Jump to content
IGNORERAD

Billiga resor FRÅN Bangkok till Sverige


Singha711

Recommended Posts

Hej alla ni som bor i Thailand,

jag kan tänka mig att det kan kännas en aning frustrerande när vi här i Sverige ständigt diskuterar hur vi få tag i billiga/prisvärda flygbiljetter till Thailand, medan många av er funderar på dem omvända problematiken, nämligen hur fixar vi en resa till Sverige för ett överkomligt pris.

Jag förvånas alltid över inlägg där man frågar efter vilket resebyrå i Thailand man ska använda för resor från Thailand till Sverige när tiraken ska komma på besök. Det tycks finnas kvar en uppfattning hos många att resor från Thailand måste bokas och betalas i Thailand, helst genom en thailändsk reseagent som naturligtvis inte jobbar gratis och vill tjäna en ordentlig slant.

Naturligtvis går det numera bra att boka och betala flygresor på vilken internetsajt som helst vilket även inkluderar att man kan exempelvis boka resor FRAN Thailand på svenska sajter. Har man ett internationellt kreditkort (MasterCard, Visa etc.) är betalningen inget problem samtidigt som man åtnjuter svensk konsumenttrygghet precis som resan hade bokats här (i Sverige). I och med att alla flygbolag numera utfärdar e-ticket är biljetthantering inte heller något problem längre. Dessutom anser jag att resorna blir väsentligt billigare när man bokar genom europeiska agenter än motsvarande thailändska resebyråer/agenter.

Ni kanske känner till mina periodisk återkommande sammanställningar av de billigaste biljetterna till Bangkok (). Eftersom det är ju ganska många medlemmar som bor i Thailand och de är rimligen mera intresserade att resa i motsatt riktning, har jag nu startad en motsvarande tråd för resor FRÅN Bangkok till motsvarande destinationer i Sverige och Europa.

Först ut är de billigaste biljetter under höst och jul (1.Okt - 31.Dec) till Stockholm med reslängd på 15-31 dagar:

Källa och evtl. bokning: Alla Flygbiljetter

OBS. Kolumnerna går att sortera (tex pris, reslängd etc) genom att klicka i resp. kolumnhuvud.

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte studerat priserna i detalj men jag förvånas över att priserna till Stochkolm är relativ låga över jul och nyår. Jag gissar att den stora efterfrågan för resor till Thailand kring jul och nyår medför en obalans så att planen inte blir fyllda när man flyger i omvänd riktning jämfört med de stora turistströmmarna.

Detta gäller för resor från Bangkok till Stockholm men definitivt inte för resor från Bangkok till Göteborg. Överlag är priserna ca 1800- kr dyrare i genomsnitt vilket säkert hänger ihop med ett mindre utbud av flygbolag som trafikerar Göteborg.

Här finns de billigaste biljetterna för resor Bangkok - Göteborg under hela hösten och jul/nyår(1.Okt - 31.Dec) med reslängder 15-31 dagar:

Källa och evtl bokning: Alla Flygbiljetter

M.v.h.

//Singha711

P.S. Blev nåt fel vid bifogandet av html-koden, men nu ska det vara ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tål att nämnas två saker ang köp av biljett från Thailand till Sverige.

Att tänka på om ni härifrån köper biljett till darlingen därborta är att

i och med att namnet på huvudresenären skiljer sig från innehavaren av kontokortet

kan flygbolaget komma att kräva att få se kontokortet vid incheckning.

Vissa bolag gör det, vissa inte och bara ibland - men var medveten om den risken.

Det andra är att jämföra vad biljetten kostar att köpa på plats i Thailand.

Det kan man få reda på förstås genom att kontakta en lokal resebyrå och / eller på denna sajt:

http://www.saveflights.com/country/sweden.html

Förövrigt är jag övertygad om att låter ni en svensk resebyrå sköta köpet av resan så löser de eventuella problem med flygbolaget.

Om det är dyrare vet jag inte - men det är enklare.

Fråga t.ex. Nonki

mvh.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Senast jag köpte biljett av Olavi i Bangkok var det dom som kunde erbjuda bäst pris på biljett med Thai. Jag sökte på diverse bokningssajter men kunde bara hitta väsentligt dyrare biljetter med Thai.

Om jag nu vill köpa en biljett av annat bolag och till exempel vill att den skall vara ombokningsbar i sex månader hur löser man det via dessa sajter?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej singha 711 du ska ha stort tack för ditt arbete.Jag tror det är en stor fördel

för oss thailandsboende,iallafall för mig att ha som måttstock.

