norge.

Och traktamentet täckte nog i stort sett bara middagen speciellt eftersom 1 eller 2 öl oftast letade sig in på notan, men det var ganska OK eftersom man kunde köpa dagens torsk för ca 30 NK på "kantine" för lunch och rejäl hotellfrukost betalades av firman.

Första dagen och sista gången tog jag en pizza + lättöl vid Akkers brygge till lunch och det var ju svindyrt och i stort sett nästan dyrare än middag. :)

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Nu känner jag för en minihyllning till Norge!!

Anlände 20 minuter före en viktig vm-kval match för Sverige till hotellet och inser att en liten öl + jordnötter kommer att kosta 120 NOK i hotellets minibar.

hastar till ICA Norway och köper ett sexpack mellanöl + estrella nötter på ICA.

Försök och köp mellanöl i Sverige 20 minuter i åtta en vardag???!!!!

Heia noreg!!

/:)

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu känner jag för en minihyllning till Norge!!

Anlände 20 minuter före en viktig vm-kval match för Sverige till hotellet och inser att en liten öl + jordnötter kommer att kosta 120 NOK i hotellets minibar.

hastar till ICA Norway och köper ett sexpack mellanöl + estrella nötter på ICA.

Försök och köp mellanöl i Sverige 20 minuter i åtta en vardag???!!!!

Heia noreg!!

/:)

Jo det är bra med Norge men du kan kanske berätta vad du betalade för sexpacken oxå så blir det nog inte så många hyllningar ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jo det är bra med Norge men du kan kanske berätta vad du betalade för sexpacken oxå så blir det nog inte så många hyllningar ;)

Nja det priset har jag nog förträngt. :) Men nog var det nog mycket lägre än hotellet. och 20 % över bolaget Sverige??? Åtminstånde fick jag välja.!!

Och jag tror Sverige vann matchen!!!

/ VI GILLAR OLIKA

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja det priset har jag nog förträngt. :) Men nog var det nog mycket lägre än hotellet. och 20 % över bolaget Sverige??? Åtminstånde fick jag välja.!!

Och jag tror Sverige vann matchen!!!

/ VI GILLAR OLIKA

De billiga varianterna med sex st 33 cl öl går väl i alla fall på 129 NOK typ 150 SEK :(

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

De billiga varianterna med sex st 33 cl öl går väl i alla fall på 129 NOK typ 150 SEK :(

Yes I think so. Och EN öl på hotellet kostar 75 NOK om man inte utnyttjar specialerbjudnadet öl + icanötter 99?

Klart narvesen är dyr när det gäller öl, men till skillnad från pressbyrån Sverige finns det öl!!!

Jag har nog köpt 5-10 sexpack på ICA eller Narvesen när jag besökt grannlandet ... Och det kostade mer än i Sverige men mindre än traktamentet!!!

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

De billiga varianterna med sex st 33 cl öl går väl i alla fall på 129 NOK typ 150 SEK :(

nja en 6pack med Borg kostar typ 66kr i Sarpsborg.Men andra öl e dyra som fan

Link to comment
Dela på andra sajter

den ölen hat jag aldrig sett och då jag nog handlat några tusen öl i Norge!

Har inte handlat öl i butik i norge men jag har sett den ölen och blev förvånad över det låga priset

Nyfikne Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

den ölen hat jag aldrig sett och då jag nog handlat några tusen öl i Norge!

Den finns på östlandet,men jag va i Bergen för typ 2mån sedan och då fanns den även där.Sen har du ju även Olden och Seidel som kostar typ 10kr flaskan o smakar helt ok

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Tackar för prisupplysningarna rörande norsk öl.

Blir alltmer övertygad om att mina besök i oslo för 15 år sedan för alltid blev de enda och sista.

Vem fan vill åka till ett land som är dyrare än Sverige och människorna om möjligt ännu mer sura och ingrodda och och moraliska med ruttna prostituionslagar.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för prisupplysningarna rörande norsk öl.

Blir alltmer övertygad om att mina besök i oslo för 15 år sedan för alltid blev de enda och sista.

Vem fan vill åka till ett land som är dyrare än Sverige och människorna om möjligt ännu mer sura och ingrodda och och moraliska med ruttna prostituionslagar.

BTT

Tja, som turist är det kanske inte så intressant.

