Jump to content
IGNORERAD

Nu är rödskjortorna på march igen


Fridde

Recommended Posts

Senast fyra år efter föregående val som ju hölls den 23 december 2007. Så senast den 23 december 2011 ska det hållas ett val i Thailand.

Tack för infot! :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Isaan Butterfly

    12

  • Jive

    6

  • Maitan

    6

  • MaiChai

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag är rätt säker på att de flesta fattiga thailändare betackar sig för din typ av stöd; men den typen av vänner behövs inga fiender är ett talesätt som slår mig.

Hur många fattiga thailändare känner du och hur mycket har du pratat med dem? Jag känner en väldig massa fattiga thailändare, faktum är att de flesta runt om i husen där jag sitter nu är dagsavlönade och i stort sett lika fattiga som Isaans fattigaste. Om det vore så enkelt som dina googleinhämtade thaikunskaper säger, dvs att rött är bra och allt annat är dåligt, så borde alla här omkring rösta på PTP och gladeligen gå med i nästa röda demonstration. Men, det stora flertalet kommer rösta på Demokraterna i nästa val och åker de till någon röd demonstration så är det för att spöa upp dem som enligt mina grannar vill förstöra den förbättring i löner etc som fattiga just nu upplever. Vad som är bäst för din flickväns hemby i Nakorn Isaan är inte nödvändigtvis bäst för resten av Thailands fattiga.

Fattiga i Thailand har det dåligt, inget snack om saken, och de har all rätt att klaga på att utvecklingen går för sakta samt att korruption och annat maktmissbruk förskingrar de pengar som borde gått till deras utveckling. Därifrån till att hylla en rörelse och ett parti som sponsras och styrs av den värste förbrytaren av dem alla är det dock ett gigantiskt logiskt hopp genom vacuum som förhoppningsvis kan förklaras med att du nyss besökte Thailand för första gången.

Men Herr Atom...majoriteten av de inlägg som handlat om de röda och gula, fattiga och rika har INTE DrT som sin idol, utan har faktiskt, hör och häpna även de en del daglönare, fattiga Thailändare som familj, vänner eller bara grannar, varför kan inte dessa få framföra den uppfattning som just de har hört av SINA fattiga närstående?

Det framstår alltmer som ett hatobjekt värt att spotta på bara för att dom nu råkar tro på det dom blivit lärda, nämligen att LYDA de som står närmast över dem i den sociala stegen. Och då är dom dumma, inte bara fattiga...Respekt för andras livsmöjlighet...Knappast.

Det finns förutom några enstaka skribenter många på forumet som har ett i mitt tycke väldigt ballanserat sätt att beskriva det som sker runt dem och inte basunera ut vad som är rätt eller fel, för det är trots allt Thaland och den Thailändska befolkningen som avgör detta, fast det förvisso är en lång och förmodligen tung resa dit så hoppas och tror jag ändå att en vacker dag kommer man dithän att man kan kalla Thailand ett demokratiskt land värt namnet.

Så var det trådnamnet då..Jo till o med i Udon tog man ett par varv på picupflaken, många var dom inte snarare få och ganska onyktra dessvärre så det blev fest istället för demonstration, lika bra kanske med tanke på det stadie av onykterhet några var i.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Herr Atom...majoriteten av de inlägg som handlat om de röda och gula, fattiga och rika har INTE DrT som sin idol, utan har faktiskt, hör och häpna även de en del daglönare, fattiga Thailändare som familj, vänner eller bara grannar, varför kan inte dessa få framföra den uppfattning som just de har hört av SINA fattiga närstående?

Det framstår alltmer som ett hatobjekt värt att spotta på bara för att dom nu råkar tro på det dom blivit lärda, nämligen att LYDA de som står närmast över dem i den sociala stegen. Och då är dom dumma, inte bara fattiga...Respekt för andras livsmöjlighet...Knappast.

