Jump to content
IGNORERAD

Min Dotter är född i fel Land!


Leksandstars

Recommended Posts

Hej alla!

Den 3 september föddes våran dotter Sara Ploychompoo.

Min flickvän och hennes son och jag bor i Strömstad som ligger ca 2 mil från Norska gränsen.

Vi valde att föda i Fredrikstad Norge pga att det ligger närmare för oss än att åka till trollhättan.

Min flickvän har UT har hon i stort sett samma rättigheter till sjukvård som vi svenskar när hon ska föda sitt barn i Sverige.

Är du pappa till barnet och svensk medborgare, blir barnet svensk medborgare när faderskapet är fastställt av familjerätten (socialtjänsten). Hade ni varit gifta när barnet föds hade det inte behövts någon faderskapsutredning.

En faderskapsutredning är en ganska enkel sak. Ni får underteckna några papper hos socialen i vittnens närvaro. Därefter översänder socialen handlingarna till Skatteverket som beslutar om medborgarskap och ger barnet ett personnummer. (saxat av Thaikonsult)

Idag får jag ett brev från skattemyndigheten där det står att vår Dottern är född i Norge och därmed så är hon Bara Thailändsk medborgare pga att hon följer modern.

Men hon har fått ett svenskt personnr med de 4 sista siffrorna

Men hon kan ju inte va Thailändsk heller för där är hon ju inte registrerad.

Så jag ringde till migrationsverket och där blev handläggaren lite tagen på sängen och visste ingenting.

Fick ett telefonr till en annan handläggare som jag ska ringa imorgon .

Just nu känns det som hon är helt enkelt statslös , men så är det väl inte men.

Kan det va så jävla dumt att man måste söka Uppehållstillstånd för våran dotter?

Hon hade ju fått medborgarskap om hon hade fött i Sverige.

Är det någon här som har varit med om nått liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Socialtjänsten hjälper nog dig ur detta hoppas jag, så oroa dig inte i onödan.

Lycka till och håll oss uppdaterade

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla!

Den 3 september föddes våran dotter Sara Ploychompoo.

Min flickvän och hennes son och jag bor i Strömstad som ligger ca 2 mil från Norska gränsen.

Vi valde att föda i Fredrikstad Norge pga att det ligger närmare för oss än att åka till trollhättan.

Min flickvän har UT har hon i stort sett samma rättigheter till sjukvård som vi svenskar när hon ska föda sitt barn i Sverige.

Är du pappa till barnet och svensk medborgare, blir barnet svensk medborgare när faderskapet är fastställt av familjerätten (socialtjänsten). Hade ni varit gifta när barnet föds hade det inte behövts någon faderskapsutredning.

En faderskapsutredning är en ganska enkel sak. Ni får underteckna några papper hos socialen i vittnens närvaro. Därefter översänder socialen handlingarna till Skatteverket som beslutar om medborgarskap och ger barnet ett personnummer. (saxat av Thaikonsult)

Idag får jag ett brev från skattemyndigheten där det står att vår Dottern är född i Norge och därmed så är hon Bara Thailändsk medborgare pga att hon följer modern.

Men hon har fått ett svenskt personnr med de 4 sista siffrorna

Men hon kan ju inte va Thailändsk heller för där är hon ju inte registrerad.

Så jag ringde till migrationsverket och där blev handläggaren lite tagen på sängen och visste ingenting.

Fick ett telefonr till en annan handläggare som jag ska ringa imorgon .

Just nu känns det som hon är helt enkelt statslös , men så är det väl inte men.

Kan det va så jävla dumt att man måste söka Uppehållstillstånd för våran dotter?

Hon hade ju fått medborgarskap om hon hade fött i Sverige.

Är det någon här som har varit med om nått liknande?

byråkrati. ordnar sig säkert, gratulerar till barnet:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Byråkrati, Ordet vi avskyr. :suicide:

Jag är inte orolig på nått sätt om att det kommer att lösa sig.

Frågan är bara hur mycket papper som ska fyllas ut bara pga av att vi valde Norge.

Jag kunde ju väntat med att skriva här tills imorgon men man är ju så jäkla nyfiken :D

Jag hoppas det går smidigt och är kostnadsfritt ,hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

intressant problem, uppdatera gärna hur det går :)

Det kommer helt säkert gå bra iaf.

Det kommer jag att göra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt att den i Norge födda dottern följer mamman eftersom mamman har ensam vårdnad då hon inte är gift med pappan.

Är fadern svensk kan barnet ansöka om medborgarskap när faderskapet blivit fastställt av familjerätten/socialen.

Att barnet fått ett personnummer kan bero på att barnet ansetts ha uppehållsrätt då det är fött i norge.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt att den i Norge födda dottern följer mamman eftersom mamman har ensam vårdnad då hon inte är gift med pappan.

Är fadern svensk kan barnet ansöka om medborgarskap när faderskapet blivit fastställt av familjerätten/socialen.

Att barnet fått ett personnummer kan bero på att barnet ansetts ha uppehållsrätt då det är fött i norge.

Mvh Thaikonsult

Kort, koncist och mycket bra förklarat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var som sagt ett intressant problem som man knappt tror är sant

Hon kanske kan bli Norska dem är ju goa och fina :ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt att den i Norge födda dottern följer mamman eftersom mamman har ensam vårdnad då hon inte är gift med pappan.

Är fadern svensk kan barnet ansöka om medborgarskap när faderskapet blivit fastställt av familjerätten/socialen.

Att barnet fått ett personnummer kan bero på att barnet ansetts ha uppehållsrätt då det är fött i norge.

Mvh Thaikonsult

Det svaret lät som en 400gr Entrecote medium rare med pommes och en hemlagad bearnaise sås =kanongött

Tack för ett bra svar Thaikonsult!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Igen!

Jag håller nu på med denna ansökningen om svenskt medborgarskap.

så här går det till i vårt fall.

en ansökan som heter "anmälan om svenskt medborgarskap för barn fött utomlands med svensk far" blankett 303041.

kopia på moderns pass

kopia på mitt körkort

Delat vårdnadsbeslut och faderskaps intyg som görs av socialen på kommun

personbevis på dottern (hon har fått personnr av skattemyndigheten redan med de 4 sista)

Ett kvitto på betald avgift till MIG

Alla dessa Papper ska vara bestyrkta.

Hur bestyrker man dessa? Med personnr och signatur eller?

Kan morsan och farsan skriva under dessa?

mvh patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bestyrker med sitt personnummer och namn + namnteckning eller namn, adress + namnteckning.

Bestyrka kan dina föräldrar göra.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Man bestyrker med sitt personnummer och namn + namnteckning eller namn, adress + namnteckning.

Bestyrka kan dina föräldrar göra.

Mvh Thaikonsult

[/quote

Tack så mycket för ditt svar Mr Thaikonsult.

Du har hjälpt mig jättemycket! :great:

karma till dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...