Jump to content
IGNORERAD

Off Topic for real

Kalas
 Dela

Recommended Posts

Jag har en fråga som kanske är helt absurd...

Men om man nu haft samma krukväxter i 10 år och skött och vårdat så gott det nu gått, kan man då med gott samvete kasta dem och köpa nya? Jag har ett dilemma, jag är fäst vid mina krukväxter men samtidigt så trött på dem. Jag har klippt, skurit, vattnat, gödslat och slängt skott... Eftersom jag nu haft dem, de allra flesta, i 10 år så är de ju som mina barn. Och kasta barn? Nej, jag vet inte, men samtidigt känner jag för att rensa helt och bara köpa nytt...

Hur ställer ni er, ärade forumspublik? Bevara det gamla eller in med det nya?

En insider; det är friska välmående plantor vi pratar om, inga torrisar med hänglöv. Utan plantor med livskraft...

(Nu blir jag väl forumets skrattpåse)

Dela på andra sajter

• Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Herr Chang

3

• GammalDansken

3

• stefan5300

2

• Kalas

2

Mest aktiva i denna tråd

Finns inga dumma frågor utan bara dumma svar ;)

Jag replikerar med en fråga själv.

Vad säger att du inte kommer tröttna på dom nya växterna efter ett tag? Om du gör det så är det väl lika bra att behålla dom du har.

För mig existerar inte detta dilemma för mina växter dör efter ett tag beroende på diverse orsaker så jag måste köpa nya växter :whistle:

Dela på andra sajter

In med lite bilder på dina växter så får du nog många svar. Men om nu växterna växer och trivs tycker jag att du ska behålla dom.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Gräset är inte grönare på andra sidan.. för när man stårpå andra sidan så är det grönare på andra sidan

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

varför köpa nya växter bara för att göra samma sak om kanske 10 år igen, nej sattsa på att behålla dom så länge som möjligt istället då det är en utmaning att lyckas hålla växter så länge. Själv så fick jag göra mig av med en 2,5m hög palm som jag haft i ca 15-20 år pga ohyra, och det gjordes inte utan att man fällde en tår. :whistle:

L" because it has a Led Ling in the flont

Dela på andra sajter

Jag håller inte med de andra utan tycker att du gör helt rätt som byter ut det du tröttnat på mot något nytt och fräscht.

I det här fallet är det ju frågan om krukväxter och inte någon sambo eller fru så något underhåll är heller inte aktuellt.

Första steget för att få det att se lite nyare och fräschare brukar vara att byta krukor. Men det är ändå samma växter om än i nytt fodral.

Helt nya växter, inte samma sort som tidigare, ger rummen och det allmänna välbefinnandet ett lyft. Det är ju därför man har växter omkring sig, för att må lite bättre.

Ut med det gamla och in med lite nytt, försök att ge bort dem till någon istället för att slänga dem. Då gör du samtidigt någon eller några andra glada.

Mvh Welder

Dela på andra sajter

Behåll dom gamla och köp några nya är mitt råd hahahaha :giggle:

Jag har ett liknande dilemma, men grejen är den att jag är en orkidésamlare och nu tvingas jag att sälja mina "barn" då jag kommer att vara borta 5-6 månader i Thailand och har ingen som kan ta hand om dem :(

Känns så himla hemskt att sälja dem, men man gör vad man måste, men jag gör det med tårar i ögonen :cray:

Har även andra gamla vanliga gröna växter som jag måste slänga på tippen i denna veva :cray:

Så, om du har möjlighet, behåll de gamla du har och skaffa småsyskon till dom om du är sugen på nya växter ;)

Man kan aldrig ha för många växter (säger hon som haft en regnskog i vardagsrummet tidigare) :giggle:

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Dela på andra sajter

Varför betala för nya problem.

Släng dom gamla och låt bli att köpa nya.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Eller ännu bättre skaffa plastblommor :great:

Överklassfasoner :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Tja..

Att slänga något som fungerar för att köpa samma sak igen tycker jag är kapitalförstöring.

Om du trots det tycker att det är det det rätta tycker jag att det dessutom är ett dåligt miljöalternativ, Du får åtminstånde se till att skänka dom gamla innan du köper nytt.

Själv har vi en svärmorstunga som jag ärvt av min farmor som åtminstånde är 50 år gammal och ngn sån här klätterväxt fick jag med mig från ett andrahandsboende i unga år och har uppnått okänd ålder.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Växter som är en del år gamla brukar vara värda en hel del och svåra att få tag på om man inte vill betala skjortan.

Därför låter det som kapitalförstöring i stort mått att kasta dyra växter. Sälj eller byt istället. :wai:

Dela på andra sajter

Ja, blommor i bostaden är helt onödigt. Bara en massa besvär...

Att fru Chang klandrar mig för att jag inte sköter om hennes inköp struntar jag fullständigt i. Det finns gott om växter utomhus om man nu nödvändigtvis ska titta på sådant ;)

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Eller växter som är roliga att ha efter att dom har torkat.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Hi,hi, jag har precis samma problem. Jag har växter allt från nyligen "fådda" och upp till 60 år gamla efter mamma. Jag tror knappt jag köpt någon ny på 45 år. Jag stjäl skott från andras växter och förnya egna på så sätt. Jag har alltid något glas med skott i.

Och varje gång vi reser bort så ska man be grannar att vattna. Sen säger vi att vi SKA låta allt vissna eller slänga. Samtidigt bär det emot. Och när mina små barn i 40-årsåldern kommer hem så jamar dde nostalgiskt att, Ååh den hade jag i mitt rum när jag var liten, den får du inte slänga. Men dom vill ändå inte ha dom själva!

