Jump to content
IGNORERAD

Dricksvatten i Thailand


Jive

Recommended Posts

Hur har ni, som bor i Thailand, löst dricksvattenfrågan?

1. Köper ni ert dricksvatten på plastflaskorna i varuhusen?

2. Köper ni dricksvattnet som säljs från pick-up på 19 litersflaskor (filtrerat och UV-bestrålat).

3. Har ni egen reningsanläggning hemma?

Jag själv kör med en blandning av alt. 1 och 2, men föredrar vattnet i alt.1.

En nackdel är alla dessa plastflaskor i huset, så jag skulle helst vilja ha ett fungerande reningsverk som kunde leverera gott vatten i kranen.

Finns det något som kan rekommenderas?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    8

  • Surin P3

    6

  • Sam sip sam

    3

  • Fisken

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Alt. 2 för oss.

Köper direkt från "vattenfabriken" här i Surin, fast får levererat hem. 20 Baht per dunk.

Vattenkylaren är förövrigt det tredje bästa köpet jag gjort i Thailand.

Alltid kallt vatten och rätt produkter får plats i kylskåpet, som tidigare var fullt med vatten flaskor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alt. 2 för oss.

Köper direkt från "vattenfabriken" här i Surin, fast får levererat hem. 20 Baht per dunk.

Vattenkylaren är förövrigt det tredje bästa köpet jag gjort i Thailand.

Alltid kallt vatten och rätt produkter får plats i kylskåpet, som tidigare var fullt med vatten flaskor.

Är det en fristående kylare, eller är det en sådan som finns i vissa kylskåp med en kran på dörren?

Jag tycker alt. 2 från "vår" fabrik smakar apa.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en fristående kylare, eller är det en sådan som finns i vissa kylskåp med en kran på dörren?

Jag tycker alt. 2 från "vår" fabrik smakar apa.

En fristående, med litet kylskåp i undre delen.

Jive, fabriken (reningsverket) i Surin säljer till många hotell och restauranger i Pattaya, kanske kontakta dem för leverans hem till er?

Detta reningsverk planerades och tillverkades för övrigt av en engelsman. Om det nu gör nån skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alt 2 finns i två varianter.

Dels de "vita" flaskorna. Billiga 10-12 bath/st. Drickbart, men inte gott.

Dels de "transparenta". Lite dyrare, runt 30 bath, och det vattnet brukar vara helt ok.

Vattenkylaren är en höjdare !

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era tips om vattenkylaren, det måste kollas upp.

Tips om var?

Jag köper vattnet i de transparenta flaskorna, men smakar ändå apa och påverkar kaffesmaken (svenska bönor som inte kommer till sin rätt).

SurinP3!

Mycket intressant om jag kunde få tag i detta vattnet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker som som en del andra att 19 liters flaskorna smakar pyton, här säger man att det är gjort på samma sätt som batterivatten.

Men nu har jag helt slutat köpa vatten, dricker regn vatten tycker det faktiskt smakar gått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kör en blandning av 1 och 3, mest 3.

Har vatten kylare (bröllopspresent, tack Peter!) det är en höjdare, fast vi fyller flaskan från vår filterapparat, har kvar orginalflaskan som kom med vattenkylaren, nu, strax 6 år senare.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste en mycket intressant artikel för några år sedan.

I den artikeln förklarades att det var hälsovådligt att dricka det filtrerade vattnet, då det helt enkelt var för rent.

Så rent att för kroppen nödvändiga salter och mineraler saknades, att dricka det vattnet innebär då att kroppen

dräneras på dessa nödvändiga salter och mineraler.

Tror dock att man måste dricka stora mängder innan det blir farligt.

Artikeln, som jag givetvis inte kan hitta, räckte i alla fall för mig och frugan att sluta dricka det filtrerade vattnet.

Dricksvattnet köper vi nu i 5 liters flaskor på 7/11, Tesco, Big C eller liknande affärer.

Det filtrerade vattnet använder vi fortfarande till matlagning, koka ris eller pasta t.ex.

Ändrades av Fisken
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste en mycket intressant artikel för några år sedan.

I den artikeln förklarades att det var hälsovådligt att dricka det filrerade vattnet, då det helt enkelt var för rent.

Så rent att för kroppen nödvändiga salter och mineraler saknades, att dricka det vattnet innebär då att kroppen

dräneras på dessa nädvändiga salter och mineraler.

Tror nog man måste dricka stora mängder innan det blir farligt.

Artikeln, som jag givetvis inte kan hitta, räckte i alla fall för mig och frugan att sluta dricka det filtrerade vattnet.

Dricksvattnet köper vi nu i 5 liters flaskor på 7/11, Tesco, Big C eller liknande affärer.

Det filtrerade vattnet använder vi fortfarande till matlagning, koka ris eller pasta t.ex.

Filtrerat på vilket sätt?

En sån där hemmafiltrerare eller på annat vis?

Har alltid haft nån slags mental allergi emot dessa hemvattenfilterrenare. Vet inte varför, men de känns fel på nåt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med ett reningsfilter av "bordsmodell" kopplad till kranen, använde tidigare UV-bestrålat som tappades på 10 liters dunkar. Nu har vi bara två stycken 1,2 liters flaskor i kylskåpet, som fylls direkt från kranen. Tyckte det var ett djäkla bök med dunkar, och vattnet tog alltid slut när jag behövde vatten.

post-4239-098807300 1285494809_thumb.jpg

Smidigt, gott och enkelt, och vattnet tar aldrig slut :)

Ha en bra dag!

