Jump to content
IGNORERAD

Adoptera frugans barn!!


hawk68

Recommended Posts

Hej

Finns det nån som vet hur det står till att jag vill adoptera frugans barn!Vart kan man hitta info om det och samt byte hennes namn till våras!

Tacksam for tipset

Mvh Hawk

Link to comment
Dela på andra sajter

Adoptera frugans barn ALDRIG I LIVET!!!

Det är ekonomiskt vansine!

Se till att barnen bor i Sverige! Så får ni ersättning se försäkringskassan.

Är barnet/en under 8år mera pengar att hämta!!

Skaffa ett bra testamente i förmån till barn och tjejen!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige eller Thailand?

Generellt i båda länderna gäller väl att hon är ensam vårdnadshavare och har papper på detta. Sen tror jag barnen kan ha något att säga till om om dom är över 12 år?!

Jag googlade lite och hittade ett ställe. Du kan läsa mer på samt ställa frågor på http://www.mia.eu/

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Adoptera frugans barn ALDRIG I LIVET!!!

Det är ekonomiskt vansine!

Se till att barnen bor i Sverige! Så får ni ersättning se försäkringskassan.

Är barnet/en under 8år mera pengar att hämta!!

Skaffa ett bra testamente i förmån till barn och tjejen!!

pigge01

Blir man av med underhållsbidraget om man adopterar? En fråga jag alltid undrat över

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Finns det nån som vet hur det står till att jag vill adoptera frugans barn!Vart kan man hitta info om det och samt byte hennes namn till våras!

Tacksam for tipset

Mvh Hawk

Kolla med Socialnämnden i din hemkommun eller Tingsrätten.

Det borde ha bra information om det.

--- Sen får man inte glömma att om du vill att modern inte ska förlora sin rätt som biologisk mamma får du och hon adoptera barnet tillsammans. Annars blir det ju att hon adopterar bort sitt barn till dig. Då går vårdnaden över till dig bara. (Förutsatt att den biologiska fadern är ur bilden)

---

"Blir man av med underhållsbidraget om man adopterar? En fråga jag alltid undrat över"

Underhållsbidraget betalas av den icke bo-föräldern.

Om denne/denna inte betalar eller inte kan betala skjuter Försäkringskassan till med ett s.k. underhållsstöd. Och FK kommer att försöka få pengarna tillbaks från den icke bo-föräldern. Är han/hon i Thailand blir det lite svårt för FK att kräva tillbaks pengar då.

Så underhållsbidrag/-stöd kommer upp i frågan när föräldrarna inte bor ihop. Tror jag.

I det här fallet om båda adopterar barnet så tror jag inte att någon av dem behöver betala underhållsbidrag - och då blir det ingen fråga om FK ska betala ut underhållsstöd eller inte.

---

Det är bara vad jag tror ka. Jag kan ha fel. Det säkraste är nog att fråga FK. Men jag ringde de i måndags och väntetiden var 30 min och jag var nr 107 i kö. Jag gav upp... :-(

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow! Vilken respons :wai: Tackar Tackar!!

Tack Pigge

Det visa man hur lite koll man har :gasp: tänkte aldrig att man kunde blir av med pengarna!!

Tack till ni andra ska letar vidare!! förhoppningsvis komma hon hit i Nov 08, men vi satt och funderat över hennes namn osv ( tänkte att det underlätta på skolan varför hon har inte samma namn som vi har)

men det lösa sig!

:wai: Hawk

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Wow! Vilken respons :wai: Tackar Tackar!!

Tack Pigge

Det visa man hur lite koll man har :gasp: tänkte aldrig att man kunde blir av med pengarna!!

Tack till ni andra ska letar vidare!! förhoppningsvis komma hon hit i Nov 08, men vi satt och funderat över hennes namn osv ( tänkte att det underlätta på skolan varför hon har inte samma namn som vi har)

men det lösa sig!

:wai: Hawk

Frun svor lite över att hon inte ändrade hennes barns namn innan vi drog igång Pass, vårdnadspapper, visum ansökningar etc. Dom har nämligen faderns efternamn. Nu verkar det gå bra iaf men ett tips är att ändra till moderns namn samtidigt som ni är på Amphur och fixar alla papper för visum alt. uppehpllstillstånd.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Pontus

detta har hon redan gjort för länge sen (pappan har aldrig träffade dottern) så vi har allt i hennes mammas namn  :great:

Mvh Hawk

Link to comment
Dela på andra sajter

hawk68 pontus mfl

Självklart Underhålls skyldig!!

Adoption = DITT BARN!!

Varför adoptera när man får ha barnet/en hemma endå?!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Mina "bonusbarn" har tagit mitt efternamn, för de två älsta var det inga problem de var över 18 och myndiga. Men den yngste var inte 18 fyllda då så där var man tvungen att fråga den biologiske fadern trots att enbart modern hade vårdnaden. Det hör till saken att alla var då redan Svenska medborgare så det var Svensk lag som gällde. Konstigt nog så gick det bra utan att höra vad han tyckte för att få svenskt medborgarskap men inte för att ta mitt efternamn. Då krävdes att han sade sitt, vilket han i och för sig inte gjorde. Eftersom hans adress i Thailand var okänd så fick vi ansöka hos Tingsrätten om en god man. Brev utgick från Svenska Ambassaden i BKK til senast  kända adress, retur till ambassaden med adressaten okänd. Därefter beslutade tingsrätten om en god man vars enda uppgift blev att säga OK. Grabben tog mitt efternamn. 3 år senare gör han lumpen, unikt man behöver ju inte göra lumpen nu, men grabben ville. Alla har rätt till fria hemresor både till mamma och pappa. Grabben ansökte med "senast kända adress" som referens. Fick en tur och retur Udon Thani, inte träffade han sin försvunne far, han hade roligt med gammla kompisar i en vecka, sen åkte han hem och gjorde Högvakt.

Du bör nog tänka dig för innan Du adopterar barnen, jag har fixat det genom testamente. Adopterade barn blir ju Svenska medborgare och förlorar därned rätten till dubbla medborgarskap. Detta kan vara bra att dom har med tanke på att Du och Din fru kanske vill köpa hus därnere. Då är det bra om barnen även har Thailändskt medborgarskap med tanke på framtida arv. Utlänningar får ju inte äga mark.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Quote

Blir man av med underhållsbidraget om man adopterar? En fråga jag alltid undrat över

Om ett barn bor hos en förälder så skall den andre föräldern betala underhåll till den andre.

Enligt Svensk lag betalas dock 1273:- ut av FK så att pengarna kommer fram. FK kräver sedan pengarna av den andre föräldern.

Dock kan dom inte kräva en Thai man på pengar så FK får betala.

Vid adoption så överförs ju föräldraskapet till den som adopterar från den Thailändske fadern. Så då blir det inget underhåll då "föräldrarna" bor ihop.

Sedan. Vad händer då om modern och den "nye föräldern" går isär och vårdnaden tillfaller modern.

Jo modern får sina 1273:- igen och den "nye föräldern" krävs på pengarna. Har denna man en hög inkomst så kan dessutom en domstol dömma ett ännu högre underhåll.

Så att adoptera barnen är nog det dummaste man kan göra. Att adoptera ett 5 år gammalt barn "kostar" minst 200 000:- i inkomster eller vid senare separation utgifter.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

hawk68 mfl.

Att ha samma efternamn har idag ingen betydelse!

Vi har 4 olika och endast posten har problemet.

Nitt och JAG är sambos. 4år snart.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...