Jump to content
IGNORERAD

War on drugs-WOD!


MaiChai

Recommended Posts

När jag var ganska ny i Thailand och började jobba skaffade jag mig ett par pålitilig taxichaufförer. Pålitliga killar som kunde köra mig dit jag ville 24 timmar om dygnet.

Det fanns ett brödrapar som körde mycket för mig, de delade taxi eftersom lillebrodern ägde den. Ek och Samin.

Ek var den äldre brodern, han hade haft ett ganska stökigt liv, missbrukat själv och suttit 3 år i fängelse för narkotikabrott. När han kom ut stod familjen och väntade, de tog honom med till templet i hembyn där han med munkarnas hjälp efter 6 månader var helt ren.

Missbruket hade ju fortsatt i fängelset och nu var han skyldig langarna en hel del. En skuld som familjen reglerade åt honom medan han var i templet.

Jag satt ofta och pratade med Ek, han var öppen med sin bakgrund och han sade att han aldrig skulle kunna återgälda skulden till sin bror och familj, det enda han kunde göra var att försöka leva ett hedersamt liv och hålla sig på rätt sida lagen i fortsättningen.

Han bodde hemma hos sin bror Samin och hans familj i Bangkok, han hjälpte till att hämta och lämna barnen på skolan och en massa annat medan Samin körde taxin och hans hustru jobbade på kontor. På nätterna körde Ek taxin.

Så kom Thaksins omdiskuterade WOD, Thaksin är först och främst en företagsledare. Som alla företagsledare krävde han resultat. Mätbara resultat. Varje polisdistrikt fick en "Blacklist" från myndigheterna med folk som var misstänkta knarklangare. Ek fanns med på den eftersom han tidigare dömts till fängelse för narkotikarelaterad brottslighet.

Det fick han reda på själv av polisen som bodde granne med dem i Bangkok men han sade att det var ingen fara eftersom han hade berättat för cheferna att Ek numera var skötsam och inte alls hade något med narkotikahandel att göra.

Detta polisdistrikt hade fått en kvot med anhållanden att fylla, gjorde man inte det så väntade förflyttning. Kanske ner till det farliga södra Thailand eller någon annastans där livet kanske inte var så enkelt som i Bangkok? Men griper man folk på måfå och anklagar dem för narkotikabrott så finns ju risken att de frikänns av en domstol. Döda misstänkta talar ju inte som bekant. Alltså är det att föredra om man vill fylla sin kvot.

När slutet för kampanjen närmade sig var det polisdistriktet fortfarande en bit från att fylla sin kvot. Cheferna var bekymrade, södra Thailand lockade inte precis. Ek och Samins polisgranne var också bekymrad och antydde till Samin att det kanske var bäst om Ek lämnade Bangkok tills kampanjen var avslutad.

Men Ek skakade bara av sig det när han hörde talas om varningen, varför skulle han lämna Bangkok? Han hade ju inte varit nära några droger sedan han lämnade fängelset fem år tidigare?

Fem dagar innan kampanjen avslutades satt Ek på ett taxifik med några kolleger, klockan var efter 2 på natten och enligt hans kolleger fick han ett telefonsamtal att han skulle infinna sig på polisstationen. Ek körde iväg och hittades nästa morgon ihjälskjuten utanför taxin ett kvarter från polisstationen, i fickan hade han en polisrevolver som hade anmälts förlorad två dagar tidigare och en liten påse med ett par gram kokain.

Polisrevolvern rapporterades saknad på samma polisstation som han skulle anmäla sig till.

När han missbrukade själv så var det Yaa-baa, inte kokain.

Polisens "utredning" visade att han förmodligen skjutits av en rivaliserande knarklanagre. Case closed.

Ingen som kände honom hade någonsin sett honom med ett vapen och aldrig att han hade dealat knark.

Polisgrannen var den som meddelade familjen och som Samin sade "Man såg i hans ögon hur han skämdes för att inte han kunnat skydda Ek"

Så den sista veckan sköts ytterligare 8 personer ihjäl i det polisdistriktet, man uppfyllde sin kvot. Thaksin fick sin statistik och den lokala polischefen slapp bli förflyttade till södra Thailand.

Jag vet att Ek var oskyldig, polisen vet det också. Grannen som var polis slutade kort därefter som polis och flyttade tillbaka till sin hemby.

