Jump to content
IGNORERAD

"Kineserna kommer"


noBuzz

Recommended Posts

  • Svar 82
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    15

  • Serath

    10

  • Tallviking

    7

  • Kim

    6

Mest aktiva i denna tråd

Ett program som sändes på tv idag och som handlar om kinesernas ankomst och investeringar i Kalmar.

Väldigt intressant tyckte jag.

http://svtplay.se/v/...ineserna_kommer

Går tyvärr inte att se utanför Sverige (upphovsrättsliga skäl).

Kan du ge en sammanfattning av innehållet, please?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det projektet har varit följetong i pressen i många år här i småland, Vet inte om planerna vart för storslagna eller om pengarna bara tog slut.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt från det projektet såldes på exekutiv auktion via Kvarndammen nyligen

Blev total pannkaka av alltihop

"Dragons Gate" norr om Uppsala lever ju fortfarande i alla fall men är kantat av problem och skandaler.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jive Det går ut på att kineser skulle investera i kalmar typ fabriksanläggningar sen efer två år få permanent uppehållstillstånd

och om 10år va flera hundra tusen kineser i Kalmar.Får nog hålla med tallviking utopi :whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jive Det går ut på att kineser skulle investera i kalmar typ fabriksanläggningar sen efer två år få permanent uppehållstillstånd

och om 10år va flera hundra tusen kineser i Kalmar.Får nog hålla med tallviking utopi :whistle:

Tack, clion!:great:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Ang programment.

En mycket driftig och snacksalig (duperande) Kines övertygade Kalmar kommuns ledning

om att det vore en jättebra idé att bygga upp en jättelik mässhall för

kinesiska exportörer där de på plats i Sverige kunde visa up sina produkter

för Svenska importörer.

Vid mässhallen skulle det även anläggas en stor kinesisk park

och ett stort exklusivt villaområde för de hitflyttade kineserna och deras familjer.

(ett kinatown)

Om man utgår från bilderna på TV så rörde det sig mest om billigt krimskrams

som ställdes ut i montrarna och därför dog intresset ut från de svenska

importörerna som slutade att komma dit.

Utan kunder så var det bara att packa ihop, och den kinesiska initiativtagaren

flydde då fältet med mångmiljonskulder till bl.a. byggbolag i Sverige.

Sedan var det säkert både en och annan kinesisk hus-, och mässplatsinvesterare

som också blev blåsta på sina pengar.

Mvh

SiamNilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang programment.

En mycket driftig och snacksalig (duperande) Kines övertygade Kalmar kommuns ledning

om att det vore en jättebra idé att bygga upp en jättelik mässhall för

kinesiska exportörer där de på plats i Sverige kunde visa up sina produkter

för Svenska importörer.

Vid mässhallen skulle det även anläggas en stor kinesisk park

och ett stort exklusivt villaområde för de hitflyttade kineserna och deras familjer.

(ett kinatown)

Om man utgår från bilderna på TV så rörde det sig mest om billigt krimskrams

som ställdes ut i montrarna och därför dog intresset ut från de svenska

importörerna som slutade att komma dit.

Utan kunder så var det bara att packa ihop, och den kinesiska initiativtagaren

flydde då fältet med mångmiljonskulder till bl.a. byggbolag i Sverige.

Sedan var det säkert både en och annan kinesisk hus-, och mässplatsinvesterare

som också blev blåsta på sina pengar.

Mvh

SiamNilsson

Tycker att programmet var en gigantisk reklampelare för att inte bygga något i Sverige. :)

Tror Sverige kan räkna med att ha turen att få slippa Kinesiska byggsatsningar framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tycker att programmet var en gigantisk reklampelare för att inte bygga något i Sverige. :)

Tror Sverige kan räkna med att ha turen att få slippa Kinesiska byggsatsningar framöver.

Visst kan man tycka att exempelvis de svenska kommunalgubbarna, facket och tjänstemännen på

byggnadskontoret visade upp en smula stelbent och byråkratisk anda.

