Jump to content
IGNORERAD

Deklarera för inkomster i Thailand


smilet

Recommended Posts

Om man arbetar i LOS, när ska deklarationen lämnas in för inkomster i Thailand?

Smilet

Är det ingen som arbetar ärligt i Thailand ?

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som arbetar ärligt i Thailand ?

Smilet

Jodå.. :)

Här har du en som betalar alldeles för mycket skatt i Thailand (i förhållandet mot förmånerna) , och det är den sista mars som gäller om du är anställd, och om du har "juristic company or partnership" så är det sista september som gäller.

Taxpayer is liable to file Personal Income Tax return and make a payment to the Revenue Department within the last day of March following the taxable year. Taxpayer, who derives income specified in c, d or f in 2.3 during the first six months of the taxable year is also required to file half - yearly return and make a payment to the Revenue Department within the last day of September of that taxable year. Any withholding tax or half-yearly tax which has been paid to the Revenue Department can be used as a credit against the tax liability at the end of the year.

Jag kan dock starkt rekommendera dig att låta någon advokat / revisor eller motsvarande sköta din deklaration, det är inte helt lätt. :(

Finns bra med information på denna sidan:

http://www.rd.go.th/publish/6045.0.html

Här har du också en bra sida:

http://www.boi.go.th/english/how/tax_rates_and_double_taxation_agreements.asp

:wai: Ha en go dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man arbetar i LOS, när ska deklarationen lämnas in för inkomster i Thailand?

Smilet

JA "VISA"INGET UNDER DRYGT 4 ÅR..SOM I SWEDALA UNGEFÄR...

Link to comment
Dela på andra sajter

JA "VISA"INGET UNDER DRYGT 4 ÅR..SOM I SWEDALA UNGEFÄR...

Tjänar man under 12 500 Baht per månad så spelar det ju ingen roll, då är det kanske inte så "viktigt" att "visa" inkomst under åren i Thailand. ;)

Däremot om man vill vara seriös och inte råka ut för eventuella problem så är det bara till att "visa" en gång om året och följa lagar och förordningar, dessutom så slipper man hamna på Pattaya one news under rubriken "local news / crime". Ett lilltips bara ;)

Ha en bra dag! :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjänar man under 12 500 Baht per månad så spelar det ju ingen roll, då är det kanske inte så "viktigt" att "visa" inkomst under åren i Thailand. ;)

Däremot om man vill vara seriös och inte råka ut för eventuella problem så är det bara till att "visa" en gång om året och följa lagar och förordningar, dessutom så slipper man hamna på Pattaya one news under rubriken "local news / crime". Ett lilltips bara ;)

Ha en bra dag! :wai:

Men inkomster under en kortare tid 4-6 månader är det max 37500Baht - 25000Baht då?

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Tjänar man under 12 500 Baht per månad så spelar det ju ingen roll, då är det kanske inte så "viktigt" att "visa" inkomst under åren i Thailand. ;)

Däremot om man vill vara seriös och inte råka ut för eventuella problem så är det bara till att "visa" en gång om året och följa lagar och förordningar, dessutom så slipper man hamna på Pattaya one news under rubriken "local news / crime". Ett lilltips bara ;)

Ha en bra dag! :wai:

Är det annorlunda per månad om man bara jobbar del av året?

Om en farang får arbetstillstånd och jobbar helår så har jag läst att man ska betala skatt på 50 000/månad även om man skulle tjäna mindre i snitt. (25% under och vid 50 000/månad för faranger, plus ytterligare 7% om man är egen företagare. Thai kan ju tjäna ganska mycket efter thaimått utan att behöva betala skatt. T ex en offentliganställd lärare betalar 1 / 0 % skatt. Egenföretagare kan tjäna drygt 150 000 per år utan att behöva betala (inkomst?)skatt. Vet inte om det finns några grundavdrag e d för faranger.) Vet inte om de gör undantag för faranglärare o d, för offentliganställda faranglärare brukar tjäna betydligt mindre än 50 000 per månad, och då skulle det inte bli mycket över om man ska betala 12 500 per månad i skatt :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

50.000 baht/manad är bara om du skall ha förlängning av ditt visum baserat på anställning.

Jag betalar skatt på 30.000 baht/manad, förlängning baserat på giftermål.

Lärare har inte något lön krav for förlängning.

Avdrag och annat kan du hitta har.

Personlig inkomst skatt

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det annorlunda per månad om man bara jobbar del av året?