Det finns förutom några enstaka skribenter många på forumet som har ett i mitt tycke väldigt ballanserat sätt att beskriva det som sker runt dem och inte basunera ut vad som är rätt eller fel, för det är trots allt Thaland och den Thailändska befolkningen som avgör detta, fast det förvisso är en lång och förmodligen tung resa dit så hoppas och tror jag ändå att en vacker dag kommer man dithän att man kan kalla Thailand ett demokratiskt land värt namnet.

Så var det trådnamnet då..Jo till o med i Udon tog man ett par varv på picupflaken, många var dom inte snarare få och ganska onyktra dessvärre så det blev fest istället för demonstration, lika bra kanske med tanke på det stadie av onykterhet några var i.

Bäste Baa,

Du har säkert läst flertalet av mina äver 100 politiska inlägg på MPR och i säkert 20 av dem har jag skrivet att jag förstår de Isaaniter som stödde TRT, deras första mandatperiod var tveklöst det största uppsving de någonsin varit med om. I inte ett endaste inlägg har jag kritiserat att de gillade Thaksin eller ens att de fortfarande gillar honom. Jag bor själv i en kommun som till och med vid senaste valet var svagt röd och jag vet hur omöjligt det var att få något som helst gehör för min kritik av Thaksin för en 5-6 år sedan.

Det jag väldigt starkt opponerar mig mot är när Serath och ett par andra använder en argumentationsteknik som går ut på att alla som inte är röda skulle vara emot demokrati och fattiga. Jag är uppväxt i en starkt socialdemokratisk miljö och jag tar det som en förolämpning när någon påstår att jag skulle stå på de förtryckandes sida och det blir ännu absurdare när det de förespråkar numera är en närmast fascistisk spillra av en tidigare folkrörelse.

Jag försöker att uttrycka mig balanserat men vissa skribenter har en förmåga att locka fram det sämsta inom mig. Serath får dock gärna fortsätta att uttrycka sina uppfattningar, kan inte se att jag någonsin försökt stoppa honom från det hur felaktiga jag än tycker de är.

Till sist, det går inte att stödja PTP eller den röda rörelsen utan att stödja Thaksin, det vore som att säga att man är kristen men inte gillar Jesus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom Röda hade ett stort möte redan 14e augusti i Chiang Mai vid Tapei gate.

När vi passerade dom på motorcyckel utbrast min tirrak spontant "I HATE THEM".

Detta hörde jag senare även från andra i C-M.

Så dom är inte så populära hos alla.

Detta kom från folk med dålig ekonomi.

Det verkar som dom bara vill att det blir lugnt igen och turisterna återvänder.

Oavsett färg på tröjan.

När jag ringde dit idag sa hon att dom är rädda för att det ska bli bråk igen.

Oavsett vilka man sympatiserar med så har nog dom röda ställt till det för landet,

mer än vad dom gula gjorde tidigare.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv har ingen som helst koll på politiken i Thailand men jag undrar däremot alla ni som skriver så utförligt och spekulerar i det här ämnet. Vad får ni er kunskap ifrån om den Thailändska politiken? Är ni där nu? Känner ni nån som vet? Vad grundar ni era teorier på?

Vore ju lite intressant om ni skrev en teori och sen (för oss som inte vet) talar om var ni fått kunskapen ifrån.

Jag brukar vilja ha referens på kunskap. Jag läser saker av intresse men det vore ju dumt om jag refererar till något som inte stämmer så det skulle ju underlätta om ni är tydliga vad ni baserar era inlägg på.

Bara en tanke från min sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv har ingen som helst koll på politiken i Thailand men jag undrar däremot alla ni som skriver så utförligt och spekulerar i det här ämnet. Vad får ni er kunskap ifrån om den Thailändska politiken? Är ni där nu? Känner ni nån som vet? Vad grundar ni era teorier på?

Vore ju lite intressant om ni skrev en teori och sen (för oss som inte vet) talar om var ni fått kunskapen ifrån.

Jag brukar vilja ha referens på kunskap. Jag läser saker av intresse men det vore ju dumt om jag refererar till något som inte stämmer så det skulle ju underlätta om ni är tydliga vad ni baserar era inlägg på.