Resebyråer i all ära men ska man resa 2 st. varje år eller flera så är det ju

en fråga om pengar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tål att nämnas två saker ang köp av biljett från Thailand till Sverige.

Att tänka på om ni härifrån köper biljett till darlingen därborta är att

i och med att namnet på huvudresenären skiljer sig från innehavaren av kontokortet

kan flygbolaget komma att kräva att få se kontokortet vid incheckning.

Vissa bolag gör det, vissa inte och bara ibland - men var medveten om den risken.

Det andra är att jämföra vad biljetten kostar att köpa på plats i Thailand.

Det kan man få reda på förstås genom att kontakta en lokal resebyrå och / eller på denna sajt:

http://www.savefligh...try/sweden.html

Förövrigt är jag övertygad om att låter ni en svensk resebyrå sköta köpet av resan så löser de eventuella problem med flygbolaget.

Om det är dyrare vet jag inte - men det är enklare.

Fråga t.ex. Nonki

mvh.

Ang. kravet att visa upp kontokort vid incheckning har jag nu ringt runt till några flygbolag och hört mig för deras policy i frågan:

Kravet kom ursprungligen till för att motverka bedrägerier med kontokort och har redan från början tillämpats ytterst sporadiskt och bara i den mån incheckningspersonalen hade tillgång till betalningsinformationen. Denna information erhålls i regel enbart genom att boka biljetter på resp. flygbolagets websajt. I alla andra fall, tex. när biljetten bokats och betalats genom tredje part (fristående resebyrå, resebokningsajt etc.) berörs inte flygbolagets intressen varför en sådan kontroll är både meningslös och i de flesta fall även ogenomförbar. Detta förklarar varför jag och mina bekanta, savitt jag vet, aldrig har blivit uppmanade att visa upp konto-/kreditkort vid incheckningen efter e-tickets införandet.

I och med förändrat lagstiftning på kreditmarknaden (m.a.p. försäkringar/garantier vid kortbedrägerier) samt tekniska och systemmässiga förbättringar av säkerheten vid betalningar med konto-/kreditkort ("Verified by Visa" etc) har många bolag tagit bort kravet att visa upp konto-/kreditkortet vid incheckningen. I alla fall kontrollerar inte Thai Airways efter 1.Sep. 2010 om biljetten har handlats med ett kort som tillämpar "Verified by Visa" eller liknande. Andra bolag har infört motsvarande regeländring redan tidigare och man kan lugnt utgå ifrån att uppvisning av konto-/kreditkort vid incheckning tillhör det förflutna, förutsatt att kontokortsinnehavaren har bidragit med att höja säkerheten genom de metoder som resp. kortföretag erbjuder.

Jag anser därför att det är riskfritt att köpa och betala en flygresa för darlingen som ska komma på besök i Sverige genom en svensk websajt eller resebyrå. Är man osäker går det ju ändå bra att e-maila eller faxa en bekräftelse till Thailand. Det vore ju konstigt om det inte skulle gå att köpa och betala en resa där man inte själv reser utan någon annan i tex familjen.

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. kravet att visa upp kontokort vid incheckning har jag nu ringt runt till några flygbolag och hört mig för deras policy i frågan:

Kravet kom ursprungligen till för att motverka bedrägerier med kontokort och har redan från början tillämpats ytterst sporadiskt och bara i den mån incheckningspersonalen hade tillgång till betalningsinformationen. Denna information erhålls i regel enbart genom att boka biljetter på resp. flygbolagets websajt. I alla andra fall, tex. när biljetten bokats och betalats genom tredje part (fristående resebyrå, resebokningsajt etc.) berörs inte flygbolagets intressen varför en sådan kontroll är både meningslös och i de flesta fall även ogenomförbar. Detta förklarar varför jag och mina bekanta, savitt jag vet, aldrig har blivit uppmanade att visa upp konto-/kreditkort vid incheckningen efter e-tickets införandet.

I och med förändrat lagstiftning på kreditmarknaden (m.a.p. försäkringar/garantier vid kortbedrägerier) samt tekniska och systemmässiga förbättringar av säkerheten vid betalningar med konto-/kreditkort ("Verified by Visa" etc) har många bolag tagit bort kravet att visa upp konto-/kreditkortet vid incheckningen. I alla fall kontrollerar inte Thai Airways efter 1.Sep. 2010 om biljetten har handlats med ett kort som tillämpar "Verified by Visa" eller liknande. Andra bolag har infört motsvarande regeländring redan tidigare och man kan lugnt utgå ifrån att uppvisning av konto-/kreditkort vid incheckning tillhör det förflutna, förutsatt att kontokortsinnehavaren har bidragit med att höja säkerheten genom de metoder som resp. kortföretag erbjuder.