Vill man ha fler idoga nybyggare och affärsinriktade kineser till Sverige

istället för fler av det Somaliska klientelet så får nog Riksdagen ändra på

en del invandringslagar och via dessa prioritera lite annorlunda.

Men att röra om i den heta grytan gör nog ingen normalbegåvad svensk politiker frivilligt.

Så vi får nog nöja oss med de individer som för närvarande flyttar hit,

och som en extra vitamininjektion till "landet lagom" kommer ju snart även du "NoBuzz",

och om alla bitar faller på plats så lär väl även wille bli en

hemvändande kraft för Sverige att luta sig emot.

Så - Det ser med andra ord ganska ljust ut . . . ;)

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Pinsamt. :diablo:

Jag tänker på uttrycket "Det sovande folket". :suicide: Snacka om kulturkrock :whoco5:

Ett folk som vaknat upp ur törnrosasömnen, pigga och fulla av energi för framtiden, och ett folk som fortsätter sin törnrosasömn :crazy:. Det var inte så här Sverige byggdes upp, det är så här vi hamnar i nerförsbacken. Sen passar vissa grupper på och säger att det är invandrarnas fel när det går åt skogen :diablo: Men alla som inte fick ett jobb kan ju få bidrag eller flytta, eller hur.

Hur mycket förlorade inte Sverige i framtida investeringar här. Är det någon som tror att kineserna försöker etablera Sverige som bas i Europa efter detta. Jag tror inte det, finns andra länder att satsa på som är mer tillmötesgående och uppskattar investeringar för framtiden. Tror jag.

Mvh :wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähum, var inte orsaken till kollapsen av projektet världsekonomikrisen som i sin tur medförde att investeraren blev bankrutt. Hans kontorsskrapa i Kina var ju även den tom och öde efteråt.

Och världsekonomikrisen var väl inte Sveriges fel heller?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man tycka att exempelvis de svenska kommunalgubbarna, facket och tjänstemännen på

byggnadskontoret visade upp en smula stelbent och byråkratisk anda.

Vill man ha fler idoga nybyggare och affärsinriktade kineser till Sverige

istället för fler av det Somaliska klientelet så får nog Riksdagen ändra på

en del invandringslagar och via dessa prioritera lite annorlunda.

Men att röra om i den heta grytan gör nog ingen normalbegåvad svensk politiker frivilligt.

Så vi får nog nöja oss med de individer som för närvarande flyttar hit,

och som en extra vitamininjektion till "landet lagom" kommer ju snart även du "NoBuzz",

och om alla bitar faller på plats så lär väl även wille bli en

hemvändande kraft för Sverige att luta sig emot.

Så - Det ser med andra ord ganska ljust ut . . . ;)

Mvh

SN

Tack för de snälla orden. :)

Dessvärre så har jag redan landat och jag tycker mig se att det mörknar för varje dag som går.

Är dock övertygad om att det vänder när Wille kommer. ;)

Vad gäller filmen så tyckte jag att kontrasterna mellan de olika kulturerna var kul och kom fram fint.

De dansande tjejerna på podiet i Kina när kommungubbarna var på besök var ju skitbra.

Snygga och fina gjorde de så gott de kunde för att lätta upp stämningen i lokalen.

Samtidigt som de svenska moralväktande gubbarna såg ut som att de skulle börja skälla på dem vilken sekund som helst.

En annan favorit var när den svenske Peo (säkerhetsansvarig på arbetsplatsen) drog en lång harang om vikten att ha städat gångarna på bygget.

När han var klar bad han översättaren fråga jobbarna om vad de tyckte. Översättaren skippade att översätta hela harangen utan sade i princip bara

"håller ni med honom?" - varpå jobbarna log, gav tummen upp och svarade "jättebra - jättebra" utan att ha brytt sig det minsta om vad som sagt.

De ville nog bara att "tomten" skulle pissa vidare så de kunde få jobba på. :)

Det fanns ganska många guldkorn i filmen faktiskt. Grannarna till bygget som spelade rundpingis inte minst.