Bara en tanke från min sida.

maipenrai..:drinks:

vägledning på besserwiser ideologin får ni ej här...

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv har ingen som helst koll på politiken i Thailand men jag undrar däremot alla ni som skriver så utförligt och spekulerar i det här ämnet. Vad får ni er kunskap ifrån om den Thailändska politiken? Är ni där nu? Känner ni nån som vet? Vad grundar ni era teorier på?

Vore ju lite intressant om ni skrev en teori och sen (för oss som inte vet) talar om var ni fått kunskapen ifrån.

Jag brukar vilja ha referens på kunskap. Jag läser saker av intresse men det vore ju dumt om jag refererar till något som inte stämmer så det skulle ju underlätta om ni är tydliga vad ni baserar era inlägg på.

Bara en tanke från min sida.

Man skall nog inte blanda ihop framförda teorier och åsikter med faktisk kunskap. Särskillt när det är en hel drös skribenter som är mer än lovligt liberala med den berömda "sanningen" och är villiga att tulla på en hel del för att argumentera ned någon annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skall nog inte blanda ihop framförda teorier och åsikter med faktisk kunskap. Särskillt när det är en hel drös skribenter som är mer än lovligt liberala med den berömda "sanningen" och är villiga att tulla på en hel del för att argumentera ned någon annan.

Nä man måste vara försiktig men för en person som mig som vill ha teorier baserad på "riktig" fakta. Hur ska man sålla agnarna från veken? Ser bara ett alternativ i sådana fall, att söka min kunskap i den här frågan från annat håll! :(

Link to comment
Dela på andra sajter

post-6489-085020200 1284826690_thumb.jpg

Nä man måste vara försiktig men för en person som mig som vill ha teorier baserad på "riktig" fakta. Hur ska man sålla agnarna från veken? Ser bara ett alternativ i sådana fall, att söka min kunskap i den här frågan från annat håll! :(

ääää.själv tar jag me mej arbetskläderna till los o då blir svärmor nöjd :drinks:

post-6489-085020200 1284826690_thumb.jpg

u look velly good in jellow

post-6489-085020200 1284826690_thumb.jpg

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv har ingen som helst koll på politiken i Thailand men jag undrar däremot alla ni som skriver så utförligt och spekulerar i det här ämnet. Vad får ni er kunskap ifrån om den Thailändska politiken? Är ni där nu? Känner ni nån som vet? Vad grundar ni era teorier på?

Vore ju lite intressant om ni skrev en teori och sen (för oss som inte vet) talar om var ni fått kunskapen ifrån.

Jag brukar vilja ha referens på kunskap. Jag läser saker av intresse men det vore ju dumt om jag refererar till något som inte stämmer så det skulle ju underlätta om ni är tydliga vad ni baserar era inlägg på.

en tanke från min sida.

Hehe jag gillar din frågeställning, jag har själv undrat ibland ,det verkar som om vi på det här forumet har ett gäng politiska och historiska genier, som sitter inne med svar på en del

frågeställningar som skulle revolutionera Thailands nu- och framtid.

Själv har jag inte den kunskapen vissa sitter inne med vad gälder folkets innerste och yttersta tankar och vad dom vill, det enda jag vet är att jag i den fattiga lilla byn där jag håller

till har jag samtalat med risbönder, daglönare, poliser, "politiker"," dom som har lite bättre ställd" o ingen av dom gillar Thaksin eller bråken som har varit men det får man väl inte säga .Politisk inkorrekt

Dom lyssnar jag på ,dom lever o har sin forsörjning där o har alltid hatt det, det är en viss skillnad mot att sitta och teorisera bakom ett tangentbord

Men som sagt vad vet jag :whoco5:

Jag har inte den utbildningen

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

ääää.själv tar jag me mej arbetskläderna till los o då blir svärmor nöjd :drinks:

u look velly good in jellow

Nej nej nej "u WORK velly good in jellow" :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man på dom fattigas sida på detta forumet så är man en terrorist, Det har gulmaffian bestämt.

