Jump to content
IGNORERAD

"Kineserna kommer"


noBuzz

Recommended Posts

Nu var det inte facket som inte godkände dom utan kineserna hade med sig "hemmagjorda lakrits snören" från kina som dom tänkt använda, Säkerhetsprodukter måste vara CE märkta och godkända i sverige för att användas.

En usel arbetsgivare som inte känner till lagar och regler har inte i sverige att göra.

Absolut!

Bra att dom är borta! Och hoppas dom håller sig borta! Basta! Låt svenskarna minsann svälta ihjäl själva!

Sen när vintern kommer så kan du ju ligga där och tugga på dina CE-märkta säkerhetsselen.

Och drömma om lakritssnören.

Korp har annars säkert rätt i sitt inlägg men ett system bör inte bara bedömmas efter hur det hanterar normala

förhållanden utan också efter hur snabbt det kan ställa om sig vid speciella förutsättningar.

Sverige må vara jättebra i jämförelse med andra byråkratiska system men nu förlorade man kanske en unik och

större möjlighet p.g.a sin stelhet. Och det tycker jag inte man kan slå sig för bröstet för.

Jag tror inte att folk skriver negativt om detta för att tracka ner.

Snarare för att man blir frustrerad över att långsamma och kanske negativa människor nu kostat oss alla en potentiellt bra intäkt.

Man vill vara stolt och önskar Sverige något bra - men blir berövad framgång av en massa deprimerande dönickar.

Gissar att det är ungefär så folk känner.

Synd att inte Atom kan se programmet. Hade varit kul med hans synpunkter på programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 82
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    15

  • Serath

    10

  • Tallviking

    7

  • Kim

    6

Mest aktiva i denna tråd

Guest Kenthamon

Absolut!

Bra att dom är borta! Och hoppas dom håller sig borta! Basta! Låt svenskarna minsann svälta ihjäl själva!

Sen när vintern kommer så kan du ju ligga där och tugga på dina CE-märkta säkerhetsselen.

Och drömma om lakritssnören.

Korp har annars säkert rätt i sitt inlägg men ett system bör inte bara bedömmas efter hur det hanterar normala

förhållanden utan också efter hur snabbt det kan ställa om sig vid speciella förutsättningar.

Sverige må vara jättebra i jämförelse med andra byråkratiska system men nu förlorade man kanske en unik och

större möjlighet p.g.a sin stelhet. Och det tycker jag inte man kan slå sig för bröstet för.

Jag tror inte att folk skriver negativt om detta för att tracka ner.

Snarare för att man blir frustrerad över att långsamma och kanske negativa människor nu kostat oss alla en potentiellt bra intäkt.

Man vill vara stolt och önskar Sverige något bra - men blir berövad framgång av en massa deprimerande dönickar.

Gissar att det är ungefär så folk känner.

Synd att inte Atom kan se programmet. Hade varit kul med hans synpunkter på programmet.

Instämmer i analysen. :great:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Går tyvärr inte att se utanför Sverige (upphovsrättsliga skäl).

Kan du ge en sammanfattning av innehållet, please?

Går inte detta att lösa via en proxyserver med svenskt ip? Finns väl många IT-kunniga här som säkert vet om det är möjligt och hur man beter sig.. Här är annars en annan "Kineserna kommer" :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag ju inte ett ögonblick på att det var kravet på CE-märkta säkerhetsselar som fick den kinesiske investeraren att dra sig ur utan att hans miljarder försvann i andra satsningar när botten gick ur världsekonomin. Annars hade väl inte även hans kontorskrapa i Kina nu stått tom och öde.

Men vad gäller fackliga krav i allmänhet så är det nog inte en tillfällighet att det i min egen branch (gruv) sker en dödsolycka ungefär varannat år här i Sverige jämfört med dom ca 5000-10 000 dödsfallen per år i samma branch i Kina. Visst kan säkerhetskrav ibland verka löjliga, jobbiga och tidslösande. men kraven räddar trots allt massor av liv varje år.

Vad gäller just säkerhetsselar så har antagligen kravet på CE-märkta sådana kommit till efter X antal dödsfall beroende på undermåliga produkter.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag ju inte ett ögonblick på att det var kravet på CE-märkta säkerhetsselar som fick den kinesiske investeraren att dra sig ur utan att hans miljarder försvann i andra satsningar när botten gick ur världsekonomin. Annars hade väl inte även hans kontorskrapa i Kina nu stått tom och öde.

Naturligtvis var det inte kravet på selar som ensamt fick honom att dra sig ur.