Detta är bara en historia om WOD, men den berör mig personligen då jag förlorade en av mina första och bästa vänner i Thailand. Bara för att en maktgalen politiker ville ha statistik i sina excelark.

Aljazzera´s Selina Downes gjorde det här reportaget om en helt annan incident när regeringen Samak bestämde sig för att starta WOD2. Lyckligtvis kommat annat emellan.

Det finns massvis med liknande berättelser från olka delar av Thailand, närmare 1400 bör ha en liknande historia bakom sig.

Detta är min och det är därför jag är emot det sätt som Thailand bedrev WOD på. Man får gärna bekämpa narkotikahandlen i Thailand, men inte på detta grymma sätt utan respekt för människors liv!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 205
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    41

  • Tallviking

    18

  • Serath

    18

  • Surin P3

    17

Mest aktiva i denna tråd

Tragisk historia.

Men det är sådana här historier som får mig att ibland ifrågasätta om man ska fortsätta att resa till Thailand.

Världens bästa land när allt fungerar och ett av de sämsta i världen när något går snett.

Har en nära vän som fick fly ur landet efter att blivit oskyldigt anklagad som ansvarig för en olycka. :whoco5:

TiT - This is Thailand...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tragisk historia.

Men det är sådana här historier som får mig att ibland ifrågasätta om man ska fortsätta att resa till Thailand.

Världens bästa land när allt fungerar och ett av de sämsta i världen när något går snett.

Har en nära vän som fick fly ur landet efter att blivit oskyldigt anklagad som ansvarig för en olycka. :whoco5:

TiT - This is Thailand...

Lämnade faktiskt Thailand under en period efter det, var trött på landet och den förföljelse både jag och mina kolleger utsattes för av regimen. Provade på både Tyskland och Sverige under denna tid.

Varenda gång man skulle förnya visum och arbetstillstånd så var det långa intervjuer om vad och varför jag hade skrivit det eller detta. Källforskning är förbjudet i Sverige men tydligen inte i Thailand så jag fick övergå till att skriva under pseudonym. Många tröttnade på trakasserierna och lämnade Thailand under denna tiden och en del blev helt enkelt utvisade.

Men efter något år i Sverige med sporadiska resor till Thailand blev saknaden efter mina vänner i Thailand för stor så jag återvände till mitt jobb här den 1 september 2006.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag berättade när det begav sig, på Soi Sixten förmodligen, om vad som hände i vår stad/by under WoD. Vi hade en TRT MP i staden och hans familj ägde stadens stora marknad, som i de flesta landsortskommuner något som genererar 10-tals miljoner i ren vinst varje år. Ungefär 1 år innan WoD hade en alternativ marknad dykt upp som drog mer och mer folk då handlarna gärna flyttade efter att i många år krävts på hutlösa hyror. Ägaren av den nya marknaden var en mycket populär man som kämpat sig upp från enkel marknadsförsäljare.

Vår kommun var väldigt pro-Thaksin för att vara i Centrala Thailand, mycket beroende på att kommunens starke man var MP för TRT, men efter avrättningen av ägaren av den konkurrerande marknaden var det många som snabbt ändrade uppfattning. Ingen, inte ens de mest hängivna Thaksinfansen, har någonsin påstått att mannen var inblandad i någon knarkhandel och ändå blev han avrättad. Att TRT´s starke man slog två flugor i en smäll och lyckades bli av med sin affärsrival samtidigt som han hjälpte stadens polis att möta sin kvot tog väldigt många för givet.

Att säga att Thaksin inte kan hållas personligen ansvarig för dessa tusentals avrättningar är givetvis kvalificerat skitsnack, till och med mer absurt än att säga att general Sonthi inte är ansvarig för militärkuppen. Inte bara var han en nästan helt maktfullkomlig premiärminister utan dessutom var han en tidigare polischef som visste precis hur de lokala poliserna och deras småpåvar skulle reagera.

Personligen tyckte jag illa om Thaksins arrogans, maktfullkomlighet och odemokratiska framtoning långt innan WoD men helt klart är det den enskilt värsta händelsen. Allt bra som han trots allt gjorde blir en mikroskopisk parentes efter WoD. Precis som alla döda demonstranter tar bort allt gott Abhisit gjort. Till Abhisits försvar, alltså inte "nuvarande lednings" försvar, ska dock sägas att det säkert finns drygt 10 personer runt omkring honom som har mer att säga till om än han själv, framförallt i militära och polisiära frågor. Thaksin däremot var i realiteten premiärminister, finansminister, polischef och ÖB samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det är väl en sådan fin demokrati vissa strävar efter.

