Jump to content
IGNORERAD

behövs visa för dotter


henrik

Recommended Posts

Jag har en liten fråga ..Jag o frugan o våran nyfödda ska till Thailand i april .Frugan e thai o dottern såklart halv svenne thai. vad behöver dottern för visa . vi ska stanna i fyra månader iaf ... tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag har bara kollat det motsatta, men då har hon väl thaimedborgarskap genom att mamman är thai, och då då behövs väl bara bevis på att att hon är dotter till thaimamman (?) Om hon är thaimedborgare så behöver hon ju inget VISA till Thailand.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att småbarn inte behöver visa upp till en viss ålder.

Men eftersom saker och ting kan ändras, så kolla upp det med ambassaden.

Du ska ju ändå ha ett visa själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

För att lagligt vistas visumfritt i Thailand behöver din dotter först registreras på thailänska ambassaden http://www.thaiembassy.se/documents/birthregis10.pdf eller i Thailand och sen måste hon ha ett Thailändsk pass.

Alternativet är att din dotter kör på svenska passet och då behöver hon officiellt visum. Men barn under en viss ålder behöver inte betala för overstay. Men då visumreglerna hela tiden skärps och ett visum är gratis, skulle jag rekommendera ett visum.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

För att lagligt vistas visumfritt i Thailand behöver din dotter först registreras på thailänska ambassaden http://www.thaiembassy.se/documents/birthregis10.pdf eller i Thailand och sen måste hon ha ett Thailändsk pass.

Länken är för att ordna ett thailändskt födelseattest, som är kravet för det thailändska passet.

Mina frågor är:

1. Hur lång tid tar processen till att det födelseattesten är klart?

2. Tar handlingarna en sväng t/r till Thailand?

Ang. fråga ett, så tänkte vi åka till Thailand nu i december. Ifall födelseattesten tar lång tid att få klart, så lär vi ju inte hinna ordna thailändska passet till min 2 månader gamla son för Thailand resan. Då tar vi ju med oss födelseattesten till Thailand istället och ordnar passet i Bangkok. Borde väl fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

För att lagligt vistas visumfritt i Thailand behöver din dotter först registreras på thailänska ambassaden http://www.thaiembas...irthregis10.pdf eller i Thailand och sen måste hon ha ett Thailändsk pass.

/mvh

Länken är för att ordna ett thailändskt födelseattest, som är kravet för det thailändska passet.

Mina frågor är:

1. Hur lång tid tar processen till att det födelseattesten är klart?

2. Tar handlingarna en sväng t/r till Thailand?

Ang. fråga ett, så tänkte vi åka till Thailand nu i december. Ifall födelseattesten tar lång tid att få klart, så lär vi ju inte hinna ordna thailändska passet till min 2 månader gamla son för Thailand resan. Då tar vi ju med oss födelseattesten till Thailand istället och ordnar passet i Bangkok. Borde väl fungera.

För oss tog det en hel del tid. Mer än en månad, kanske två men då hade vi problem att vi hade felaktigt personbevis samt att vi hade en diskussion med ambassaden om skillnaden mellan förnamn och tilltalsnamn i svensk mantalsskrivning.

Jag vet att Kim skrivit någonstans här hur man gör proceduren i Thailand.

Alternativet är att ni skaffar svenskt pass för ert barn.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...