Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket kg?


JohanB

Recommended Posts

Någon som har färsk erfarenhet och vet 100%-igt hur många kilo som gäller på Turkish till Bangkok i ekonomiklass??

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • JohanB

    10

  • StefanJ

    3

  • Tujtuj

    3

  • Borgmästarens Son

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag fick 40 kg på ekonomi det är kollat, dom hadde en drive när jag beställde biljetten

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har färsk erfarenhet och vet 100%-igt hur många kilo som gäller på Turkish till Bangkok i ekonomiklass??

JohanB

Turkish Airlines kanske?

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har färsk erfarenhet och vet 100%-igt hur många kilo som gäller på Turkish till Bangkok i ekonomiklass??

JohanB

30 Kg, åkte 18 maj. Mvh Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Leifen,

Jo jag har sett den där sidan och det står 20Kg att utläsa där.

Men det är så många (även här på forumet) som påstår att det är 30Kg.. så jag undrade om det var nåt speciellt till Thailand, som inte står på Turkish hemsida.

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Turkish Airways kanske?

MVH Tommy

Tack Tommy,

Man kan tro det, men så lätt är det inte i verkliga livet.

Jag har nu en kopia aven färsk ekonomiklass E-biljett till Bkk där det står 30Kg....så ska vi enas om 30Kg.eller...

post-6170-0-13274100-1312822030.png

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär står det på vår biljett:

Airline confirmation number(s): Turkish Airlines SKYSPH

Ticket status: ticket to be processed

---------------------------------------

Stockholm to Bangkok

---------------------------------------

Flight 1 - Thursday, November 24, 2011

Status :confirmed

Departure :12:25 - Stockholm, Sweden - Arlanda, terminal 5

Arrival :16:50 - Istanbul, Turkey - Ataturk, terminal I

Airline :Turkish Airlines TK1794

Fare type :Economy Restricted

Aircraft :Airbus Industrie A321

Baggage :30 kilogram(s) per traveller

Kanske menar dom 30 kg sammanlagt, dvs inkl 10 kg handbagage ?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär står det på vår biljett:

Airline confirmation number(s): Turkish Airlines SKYSPH

Ticket status: ticket to be processed

---------------------------------------

Stockholm to Bangkok

---------------------------------------

Flight 1 - Thursday, November 24, 2011

Status :confirmed

Departure :12:25 - Stockholm, Sweden - Arlanda, terminal 5

Arrival :16:50 - Istanbul, Turkey - Ataturk, terminal I

Airline :Turkish Airlines TK1794

Fare type :Economy Restricted

Aircraft :Airbus Industrie A321

Baggage :30 kilogram(s) per traveller

Kanske menar dom 30 kg sammanlagt, dvs inkl 10 kg handbagage ?

Tack Tuj-Tuj, det verkar bekräftat med 30Kg nu!!

Kan aldrig tro att de skulle räkna in handbaggaget i "Luggage"

Det brukar aldrig anges på biljetterna och är begränsat till 8Kg på (Turkish)-hemsidan.

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Leifen,

Jo jag har sett den där sidan och det står 20Kg att utläsa där.

Men det är så många (även här på forumet) som påstår att det är 30Kg.. så jag undrade om det var nåt speciellt till Thailand, som inte står på Turkish hemsida.

Johan

Du kan lätt ta med dej 30 kg, 20kg incheckat, 8Kg handbagage och tex en liten damhandväska (allt enligt hemsidan).

Ett annat tips för de som vill ha med så mycket nyttopackning som möjligt är att välja lätta väskor, den jag brukar resa med väger bara 1,5 Kg tom och rymmer 80Liter, en normal resväska av medelstorlek väger sällan under 7 Kg (jag "Tjänar" 5,5 Kg nyttobagage), samma sak med handbagaget, en lätt väska tex en enkel ryggsäck väger ofta mindre än 1 Kg medan ett stabilt handbagage med hjul kan väga 6-7Kg (jag "tjänar" ytterligare minst 4kg på detta).

