Jump to content
IGNORERAD

Otäck incident idag..


jens

Recommended Posts

Usch ja.. Sitter här med en flaska Hong Thong för att försöka lugna ner mina nerver.

Ska försöka återberätta..

Tjejen och jag kom körandes på en moppe på väg mot Chaweng beach road för att ta en sen middag.. Jag kör och tjejen där bak..

Förbi oss susar en moped med en thai snubbe som rycker tjejens väska från henne.. Hon har den över vänster axel och den hänger ner på höger sidan tätt mot hennes kropp. Han rycker tag i den och som tur går själva remmen av.. Hade den inte gått av så hade vi nog trillat.. Efter han tagit väskan "bumpar" han i vårt styre men jag lyckas hålla balansen på mopeden utan att trilla.. Tar upp jakten en bit men Thai snubben kör som en jävla galning i båda filerna så stannar efter en stund.. Chockad som man är får vi hjälp av några trevliga lokala Thais som hjälper oss att ringa polisen..

Otäckt och väldigt kränkande.. Men att förlora materiella ting är fan inga konstigheter gentemot att vi hade ramlat med moppen där..

Så nu är vi hemma igen efter händelsen och är glad att det trots allt inte hände någon olycka. Vi förlorade en kamera, en mobil och ett par tusen bath.. Men för fan det går att ersätta.. Kunde varit mycket värre.

Behövde bara skriva av mig lite..

Åter till Hong Thongen nu.

//Jens

Jens heter jag och jag bor numera på Koh Samui..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    5

  • PUTTE

    4

  • Maitan

    4

  • jens

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ni hade tur, det kunde gått mycket värre.

Precis som du skriver, materiella ting är ersättliga ( även om man svär lite inbördes till att börja med :-)

Hoppas Hong Tongen hjälper.ta en Tuk Tuk eller Song Taew hemåt.

Hälsningar

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är inget vidare att bli rånad. Men som du säger det hade kunnat vara värre. Får väl hoppas att polisen tar det på allvar och haffar dåren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du mot förmodan kommit i kapp förövaren hade det också kunnat slutat betydligt värre.

Det händer att man läser om andra som råkat illa ut när de ensamma konfronterat en thai.

Ibland är det bättre att konstatera att man blivit rånad, göra en anmälan men för övrigt lämna det därhän även om adrenalinet vill annat.

En tråkig episod men ni klarade er åtminstone helskinnade, om än med lite längre näsor och en erfarenhet att ta lärdom av.

Mvh Welder

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Bra att det inte blev några personskador!!

Men man känner sig väldigt kränk när man utsätts för något sådant. Var själv offer för ficktjuvar på lokaltåg i Tunis och fast jag kom på att plånboken var borta 4 sekunder efter att den försvunnit så var dom så skickliga, en knuffade mig rejält mycket uppenbart, en tog pluskan och en tredje förvannimed den in i vimlet. Först började jag argumentera med den som knuffade, vilket ju var deras plan sen lyckades jag haffa och få ner den som ryckte pluskan, men den som försvann med den var ju borta med vinden :) . så det var bara att lugna ner sig och ta det som en livserfarenhet... inte speciell dyrt heller... men kränk känner man sig. ::)

Ha det bra i värmen och skål! /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar.. På något viss känns det bättre att snacka och få lite respons på händelsen.. Hong thongen gjorde väl sitt också :)

Som sagt, bara att glömma och köra vidare.. Hoppas man klarar sig utan incidenter på ett tag.

//Jens

Jens heter jag och jag bor numera på Koh Samui..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att höra när folk råkar ut för såna här saker. Tur att ni klarade er helskinnade.

Det var nog bra att ni inte hann ifatt förövaren, även om ens första instinkt kanske vill det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch ja.. Sitter här med en flaska Hong Thong för att försöka lugna ner mina nerver.

Ska försöka återberätta..

Tjejen och jag kom körandes på en moppe på väg mot Chaweng beach road för att ta en sen middag.. Jag kör och tjejen där bak..

Förbi oss susar en moped med en thai snubbe som rycker tjejens väska från henne.. Hon har den över vänster axel och den hänger ner på höger sidan tätt mot hennes kropp. Han rycker tag i den och som tur går själva remmen av.. Hade den inte gått av så hade vi nog trillat.. Efter han tagit väskan "bumpar" han i vårt styre men jag lyckas hålla balansen på mopeden utan att trilla.. Tar upp jakten en bit men Thai snubben kör som en jävla galning i båda filerna så stannar efter en stund.. Chockad som man är får vi hjälp av några trevliga lokala Thais som hjälper oss att ringa polisen..

Otäckt och väldigt kränkande.. Men att förlora materiella ting är fan inga konstigheter gentemot att vi hade ramlat med moppen där..

Så nu är vi hemma igen efter händelsen och är glad att det trots allt inte hände någon olycka. Vi förlorade en kamera, en mobil och ett par tusen bath.. Men för fan det går att ersätta.. Kunde varit mycket värre.