Jag anser därför att det är riskfritt att köpa och betala en flygresa för darlingen som ska komma på besök i Sverige genom en svensk websajt eller resebyrå. Är man osäker går det ju ändå bra att e-maila eller faxa en bekräftelse till Thailand. Det vore ju konstigt om det inte skulle gå att köpa och betala en resa där man inte själv reser utan någon annan i tex familjen.

M.v.h.

//Singha711

Bra att du ringt några flygbolag men icke desto mindre går det att läsa på Thai Airs hemsida just nu

angående betalning med ett kreditkort som inte tillhör passageraren.

New Regulations for passengers who are not Credit Card or Visa/MasterCard debit card owners:

You can sponsor an electronic ticket to anyone upon payment, following the below instructions, which is strictly recommended.

1. Credit Card or Visa / MasterCard debit card owners must contact any THAI city ticketing offices only during office hour at their nearest locality in person and present the following documents;

•Credit Cards or Visa / MasterCard debit card used in the purchase

•ID or passport matching that of the owner of the credit card

•Completed and signed Consent Form.

2. After the documents have been verified and approved, THAI shall provide you booking reference.

3. THAI reserves the right to deny boarding to the travelling passengers, if the above mentioned procedures and regulations have not been complied with.

* Your credit card or Visa/MasterCard debit card/ID information will be strictly confidential, and will be destroyed once the payment process has been completed.

Själv har jag fått visa upp (företags-)kortet varenda gång jag beställt biljetter i Thailand via nätet. Även om mitt namn också är präglat på det.

Inte efter 1/9 - 2010 förstås och visst kan bestämmelserna, som du skriver, ha ändrats

men som allt annat fungerar i Thailand får man vara beredd på att det tar tid innan alla förstått och efterlever nya instruktioner.

Som du ser har det inte ens fått genomslag på huvudkontorets hemsida.

Så än en gång och i bästa mening. Tag inget för givet.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att du ringt några flygbolag men icke desto mindre går det att läsa på Thai Airs hemsida just nu

angående betalning med ett kreditkort som inte tillhör passageraren.

... cut ...

Som du ser har det inte ens fått genomslag på huvudkontorets hemsida.

Så än en gång och i bästa mening. Tag inget för givet.

I kontakt med Thai Airways har jag påpekat att motsvarande text finns kvar på deras hemsida, men representanten menade att vi numera kan bortse från denna så länge resan har betalats med en kreditkortstransaktion enl de nya och säkrare betalningsmetoderna som tex. "Verified by Visa". Där blir köpet godkänt endast när köparen kan ange ett lösenord som enbart kortägaren känner till.

Jag har även talat med en jurist som menar att flygbolaget svårligen kan ifrågasätta äganderätten till en flygbiljett om inte köparen direkt eller indirekt har gått med ett sådant villkor (läs alltid det finstilta). I övrigt uppstår problemet enbart när biljetten på det ena eller andra sättet har köpts direkt ifrån flygbolaget via resebyrå, -agent eller deras webbsajt. I annat fall är betalningen av biljetten en sak mellan flygbolagen och tredje part som i det här fallet är en fristående resebyrå eller webbsajt. Vi måste ändå komma ihåg att kontrollen har kommit till för att förhindra kortbedrägerier och bara är meningsfull när det handlar om transaktioner med flygbolaget direkt. Även flygbolagen har förstått att ett sådant villkor är kontraproduktivt och att det numera finns andra sätt att tillgodose flygbolagens intressen. Därför kommer diskussionen snart att vara ur världen.

Men, som du säger, kan vi inte ta något för givet. Misstag begås överallt och hela tiden. Risken är visserligen väldigt liten numera men är man osäker går det ju bra att faxa eller mejla en bekräftelse enl. flygbolagens krav.

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har även resorna till Frankfurt blivit klara. Priserna landar på ett genomsnitt av 6338.- kr.

Om man skall vidare till Göteborg är det oftast lönsamt att resa via Frankfurt då genomsnittspriset till Göteborg ligger på 8669.- kr.

Om man skall vidare till Stockholm är det bättre att boka till Stockholm direkt som ligger på ett genomsnitt på 6891.- kr, dvs enbart dryga 500.- kr dyrare än Frankfurt.