Att ljuga och inlinda sin "diktatur" i ett vackert presentpapper och kalla det för demokrati betyder mest att man har bedragit väljarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl en sådan fin demokrati vissa strävar efter.

Att ljuga och inlinda sin "diktatur" i ett vackert presentpapper och kalla det för demokrati betyder mest att man har bedragit väljarna

Med tanke på hur "blåögda och lättlurade" människor det finns både i Thailand och på MPR som går på all propaganda från de rödas sida är det en mardröm om man skulle gå tillbaka till detta extremt odemokratiska och diktatoriska styre.

Tack för era berättelser ur VERKLIGA LIVET ! :great:

Sådana beskrivningar är mycket nyttiga för alla att få se och höra om

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det är jäkligt tragiskt.

Det är lika tragisk att Thailand är det land som har mest narkotika problem i världen, det fullkomligt svämmar över av droger.

Det är också tragiskt att se hemma hur de nya, unga generationerna krökar var och varannan dag runt om i byarna, skiter i skolan m.m.

Mest de manliga ungdomarna då ingen säger till dem på skarpen. Men en hel del tjejer också nuförtiden.

Mvh

JaiDi

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på hur "blåögda och lättlurade" människor det finns både i Thailand och på MPR som går på all propaganda från de rödas sida är det en mardröm om man skulle gå tillbaka till detta extremt odemokratiska och diktatoriska styre.

Man har aldrig kommit ur ett odemokratiskt styre. Likaså har man, vad jag vet, aldrig haft ett demokratiskt styre.

Genom just denna "starke man"-princip korrumperas alla demokratiska strävanden.

Och genom att alla "starka män" redan är totalt genomkorrupta så fortsätter historien i samma spår.

Thailand är en oligarki där intressen försvaras genom köpta allianser och politik är bara ett verktyg i den allmänna

konkurrensen mellan oligarkerna. Och därför finner man oligarkerna i olika partier och olika konstellationer över tiden.

Det finns inget, och har aldrig funnits tror jag, något egentligt demokratiskt över Thailändsk politik.

Thailändsk politik är ungefär som den där bombsökaren den Thailändska armén köpte in.

Jätteläcker med vajrar och dioder utvändigt men helt tom invändigt.

Och fungerade naturligtvis inte förutom som ett spel för galleriet.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på hur "blåögda och lättlurade" människor det finns både i Thailand och på MPR som går på all propaganda från de rödas sida är det en mardröm om man skulle gå tillbaka till detta extremt odemokratiska och diktatoriska styre.

Tack för era berättelser ur VERKLIGA LIVET ! :great:

Sådana beskrivningar är mycket nyttiga för alla att få se och höra om

Ibland undrar jag om Du är färgblind och bara ser ont i allt rött...OM, alltså OM det vore så att de gula spritt den av Dig så hett ogillandes "propagandan", hade den då varit sann?

Gillar inte heller DrT maktfulkomliga framfart, inte alls, men det finns förmodligen en anledning till att det finns oliktänkande i landet Thailand!

För övrigt instämmer jag i ogillandet av WOD, var nog en hel del som tog chansen och "rensade ut" konkurenskraft som blivit besvärande.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland undrar jag om Du är färgblind och bara ser ont i allt rött...OM, alltså OM det vore så att de gula spritt den av Dig så hett ogillandes "propagandan", hade den då varit sann?

Gillar inte heller DrT maktfulkomliga framfart, inte alls, men det finns förmodligen en anledning till att det finns oliktänkande i landet Thailand!

För övrigt instämmer jag i ogillandet av WOD, var nog en hel del som tog chansen och "rensade ut" konkurenskraft som blivit besvärande.

