Jump to content
IGNORERAD

Ny Policy for overstay.


Juha

Recommended Posts

Fängelse kommer upp nu pa straff skalan.

* Overstay 1 - 21 days: Pay a fine 500 Baht/day at Airport/land border

* Overstay 22 - 41 days: Pay a fine 500 Baht/day, possible arrest/detention, deportation, possible blacklisting

* Overstay 42 days or more: Pay a fine up to 20,000 Baht, arrest/detention, deportation, possible blacklisting

Mer info pa Thaivisa.com

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Packan

    5

  • Juha

    5

  • Maitan

    3

  • thaiola

    2

Mest aktiva i denna tråd

det är inga visa-ändringar

läste detta i Phuket gazzete

"PHUKET: The Phuket Immigration chief today denied there have been any formal changes in the way Thai Immigration Police deal with foreigners who overstay their permits-to-stay or who are otherwise discovered to be residing in the Kingdom illegally.

Phuket Immigration Superintendent Panuwat Ruamrak admitted receiving “many” calls today following an online media report stating that foreigners who try to depart from Thailand at Bangkok's Suvarnabhumi Airport face arrest and detainment if their permits-to-stay have expired by 42 days or more.

The report said people who had overstayed by 21 to 42 days fall into a “gray area” and may face possible arrest and detainment at the discretion of Immigration officers at the intended point of departure.

Those who overstay by fewer than 22 days can pay the fine at the airport and depart without having to worry, according to the report originally sourced to Pattaya One.

Col Panuwat today told the Gazette, “I contacted the legal department at Immigration Bureau Headquarters on Soi Suan Plu in Bangkok, the Phuket Airport Immigration Superintendent and other authorities as well."

“All have assured me that they are still following all the terms of the Immigration Act 1979, enacted on February 29 that year,” he said.

Under the Act, “any alien who stays in the Kingdom without permission, or with permission expired or revoked, shall be punished with imprisonment not exceeding two years, or a fine not exceeding 20,000 baht, or both.”

“I am confused about how this kind of news is spread. It is possibly a misunderstanding,” he said.

Such misunderstandings may be the result of people who overstay not having enough money to pay the fine, a scenario that gives Immigration officers no choice but to arrest and detain them, he said.

Overstay fines in Thailand accrue at 500 baht per day to a maximum of 20,000 baht. As such, the policy does not encourage foreigners with long overstays to legitimize their immigration status once they have passed the 40-day threshold.

The alleged “Suvarnabhumi Crackdown” reportedly targets foreigners who take advantage of this by grossly overstaying their permits-to-stay and then turning up at the airport with 20,000 baht and an air ticket in hand, expecting to fly out of Thailand hassle-free.

Col Panuwat stressed that any new official changes in policy or regulations are posted on the Immigration Bureau’s official website: www.immigration.go.th.

He encourages tourists with questions to download a copy of the Immigration Act, which is also available online there.

The Phuket Gazette notes that Immigration officers at checkpoints have always had complete discretion on what punitive measures to take with overstays, as specified above.

They can also deny entry to anyone arriving at a border checkpoint for any reason, even if the person arriving is in possession of a valid visa.

This being the case, all foreigners are strongly advised to never stay in Thailand past the date specified in their permit-to-stay and to make sure they comply with all other provisions of Thai Immigration Law.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får se, den nya chefen för immigration tillträder 30 september.

Det är tydligen han som är källan.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det fortfarande är lugnt att stanna 30-40 dagar utan visum från Ambassaden, om man betalar overstay, eller försöker förlänga på immigration office?

Ändrades av Packan
Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det fortfarande är lugnt att stanna 30-40 dagar utan visum från Ambassaden, om man betalar overstay, eller försöker förlänga på immigration office?

betala det i forväg INNAN det går ut i såfall

upptäcker dom att ditt visa har gått ut så blir det att skaka galler tills allt är fixat(deportering)

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan visum kan du max förlänga med sju dagar på immigrations.

Skaffa ett turist visa som ger dig 60 dagar och kan förlängas med 30 dagar.

Turist visum är gratis just nu.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från Engelska ambassadens hemsida.