Om en farang får arbetstillstånd och jobbar helår så har jag läst att man ska betala skatt på 50 000/månad även om man skulle tjäna mindre i snitt. (25% under och vid 50 000/månad för faranger, plus ytterligare 7% om man är egen företagare. Thai kan ju tjäna ganska mycket efter thaimått utan att behöva betala skatt. T ex en offentliganställd lärare betalar 1 / 0 % skatt. Egenföretagare kan tjäna drygt 150 000 per år utan att behöva betala (inkomst?)skatt. Vet inte om det finns några grundavdrag e d för faranger.) Vet inte om de gör undantag för faranglärare o d, för offentliganställda faranglärare brukar tjäna betydligt mindre än 50 000 per månad, och då skulle det inte bli mycket över om man ska betala 12 500 per månad i skatt :)

Det var väl så att om man tjänade mer än 12,500 b i månaden skulle man betala skatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

>Juha

Jaha. Tack.

Det var väl så att om man tjänade mer än 12,500 b i månaden skulle man betala skatt.

Ja, för vissa.

Jag trodde att det bara var för thai, men efter Juhas info antar jag att det gäller faranger också, om man inte vill ha förlängt arbets-VISA.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det annorlunda per månad om man bara jobbar del av året?

Om en farang får arbetstillstånd och jobbar helår så har jag läst att man ska betala skatt på 50 000/månad även om man skulle tjäna mindre i snitt. (25% under och vid 50 000/månad för faranger, plus ytterligare 7% om man är egen företagare. Thai kan ju tjäna ganska mycket efter thaimått utan att behöva betala skatt. T ex en offentliganställd lärare betalar 1 / 0 % skatt. Egenföretagare kan tjäna drygt 150 000 per år utan att behöva betala (inkomst?)skatt. Vet inte om det finns några grundavdrag e d för faranger.) Vet inte om de gör undantag för faranglärare o d, för offentliganställda faranglärare brukar tjäna betydligt mindre än 50 000 per månad, och då skulle det inte bli mycket över om man ska betala 12 500 per månad i skatt :)

Du har rätt till avdrag som farang enligt länken i mitt tidigare inlägg, eller se nedan:

Allowances (Exemptions) allowed for the calculation of PIT

Types of Allowances Amount

Personal allowance

- Single taxpayer

- Undivided estate

- Non-juristic partnership or body of persons

Spouse allowance

Child allowance (child under 25 years of age and studying at educational institution, or a minor, or an adjusted incompetent or quasi-incompetent person)

30,000 baht for the taxpayer

30,000 baht for the taxpayer’s spouse

30,000 baht for each partner but not exceeding 60,000 baht in total

30,000 baht

15,000 baht each

(limited to three children)

Education (additional allowance for child studying in educational institution in Thailand)

Parents allowance

Life insurance premium paid by taxpayer or spouse

Approved provident fund contributions paid by taxpayer or spouse

Long term equity fund 2,000 baht each child

30,000 baht for each of taxpayer’s and spouse’s parents if such parent is above 60 years old and earns less than 30,000 baht

Amount actually paid but not exceeding 100,000 baht each

Amount actually paid at the rate not more than 15% of wage, but not exceeding 500,000 baht

Amount actually paid at the rate not more than 15% of wage, but not exceeding 500,000 baht

Home mortgage interest

Social insurance contributions paid by taxpayer or spouse

Charitable contributions Amount actually paid but not exceeding 100,000 baht

Amount actually paid each

Amount actually donated

but not exceeding 10% of the income after standard deductions and the above allowances

Om du tittar i länkarna så hittar du fakta.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Vad jag ser, då jag skummade igenom det, står där inget om 25% minst 50 000/månad där. Nu kommer jag inte ihåg var jag läste det någonstans för 1/2 - 1 år sedan, men jag uppfattade det som offentlig info.

Gäller det alltså bara om man vill ha förlängning av arbetstillstånd UTAN att vara gift med en thai?

Man behandlas skattemässigt som en thai om man är gift med en thai?

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag ser, då jag skummade igenom det, står där inget om 25% minst 50 000/månad där. Nu kommer jag inte ihåg var jag läste det någonstans för 1/2 - 1 år sedan, men jag uppfattade det som offentlig info.

Gäller det alltså bara om man vill ha förlängning av arbetstillstånd UTAN att vara gift med en thai?

Man behandlas skattemässigt som en thai om man är gift med en thai?

Du behöver inte vara gift med en Thai för att skatta som en Thai, men du missar hustruavdraget på 30 000 Baht per år B)

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Du behöver inte vara gift med en Thai för att skatta som en Thai, men du missar hustruavdraget på 30 000 Baht per år B)

Ha en bra dag!

:wai:

Vad behöver man göra då, för att få skatta som en thai (vid inkomst under 50 000/månad)? :)

Iofs siktar jag på att tjäna minst 50 000/månad efter flytten, men efter bygge o d är klart, så räknar jag med att kunna klara mig på betydligt mindre än 50 000.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad behöver man göra då, för att få skatta som en thai (vid inkomst under 50 000/månad)? :)

Iofs siktar jag på att tjäna minst 50 000/månad efter flytten, men efter bygge o d är klart, så räknar jag med att kunna klara mig på betydligt mindre än 50 000.