INGEN propaganda är sann om den inte kan verifieras av oberoende källor

De gula är inte ett dugg bättre än de röda

Bangkok-borna har ju insett detta. Därav INGEN plats i lokalvalet till dom gula

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

INGEN propaganda är sann om den inte kan verifieras av oberoende källor

De gula är inte ett dugg bättre än de röda

Bangkok-borna har ju insett detta. Därav INGEN plats i lokalvalet till dom gula

Va bra, då är ju detta utrett, så egentligen menade Du osann propaganda, "rött" råkade bara vara där just på Ditt tangentbord när Du skrev... :great:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Va bra, då är ju detta utrett, så egentligen menade Du osann propaganda, "rött" råkade bara vara där just på Ditt tangentbord när Du skrev... :great:

Nej. Det skrev jag för att de röda leder propaganda ligan helt oustanding. De gulas propaganda den senaste tiden är en piss i Nilen mot vad de röda kör med

Propaganda för mig är lika med lögn. D.v.s en förvrängning av sanningen så att åhörarna skall gilla den egna sidan och hata motståndarna

De gula har gjort en del urspårningar men man kan sällan komma på dom med rena lögner

Det kan man inte säga om de röda precis

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Mai Chai’s historia är naturligtvis både viktig, tragisk och brutal.

Att Thaksin som ”näst” högste ledare av landet har ett visst ansvar för att fel begicks i den forcerade knarklangarjakten, ja om det råder det väl inga delade meningar om.

En jakt som iscensattes efter att den oantastlige och ”högste” nationelle ledaren gick ut i TV

och där ondgjorde sig över att crack-narkotikan och dess brukares och langares ofta våldsamma framfart i samhället bredde ut sig som en farsot över landet Siam, och att det därför var hög tid att sätta stop för den mycket farliga utvecklingen.

För att blidka den ”högste och vise” och för att kunna visa på goda städresultat iscensatte Thaksin och hans medhjälpare operation ”knark-langar-städning-FORTE” där både befäl och städpersonalen utlovades en ” Carte Blanche”. Syftet från både den "höste" och Thaksin var att få bort knarket och knarklangarna från gatorna i Thailand. Knappast att beordra mord på oskyldiga.

De som engagerades för att utföra detta städuppdrag för nationens räkning blev

den största och mest organiserade maffiaorganisation som finns i Thailand – nämligen Polisen.

Någon annan organisation fanns ju inte att tillgå, vilket i sig är tragiskt då det är en organisation som fortfarande lever gott på exempelvis knarkhandel, utpressning, beställningsmord och allmän beskyddarverksamhet, för att inte tala om all förbannad bötes-business som de dagligen drygar ut inkomsten med.

Är jag förvånad över att även pensionerade och icke aktiva kriminella blev ett offer och en ny siffra i dödsstatistiken?

Nej det är jag inte,

men jag tycker naturligtvis att det för jävligt att dessa metoder tillämpas för att nå ett resultat.

Sedan är jag är väl inte direkt förvånad över att polisen även valde att avlägsna

pensionerade knarklangare istället för att bara döda de aktiva langarna som snällt

betalade beskyddarpengar till polisen. Varför bita den hand som föder en?

Thaksin och hans medhjälpare var naturligtvis väl medvetna om att jakten mot landets icke uniformburna drogsyndikat och dess langare skulle bli brutal och våldsam med risk för polisernas egna liv.

Thaksin förstod också att polisens städpatruller då skulle mötas av ett minst sagt våldsamt motstånd.

För att stärka polisens ”moral” och kämparvilja utlovades därför en omtvistad ” Carte Blanche”,

vilket gjorde att polisen fick lov att skjuta först istället för att behöva

invänta inkommande kulor och sedan besvara denna beskjutning.

Detta ”frikort från kommande ansvar” öppnade för en hel del subjektiva bedömningar av respektive polisman,

och många av dem tog nog det säkra före det osäkra när de skulle ut och möta de kriminella.

Ska Thaksin hållas juridiskt ansvarig för att polisbefälen sedan satte ihop tvivelaktiga

sk ”svarta listor” av vad de själva tyckte var oönskade element i samhället?

Nja - Tveksamt enligt mig.

Ska Thaksin hållas juridiskt ansvarig för att han saknade detaljkunskap

om alla dessa uppsatta personer på den svarta listan,

och om de verkligen var aktiva kriminella eller ej?

Nja - Tveksamt enligt mig.

Ska Thaksin hållas juridiskt ansvarig för att han enligt uppgift

förhalade och försvårade efterkommande undersökningar om påstådda

polismäns brott om övervåld och mord?

- Ja det tycker jag. Han bör granskas och eventuellt lagföras i domstol för detta.