Här finns de billigaste biljetterna för resor Bangkok - Frankfurt under hela hösten och jul/nyår(1.Okt - 31.Dec) med reslängder 15-31 dagar:

Källa och evtl bokning: Alla Flygbiljetter

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Då fortsätter jag med billiga resor Bangkok - Köpenhamn enl. samma kriterier (Utresa 1.Okt - 31.Dec / Reslängd 15-31 dagar):

Genomsnittspriset är 6619.- kr.

Källa och evtl bokning: Alla Flygbiljetter

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Och här kommer de billigaste resor Bangkok - Berlin enl. samma kriterier (Utresa 1.Okt - 31.Dec / Reslängd 15-31 dagar):

Genomsnittspriset är 6677.- kr.

Källa och evtl bokning: Alla Flygbiljetter

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Om ni tryggt vill ha en resa bokad från Thailand till Sverige, med eller utan retur, kontakta mig.

Jag tar hand om allt, från början till slut. Jag kan inte garantera att jag är billigast men jag kan garantera att ni slipper bekymmer. Om ni, tex, har någon som skall flyga till Sverige och som inte är van att flyga så hjälper min agent i Bangkok till med allt som behövs.

Singha 711, trevligt att du hjälper till att hitta prisbillga alternativ men det är inte alla som räknar kronorna utan det finns de som vill ha service och hjälp på vägen. Där kommer jag in i bilden och alla som känner osäkerhet kring en resa från Thailand till Sverige är hjärtligt välkommna att kontakta mig.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Om ni tryggt vill ha en resa bokad från Thailand till Sverige, med eller utan retur, kontakta mig.

Jag tar hand om allt, från början till slut. Jag kan inte garantera att jag är billigast men jag kan garantera att ni slipper bekymmer. Om ni, tex, har någon som skall flyga till Sverige och som inte är van att flyga så hjälper min agent i Bangkok till med allt som behövs.

Singha 711, trevligt att du hjälper till att hitta prisbillga alternativ men det är inte alla som räknar kronorna utan det finns de som vill ha service och hjälp på vägen. Där kommer jag in i bilden och alla som känner osäkerhet kring en resa från Thailand till Sverige är hjärtligt välkommna att kontakta mig.

MVH Nonki

Hej Nonki,

det är absolut inte min avsikt att konkurrera med din rörelse.

Jag varken säljer biljetter eller rekommenderar en specifik reseagent. Jag tjänar inte ett öre på det hela och jag skulle aldrig vilja ge mig in i den branschen för att det helt enkelt finns för lite pengar att tjäna genom att enbart förmedla de billigaste biljetterna.

Om man däremot, som du, kan erbjuda prisvärda resealternativ kombinerat med en markservice, är det säkert värd en extra slant. De många goda omdömen om dig som jag har läst på detta och andra forum vittnar säkert om en gedigen kvalitet och hög serviceanda. Och jag är den siste som inte skulle vilja rekommendera dig när man varken har tid eller ork att jaga efter den absolut billigaste biljetten eller på annat värdesätter en trygg och bekymmersfri resa. Och när våra darlingar närmast får panik vid tanken på incheckning och flygplansbyte, kan det vara på sin plats att anlita en expert som dig med erfarenhet och infrastruktur att även möta dessa utmaningar.

Dessa sammanställningar som jag publicerar är egentligen bara en biprodukt till ett arbete med en annan frågeställning, nämligen hur man automatiserar strukturerad informationsinsamling över webben, dvs. ett oändligt stort men ostrukturerat medium. Och eftersom jag tros min ålder fortfarande tänker som en backpacker, kände jag att det vore kul att lära upp datorerna med att leta fram de absolut billigaste biljetterna genom att ”dammsuga” i stora mängder av resealternativ. Tidigare har jag suttit själv framför datorn i många nätter för att ”hitta nålen i höstacken” men nu slipper jag detta och kan ägna mig åt roligare saker. Och när jag nu hade resultatet, kände jag att jag kunde dela med mig i ett forum där jag visste att många också var intresserade.

Även om våra olika ”produkter” är som äpplen och päron, anser jag att det alltid är bra med möjligheten till en jämförelse. Jag visar en lista med biljettpriser, mekaniskt urplockade från internet, utan något som helst ansvar eller garanti. Du säljer en resa med tillkommande individuell service, trygghet och vissa garantier. Det är en himlavid skillnad och två helt olika saker.

Annars undrar jag faktiskt om du inte kunde tjäna en slant genom att ”förädla” de biljetterna i min lista med din service. Jag ställer då gärna upp med att visa dig hur du kan ta ut nya listor på egen hand. Skicka gärna ett PM om du är intresserad.

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...