Skaffa en liten våg med god noggrannhet (jag har en fiskevåg från Biltema som tar vikter upp till 25Kg), och kontrollväg era väskor så får ni se (använde den bland annat när vi handlade väskor i Bkk innan hemresan, och för att kontrollväga vårt incheckade bagage).

Jag VET att det är sällsynt att handbagaget vägs men det hände oss senast för 2 månader sedan i Bkk, frugan "tjatade" dock igenom 25Kg för mycket handbagage (vi var 5 som reste) så det funkade iaf, bland annat hade hon en väska fylld med böcker till barnen, bara den vägde 16Kg (den hade hon smugit med för mej...).

De flesta av våra incheckade väskor var av typen "Vävkasse med dragkedja" på knappt 1 Kg styck, trots det checkade vi in 139 Kg (tillåtet med 10kg extra normalbagage och 30 Kg "sportbagage" om man som jag köpt "Service card" på Berlin Air, plus 20 Kg per resenär, även barn).

Summering: Lämna tunga väskor hemma samt kolla vad flygbolaget har för bonusprogram och liknande (som tex berlin Airs "service card").

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tommy & tack för tipsen. De där utmärkta vävplastpåsarna är redan använda några rundor...

Jo 30 kg totalt var det inte frågan om.Haha.du vet väl hur thai-tjejer plockar med sig! Det behövs de erbjudna (2x) 30 + 8 + extra smyghandbaggage (som tillfälligt vaktas av en bekant under incheckningen) m.m.

Max total vi hade med på 2 pers var 100Kg prick för ett par år sen....Jag kollade på badrumsvågen när vi kom hem...Hua..

30 Kg är alltså den maximala tillåtna incheckade baggagevikten per person på Turkish Airlines till/från Thailand.

Jag har nu bokat & betalt, fått E-biljetten och där står det uttryckligen 30Kg incheckat baggage/Person.

Turkish hemsida är alltså inte korrekt angående dessa resor!

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm enligt olika resebyråer skriver dom så här i frågor och svar.

Bagageregler

Den tillåtna vikten för bagage varierar mellan flygbolag och vald destination. För att få veta exakt vad som gäller för din resa måste du besöka valt flygbolags hemsida. Eventuell övervikt kostar extra och måste betalas vid incheckningen direkt till flygbolaget.

Hur mycket bagage får jag ta med mig?

Informationen om hur mycket bagage du får ta med dig på din resa hittar du lättast via den länk vi bifogad i din bokningsbekräftelse. Vi rekommenderar dig alltid att kontrollera direkt på flygbolagens hemsida för att läsa om fullständiga villkor gällande handbagage och incheckat bagage.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm enligt olika resebyråer skriver dom så här i frågor och svar.

Bagageregler

Den tillåtna vikten för bagage varierar mellan flygbolag och vald destination. För att få veta exakt vad som gäller för din resa måste du besöka valt flygbolags hemsida. Eventuell övervikt kostar extra och måste betalas vid incheckningen direkt till flygbolaget.

Hur mycket bagage får jag ta med mig?

Informationen om hur mycket bagage du får ta med dig på din resa hittar du lättast via den länk vi bifogad i din bokningsbekräftelse. Vi rekommenderar dig alltid att kontrollera direkt på flygbolagens hemsida för att läsa om fullständiga villkor gällande handbagage och incheckat bagage.

Jo men det var därför jag frågade här på forumet innan jag bokade.

Det är liksom "moment 22" i den här saken.

Jag får ju bara reda på max bagagevikt på min bokningsbekräftelse efter att jag har bokat & betalt.

Nu har jag köpt & betalt biljetterna och där står nu tydligt "Tillåtet bagage 1x30Kg" per person på min bokningsbekräftelse.

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Borgmästarens Son

Jo men det var därför jag frågade här på forumet innan jag bokade.

Det är liksom "moment 22" i den här saken.

Jag får ju bara reda på max bagagevikt på min bokningsbekräftelse efter att jag har bokat & betalt.

Nu har jag köpt & betalt biljetterna och där står nu tydligt "Tillåtet bagage 1x30Kg" per person på min bokningsbekräftelse.