Däremot tror jag inte att det är Thaksin personligen som bör straffas och hållas som syndabock

för eventuella mord på helt oskyldiga som både begicks och beordrades av skurkaktiga poliser.

- Vad det gäller begångna mord på oskyldiga personer i knark-kriget

så finns det istället en hel del polisbefäl (maffiabossar)

som behöver granskas och sedan lagföras för dessa mord.

Ska Abhisit åtalas för beställda mord på röda demonstranter?

Nej, det kan inte vara hans personliga ansvar hur Cres krypskyttar siktade och sedan

dödade även icke beväpnade demonstranter.

Däremot har han presis som Thakin ett moraliskt ansvar för att det gick åt helvete.

Och han bör därför avgå och utlysa nyval.

Mvh

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

SN,

Thaksin var "The Big Kahuna" på den tiden och med tanke på hans bakgrund inom polisen borde han ha kunnat räkna ut med hjälp av röven och en krita vad hans till polisen utdelade "Carte blanche" skulle leda till. En slakt utan dess like runtom i Thailand under en täckmantel att man bekämpade drogerna.

Drogerna försvann ju inte, de blev bara dyrare under denna tiden. Så vad uppnådde man då bortsett från 2275 lik?

Jag har frågat Samin varför han inte gjort en anmälan men han sade att då blir han, taxichaufförerna vid fiket som sade att han kallades till polisstationen, den polis som sedan hastigt slutade och andra involverade automatiskt måltavlor. För polischeferna finns ju kvar.

Mycket möjligt att jag själv har svårt att se objektivt på WOD men det blir så när man personligen har någon som drabbats.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska Thaksin hållas juridiskt ansvarig för att polisbefälen sedan satte ihop tvivelaktiga

sk ”svarta listor” av vad de själva tyckte var oönskade element i samhället?

Nja - Tveksamt enligt mig.

Ska Thaksin hållas juridiskt ansvarig för att han saknade detaljkunskap

om alla dessa uppsatta personer på den svarta listan,

och om de verkligen var aktiva kriminella eller ej?

Nja - Tveksamt enligt mig.

Nej, men han ska hållas ansvarig för att inte ha krävt implementation av transparanta processer för urval av potentiella "targets" och publika

efterlysningar av dessa individer innan man gav sig efter dem. För att just ge nära och kära, och vederbörande efterlyst, möjlighet att

invända eller självmant ställa in sig innan dödspatrullerna skickades ut.

Att distansiera Thaksin från ansvar för utformning av exekution av policy är att förenkla bilden tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

SN,

Thaksin var "The Big Kahuna" på den tiden och med tanke på hans bakgrund inom polisen borde han ha kunnat räkna ut med hjälp av röven och en krita vad hans till polisen utdelade "Carte blanche" skulle leda till. En slakt utan dess like runtom i Thailand under en täckmantel att man bekämpade drogerna.

Drogerna försvann ju inte, de blev bara dyrare under denna tiden. Så vad uppnådde man då bortsett från 2275 lik?

Jag har frågat Samin varför han inte gjort en anmälan men han sade att då blir han, taxichaufförerna vid fiket som sade att han kallades till polisstationen, den polis som sedan hastigt slutade och andra involverade automatiskt måltavlor. För polischeferna finns ju kvar.

Mycket möjligt att jag själv har svårt att se objektivt på WOD men det blir så när man personligen har någon som drabbats.

Tragiskt, mycket tragiskt! Visste att det var dåligt men att det var så dåligt visste jag inte. Thaksin var troligen medveten att det skulle inträffa dylika händelser, men gick nog efter devisen "ändamålen helgar medlen". Försöker inte försvara Thaksin på något vis vare sig när det gäller WOD eller hans doppande av fingrarna i syltburken. Jag säger inte korruption i hans fall då han tagit det ytterligare ett steg till.

Men var det inte så att väldigt många högre poliser (även andra tjänstemän) var sura på Thaksin för att han bekämpade korruptionen på ett ganska envetet sätt? Om det var så, var det isåfall före eller efter WOD? Har för mig att det var något han började med ganska tidigt, men vet inte om det är en korrekt minnesbild.

