Jump to content
IGNORERAD

UT - När båda är i Thailand


kokos

Recommended Posts

Hej

Jag vill att min blivande fru ska få UT för bosättning i Sverige.

Ansökan ska lämnas in när vi är gifta (och detta är registrerat hos svenska skattemyndigheten också).

Jag kommer vara i Thailand de närmaste 9 månaderna. (jag är skriven i Sverige)

Vi har varit tillsammans ca 3 år (och bott tillsammans ca 8 månader om året och hållit daglig kontakt de övriga månaderna)

Jag undrar om någon vet om det går att sköta hela processen (intervjuer etc.) från Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade också funderingar över detta innan och mailade både ambassaden i Bangkok och Migrationsverket för lite klarhet. Ambassaden sa bara att de endast sköter den sökandes intervju och inte visste hur MIG sköter det om man befinner sig i Thailand. Fick detta svar från MIG:

Hej Malin! Tack för ditt mejl! När ambassaden skickar ansökan till Migrationsverket brukar vi skicka ut ett brev till referenspersonen i Sverige där det står att vi mottagit ansökan. I brevet står också att du ska besvara ett frågeformulär som finns att hämta på vår webbplats. Frågorna ska besvaras skriftligen och sedan skickar du formuläret till Migrationsverket. Om det finns oklarheter i ärendet kallar vi då referenspersonen till intervju men vi brukar bara skicka frågeförmuläret.Om du befinner dig i Thailand när du får frågerförmuläret kan du be någon att öppna och läsa brevet för dig.Med vänlig hälsning

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni är gifta och varit ihop länge, så borde det sannolikt ej bli intervju.

Då kan du lugnt vara kvar i Thailand.

Men någon måste kolla din post i Sverige. så du kan se vad de efterfrågar...

Standard, efter damens intervju i BKK, är detta frågeformulär..(kan du redan nu ladda hem)

Som MIG skriver ovan så blir det intervju om ärendet ser oklart ut...

Det Underlättar ärendet om hon varit

i Sverige förut (90 dagars visa)...Och om du har bra ekonomi.men giftermålet

kan väga tyngre.(kanske)... gissning det borde gå bra...

Sitter själv och väntar på klartecken om UT för min dam---

De sägs nu.att MIG normalt skall vara klara 2 veckor efter att referentens

frågeformulär inkommit...Låter bra, iaf i jämförelse med de 6 månader man kunnat läsa om..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni är gifta och varit ihop länge, så borde det sannolikt ej bli intervju.

Då kan du lugnt vara kvar i Thailand.

Men någon måste kolla din post i Sverige. så du kan se vad de efterfrågar...

Standard, efter damens intervju i BKK, är detta frågeformulär..(kan du redan nu ladda hem)

Som MIG skriver ovan så blir det intervju om ärendet ser oklart ut...

Det Underlättar ärendet om hon varit

i Sverige förut (90 dagars visa)...Och om du har bra ekonomi.men giftermålet

kan väga tyngre.(kanske)... gissning det borde gå bra...

Sitter själv och väntar på klartecken om UT för min dam---

De sägs nu.att MIG normalt skall vara klara 2 veckor efter att referentens

frågeformulär inkommit...Låter bra, iaf i jämförelse med de 6 månader man kunnat läsa om..

Tja, två veckor... det är ju efter man skickat in intervjusvar. Det kan ju ända dröja sex månader efter damens inlämning av ansökan tills du själv får denna förfrågan.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det är ni gifta och bott tillsammans i 2 år. I det läget bör ert ärende handläggas som ett etablerat förhållande och din fru få ett PUT. Ligger ni under 2 årsgränsen blir det sannolikt ett tidsbegränsat UT. Ligger ni över 2 årsgränsen blir det ett PUT direkt.

Viktigt i det här sammanhanget är att ni på något sätt kan styrka ert sammanboende och att din fru lämnar in kompletta ansökningshandlingar för att förenkla handläggningen.

Befinner du dig i Thailand när din fru ska intervjuas av ambassaden är det möjligt att även du kan få göra din intervju där. Du kan ta upp frågan med ambassaden när din fru lämnar in sina ansökningshandligar.

Skulle du vara tvungen att göra din skriftliga intervju den vanliga vägen så laddar du ner den från Migrationsverkets hemsida, fyller i den och skickar in den till Migrationsverket. Detta kan du göra direkt när din fru gjort sin intervju. Du behöver inte vänta på Migrationsverkets uppmaning. Skicka bara med ett några rader till Migrationsverket att du för tillfället befinner dig i Thailand och har svårt med kommunikationerna.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...