Behövde bara skriva av mig lite..

Åter till Hong Thongen nu.

//Jens

Beklagar det som hänt Jens, men som tur är klarade ni er ganska väl. :great:

Exakt samma sak hände min bästa vän och hans tjej. De var på väg hem från Lamai till Bophut, ca. 200 meter innan den första bensinstationen

i Chaweng så hände samma sak som för dig.

Fast i deras fall var det två thaikillar på moppen och axelremmen till väskan gick inte av...så dom körde omkull.

När dom körde omkull så åkte tjejens alla prylar ut ur väskan, så tjejen börjar att plocka upp sina prylar.

Vad som sedan händer är ganska skrämmande, killarna på moppen vänder och åker mot kompisen och hans tjej. Dom stannar 10-20 meter ifrån, står sedan där i ett par minuter och tittar på min uppskrämda kompis, innan dom som tur är vänder och sticker iväg.

Troligtvis så stod dom och övervägde om dom skulle attackera en gång till.

Kompisen och hans tjej klarade sig med lite skrubbsår. :)

En sak till - tro inte att Chaweng polisen ska göra mycket för att lösa ditt fall. Polisen i Chaweng/Samui är nog den sämsta jag stött på under alla mina år i Thailand.

Ett kort exempel:

En annan kille jag känner blev knivskuren. Han visste vem killen som attackerat honom var, vilket Polisen blev informerade om.

När han kom ut från sjukhuset efter några dagar, så gick han direkt till Chaweng Polisstation, för att informera sig hur 'utredningen' hade gått.

När han frågar detta till Polisen så står dom där som stora frågetecken...och kommenterar sedan...

"You no pay us money, so no investigation"... :bag:

Vilka j*vla id*oter - dom ville alltså ha pengar från brottsoffret innan dom började utföra sitt jobb... :diablo:

Hoppas er vistelse på Samui blir angenäm, trots det som inträffat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jobbiga med just den här typen av händelser i Thailand är inte själva väskryckningen tycker jag.

Jobbigare, vidrigare och uttryck för något jag inte vill spekulera i är knuffen direkt efter.

Den totala ignoransen inför andras olycka.

Förmågan att känna att ett pars eventuella livslånga handikapp och kanske död är mindre värt än risken att man själv sätts efter och åker fast.

För en handväska med okänt innehåll. Eller ett halsband etc.

Det är så vidrigt att det inte finns ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir så jävla förbannad när man hör sånt här och en värre när man upplever det själv.

Själv åket jag på en ficktjuv i Paris tunnelbana när jag var ute och luffade i unga år och det var inte lätt att få det polisanmält då INGEN kund engelska och alla skickade en vidare och sedan gå till banken och stoppa kort m.m.

och även där förstod ingen nått. Aldrig mer Frankrike efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jens, jag undrar over en sak bara!! Du sitter nere i Thailand och kan skriva ö och ä!!! Hur gor du det??

Ja tjuvar råkar vi alla ut for, ute i Nacka på mitt kontor så försvann min dams väska för en månad sedan, vi jobbade nere på verkstan 1 timme ca och under tiden smög sig nåt svin (sorry grisar) in på kontoret! Sedan fick vi mail från Bangkok Bank att någon försökte ta ut pengar hela 36 gånger!! Men det hade vi spärrat fort som den!

Så bara att beställa nyt pass och allt extra som stölden innebar!

Vi får akta oss när vi är ute i världen och hemma osså!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jens, jag undrar over en sak bara!! Du sitter nere i Thailand och kan skriva ö och ä!!! Hur gor du det??

Brukar gå fint med en medhavd laptop ;)

Ändrades av Packan
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en kort sökning på Thaivisa, för jag vet att jag läst om det här fenomenet tidigare.

Hittade en uppsjö av liknande situationer som precis hände Jens och hans tjej.

Här är ett par exempel från Samui;

http://www.thaivisa.l__bag+snatcher

http://www.thaivisa._1#entry3343532

Det mest tragiska tycker jag är att Polisen inte verkar bry sig över huvudtaget... :bag:

Om det inte är faranger det gäller såklart, för då är det hårda bud.

http://www.thaivisa._hl__bag+stolen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beklagar verkligen det som hände er.

Det är så otäckt och kränkande.

Hoppas de hamnar i helvete flera gånger om.

Eller om de kan få sin karma snabbare skulle det passa bra att de kör på en stolpe vid närmaste korsning - idi*ter!

Och polisens agerande - man hittar inget ord.

Fy f-n.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Då hade du krockat med ännu en lastbil :whistle:

TACK VARE ATT JA FRONTA MED EN LAST BIL FÅR DU DINA EFTERLÄNGTADE KARMAN????.."FINNS FLER PSYKOPATER HÄR" ME LIKE :whistle: !!!!! SÅ NU E DU SKYLDIG MIG EN LUNCH IMORRN :dance1: .DU FÅR VÄL EN KARMA AV MIG OXÅ DÅ.MVH PSYKOPATEN

Link to comment
Dela på andra sajter

Person rån på det viset är otäckt med tanke på att en liten väska kan få en till att köra av vägen

Säker på att remmen gick av? En del brukar väl skära av remmen annars.