Johan

1x30 hmm får du bara ha en väska alltså

Jag gick i ett kvarter idag
Som en gång var min hela värld
Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag VET att det är sällsynt att handbagaget vägs men det hände oss senast för 2 månader sedan i Bkk, frugan "tjatade" dock igenom 25Kg för mycket handbagage (vi var 5 som reste) så det funkade iaf, bland annat hade hon en väska fylld med böcker till barnen, bara den vägde 16Kg (den hade hon smugit med för mej...).

De två senaste gångerna vi har varit till Thailand har dom vägt handbagaget för oss.

Finnair och Swiss. Det har blivit vanligare och vanligare tycker jag för länge sedan har jag aldrig blivit kollad. De 5 senaste åren har jag blivit kollad ett antal gånger även på euroflygningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

På min biljett står det bara 20 kg med Turkish. :not_i:

Din resa är kanske kortare än 30 dagar eller...nån annan "regel" dom hittat på...

Den jag köpt (med 30Kg bagage) är på 5 månader drygt.

Så här skriver Thailandresor i ett av sina utskick:

"Turkish Airlines Just nu! Boka flygbiljett till Thailand upp till ett år från 4890 kronor. Utresa tom 30 november och generösa 30 kg bagage"

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutsatsen är med andra ord att du kan ALDRIG fråga någon annan för villkoren varierar för varje flygning, biljett och destination

Det ENDA du kan lita på (om det ens är möjligt) är din egen redan bokade biljett och vad som står i den. Och man måste läsa det finstilta på just den biljetten för att veta hur många väskor som omfattas och om vikten ÄVEN inkluderar handbagage. Viktigt är också att kontrollera hur mycket handbagaget får väga, hur många väskor man får ha som handbagage samt vilken storlek dom max får ha.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Kan ni sluta konspirera om hur många kilon ni kan trycka i en väska nu :blah: Får ont i hela kroppen bara jag läser vissa inlägg :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ni sluta konspirera om hur många kilon ni kan trycka i en väska nu :blah: Får ont i hela kroppen bara jag läser vissa inlägg :rotfl:

Du får bekänna färg din gamla väskdängare :rotfl: :rotfl: :rotfl:

Mvh SWEDEMAN

Mvh SWEDEMAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokade min biljett 8/8 -11

2352479967023

TK1796 Free Baggage Allowance :20 Kg

TK0068 Free Baggage Allowance : 20 Kg

TK0065 Free Baggage Allowance : 20 Kg

TK1791 Free Baggage Allowance : 20 Kg

Plus 8kg i handbagage

Ändrades av StefanJ

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokade min biljett 8/8 -11

2352479967023

TK1796 Free Baggage Allowance :20 Kg

TK0068 Free Baggage Allowance : 20 Kg

TK0065 Free Baggage Allowance : 20 Kg

TK1791 Free Baggage Allowance : 20 Kg

Plus 8kg i handbagage

Helskumt att det skiljer från flight till flight. Vår flight mellan Ist-Bkk heter TK064 och vi får som sagt ta 30 kg. Läste någonstans att Turkish skiftar mellan två typer av flygplan på sträckan beroende på beläggning. Kan det vara det som gör att max baggage varierar? Vår flight är en A330.

Edit: Såg nu att vår flight hem är en A340-300, och även där får vi ta 30 kg. Därmed sprack min lilla teori...

Ändrades av Tujtuj

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min resa:

Sto-Istan .. Airbus Industrie A320-100/200 Vanlig kärra..

Istan-BKK.. Boeing 777-300ER stor kärra, personal TV..

BKK-Istan Airbus Industrie A330-300 stor kärra,personal TV.. bra skit ;)

Istan - Boeing 737-800 vanlig strl

Info från Turkish och seatguru.com

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokade min biljett 8/8 -11

2352479967023

TK1796 Free Baggage Allowance :20 Kg

TK0068 Free Baggage Allowance : 20 Kg

TK0065 Free Baggage Allowance : 20 Kg

TK1791 Free Baggage Allowance : 20 Kg

Plus 8kg i handbagage

Hur många dagar totalt är resan på din biljett??

De olika Kg:na kan ha nåt att göra med resans längd.

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...