Däremot så var det nog liknande krav som dessa som bidrog till att få just dessa kineser lite kyligare i sin relation till Kalmar.

Om det är så att byggnadsnämnden inte kan snabba på en process för bygglov för den enskilt största och viktigaste byggsatsningen

i regionen - för att tillmötesgå en eventuell superinvesterares behov - så är man kanske inte värd satsningar som dessa?

Vad gäller själva skälet till att projektet dog så kan vi ju spekulera i det. Men om kineserna var nöjda med bemötandet så borde vi

se fler som kommer. Och nu när krisen är över tycker jag folk i det nätverk just denne investerare representerade borde kunna ta

över stafettpinnen och fortsätta satsningen när man ändå investerat så pass mycket i det.

Deras "lilla" kinesiska investerarförening hade ju ändå 30.000 medlemmar. :giggle:

Att man inte hör något vidare intresse av att fortsätta satsningen, eller ens bara låta den vila, tycker jag väl

indikerar att man helt tappat intresset. Och det gissar jag beror inte på den ekonomiska krisen.

Men, som sagt, det är ju bara spekulationer.

Förutom diskussionen om ekonomiska incitament och misslyckanden så tyckte jag filmen visade de kulturella frågor

kineserna ställde sig inför en sverigeflytt på ett intressant sätt. Detta att de var oroliga att bli en andra klassens medborgare,

hur de lärdes att inte spotta på vardagsrumsgolvet o.sv, och att de själva uttryckte att de ville "ta till sig Svenska seder och bruk

i sin intregration i Sverige" väckte lite tankar hos mig. Var kom dessa formuleringar ifrån? :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

En gammal artikel i DN

ÄLVKARLEBY. Fram till 2004 förde Hotell Älvkarlen en tynande tillvaro som illa sedd vägkrog på en tallhed mellan Uppsala och Gävle. Nu byggs där ett Kina i miniatyr.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kinesisk-drake-i-upplandsskogen-1.621429

Det skrevs mycket i UNT om bygget.

Allt skulle byggas som i Kina och facket gillade inte när dom använde bambuställningar

Pampigt blev det

IMG_2434.jpg

IMG_2450.jpg

IMG_2426.jpg

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

En gammal artikel i DN

ÄLVKARLEBY. Fram till 2004 förde Hotell Älvkarlen en tynande tillvaro som illa sedd vägkrog på en tallhed mellan Uppsala och Gävle. Nu byggs där ett Kina i miniatyr.

http://www.dn.se/nyh...skogen-1.621429

Det skrevs mycket i UNT om bygget.

Allt skulle byggas som i Kina och facket gillade inte när dom använde bambuställningar

Pampigt blev det

Visst är det fint och pampigt och läckert

Men varje gång man passerar eller stannar där är det totalt öde och tomt på kunder

Maten är en besvikelse så vi har slutat efter flera försök att rasta där.

Fattar inte vad dom tänkt att leva på och hur dom skall få det att gå runt.

Samma med Kalmar-projektet

Jag får inte ihop affärsidén i alla fall till något hållbart.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

För många år sedan, när jag jobbade på ett svenskt trähusföretag, kom det in en svensk känd kraftsportsutövare och ville ha ett hus nästa vecka. Han hade åkt runt i kommunen och tittat ut var han ville bygga så nu skulle han ha ett hus nästa vecka.

Detaljer som att han inte visste vem som ägde marken eller hade bankgarantier för betalningen eller byggnadslov var detaljer som fick lösas senare.

Den kinesiske hettsmakaren verkar o köra med samma stil. Hur skall en bygnadsnämd kunna ge bygglov då man inte fått några ritningar hur avloppen skulle dras? Han kanske tänkte att det går att spola UT I RÄNNSTENEN SOM I VISSA KINESISKA ORTER?

Välkomna investeringar men det måste finnas viss sans i projekten.

Sansade born41

Link to comment
Dela på andra sajter

För många år sedan, när jag jobbade på ett svenskt trähusföretag, kom det in en svensk känd kraftsportsutövare och ville ha ett hus nästa vecka. Han hade åkt runt i kommunen och tittat ut var han ville bygga så nu skulle han ha ett hus nästa vecka.

Detaljer som att han inte visste vem som ägde marken eller hade bankgarantier för betalningen eller byggnadslov var detaljer som fick lösas senare.

Den kinesiske hettsmakaren verkar o köra med samma stil. Hur skall en bygnadsnämd kunna ge bygglov då man inte fått några ritningar hur avloppen skulle dras? Han kanske tänkte att det går att spola UT I RÄNNSTENEN SOM I VISSA KINESISKA ORTER?