För mig jag läste om en annan svensk kvinna i Thailand som blir rånad på handväskan, hon jaga dom en bit innan hon insåg hon blödde kraftigt och hon hade blivit knivskuren rejält när dom skulle skära av remmen.

Se till och polisanmäl alltid, Kontakta ambassaden och klaga om polisen inte sköter sitt samt lokala tidningar om inget händer... Inte för att det gör mycket i ditt fall men kanske nästa eller nästa...

Skiten måste upp på ytan och gnidas in i poliskårens ansikte innan nått händer

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att händelser som dessa är vardagsmat.

Kommer ihåg att flera rån som dessa rapporterades varje vecka när jag bodde i Sri Racha.

Några var riktigt otäcka och jag minns särskilt en där en ung mamma med dotter drabbades.

Mamman fick halskedjan avryckt medans hon körde varpå hon gick i backen med mopeden.

Dottern överlevde men mamman dog.

De som gjorde dessa saker just i Sri Racha var uteslutande unga tonåriga killar (av de som åkte fast).

Link to comment
Dela på andra sajter

Skiten måste upp på ytan och gnidas in i poliskårens ansikte innan nått händer

Dagens citat!!!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta brott är precis som Buzzen säger vanligt, har själv sett 2 utförda samt blivet utsatt för ett själv.

1: Fru Vax och jag skall till Siracha för att handla barnvagn.

På vägen in i staden ser vi framför oss hur 2 killar på en motorbike rycker halsbandet av en mamma som kör sin motorbike och har dottern därbak. De lyckas dock stanna utan att gå omkull.

Fru Vax börjar yla om att jag skall ramma dom med bilen och jag drar iväg, för att några sekunder efteråt inse att det kanske inte är en speciellt bra ide.

2: Står parkerad på Pattaya Thai när jag ser en farang komma körande på sin motorbike med 2 thakillar på en motorbike precis bakom sig.

Några sekunder senare försöker thaikillarna rycka halsbandet av farangen, som dock lyckas sparka till deras motorbike, varpå båda cyklarna går i backen.

På 1 sekund är en annan Thailändare framme och rycker startnyckeln ur angriparnas liggande motorbike. Den ene angriparen inser blixtsnabbt läget och lyckas dra där ifrån springande.

Den andre däremot, ja jag uppskattar det till 10-15 Thailändare som omgående angrep honom där han låg på gatan.

De slog honom medvetslös, samtidigt som några andra tog hand om en chockad men i övrigt rätt oskadad farang.

3: Jag själv skall ner till Mait och käka och tar min motorbike då det bara tar 5 minuter.

Kommer ner på Beachroad i Jomtien och ser direkt i speglarna att jag har en motorbike 2 meter bakom på högra sidan, och en likadan på insidan, varningsklockor ringer.

Jag drar på för att se vad som händer, de hänger på, jag bromsar sakta och vipps ser jag hur den ene sträcker ut en arm mot min hals och mitt halsband.

TVÄRNIT! ja det var vad jag gjorde och de han inte med att rycka något.

Parkerade på en parkeringsruta och då vänder båda Thaikillarna och parkerar 8 meter ifrån mig, på andra sidan gatan, dock med stora heltäckande hjälmar på sig.

Har turen att se en bekant och ropar på honom, han kommer emot mig och jag pekar på Thaikillarna.

Den ene ger mig fingret, den andre drar med fingret över sin egen hals, typ, jag skall döda dig, sedan sticker de.

Jag var just då så oerhört rädd och osäker så jag ringer till en vän som bor i närheten och han kommer snabbt ner till stranden och följer mig hem, körandes 3 meter bakom mig.

Jag kände mig så oerhört förnedrad, förbannad och för en liten liten stund hatade jag det mesta i Thailand, men bara för en liten stund.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara tacka för era svar. Det hjälpte att snacka av sig lite.. En del riktigt otäcka historier ni kommer med..

Idag känns det bättre och det är bara att köra vidare, dock med en erfarenhet rikare som man kommer ha i åtanke..

Var för övrigt och köpte ny kamera idag så vi kan fortsätta och dokumentera vardagen här :)

/Jens

Jens heter jag och jag bor numera på Koh Samui..

Link to comment
Dela på andra sajter

En lärdom vi tar av detta:

Bär aldrig halsband och/eller vid kroppen vidhängande väska el.dylikt när ni färdas på någon form av cykel.

Link to comment
Dela på andra sajter

:great:

En lärdom vi tar av detta:

Bär aldrig halsband och/eller vid kroppen vidhängande väska el.dylikt när ni färdas på någon form av cykel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...