Kolla först att dit lokala skattekontor tar mot formulär PND.1 på Engelska.

PND.1

PND.1 sid 2

Annars låt din bokhållare göra detta.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Kolla först att dit lokala skattekontor tar mot formulär PND.1 på Engelska.

PND.1

PND.1 sid 2

Annars låt din bokhållare göra detta.

Tack. Jag menade "steget före". Vilka krav måste jag uppfylla för att slippa 25% på minst 50 000/månad?

Eller är informationen jag fått om 25% 50 000 fel, och det inte finns någon sådan regel?

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Jag menade "steget före". Vilka krav måste jag uppfylla för att slippa 25% på minst 50 000/månad?

Eller är informationen jag fått om 25% 50 000 fel, och det inte finns någon sådan regel?

:offtopic:

I en mängd inlägg har du uttalad att du är ointeresserad av pengar, du har betalat anställde höga löner o arbetat ideellt nu plötsligt

vill du hitta luckor för att slippa betala skatt ? :rtfm:

Rimmar dårligt :kort: men det är kanske så att girigheten har knackat på din dörr med :rotfl::rotfl::rotfl:

Ändrades av Khemmarat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

:offtopic:

I en mängd inlägg har du uttalad att du är ointeresserad av pengar, du har betalat anställde höga löner o arbetat ideellt nu plötsligt

vill du hitta luckor för att slippa betala skatt ? :rtfm:

Rimmar dårligt :kort: men det är kanske så att girigheten har knackat på din dörr med :rotfl::rotfl::rotfl:

Inte första gången du visar din intelligens...

(((Jag har ju skrivit att jag räknar med att kunna klara mig på mycket mindre än 50 000 i inkomst. 50 000 25% + 7% = 16 000 SKATT/månad. Såklart - för alla utom sådana som dig - vill man inte betala skatt på 50 000 om man t ex nöjt sig med att tjäna 20 000, och jobba ideellt sedan. Betala 16 000 i skatt på 20 000 inkomst, = bara 4000 kvar, är inte så roligt... :) Roligare att "överskottet" inte får "skummas" av politiker, utan att de går direkt till behövande. Dels tänkte jag jobba en del ideellt, och betala en del utrustning själv om det fattas något till det jag hjälper dem med.)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt din signatur vill du ha en svensk chefslön och bo i Thailand, så du tänker skänka bort det mesta ? Isåfall byt signatur om du inte vill bli missförstått.

Eller är min intelligens så låg att jag inte förstår signaturen :bag:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte är gift, gör det. ;)

Sen är det upp till dit lokala skattekontor hur mycket de vill att du skall tjäna.

För mig år det 30.000 / månad här på Koh Samui.

Lärare kan tjäna Thai minimum lön.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Om du inte är gift, gör det. ;)

Sen är det upp till dit lokala skattekontor hur mycket de vill att du skall tjäna.

För mig år det 30.000 / månad här på Koh Samui.

Lärare kan tjäna Thai minimum lön.

Så det är bara tur/beror på vad de tycker där man bor om man kan skatta för lägre inkomst än 50 000 per månad??! Inte så lätt att få till det då, för även om man får OK i början, så kan det ju komma någon ny boss, som tycker något annat helt plötsligt :/

Kanske beror besluten på vad de tycker om en/hur mycket nytta de tycker man gör för samhället?

Beslutas det på provins- eller kanske t o m på bynivå? Hoppas på det senare, för då är det större chans att de lagt märke till om man gjort något lokalt smile.gif

Enligt din signatur vill du ha en svensk chefslön och bo i Thailand, så du tänker skänka bort det mesta ? Isåfall byt signatur om du inte vill bli missförstått.

Eller är min intelligens så låg att jag inte förstår signaturen

Ja smile.gif

(((Det finns ju uppenbarligen många, som tycker att pengar är det viktigaste. Det gör inte jag. Om man får till ett företag, som har kapaciteten att ge bossen en svensk chefslön, så har man möjlighet att välja hur mycket man får själv. Och man kan ju också välja att ta ut full chefslön räknat per timme och jobba mindre i företaget. Sedan kan var och en välja vad man vill göra med tiden, som då blir över smile.gif (Själv föredrar jag att jobba hårt vid uppstarter/toppbelastningar, men annars ha så mycket tid som möjligt till sådant som är roligt/intressant. Så för mig personligen: mycket med egna barn om det blir några, naturen, träna något ungdomslag i t ex fotboll...)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...