:wai:

post-4239-098807300 1285494809_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Filtrerat på vilket sätt?

En sån där hemmafiltrerare eller på annat vis?

Har alltid haft nån slags mental allergi emot dessa hemvattenfilterrenare. Vet inte varför, men de känns fel på nåt sätt.

Filtrerat enligt Alternativ 2 i din ursprungsfråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era tips om vattenkylaren, det måste kollas upp.

Tips om var?

Jag köper vattnet i de transparenta flaskorna, men smakar ändå apa och påverkar kaffesmaken (svenska bönor som inte kommer till sin rätt).

SurinP3!

Mycket intressant om jag kunde få tag i detta vattnet.

Beror helt enkelt på att svenska bönor vill ha svenskt vatten och gör sig inte till sin rätt där

prova dig fram med thailändska bönor som är anpassat för thailändskt vatten finns gott kaffe i Thailand också

Kaffetåren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativ 2 och 3 använder Reverse osmosis.

Om ni har detta som dricksvatten bor ni ta mineral tillskott varje dag.

Själv far jag dricksvatten pa flaks levererat i 12 pack till min bar och hem.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt så har kommunen gjort tester på kranvattnet här i Surin och säger att det är drickbart, men innehåller på gränsen till för höga halter järn och nåt annat, som jag glömt bort vad det var.

Så kranvatten används till viss matlagning, kaffebryggning, vattenvärmaren och till att tvätta bilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era tips om vattenkylaren, det måste kollas upp.

Tips om var?

Jag köper vattnet i de transparenta flaskorna, men smakar ändå apa och påverkar kaffesmaken (svenska bönor som inte kommer till sin rätt).

SurinP3!

Mycket intressant om jag kunde få tag i detta vattnet.

Alla större varuhus som big-C tesko och mackro plus de flesta eltilbehörs affärer har vattenkylare av pelartyp. Själv köpte jag en i rostfritt men finns även i grått plastmatrial. Har även sett att det finns med röd och blå kran för både kallt och varmt vatten, kanske lite överkurs. Tänk bara på att kolla hur kallt det blir i vatten reservoaren, det frös nämligen is i min, termostaten står nu bara på läge2.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla större varuhus som big-C tesko och mackro plus de flesta eltilbehörs affärer har vattenkylare av pelartyp. Själv köpte jag en i rostfritt men finns även i grått plastmatrial. Har även sett att det finns med röd och blå kran för både kallt och varmt vatten, kanske lite överkurs. Tänk bara på att kolla hur kallt det blir i vatten reservoaren, det frös nämligen is i min, termostaten står nu bara på läge2.

Kommer just tillbaka från Macro och såg att de hade en vattenkylare modell pelare av plast med vattenflaskan på toppen, 3900 Baht.

Skall kolla runt lite mer innan jag köper.

Tack för alla tips!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror helt enkelt på att svenska bönor vill ha svenskt vatten och gör sig inte till sin rätt där

prova dig fram med thailändska bönor som är anpassat för thailändskt vatten finns gott kaffe i Thailand också

Kaffetåren Arne

När det svenska bryggkaffet tar slut, så blir det nog en kaffemaskin som både maler och "kokar".

Kaffenörden Janne

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

När det svenska bryggkaffet tar slut, så blir det nog en kaffemaskin som både maler och "kokar".

Kaffenörden Janne

Klokt val

Bon cafe rekas

Provsmakaren Arne

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Klokt val

Bon cafe rekas

Provsmakaren Arne

Tack.

Smakade utmärkt.

Kaffetanten Sarne

post-4094-070241300 1285500938_thumb.jpg

post-4094-070241300 1285500938_thumb.jpg

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemma i byn har vi egenborrad brunn där vattenkvaliteten kollas med jämna mellanrum, när lillan föddes satte vi dit ett litet filter för sakens skull. Vi brukar alltid ta med vatten när vi åker tillbaka till Bkk och när det är slut så köper vi från RO-automaten som finns i bottenplanet på condokomplexet.

Klokt val

Bon cafe rekas

Provsmakaren Arne

Jag tycker också Boncafe är bästa kaffet i Thailand, bättre än de flesta svenska kaffesorter faktiskt. Det finns ju dock bara i välsorterade butiker så det händer att en Suzuki ibland inhandlas och det är också acceptabelt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemma i byn har vi egenborrad brunn där vattenkvaliteten kollas med jämna mellanrum, när lillan föddes satte vi dit ett litet filter för sakens skull. Vi brukar alltid ta med vatten när vi åker tillbaka till Bkk och när det är slut så köper vi från RO-automaten som finns i bottenplanet på condokomplexet.

Jag tycker också Boncafe är bästa kaffet i Thailand, bättre än de flesta svenska kaffesorter faktiskt. Det finns ju dock bara i välsorterade butiker så det händer att en Suzuki ibland inhandlas och det är också acceptabelt

Ja, jag har druckit det där bonnkaffet på lokal, men sedan inte hittat det på Friendship.

Får väl gå till Villa Market och kolla.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...