Nu är du ute på djupt vatten och cyklar!!

Vi är på de fattigas sida!!

Men vill inte ha med de röda att göra!!

Dom är inte på de fattigas sida!!

Dom måste ta avstånd från allt vad koroption heter först!!

Mr Thaksin S är en av dem

Som stoppat pengar i egen ficka!!!

Pengar som hade kunnat hjälpa de fatiga mycket mera!

Men det gav han f-n i!!

Tog pengarna till England!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är du ute på djupt vatten och cyklar!!

Vi är på de fattigas sida!!

Men vill inte ha med de röda att göra!!

Dom är inte på de fattigas sida!!

Dom måste ta avstånd från allt vad koroption heter först!!

Mr Thaksin S är en av dem

Som stoppat pengar i egen ficka!!!

Pengar som hade kunnat hjälpa de fatiga mycket mera!

Men det gav han f-n i!!

Tog pengarna till England!!

pigge01

Trodde Staten stal tillbaks dom?

Undrar vems ficka dom är i nu

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett visst fotbollslag, ett antal representanter för olika länder, några utvalda i Thailand osv :whistle:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad staten tog tillbaks var inget mot vad som försvann från densamma :diablo:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde Staten stal tillbaks dom?

Undrar vems ficka dom är i nu

Inte vet jag!

Men de fattiga får iget av någon!!

Bara almoser och småslantar!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv har ingen som helst koll på politiken i Thailand men jag undrar däremot alla ni som skriver så utförligt och spekulerar i det här ämnet. Vad får ni er kunskap ifrån om den Thailändska politiken? Är ni där nu? Känner ni nån som vet? Vad grundar ni era teorier på?

Vore ju lite intressant om ni skrev en teori och sen (för oss som inte vet) talar om var ni fått kunskapen ifrån.

Jag brukar vilja ha referens på kunskap. Jag läser saker av intresse men det vore ju dumt om jag refererar till något som inte stämmer så det skulle ju underlätta om ni är tydliga vad ni baserar era inlägg på.

Bara en tanke från min sida.

Jag har studerat Sydostasien dess historia och politiska utveckling och skaffat en del kunskap därifrån. Plus att jag sedan har jobbat med dessa frågorna under större delen av de senaste 13 åren.

Mina teorier bygger på fakta, som jag själv fått fram eller som finns att tillgå från respektabla organisationer som FN, Amnesty och liknande. Plus att jag under dessa 13 år rest mycket i landet och varit bosatt på olika ställen där jag givetvis har skaffat mig ett lokalt umgänge med vanliga thailändare. Thailändare från alla nivåer i samhället kanske ska tilläggas.

Andra har förmodligen skaffat sin kunskap på liknande sätt?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Först vill jag säga att jag ser det som helt logiskt att folk demonstrerar mot kuppen och dess följder för landet, den har varit en demokratisk katastrof för landet och dom som ligger bakom den borde få mycket långa fängelsestraff.

I dagens Bangkok Post kan man läsa om kuppen mot landets valde PM Thaksin som spenderade rimliga 85 miljarder baht per år på militären, Apishit har ökat detta till 154 miljarder baht i år och ökar det till 170 miljarder nästa år så man kan konstatera att dom belönas rikligt för att dom kuppade in honom och det är sorgligt att se att landets pengar används för att köpa sig rätten till att regera landet utan att ha blivit vald, när dessa pengar kunde ha använts till skolor och vård, landet är väl inte mer hotat ifrån omvärlden nu än när Thaksin hade makten, så det finns ingen annan förklaring än att dom lever i symbios med varandra militären och regeringen, du får regera och vi får pengar.

Och det är väldigt förvånande för mig att sån här odemokratisk verksamhet stöds av svenskar som påstår sig vara för demokrati.