Välkomna investeringar men det måste finnas viss sans i projekten.

Sansade born41

Det där med avlopp hade nog inte kineserna tänkt på, för i skogen intill bygget låg det lite bajshögar både här och där och det var nog inte dom svenska grannarna som hade gjort sina behov där.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

För många år sedan, när jag jobbade på ett svenskt trähusföretag, kom det in en svensk känd kraftsportsutövare och ville ha ett hus nästa vecka. Han hade åkt runt i kommunen och tittat ut var han ville bygga så nu skulle han ha ett hus nästa vecka.

Detaljer som att han inte visste vem som ägde marken eller hade bankgarantier för betalningen eller byggnadslov var detaljer som fick lösas senare.

Den kinesiske hettsmakaren verkar o köra med samma stil. Hur skall en bygnadsnämd kunna ge bygglov då man inte fått några ritningar hur avloppen skulle dras? Han kanske tänkte att det går att spola UT I RÄNNSTENEN SOM I VISSA KINESISKA ORTER?

Välkomna investeringar men det måste finnas viss sans i projekten.

Sansade born41

Tyvärr så har en del på forumet ingen kunskap i ämnet och hellre sätter pengar före människoliv...

Och vad skulle hända om bara vissa företag får slippa lagar och regler och husera fritt bara för dom påstås ha pengar. vilket dom inte hade. men vafan dom hade ju stora planer. :ironi:

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter boende 1,5 år i Shanghai och jobbande med Kina i 4 år så är man väl inte så förfånad. :)

Säkerhet varför? Det är ju bara att plocka in en ny gumma/gubbe om en skulle styka med, har varit i del fabriker och jag är inte imponerad av säkerhet eller miljötänkande. Det kostar nämligen pengar, och skaffa ny arbetskraft från landsbygden är billig. Det samma när det gäller kvalite på produkter, kan dom spara 0,01 Yuan så görs det men konsekvenser bryr man sig inte om (beror på de flesta fall jag råkat ut för brist på kompetens).

Denna och nästa generationen Kineser kommer att lida mycket pga av miljöförstörningen i Kina.

Är nog världens mest lyckliga människa som kunde lämna helvetet Kina :)Ge mig ett erbjudande om jobb i Kina med 500 000 Yuan Net månaden, och jag svarar.. NEJ!

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut!

Bra att dom är borta! Och hoppas dom håller sig borta! Basta! Låt svenskarna minsann svälta ihjäl själva!

Sen när vintern kommer så kan du ju ligga där och tugga på dina CE-märkta säkerhetsselen.

Och drömma om lakritssnören.

Antalet dödsolyckor i byggsvängen i Sverige har ökat oroväckande de senaste åren, speciellt bland utländsk arbetskraft.

Det beror på dålig säkerhetstänkande och dålig utrustning och är inget som jag ser nån som helst humor i.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

. finns även på SVT Play .. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så har en del på forumet ingen kunskap i ämnet och hellre sätter pengar före människoliv...

Och vad skulle hända om bara vissa företag får slippa lagar och regler och husera fritt bara för dom påstås ha pengar. vilket dom inte hade. men vafan dom hade ju stora planer. :ironi:

Jag tror att om det ägnats ungefär 5 minuter till i funderingen över vad som menades med olika inlägg så hade du nog begripit

att ingen har förväntat sig att säkerhetskraven skulle vara lägre för kineserna än för någon annan.

Och att ingen förväntat sig att de skulle slippa lagar eller regler som gäller andra.

Så, om man tror att någon vill detta så bör man kanske fundera på om man inte fastnat lite i sitt tänk, och spendera mer tid funderandes på vad man inte förstått. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Antalet dödsolyckor i byggsvängen i Sverige har ökat oroväckande de senaste åren, speciellt bland utländsk arbetskraft.

Det beror på dålig säkerhetstänkande och dålig utrustning och är inget som jag ser nån som helst humor i.

Fritz..

Nähä. Men vem gör det? Suck. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att om det ägnats ungefär 5 minuter till i funderingen över vad som menades med olika inlägg så hade du nog begripit

att ingen har förväntat sig att säkerhetskraven skulle vara lägre för kineserna än för någon annan.

Och att ingen förväntat sig att de skulle slippa lagar eller regler som gäller andra.

Så, om man tror att någon vill detta så bör man kanske fundera på om man inte fastnat lite i sitt tänk, och spendera mer tid funderandes på vad man inte förstått. :)

Så nu är säkerheten viktig helt plötsligt, Vad fick dig att ändra dig?

