Jump to content
IGNORERAD

Vin i Thailand


Niro

Recommended Posts

Idag snubblade jag över mitt första Thailändska vin. Något som jag har vetat att det finns en tid men inte sett på hyllorna tidigare. Nu har jag inte letat aktivt men jag har i alla fall hållit utkik.

Detta vinet hittade jag på bottenvåningen av Emporium där de körde en Italiensk eftermiddag med provsmakning av vin, skinka etc.

I alla fall, förutom importerade delikatesser så fanns även detta inhemska vin, både rött och vitt. Det heter Sawasdee och är gjort på shiraz druvor. Inget som jag normalt skulle rekommendera men för 310 Bath funkar det bra som balkongvin.

Jag vill gärna prova andra viner från Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag snubblade jag över mitt första Thailändska vin. Något som jag har vetat att det finns en tid men inte sett på hyllorna tidigare. Nu har jag inte letat aktivt men jag har i alla fall hållit utkik.

Detta vinet hittade jag på bottenvåningen av Emporium där de körde en Italiensk eftermiddag med provsmakning av vin, skinka etc.

I alla fall, förutom importerade delikatesser så fanns även detta inhemska vin, både rött och vitt. Det heter Sawasdee och är gjort på shiraz druvor. Inget som jag normalt skulle rekommendera men för 310 Bath funkar det bra som balkongvin.

Jag vill gärna prova andra viner från Thailand.

Smaken äro olika, jag köper bara rödviner där shirazdruvan är inblandad, tycker det är mycket gott. Jag har även köpt rödvin på ett ställe som heter Somdet som ligger mellan Kalasin och Sakon Nakhon, det vinet var väl okay men jag minns ej namn eller pris.

Man kan också göra eget bananvin, kanske inte jättegott men det gjorde gott,höll 16-17 procent.

post-3132-092771000 1284658903_thumb.jpg

post-3132-092771000 1284658903_thumb.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det heter Sawasdee och är gjort på shiraz druvor. Inget som jag normalt skulle rekommendera men för 310 Bath funkar det bra som balkongvin.

Det drack jag för nån månad sen, balkongvin kan det möjligtvis funka som, där har jag ingen erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smaken äro olika, jag köper bara rödviner där shirazdruvan är inblandad, tycker det är mycket gott. Jag har även köpt rödvin på ett ställe som heter Somdet som ligger mellan Kalasin och Sakon Nakhon, det vinet var väl okay men jag minns ej namn eller pris.

Man kan också göra eget bananvin, kanske inte jättegott men det gjorde gott,höll 16-17 procent.

post-3132-092771000 1284658903_thumb.jpg

Finns det vin i Som Det som bara ligger några mil från våran by. Du har ingen närmare vägbeskrivning ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det vin i Som Det som bara ligger några mil från våran by. Du har ingen närmare vägbeskrivning ?

Det var kanske inte precis i Somdet utan "vinstället" låg på väg 213 mot Sakon Nakhon

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var ute och åkte med min flickvän och hennes familj när vi helt plötsligt åkte förbi en "wineyard". Vi åkte från Phoe Thale, Pichit och då fanns det en vingård efter vägen. Vore väldigt roligt att prova vinet från den gården, har aldrig druckit vin tidigare från Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smaken äro olika, jag köper bara rödviner där shirazdruvan är inblandad, tycker det är mycket gott. Jag har även köpt rödvin på ett ställe som heter Somdet som ligger mellan Kalasin och Sakon Nakhon, det vinet var väl okay men jag minns ej namn eller pris.

Man kan också göra eget bananvin, kanske inte jättegott men det gjorde gott,höll 16-17 procent.

post-3132-092771000 1284658903_thumb.jpg

Jag är också glad för shieaz druvor. Men det går ju inte att jämföra den här Savadee med tex en Lindeman. Men det var roligt att prova.! Jag vill hitta ett bra drickbart vin som är odlat i Thailand.

Och bananvin... Jo det vill jag också prova!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändskt bananvin har jag aldrig smakat, däremot så höll killarna, som jobbade för mej när jag bodde i zambia, på med något som de kallade för katata. Man blandade gröna och mogna bananer 50-50 hälften av varje skalade dom, sedan trampades detta ungefär som vinodlare i syd europa gjorde förr samtidigt som det blandades med vatten, fick stå och jäsa i solen c:a en vecka. Det jäste så att det mullrade i tunnan, och hade en effekt som om man skulle fått en skyffel i pannan, men konstistens, lukt och smak var ungefär som något man redan inmundigat och fått upp igen. Provat en gång, det räckte.