Mvh Isan Lover

The cost of the 2006 Coup

Onthe fourth anniverary of the coup today to oust the Thaksin government, weexamine the price the country has paid in financial terms and democratic aspirations since the day the tanks rolled out

Published: 19/09/2010 at 12:00 AM

Newspaper section: News

Four years on, the legacy of the coup to oust former prime minister Thaksin Shinawatra lingers in a country where political battles rage and the military casts an increasingly prominent shadow over everyday life.

The military's broadened sphere of influence is clear in monetary terms. Since Sept 19, 2006, the military's budget has almost doubled - going from 85 billion baht at that time to 154 billion baht this year. That number is set to jump to 170 billion next year. There are some 1,100 generals in the army.

''Among our neighbours, military power has only reached this level in Burma,'' said Mr Surachart. ''The increased role of the military overtook the space for a civilian government. In fact, the army has actually taken on a new role as political manager.''

Mr Surachart said that one of the most burdensome legacies of the coup has been the growth in the military's budget since the coup-installed administration of Gen Surayud Chulanont took office. Courts and independent organisations have also been tarnished since the coup after being dragged into the political process.

The country's constitution, the toast of democratic hopefuls in its 1997 incarnation, is another of the coup's casualties, said Parinya Thewanarumitkul, deputy rector of Thammasat University. With each putsch, the charter has worsened, he said.

Mr Parinya pointed out the irony of coup-makers drafting a constitution whichismeantto setout thefoundations for a democracy.

''Nobody who wants to see democracy will ever accept a constitution written by coup-makers. There is no way the constitution can improve under these circumstances,'' he said. ''And that is the reason why society has remained conflicted over the issue of constitutional amendments to this day.''

http://www.bangkokpost.com/news/politics/196984/the-cost-of-the-2006-coup

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Åter igen är det Ging o Malees blog som ger mer eller mindre direkt rapportering. Bla skriver man kravall polis vänder ryggen till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Åter igen är det Ging o Malees blog som ger mer eller mindre direkt rapportering. Bla skriver man kravall polis vänder ryggen till.

Hej Carpenter Kan du lägga in en länk?

Jag vill gärna veta vad som händer i Thailand idag avseende 4-årsdagen av militärkuppen.

Men här i Thailand hittar jag pga censuren tyvärr ingen direktrapportering från

tex Chiang Mai, Rachaprasong eller Udon Thani

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Carpenter Kan du lägga in en länk?

Jag vill gärna veta vad som händer i Thailand idag avseende 4-årsdagen av militärkuppen.

Men här i Thailand hittar jag pga censuren tyvärr ingen direktrapportering från

tex Chiang Mai, Rachaprasong eller Udon Thani

Det finns en hel del rapporter live. Seh Daengs dotter kom t.ex just till Rachaprasong och möttes av jubel.

Att du inte hittar har kanske inte så mycket med cencuren att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Carpenter Kan du lägga in en länk?

Jag vill gärna veta vad som händer i Thailand idag avseende 4-årsdagen av militärkuppen.

Men här i Thailand hittar jag pga censuren tyvärr ingen direktrapportering från

tex Chiang Mai, Rachaprasong eller Udon Thani

Tyvärr är jag ingen dator nörd.

Men googla du Ging o Malee O du kommer se deras blog

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan fylla på frågan om vad som händer med en rapport från Udon..Här har färgen ändrats till ROSA...och de är VÄLDIGT civilicerat, hade tyvärr inte tid att stanna inne i stan, (chaffis åt tanten) men det var lugnt det som nu pågick och tyst, inga fylleskrål som i går...Undrar om rosa är snällare än rött?

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tyvärr är jag ingen dator nörd.

Men googla du Ging o Malee O du kommer se deras blog

Tack för tipset Carpenter.

Här är en bild från Rachaprasong i Bangkok för ca 2 timmar sedan.

Demonstrationer på 4-års dagen av militärkuppen 2006-09-19

Ca 5000 demonstranter enligt fotografen

post-3130-076708300 1284891836_thumb.jpg

post-3130-076708300 1284891836_thumb.jpg

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...