Var själv inte så intresserad av den thailändska politiken på den tiden. Är väl egentligen inte så intresserad nu heller, men ibland är det bra att vara lite insatt ivarjefall. Väldigt ofta förr i tiden fick man detta om att Thaksin bekämpade korruptionen i ansiktet när man kritiserade Thaksin och ifrågasatte hur rent mjöl han egentligen själv hade i påsen.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Tragiskt, mycket tragiskt! Visste att det var dåligt men att det var så dåligt visste jag inte. Thaksin var troligen medveten att det skulle inträffa dylika händelser, men gick nog efter devisen "ändamålen helgar medlen". Försöker inte försvara Thaksin på något vis vare sig när det gäller WOD eller hans doppande av fingrarna i syltburken. Jag säger inte korruption i hans fall då han tagit det ytterligare ett steg till.

Men var det inte så att väldigt många högre poliser (även andra tjänstemän) var sura på Thaksin för att han bekämpade korruptionen på ett ganska envetet sätt? Om det var så, var det isåfall före eller efter WOD? Har för mig att det var något han började med ganska tidigt, men vet inte om det är en korrekt minnesbild.

Var själv inte så intresserad av den thailändska politiken på den tiden. Är väl egentligen inte så intresserad nu heller, men ibland är det bra att vara lite insatt ivarjefall. Väldigt ofta förr i tiden fick man detta om att Thaksin bekämpade korruptionen i ansiktet när man kritiserade Thaksin och ifrågasatte hur rent mjöl han egentligen själv hade i påsen.

Hav förtröstan! Nomenklaturan kommer säkert snart att förklara hur landet ligger :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tragiskt, mycket tragiskt! Visste att det var dåligt men att det var så dåligt visste jag inte. Thaksin var troligen medveten att det skulle inträffa dylika händelser, men gick nog efter devisen "ändamålen helgar medlen". Försöker inte försvara Thaksin på något vis vare sig när det gäller WOD eller hans doppande av fingrarna i syltburken. Jag säger inte korruption i hans fall då han tagit det ytterligare ett steg till.

Men var det inte så att väldigt många högre poliser (även andra tjänstemän) var sura på Thaksin för att han bekämpade korruptionen på ett ganska envetet sätt? Om det var så, var det isåfall före eller efter WOD? Har för mig att det var något han började med ganska tidigt, men vet inte om det är en korrekt minnesbild.

Var själv inte så intresserad av den thailändska politiken på den tiden. Är väl egentligen inte så intresserad nu heller, men ibland är det bra att vara lite insatt ivarjefall. Väldigt ofta förr i tiden fick man detta om att Thaksin bekämpade korruptionen i ansiktet när man kritiserade Thaksin och ifrågasatte hur rent mjöl han egentligen själv hade i påsen.

Ifall det förekom någon egentlig korruptionsbekämpning under Thakisns tid så var det inte inom polisen iallafall. Thaksin visste att skulle han börjat bekämpa korruptionen inom polisen skulle han snart vara död han sade ju till och med i sitt tal inför startaen av WOD "There is nothing under the sun a thai policeman can not do" ett citat stulet från en polischef på 1950-talet som avrättade ett par politiker ioch givetvis kom undena med det.

Hade han blåst av WOD efter ett par dagar när han såg varthän det barkade hade man kunnat förstå honom, med et gjorde han inte.

Det finns inte en regering de senaste 30 åren i Thaioland som inte lovat att bekämpa korruptionen. IL har ju berättat om de små lådor där man kunde anmäla tjänstemän för korruptionsbrott, men det fanns inga ställen man kunde anmäla poliser eller politiker för dessa brott. Märkligt eller hur?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion
:giggle::giggle: Inga inlägg från I L ännu :whoco5: håller herrn på med riset tro :whistle::whoco5: Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

:giggle::giggle: Inga inlägg från I L ännu :whoco5: håller herrn på med riset tro :whistle::whoco5:

Hej

Nej jag uppmärksammade inte den här tråden förrän just nu, jag håller naturligtvis med alla andra och beklagar Maichais tragiska förlust av en kompis.

Men jag ttor inte att denna historia går att applicera på alla 1400, det finns säkert fler oskyldiga men hur många dom är undrar jag om någon vet.

Själv är jag nog inne mer på Siam Nilssons linje i den här historien.