Niro skall du finna ett gott drickbart vin som är odlat i Thailand så får du nog vänta tills de lyckas med vin gårdar i chiang mai eller chiang rai där klimatet för vin odling är mycket bättre lämpat än i den varmare delen av landet där druvorna får en alldeles för hög sockerhalt, varpå man måste tillsätta mängder syra och detta ger en negativ effekt på smaken, valet är sötsaft eller survin. Det varma klimatet är utmärkt för russin tillverkning men inte vin. Däremot så har man en inhemskt sherry som smakar ganska hyfsat, men där har pga den högre alkoholhalten betydligt mer av druvans socker jäst bort.

Är varken en somalier eller en vin kännare av rang men njuter gärna ett lagom tempererat rödvin ( 17-18*) av fransk eller chilensk härkomst, även sydafrikanska viner är riktigt bra, men de flesta som säljs på systemets mellan prislista har en förmåga att smaka "unga" har dock smakat en vällagrad KWV på plats under en ( på den tiden, förbjuden ) resa till syd afrika, träffade ägaren till vingården på mauritius och blev inbjuden att besöka honom. Nu börjar det snart bli rödflagg för OT så avslutningsvis, thailänska viner går att dricka, men är inte någon större njutning, så varför inte ta en chang istället...

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det finns faktiskt mycket vingårdar i Thailand. Sedan om vinet är något vidare nja det får ni nog smaka Er fram till.

http://www.maechanwinery.com/

http://www.villagefarm.co.th/

http://www.granmonte.com/about1.htm

http://www.khaoyaiwinery.com/

http://www.chateaudeloei.com/

http://www.siamwinery.com/sw2006/main.asp

Det är de ställen som jag besökt och smakat viner hos. Och jag kan säga att vissa viner är inte bra enligt mitt tycke och smak. Men det finns en del höjdare.

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Och så har vi ju vingården utanför Hua Hin.

huahinhillsvineyard.com

Lite bilder . :) /mvh

post-5592-030678400 1284834873_thumb.jpg

post-5592-049852000 1284834898_thumb.jpg

post-5592-030678400 1284834873_thumb.jpg

post-5592-049852000 1284834898_thumb.jpg

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite bilder . :) /mvh

Denna har jag faktiskt missat. Kanske det blir ett besök på nästa resa.

Jag är övertygad om att det finns fler. Har varit på några andra ställen i mitten 90talet men kommer inte ihåg vad dom hette. Och dom finns säkert på nätet idag.

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en box i HuaHin för 998 bath ,samma som i sverige tänkte jag, betalade och åkte till hotellet,där insåg jag att det inte var samma storlek på boxen som hemma...den här var det 5 liter i.:dance1:

Ändrades av Bäckis

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Var här och shoppade lite vin idag. Får helt ok importerade viner för mellan 400-800 baht.

Törs man fråga var "här" heter och var det ligger Wille?

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Törs man fråga var "här" heter och var det ligger Wille?

Mvh

BBJ

:wai:

:)

Här heter Wine Connection och finns på flera platser i Bangkok. Bla Thong Lor (Thong Lor Eight building)samt K-Village på Sukhumvit 26.

Link to comment
Dela på andra sajter

:)

Här heter Wine Connection och finns på flera platser i Bangkok. Bla Thong Lor (Thong Lor Eight building)samt K-Village på Sukhumvit 26.

Tack! Det är alltså någon form av kedja, vet du om de finns på fler orter i Thailand, Korat tex?

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

BBJ!

Du som håller till i Korat, kan tala om för dig ca 30 minuter från Korat mot Bangkok kommer du till Khao Yai (nationalparken på Koratplatån) där ligger många vingårdar.

Bla.

www.granmonte.com

www.khaoyaiwinery.com

här hittar du den första italienska byn Primo Posto, dom säljer bla. vin (står tyvär på thai min din tjej kan läsa)

http://www.primo-posto.net/

Lite närmare Korat har du Palio villige, en hel by uppbyggt i italiensk stil det finns säker hundra butiker där stort som fan kolla bilderna

Ett tips till dig till nästa resa men ta en hel dag samt stora plånboken det är inte billigt där, men en häftig upplevelse

http://www.palio-khaoyai.com/?page=palioinn

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar Nerike! Det låter spännande ska nog ta en sväng dit och kolla. Jag har inte hunnit kolla länkarna än, men det kommer det med. :)

"Stora plånboken" menar du damen min, eller ska du med? :ironi:

Erik-sson, tack för länken men jag tror att Bangkok passar bättre för oss i så fall. :great:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...