Förstår att ALLA ANDRA slänger växter och köper nya sässongsväxter men jag får ju inte plats med nya, jag som inte kan slänga gamla.

Undrar om man kan gå i nån terapi för att lära sig slänga växter.

Så skönt att bara kunna låsa dörren och resa iväg utan att bry sig.

Funderat på om jag ska ställa mig ner på Ica's parkering och skänka bort dem. Undrar om nån kan med att ta då, så jag själv slipper slänga.

Hur gör ni andra när ni åker på långsemester till Thailand?

Dela på andra sajter

Jag har en fråga som kanske är helt absurd...

Men om man nu haft samma krukväxter i 10 år och skött och vårdat så gott det nu gått, kan man då med gott samvete kasta dem och köpa nya? Jag har ett dilemma, jag är fäst vid mina krukväxter men samtidigt så trött på dem. Jag har klippt, skurit, vattnat, gödslat och slängt skott... Eftersom jag nu haft dem, de allra flesta, i 10 år så är de ju som mina barn. Och kasta barn? Nej, jag vet inte, men samtidigt känner jag för att rensa helt och bara köpa nytt...

Hur ställer ni er, ärade forumspublik? Bevara det gamla eller in med det nya?

En insider; det är friska välmående plantor vi pratar om, inga torrisar med hänglöv. Utan plantor med livskraft...

(Nu blir jag väl forumets skrattpåse)

Köp några nya växter o sätt i samma krukor, ihop med dina gamla.

Då får du nya frächa samt behåller de gamla.

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Dela på andra sajter

Tack ska ni ha!!!

Jag trodde verkligen att det var ett gäng hårdbarkade tuffingar här bara som lever på makaroner och korv 11 månader om året som fanns här! :):ironi:

Till saken hör att det är väl inga speciella blomster, men det är minnen från tidigare liv och två köpeblommor, Yuccapalmer. En prästhavre från mamma, svärmors tunga ärligen stulen från en bekant nu föryngrad och avynglad, en vitgrön benjaminfikus, en lilja och sen 4-5st av okänd art. Jag bor i en etta i söderläge och känner att det är "fullt" och har gått i föryngringstankar. Och nu när min fru snart kommer kanske hon har åsikter och synpunkter. Hon gillar blommande växter. Det jag kan känna är att benjamin och en yucca kan få respass. Men som så många av er klokt tänkte, dumt att slänga för att köpa nytt... Jag vill ha plats för en liten chiliodling. Jag petade ner ett par chilifrön i en kruka i vintras och tänkte att nu ska det bli thaichili! Men inget hände och månaderna gick, till i somras, då jag var i Thailand och ställde "alla" växter i badkaret, för att underlätta för bevattningspersonalen. När jag återkom hem tittade det upp två plantor! Snacka om leveranstid! Jag trodde fröna var döda eftersom de varit frysta. Kanske blir så att jag får sätta mellanhyllor i mina fönster...

Men tack vare era synpunkter så kommer jag antingen att behålla dem eller söka efter nya hem åt de som känns minst attraktiva. För att få plats med chilin!

Dela på andra sajter

Ska det finnas växter inomhus ska det också finnas en tjej som sköter om dom.

Av egen tidigare erfarenhet vet jag att blommor och andra växter som jag fått som gåva oftast vissnar efter en vecka eller två

eftersom jag inte har tid eller intresse att sköta om eller vattna dom.

Så jag säger som GD varför betala för nya problem

Växter trivs bäst utomhus och julgranar ska stanna i skogen :whoco5:

Dela på andra sajter

Att fru Chang klandrar mig för att jag inte sköter om hennes inköp struntar jag fullständigt i. Det finns gott om växter utomhus om man nu nödvändigtvis ska titta på sådant ;)

Herr Chang har talat.

Naturligtvis ska han byta till sig plastblommor. Problemet är väl att ingen med plastblommor vill byta dom mot riktiga blommor.

De bästa och snyggaste blommorna vi har hemma är plastorkideer vi köpt i Thailand. Frugan har pippi på att köpa orkideer, de brukar sällan bli äldre än 6 månader. Förra veckan lyckades jag avstyra slöseriet med att köpa nya orkideer, vilket jag känner mig stolt över.

Dela på andra sajter

Herr Chang har talat.

Nja Herr Chang, du får ju bättre luft inomhus om du har lite växter.. Om det nu kan intressera en storrökare.. :crazy:

Dela på andra sajter

Nja Herr Chang, du får ju bättre luft inomhus om du har lite växter.. Om det nu kan intressera en storrökare.. :crazy:

Hehe... bättre luft är ju alltid intressant, speciellt för rökare. Fast det är väl bara koldioxidhalten som växterna hjälper till med?

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Hehe... bättre luft är ju alltid intressant, speciellt för rökare. Fast det är väl bara koldioxidhalten som växterna hjälper till med?

Herr Chang har talat.

Herr Chang, ta nu hand om Fru Changs växter och komplettera gärna med några bra luftrenare http://www.viivilla.se/ovrig-interior/mycket-gront-ger-battre-inomhusluft.aspx?menu=3180&area=&category=67&std=false :rtfm::whoco5:

Dela på andra sajter

Herr Chang, ta nu hand om Fru Changs växter och komplettera gärna med några bra luftrenare http://www.viivilla.se/ovrig-interior/mycket-gront-ger-battre-inomhusluft.aspx?menu=3180&area=&category=67&std=false :rtfm::whoco5:

Tack för länken, visste inte att växter tog hand om så mycket!

Nu snart dags att åka till Landvetter för att via London åka till New York.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...