Inte ens Thaksin kunde nog tänka sig att Polisen skulle begå såna här misstag, men att han utfärdade en order om resultat berodde nog på att Polisen historiskt inte har agerat kraftfullt mot narkotikaindustrin eftersom dom har haft inkomster ifrån den precis som politiker, så att få polisen att ingripa var nog avsikten ifrån Thaksins sida, inte att få oskyldiga dödade.

Och det skulle vara spännande att se siffror på hur månnga liv som kampanjen räddade ifrån en knarkdöd, och hur mycket brottsligheten sjönk under denna period.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej jag uppmärksammade inte den här tråden förrän just nu, jag håller naturligtvis med alla andra och beklagar Maichais tragiska förlust av en kompis.

Men jag ttor inte att denna historia går att applicera på alla 1400, det finns säkert fler oskyldiga men hur många dom är undrar jag om någon vet.

Själv är jag nog inne mer på Siam Nilssons linje i den här historien.

Inte ens Thaksin kunde nog tänka sig att Polisen skulle begå såna här misstag, men att han utfärdade en order om resultat berodde nog på att Polisen historiskt inte har agerat kraftfullt mot narkotikaindustrin eftersom dom har haft inkomster ifrån den precis som politiker, så att få polisen att ingripa var nog avsikten ifrån Thaksins sida, inte att få oskyldiga dödade.

Och det skulle vara spännande att se siffror på hur månnga liv som kampanjen räddade ifrån en knarkdöd, och hur mycket brottsligheten sjönk under denna period.

Mvh Isan Lover

Det betyder ju att du tror att Thaksin var en inkompetent idi*t utan minne.

Har du missat att han har en lång och gedigen karriär bakom sig inom polisäsendet, tillsatte många av sina kurskamrater ur polishögskolan på viktiga poster i landets ledning så han kunde styra och ställa som han ville samt har mycket god om inte expertkunskap om hur order från en PM hanteras av en polisledning eftersom han är en av de få i landet som vet hur det är att jobba i alla nivåer av polisväsendet samt vet hur det är att vara PM

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Vet inte om det stämmer men har hört ett ryckte att liken dumpades i havet utanför jomtien

nattetid.men det låter väll osanolikt tänk om det skulle flyta in massa lik till stranden :diablo:

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

men varför stoppade då inte Thaksin blodbadet efter några dagar, han lät det fortgå i 6 veckor innan han stoppade det. Trots massiv internationell kritik från FN, Amnesty och HRW samt de flesta länder med ambassader i Bangkok.

Hade han stoppat WOD efter några dagar när han såg de många mycket tveksamma dödsfallen hade han kunnat gå ur det hela med en ganska rak rygg. Nu gjorde han inte det och det gav polisen och lokala TRT påvar möjligheten att avrätta allt och alla som de såg som ett hot mot dem under förevändningen att de var involverade i knarkhandel.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL,

men varför stoppade då inte Thaksin blodbadet efter några dagar, han lät det fortgå i 6 veckor innan han stoppade det. Trots massiv internationell kritik från FN, Amnesty och HRW samt de flesta länder med ambassader i Bangkok.

Hade han stoppat WOD efter några dagar när han såg de många mycket tveksamma dödsfallen hade han kunnat gå ur det hela med en ganska rak rygg. Nu gjorde han inte det och det gav polisen och lokala TRT påvar möjligheten att avrätta allt och alla som de såg som ett hot mot dem under förevändningen att de var involverade i knarkhandel.

Hej

Nu är det här ett tag sedan, men kommer jag ihåg rätt så dröjde det allt ett tag innan protesterna mot kampanjen tog fart, och pressen uppmärksammade ju ofta dom blodiga uppgörelserna med storskalig skottlossning mellan polis och ligamedlemmarna, dom mer tveksamma fallen skrevs det inte mycket om i början.

Men att det skulle röra sig om en mordkomplott på TRT.s begäran av politiska motståndare låter verklighetsfrämmande och det är en teori som inte ens hans politiska fiender i Thailand har framfört i deras allmänna smutskastningskanpanjer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det skulle vara spännande att se siffror på hur månnga liv som kampanjen räddade ifrån en knarkdöd, och hur mycket brottsligheten sjönk under denna period.

Det var väl ungefär som vid upprensningen av kriminella i Bangkok nu i April. Brottsligheten stannade upp helt för en liten stund.

Skillnaden mot Thaksins kampanj var bara att så många oskyldiga tyvärr fick sätta livet till under Thaksins systematiska mördarperiod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...