If you stay in Thailand for longer than the time authorised on your arrival, and you do not have an extension of stay or a valid visa, then this is an offence under Thai Immigration law. You will be fined 500 baht per day for every day you overstay, excluding the first day, up to a maximum of 20,000 baht. Any foreigner found by the authorities to have overstayed their visa is also at risk of being held in detention, fined and deported at their own expense. The Thai authorities have stated they will always enforce detention of overstays for more than 42 days. They may also be black-listed from re-entering Thailand.

Källa: Klicka här

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Intressant!

Någon som har, eller känner någon som har, erfarenhet att fängelsevistelse pga overstay?

Skräckhistorier eller behandlar man Faranger på annat sätt än Thailändare vid kort fängelsevistelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

betala det i forväg INNAN det går ut i såfall

upptäcker dom att ditt visa har gått ut så blir det att skaka galler tills allt är fixat(deportering)

Jag menar 30-40 dagar TOTALT, alltså inte 30-40 dagar overstay :)

Jag brukar fixa visum från ambassaden i Sverige, men denna gång ska jag bara stanna i 35 dagar. Jag tänkte då istället betala 5 dagar overstay på plats i Thailand, eller om det går att förlänga med ett par dagar på Immigration Office.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar 30-40 dagar TOTALT, alltså inte 30-40 dagar overstay :)

Jag brukar fixa visum från ambassaden i Sverige, men denna gång ska jag bara stanna i 35 dagar. Jag tänkte då istället betala 5 dagar overstay på plats i Thailand, eller om det går att förlänga med ett par dagar på Immigration Office.

Hej Packan, har du 5 dagas overstay = 2,500bht. Sen tror ja du kan köpa 7 dagars visa för 1,900bht på immegration. Mvh Maitan

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Packan, har du 5 dagas overstay = 2,500bht. Sen tror ja du kan köpa 7 dagars visa för 1,900bht på immegration. Mvh Maitan

Jag har också för mig att det ska gå att förlänga sina 30 dagar med 7 på immigration, och då slippa strula med overstay när man ska åka hem.

Känns lite onödigt att ordna med visum från Göteborg när det handlar om 5 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också för mig att det ska gå att förlänga sina 30 dagar med 7 på immigration, och då slippa strula med overstay när man ska åka hem.

Känns lite onödigt att ordna med visum från Göteborg när det handlar om 5 dagar.

Jag kan åka upp till immigration imorron och fråga dem, jag har på soi 2 å immigration soi 5 no problems. Maitan. :great:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant!

Någon som har, eller känner någon som har, erfarenhet att fängelsevistelse pga overstay?

Skräckhistorier eller behandlar man Faranger på annat sätt än Thailändare vid kort fängelsevistelse?

Har inte btt råkat ut för det ? :whistle:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan åka upp till immigration imorron och fråga dem, jag har på soi 2 å immigration soi 5 no problems. Maitan. :great:

Gör gärna det, om det icke är till för mycket besvär för gamle man.

Uppskattar din vänlighet :friends:

Link to comment
Dela på andra sajter

En förmodligen dum fråga :bag: : Är det inte enklare att göra rätt från början ? Jag menar istället för att lägga timmar på

att lista ut vad eventuell straffpåföljd kan bli ???:rtfm:

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan åka upp till immigration imorron och fråga dem, jag har på soi 2 å immigration soi 5 no problems. Maitan. :great:

Packan kom är ifrån nu, du kan söka 7 dagar inga problem. Men sen kan allt hända i detta land. Maitan.

Ändrades av Maitan

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag menar 30-40 dagar TOTALT, alltså inte 30-40 dagar overstay :)

Jag brukar fixa visum från ambassaden i Sverige, men denna gång ska jag bara stanna i 35 dagar. Jag tänkte då istället betala 5 dagar overstay på plats i Thailand, eller om det går att förlänga med ett par dagar på Immigration Office.

60-dagars kostar ju gratis på ambassaden just nu. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar 30-40 dagar TOTALT, alltså inte 30-40 dagar overstay :)

Jag brukar fixa visum från ambassaden i Sverige, men denna gång ska jag bara stanna i 35 dagar. Jag tänkte då istället betala 5 dagar overstay på plats i Thailand, eller om det går att förlänga med ett par dagar på Immigration Office.