Men du tycker fortfarande kineser skall åka gräddfil om dom vill investera i sverige medans svenska företag ska få vänta ännu längre på byggnadslov mm bara för kineser ska bygga... eller hur mena du?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så nu är säkerheten viktig helt plötsligt, Vad fick dig att ändra dig?

Men du tycker fortfarande kineser skall åka gräddfil om dom vill investera i sverige medans svenska företag ska få vänta ännu längre på byggnadslov mm bara för kineser ska bygga... eller hur mena du?

Har inte ändrat mig och har aldrig tyckt att man ska rucka på säkerhet. Det är något du fått för dig i din förvirrade och konfliktsökande hjärna. :)

Jag tycker absolut att om en utomstående jätteinvesterare, oavsett nationalitet, kommer till Sverige så bör denne satsas på

genom att prioriteras resurser hos t.ex byggnadsnämnder. Eller t.ex genom att kommunen bistår med projektsamordnare som

säkerställer att investeraren känner till Svenska lagar och regler och är förberedd på den Svenska arbetsgången.

Så att t.ex inte oväntade, för investeraren, fördröjningar uppstår. Eller för att minska gnissel och tandvärk i projekten.

Hoppas du begriper bättre nu så du slipper sitta och tycka andra är dumma helt i onödan. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte ändrat mig och har aldrig tyckt att man ska rucka på säkerhet. Det är något du fått för dig i din förvirrade och konfliktsökande hjärna. :)

Jag tycker absolut att om en utomstående jätteinvesterare, oavsett nationalitet, kommer till Sverige så bör denne satsas på

genom att prioriteras resurser hos t.ex byggnadsnämnder. Eller t.ex genom att kommunen bistår med projektsamordnare som

säkerställer att investeraren känner till Svenska lagar och regler och är förberedd på den Svenska arbetsgången.

Så att t.ex inte oväntade, för investeraren, fördröjningar uppstår. Eller för att minska gnissel och tandvärk i projekten.

Hoppas du begriper bättre nu så du slipper sitta och tycka andra är dumma helt i onödan. :)

Det var hemskt vad du ändrar på dig från post till post, Innan så vart CE märkning dumt men nu tydligen viktigt.

Men för övrigt att projektsamordnare mm finns är ju precis vad kalmar kommun mm bistod med, Kan tänka mig att kommunen gjorda stora infrastruktur satsningar, Satsade miljoner på reklam för kinesmarknanden mm samt "fackpampen" som du tyckte var gnällig på bild var säkert anställd av kineserna utav en enda anledning att bistå i frågor om lagar och regler.

Detta projekt har ju haussats enormt av Kalmar kommun, Skulle generera tusentals med jobb och locka "miljoner" besökare till kalmar årligen, Jag undrar hur många skatte miljoner som gått förlorade tack vare kineserna...

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var hemskt vad du ändrar på dig från post till post, Innan så vart CE märkning dumt men nu tydligen viktigt.

Men för övrigt att projektsamordnare mm finns är ju precis vad kalmar kommun mm bistod med, Kan tänka mig att kommunen gjorda stora infrastruktur satsningar, Satsade miljoner på reklam för kinesmarknanden mm samt "fackpampen" som du tyckte var gnällig på bild var säkert anställd av kineserna utav en enda anledning att bistå i frågor om lagar och regler.

Detta projekt har ju haussats enormt av Kalmar kommun, Skulle generera tusentals med jobb och locka "miljoner" besökare till kalmar årligen, Jag undrar hur många skatte miljoner som gått förlorade tack vare kineserna...

Det var hemskt vad svårt det var för dig att begripa att du förstått fel. :)

Visa mig gärna var jag skrivit att CE märkning var dumt. Läs sista mening i ditt egna inlägg som jag svarade på och fundera

på om det inte kan ha varit den jag avsåg i mitt svar. Och inte CE-märkning.

Du skrev "en utländsk arbetsgivare som inte känner till svenska lagar och regler har inte i Sverige att göra".

Och det var detta mina svar syftade på. Du hade en diskussion med Nerike om selarna och utgick från att jag hade en annan uppfattning om säkerheten.

Men det hade jag inte och du gick händelserna i förväg eller funderade inte alls på vad jag egentligen menade. Du kan ju fundera på varför du gör så. :)

Vad gäller dina synpunkter på att Kalmar bistog med samordnare så är det väl ett faktum att Kinesen blev förvånad över detta med byggnadsloven

och att bygget inte skulle hinna färdigt innan invigning, eller hur? Och att detta blev ett problem för investeraren.