Så jävla livlöst och efterblivet framställt att det blir asbra. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Ähum, var inte orsaken till kollapsen av projektet världsekonomikrisen som i sin tur medförde att investeraren blev bankrutt. Hans kontorsskrapa i Kina var ju även den tom och öde efteråt.

Och världsekonomikrisen var väl inte Sveriges fel heller?

Eller så förlorade han så mycket pengar i Sverige att det gick åt pipan.

Är du stolt över den svenska insatsen? Tror du andra kinesiska investerare gör ett nytt försök eller tror du de väljer ett annat europeiskt land nästa gång?

Kenthamon

Ändrades av Kenthamon
Link to comment
Dela på andra sajter

Ähum, var inte orsaken till kollapsen av projektet världsekonomikrisen som i sin tur medförde att investeraren blev bankrutt. Hans kontorsskrapa i Kina var ju även den tom och öde efteråt.

Och världsekonomikrisen var väl inte Sveriges fel heller?

Jag uppfattade det som att ekonomikrisen var det som definitivt satte spiken i kistan.

Men att begravningen hade börjat redan innan krisen tyckte jag inte det rådde några tvivel om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så förlorade han så mycket pengar i Sverige att det gick åt pipan.

Är du stolt över den svenska insatsen? Tror du andra kinesiska investerare gör ett nytt försök eller tror du de väljer ett annat europeiskt land nästa gång?

Kenthamon

Finner ingen anledning att skämmas över den svenska insatsen som den visades upp i programmet, varför skulle jag det?

Och konstaterade bara kort att de som skriver att projektet föll på grund av stelbenta svenska regler nog är ute och cyklar. Har heller ingen anledning att tro att företagsklimatet i mainland China är ett dugg mindre krångligt och obyråkratiskt jämfört med Sverige. Fast där kanske fokus är mer på mutor och karaokeflickor till beslutande statstjänstemän än godkända säkerhetselar till arbetarna. Same same, but different.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppfattade det som att ekonomikrisen var det som definitivt satte spiken i kistan.

Men att begravningen hade börjat redan innan krisen tyckte jag inte det rådde några tvivel om.

Såg programmet på jobbet och eftersom plikterna kallade då och då så såg jag bara bitar. Så det kan kanske vara som du skriver?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppfattade det som att ekonomikrisen var det som definitivt satte spiken i kistan.

Men att begravningen hade börjat redan innan krisen tyckte jag inte det rådde några tvivel om.

Nog rätt slutsats, Tror själv att den här "marknadsplatsen" hade varit negativt för sverige som helhet.

Mer import från kina är inte vad vi behöver mer av, Såvida det inte görs i samarbete och med balanserad export/import

Just nu håller vi på med att bygga upp Staten Kina till en stormakt, Märkligt att alla länder och företag bara ser till kortsiktiga vinster.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Finner ingen anledning att skämmas över den svenska insatsen som den visades upp i programmet, varför skulle jag det?

Och konstaterade bara kort att de som skriver att projektet föll på grund av stelbenta svenska regler nog är ute och cyklar. Har heller ingen anledning att tro att företagsklimatet i mainland China är ett dugg mindre krångligt och obyråkratiskt jämfört med Sverige. Fast där kanske fokus är mer på mutor och karaokeflickor till beslutande statstjänstemän än godkända säkerhetselar till arbetarna. Same same, but different.

Att den svenska byråkratin spelade roll tycker jag är uppenbar. Att se de ivriga kineserna som vill börja NU och de svenska politiker och tjänstemännens loja inställning som vill börja SEN.

Jag tror att med lite god vilja kan Sverige i en sådan här situation göra betydligt bättre ifrån sig och snabba upp processen med olika tillstånd.

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Att den svenska byråkratin spelade roll tycker jag är uppenbar. Att se de ivriga kineserna som vill börja NU och de svenska politiker och tjänstemännens loja inställning som vill börja SEN.