De kan neka dig att borda flyget om du inte har visum eller returbiljett inom 30 dagar.

Händer hela tiden.

Flygbolaget är skyldiga att kontrollera eller betala för din återresa om du blir nekad inträde i Thailand.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

De kan neka dig att borda flyget om du inte har visum eller returbiljett inom 30 dagar.

Händer hela tiden.

Flygbolaget är skyldiga att kontrollera eller betala för din återresa om du blir nekad inträde i Thailand.

Som Svensk blir du aldrig nekad inträde (såvida inte du är svartlistad) eftersom alla svenskar får visa-on-arrival i Thailand.

Därför behövs varken returbiljett eller visum innan man åker.

Så detta med att flybolag nekar att borda gäller inte vid resor till Thailand.

Däremot så kan detta hända vid t.ex flygningar till USA eller andra länder där visering innan ankomst krävs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Svensk blir du aldrig nekad inträde (såvida inte du är svartlistad) eftersom alla svenskar får visa-on-arrival i Thailand.

Därför behövs varken returbiljett eller visum innan man åker.

Så detta med att flybolag nekar att borda gäller inte vid resor till Thailand.

Däremot så kan detta hända vid t.ex flygningar till USA eller andra länder där visering innan ankomst krävs.

Svenskar (och ett antal andra nationaliteter) får ingen visa on arrival när vi åker till Thailand utan visum, vad vi får är en tourist visa exemption, dvs. 30 visumfria dagar i Thailand. Insläppandet in i landet är helt i händerna på immigration. Vill dom, så dom kan neka inträde av olika anledningar hur mycket svensk (eller finne) man än är. Och då är flygbolaget ansvariga för att flyga dig tillbaka, det säger Thailands Immigration Act (Immigrationslagen). Visst, händer ytterst sällan, men jag har faktiskt läst om folk som har fått visa att dom t.ex. har pengar att leva på under sin vistelse (kravet ligger på 10000 baht för visa exemption p.p. så dom måste ha sett väldigt eländiga ut ;) ) annars hade dom inte blivit insläppta.

http://www.immigration.go.th/nov2004/en/doc/Immigration_Act.pdf

Att folk blir nobbade ombordstigning utan biljett ut ur Thailand eller returbiljett inom 30 dagar när dom reser utan visum händer titt som tätt, så nog gäller det även vid resor till Thailand.

Ändrades av lauri
Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskar (och ett antal andra nationaliteter) får ingen visa on arrival när vi åker till Thailand utan visum, vad vi får är en tourist visa exemption, dvs. 30 visumfria dagar i Thailand. Insläppandet in i landet är helt i händerna på immigration. Vill dom, så dom kan neka inträde av olika anledningar hur mycket svensk (eller finne) man än är. Och då är flygbolaget ansvariga för att flyga dig tillbaka, det säger Thailands Immigration Act (Immigrationslagen). Visst, händer ytterst sällan, men jag har faktiskt läst om folk som har fått visa att dom t.ex. har pengar att leva på under sin vistelse (kravet ligger på 10000 baht för visa exemption p.p. så dom måste ha sett väldigt eländiga ut ;) ) annars hade dom inte blivit insläppta.

http://www.immigrati...gration_Act.pdf

Att folk blir nobbade ombordstigning utan biljett ut ur Thailand eller returbiljett inom 30 dagar när dom reser utan visum händer titt som tätt, så nog gäller det även vid resor till Thailand.

Ok. Korrekt av dig och slarvigt av mig. :)

Det finns andra skäl till att man kan bli nekad med, t.ex att man inte har pass med tillräcklig giltighetstid kvar.

Men det är varken visum eller returbiljett som ligger till grund för ett nekande, vilket var vad min synpunkt gällde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick detta förklarat för mig en gång i tiden.

Du kan bli nekad ombordstigning på flygplan om du inte har en returbiljett till Thailand pga:

Om du blir nekad inträde i Thailand, blir flygbolaget enligt lag skyldig att skjutsa tillbaka dig till Sverige, alldeles gratis.

Därför har de blanketter som man kan fylla i där man skriver under på att om man blir nekad inträde i Thailand, står man själv får returen till Sverige.

Flygbolagets sätt att försäkra sig om att de får betalt för dig om du skickas tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...