Är detta helt och hållet Kinesens fel? Förstår du inte att den situationen troligtvis inte uppstått om de hade funnits

en samordnare som hade verklig koll på projektet?

Eller menar du på fullt allvar att Sverige minsann kan slå sig för bröstet - vi är minsann bra.

Och tycker du att man kanske missat en jättemöjlighet är något bra?

Jag tycker att det skulle vara bedrövligt i sådana fall och har inga behov av att försvara svensk byråkrati i ett sådant fall.

Även om den skulle vara bäst i klassen i övrigt (förstår f.ö inte varför man ens jämför).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var hemskt vad svårt det var för dig att begripa att du förstått fel. :)

Visa mig gärna var jag skrivit att CE märkning var dumt. Läs sista mening i ditt egna inlägg som jag svarade på och fundera

på om det inte kan ha varit den jag avsåg i mitt svar. Och inte CE-märkning.

Du skrev "en utländsk arbetsgivare som inte känner till svenska lagar och regler har inte i Sverige att göra".

Och det var detta mina svar syftade på. Du hade en diskussion med Nerike om selarna och utgick från att jag hade en annan uppfattning om säkerheten.

Men det hade jag inte och du gick händelserna i förväg eller funderade inte alls på vad jag egentligen menade. Du kan ju fundera på varför du gör så. :)

Vad gäller dina synpunkter på att Kalmar bistog med samordnare så är det väl ett faktum att Kinesen blev förvånad över detta med byggnadsloven

och att bygget inte skulle hinna färdigt innan invigning, eller hur? Och att detta blev ett problem för investeraren.

Är detta helt och hållet Kinesens fel? Förstår du inte att den situationen troligtvis inte uppstått om de hade funnits

en samordnare som hade verklig koll på projektet?

Eller menar du på fullt allvar att Sverige minsann kan slå sig för bröstet - vi är minsann bra.

Och tycker du att man kanske missat en jättemöjlighet är något bra?

Jag tycker att det skulle vara bedrövligt i sådana fall och har inga behov av att försvara svensk byråkrati i ett sådant fall.

Även om den skulle vara bäst i klassen i övrigt (förstår f.ö inte varför man ens jämför).

Det är märkligt vad du kastar skit på sverige och håller kineserna bakom ryggen när det gäller detta projekt, Vad har du för inblick i vad kommunen ställde upp med och inte? (förutom vad du vet från snutten på TV)

Kalmar Kommun och företag i kalmar har ju miljon förluster pga detta projekt. Men att kinesernas pengar tog slut är sverige's fel pga byråkratin..

Men jag får väl tugga på mitt CE märkta säkerhetssele och drömma om lakritssnören... Eller var det inte så du skrev?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Har inte ändrat mig och har aldrig tyckt att man ska rucka på säkerhet. Det är något du fått för dig i din förvirrade och konfliktsökande hjärna. :)

Jag tycker absolut att om en utomstående jätteinvesterare, oavsett nationalitet, kommer till Sverige så bör denne satsas på

genom att prioriteras resurser hos t.ex byggnadsnämnder. Eller t.ex genom att kommunen bistår med projektsamordnare som

säkerställer att investeraren känner till Svenska lagar och regler och är förberedd på den Svenska arbetsgången.

Så att t.ex inte oväntade, för investeraren, fördröjningar uppstår. Eller för att minska gnissel och tandvärk i projekten.

Hoppas du begriper bättre nu så du slipper sitta och tycka andra är dumma helt i onödan. :)

Som alla vet är vi bäst på det mesta här i Sverige och alla andra är dumma. Inga utlänningar ska komma hit och förstöra idyllen. Heja Sverige. :ironi:

Mvh :wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är märkligt vad du kastar skit på sverige och håller kineserna bakom ryggen när det gäller detta projekt, Vad har du för inblick i vad kommunen ställde upp med och inte? (förutom vad du vet från snutten på TV)

Kalmar Kommun och företag i kalmar har ju miljon förluster pga detta projekt. Men att kinesernas pengar tog slut är sverige's fel pga byråkratin..

Men jag får väl tugga på mitt CE märkta säkerhetssele och drömma om lakritssnören... Eller var det inte så du skrev?

:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nähä. Men vem gör det? Suck. :)

Jag tyckte att du i ditt inlägg #51 raljerade (kan man säga så ?) över att Sverige ställer för stora krav på säkerhet på arbetsplatser.

Nu suckar du bara över min kommentar till detta och avslutar med en glad smiley.

Med detta avslutar jag mina inlägg i denna tråd.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...