Jump to content
IGNORERAD

Högtid tempel?


cpo

Recommended Posts

Hej!

Jag bara undrar om det idag 22/9 2010 och imorgon är någon slags fest? arbetsdag? eller liknande i "templet" i Udon Thani. Min kvinna i UT säger att det är en viktig cermoni där dessa dagar. Hon kan dock inte riktigt förklara för mej vad det är för något. Vet någon om det är något generellt i templet (finns väl flera förmodar jag, men det rör sig om ett centralt beläget tempel) - eller är det mer någon slags familjetradition? Henns pappa avled i juni, men det lär inte ha med det att göra. Det ska vara "avklarat" i och med att 100 dagar gått för en vecka sedan - då familjen hade en sammankomst som bla innebar tempelbesök. Jag frågar därför att min kvinna har en besvärlig "depression" efter pappans död. Beskyller sig själv en hel del för att inte ha tagit hand bättre om honom bl.a. Så, det är lite svårt nu att få reda på vad som sker eftersom hon knappast orka tala om olika saker i nuläget - utan dagligen har långa stundre i templet, med något som väl får kallas meditation. Någon som vet? Städar man templet? Annat?

Hälsar

cpo (som kommer till UT slutet av Dec).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fullmåne inatt och imorgon är det, enligt fruns thailänska almanak, en Bhudda dag, dock inte rödmärkt, det blir det i oktober 23 när phansaa upphör, det är skillnad på högtidernas betydelse.

Eftersom det är fullmånenatt så kan det betyda att hon tänker klä sig i vitt och tillbringa dessa dagar och natten med att, under kontemplation och meditation plus att med djupa samtal med munkarna försöka komma över sin skuldkänsla. Ha förståelse och låt henne vara ifred dessa dagar så tror jag att det kan göra underverk för henne.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...