Jag tror att med lite god vilja kan Sverige i en sådan här situation göra betydligt bättre ifrån sig och snabba upp processen med olika tillstånd.

Kenthamon

Tyvärr så är ju byråkratin seg i sverige när det gäller lite större projekt där kommuner, grannar och myndigheter skall yttra sig i allt, Bara se på vindkrafts utbyggnaden.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att den svenska byråkratin spelade roll tycker jag är uppenbar. Att se de ivriga kineserna som vill börja NU och de svenska politiker och tjänstemännens loja inställning som vill börja SEN.

Jag tror att med lite god vilja kan Sverige i en sådan här situation göra betydligt bättre ifrån sig och snabba upp processen med olika tillstånd.

Kenthamon

Visst är det av yttersta vikt att handläggningar etc går snabbt när stora investeringar ska göras. Men som sagt, jag har ingen anledning att tro att det är mindre krångligt att genomföra ett liknande projekt i ultrakapitalistiska kommuniststaten Kina.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Nog rätt slutsats, Tror själv att den här "marknadsplatsen" hade varit negativt för sverige som helhet.

Mer import från kina är inte vad vi behöver mer av, Såvida det inte görs i samarbete och med balanserad export/import

Just nu håller vi på med att bygga upp Staten Kina till en stormakt, Märkligt att alla länder och företag bara ser till kortsiktiga vinster.

Jag tror att denna marknadsplats hade varit bra för Sverige. Vi vill sälja till Kina, inte bara importera, som du helt rätt skriver. Det är bra att ha goda inkörsportar för vår export. Då tänker jag framförallt på små och medelstora företag som inte kan satsa på att öppna kontor i Kina. De kan istället få kontakt med kinesiska affärsmän på en plats som detta var tänkt. Alltså en vinn/vinn situation.

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis skulle en sådan satsning kunna vara lyckad men den borde definitivt ligga i Malmö och inte i Kalmar, då skulle även kunder ifrån en del andra länder känna att det var värt att komma och besöka en utställning av potentiella importföremål!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Visst är det av yttersta vikt att handläggningar etc går snabbt när stora investeringar ska göras. Men som sagt, jag har ingen anledning att tro att det är mindre krångligt att genomföra ett liknande projekt i ultrakapitalistiska kommuniststaten Kina.

Jag vet inte hur det är i Kina och förstår inte vad det har med detta att göra. Jag vill att vi ska ta hand om våra möjligheter här i Sverige, för svenska folkets skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog rätt slutsats, Tror själv att den här "marknadsplatsen" hade varit negativt för sverige som helhet.

Mer import från kina är inte vad vi behöver mer av, Såvida det inte görs i samarbete och med balanserad export/import

Just nu håller vi på med att bygga upp Staten Kina till en stormakt, Märkligt att alla länder och företag bara ser till kortsiktiga vinster.

WOW,NoBuzz och Serath är överens :clapping: Nu är frågan,ska det bli överlag eller såg inte Serath att det var NoBuzz inlägg???

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det av yttersta vikt att handläggningar etc går snabbt när stora investeringar ska göras. Men som sagt, jag har ingen anledning att tro att det är mindre krångligt att genomföra ett liknande projekt i ultrakapitalistiska kommuniststaten Kina.

Även om du har rätt , inte minst i t.ex Thailand, så finns kanske en viss skillnad i utlänningars vilja och motiv till att investera.

Ett land som naturligt får en hel drös potentiella investerare att vilja investera har kanske råd att vara lite "svåra".

I Sveriges fall däremot så kändes projektet som ett unikum och en viktig chans att visa sig på goda sidan för att locka framtida investeringar.

Och då tycker jag att man inte har råd att krångla på samma sätt.

Nu kan man ju också hoppas att dokumentären inte var helt neutral utan tvärtom målade händelserna i lite extra negativt sken.

Och själv hoppas jag att det var en parodi. Annars kan vi nog börja ansöka om grupprabatter på Fonus allihopa. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...