Jump to content
IGNORERAD

Starta företag i Thailand men bo i Sverige....


Krille

Recommended Posts

Hej!

Min sambo (har uppehålls- och arbetstillstånd i Sverige) importerar regelbundet varor från Thailand och kommer nu att börja med det i lite "större skala".

Tanken är att starta ett bolag i Thailand som gör inköpen från leverantörerna, därefter säljs varorna vidare till vårt svenska Sverige. Fördelen är i första hand att vissa av leverantörerna i Thailand har enklare att göra affärer med ett thailändskt bolag än med ett svenskt bolag. En annan fördel är också att detta upplägg ger möjligheter till "viss skatteplanering". Nackdelarna är i första hand tid för administration och kostnader.

Finns det någon som har gjort ett likande upplägg och kan berätta om fördelar och nackdelar med detta upplägg?

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Krille tänk på att tull och moms tillkommer vid handel mellan bolag.

Detta gör att om du t.ex. vill ta ut lite mer av det svenska bolaget och behålla mera av vinsten i Thailand så kommer just dessa avgifter att öka proportionellt med prisökningen.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Vaxet.momsen får han tillbaka.

Tullkostnad är ringa i förhållande till skatten i Sverige.

Men, det går att debitera konsul, agent, markadundersökning kostnader m.m.

Beroende av verksamhet.verktygs,provisions, " prov o test " kostnader.

Gör det bara på ett bra och återkommande sätt.

Sån är jag

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren :thumbsup:

Vaxet: Det är helt sant men jag tror dock att skatteskillnaden mellan Sverige och Thailand mer än väl kompenserar för detta. Dock har du helt rätt och det är något man bör tänka på.

Thaifiskaren: Kan du utveckla lite kring kostnaderna är du snäll? Hur ställer sig skatteverket till det du föreslår?

Slutligen: Någon som har koll på kostnaderna för att starta och driva ett bolag i Thailand?

/Krister

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Är det inte så att man som mantalskriven i Sverige skall skatta för all inkomst i hela världen. Förvisso kan man få avdrag för den skatt man betalt i ett annat land.

Om man sedan gör det kanske är en annan sak men regler är regler.  :)

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg: Det är sant - men man behöver ju inte ta ut eventuell vinst som "lön" ;)

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väl medveten om att momsen betalas tillbaka men man får ändå ligga ute med pengarna ett tag.

Tullsattserna är olika och varierar från 7% till över 80% beroende på vad man importerar.

Det gäller verkligen att kolla upp vilken "klareringskod" det man importerar har.

Bolagskatten är inte högre i Sverige än i Thailand, men kontrollen av att man betalar skatt är väl, hmmmm , lite högre i Sverige.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Krille ...angående din fråga..maila mig.

:sneaky:

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag är svensk och gift med en svenska. Vi avser att bo 5-6 månader om året i Thailand. Om vi vill starta företag i Thailand  och driva en butik eller restaurang vad krävs då.

Är det någon som kan lagstiftningen i Thailand? Hur gör man?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Är det inte så att man som mantalskriven i Sverige skall skatta för all inkomst i hela världen. Förvisso kan man få avdrag för den skatt man betalt i ett annat land.

Om man sedan gör det kanske är en annan sak men regler är regler.  :)

hf

Dær har du fel

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige har vi s.k CFC-regler för Svenska ägare av utländska företag.

CFC står för "Controlled Foreign Company" och reglerna beskriver den personliga

skattskyldighet som gäller för de Svenskar som som äger eller kontrollerar utländska företag.

Vinst i en utländsk verksamhet kan vara beskattningsbar såsom lön i Sverige.

Läs mer på t.ex http://www.ab.se/go.beskattning.htm

Att vara skriven i Sverige och äga ett Thailändskt företag i vilket man behåller del av vinst kan bli

en väldigt kostsam affär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att reglerna gäller de som är skattskyldiga i Sverige.

Alltså även en Thailändska med UT/PUT som bor i Sverige.

Det är den skattemässiga hemvisten som är det centrala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efetr en snabb genomläsning av CFC-beskattnings-sidan så får jag det i allafall till att inkomster från thailändska bolag undntas från denna typ av beskattning så länge det ej rör sig om inkomster från bankverksamhet.

" Kompletteringsregel

7 § Även om nettoinkomsten enligt 5 § är lågbeskattad skall en inkomst hos en utländsk juridisk person inte anses lågbeskattad om den utländska juridiska personen hör hemma och är skattskyldig i ett område som anges i bilaga 39 a och som inte omfattas av där angivna undantag"

Från Bilaga 39 a till Inkomstskattelagen 39a kap 7 §

" Områden som avses i 39 a kap. 7 §: "

"Thailand, vad avser inkomst från bankverksamhet som inte beskattas med den normala inkomstskatten där"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...