Men om man jobbar där med motsvarande högre lön, varför inte?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
De billiga varianterna med sex st 33 cl öl går väl i alla fall på 129 NOK typ 150 SEK :(
Köpte mig faktiskt ett 6-pack med Tuborg för 76 Nok på Rema1000 i Stavanger. Polaren köpte sig ett 6-pack Carlsberg från kylen i snyggare förpackning, dock fortfarande 33cl. Han fick betala 126 Nok. Men jag kommer fortfarande ihåg Kårstø år 2000. Fanns en butik någon km bort som sålde 6-pack för 180 Nok. Det var dyrt men fan vad folk handlada :drinks: <BR><BR>Lite edit<BR>By the Way. Jag har hittat dyra saker och billiga saker i Norge. Men jag har aldrig varken sett eller hört någon som fått 20:-/timme Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte mig faktiskt ett 6-pack med Tuborg för 76 Nok på Rema1000 i Stavanger. Polaren köpte sig ett 6-pack Carlsberg från kylen i snyggare förpackning, dock fortfarande 33cl. Han fick betala 126 Nok. Men jag kommer fortfarande ihåg Kårstø år 2000. Fanns en butik någon km bort som sålde 6-pack för 180 Nok. Det var dyrt men fan vad folk handlada :drinks: <BR><BR>Lite edit<BR>By the Way. Jag har hittat dyra saker och billiga saker i Norge. Men jag har aldrig varken sett eller hört någon som fått 20:-/timme

Enkel matematik

185 Nkr x 37,5 tim x 4 veckor = 27.750 Nkr

Skatt 36% -9.990 Nkr

Bo -3.500 Nkr

Mat -6.000 Nkr

8.260 Nkr x 1,16 = 9.582 Skr

Bensin 4gånger Sverige-Norge -5.200 Skr

Det blir kvar 4.382 Skr

150 timmar arbete + 60 timmar restid 4 gånger Sverige-Norge = 210 timmar

4.382kr/210tim = 20.87 Skr/timmen

Inte ställer jag upp om jobbar för en selma i timmen.

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Enkel matematik

185 Nkr x 37,5 tim x 4 veckor = 27.750 Nkr

Skatt 36% -9.990 Nkr

Bo -3.500 Nkr

Mat -6.000 Nkr

8.260 Nkr x 1,16 = 9.582 Skr

Bensin 4gånger Sverige-Norge -5.200 Skr

Det blir kvar 4.382 Skr

150 timmar arbete + 60 timmar restid 4 gånger Sverige-Norge = 210 timmar

4.382kr/210tim = 20.87 Skr/timmen

Inte ställer jag upp om jobbar för en selma i timmen.

Smilet

Det kanske är just därför jag aldrig sett någon jobba för en selma. Så jag kan förstå att du tackade nej till jobbet.

Så här är mitt upplägg

Själv har jag fria resor, fri bostad, fri bil.

Just nu får jag betala själv för maten, så räknestycke med förklaring kommer

Dag1

Påväg till jobbet...

Brunch intages på Lounge med en öl om humöret tillåter =0:-

Middag består av ca300g felix frysmat som max tar 7min att tillaga (trött är man) =12:-

Dag2

Frukost hinner jag inte med =0:-

Till lunch kör jag norskt men gillar inte att bli svullen, så jag tar 4 knäckebröd med något på och ett packe nudlar under dagen =Vet inte vad det kostar men kanske 7:-

Middag så har jag kvar 300g skräpmat=12:-

Dag3

Är i stort sett det samma som Dag2 fast jag kanske hivar in pommes i ugnen för att sedan hiva in körv på samma plåt. Enkelt smidigt och fort.

Är det gott?

Svar: Nej, inte speciellt. Men jag varken orkar eller har lust att börja laga riktig mat.

Dag4

Se dag 2 och 3

Dag5

Enformig person som jag är så kan man ju bara gissa

Dag6

Hämtar Pizza och skickar räkningen till firman =0:-

Så här håller det på i ca 8-9 dagar och gudförbjude om jag även måste göra detta i 10 dagar.

Matkostnaden kan kanske ligga på 30:-/dag. Och jag har "diett" som dom kallar det i Norge på 259Nok/dag

Sedan så smakar maten hemma djävligt gott efter denna okulinariska upplevelse

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...