Jump to content
IGNORERAD

War on drugs-WOD!


MaiChai

Recommended Posts

Enligt min mening var WOD , som startades av Thaksins regering, med stöd av kungen, 2004 en helt riktig åtgärd.

Droghandeln i Thailand orsakade/orsakar fruktansvärt mycket problem, och många oskyldiga avlider pga att dessa drog-affärsmän vill tjäna mera pengar.

Kanske regeringen gav polisen för stor frihet att bekämpa droghandlarna, men även poliserna

har regler och lagar att följa, och varje polis har en egen moral att ta ansvar för.

Jag kan inte begripa hur MaiChai och Atom kan lägga ner så mycket tid och energi på att

angripa WOD.

Antagligen dog ett antal oskyldiga i WOD, men så är det alltid.

Jämför med biltrafiken.

Hur många oskyldiga dödas eller skadas där varje år?

Hur många dödas eller skadas pga att en del kör bil berusade?

Tycker vi kan avsluta denna meningslösa tråd.

Tycker det är dags för Thailands regering att starta ett nytt War on Drugs snarast möjligt!

Tror dock att Abhisits regering har för stort stöd från dem som finansierar droghandeln.

Abhisit starta WOR istället, yttrandefrihet och demokrati är farligare än knark enligt han..

Så, ska se om jag begriper det här.

De som så starkt påstår sig vurma för juridisk rättvisa och solidaritet för de mindre bemedlade - kan inte se skäligheten i kritik

mot systematiska utomrättsliga avrättningar av individer urvalda baserat på godtyckliga bedömningar av korrupta poliser och affärsmän?

Fascinerande. :)

Men inte speciellt förvånande...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 205
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    41

  • Tallviking

    18

  • Serath

    18

  • Surin P3

    17

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Samma gäller väl kommande rättegång om mutor till Demokraterna eller ? :whistle:

Du har ju själv visat att du inte lever som du lär i det fallet !:kort:

Hej

Den man som betalade ut pengarna erkände detta i både press och TV i Thailand men han trodde inte att det var olagligt, vilket det är.

Och då är den saken inte mycket att diskutera, och här grundar jag ju inte min uppfattning på andra hands uppgifter utan på sponsorns egna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tallviking Du kan väl börja med att förklara för mig vad man kan säga till alla de anhöriga

till tex alla oskyldiga som dödats vid USAs bombningar mot kommunismen i Vietnam, eller Talibanbekämpningen i Afganistan, eller till de anhöriga till

alla de oskyldiga som dödas/lemlästas av berusade bilförare i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking Du kan väl börja med att förklara för mig vad man kan säga till alla de anhöriga

till tex alla oskyldiga som dödats vid USAs bombningar mot kommunismen i Vietnam, eller Talibanbekämpningen i Afganistan, eller till de anhöriga till

alla de oskyldiga som dödas/lemlästas av berusade bilförare i Thailand.

Oftast straffas de som kör ihjäl nån i trafiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Privy Councilor Phichit Kunlawanit called on the government to

use its majority to establish a special narcotics court, stating that

“if we execute 60,000 the land will rise and our

descendants will escape bad karma” (Daily News 2003)".

Tja det finns ju faktiskt en risk för en tolkning åt det mer makabra hållet när det står som här ovan.

Om det nu var "döma" som herr Phichit avsåg i sitt uttalande, så finns det ju enligt "Google översättningen"

en hel del ord och syften att välja mellan - dock inte ordet "execute" om nu inte

"likvidering och dom" innebar en och samma sak förstås?

Man kan ju också fundera över varför domstolsutslaget skulle få marken att stiga,

om nu inte kropparna skulle användas som jordfyllnadsmassa?

*. Verb ”execute”

1. EFFEKTUERA

2. UTFÖRA

3. VERKSTÄLLA

4. FULLGÖRA

5. UTRÄTTA

6. UTSTÄLLA

7. UPPRÄTTA

8. EXPEDIERA

9. EXEKVERA

10. AVRÄTTA

11. SÄTTA I VERKET

* . Verb ”Döma”

1. JUDGE

2. ADJUDICATE

3. ADJUDGE

4. SENTENCE

5. CONDEMN

6. TRY

7. DOOM

8. PASS

9. DAMN

10. UMPIRE

11. SEND DOWN

12. DECIDE

13. FIND

Själv vet jag inte med säkerhet vad kungens lakej syftade på (felciterad?).

Och någon dementi gällande det påstådds sagda har jag inte sett än.

Men den kanske dyker upp snart om vi googlar på ordentligt.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Du länkade till det här som bevis på kungens skuld:

Privy Councilor Phichit Kunlawanit called on the government to use its majority to establish a special

narcotics court, stating that “if we execute 60,000 the land will rise and our

descendants will escape bad karma” (Daily News 2003)"

Kör det genom Google translate eller be någon som kan engelska översätta det för dig.

Med Googel translste bör du få detta:

Riksrådet Phichit Kunlawanit uppmanat regeringen att använda sin majoritet för att inrätta en särskild

narkotika domstol och hävdade att "om vi kör 60.000 marken kommer att stiga och vår

ättlingar kommer att undgå dålig karma "(Dagens Nyheter 2003)"

Det ser ut som han uppmanar regeringen att inrätta en domstol-inte att avrätta folk på måfå. Nu har du ett par timmar på dig att översätta texten korrekt, jag ska borda ett plan nu.

Inte förvånande att du måste använda program för att översätta.

“if we execute 60,000 the land will rise and our descendants will escape bad karma”

Min enkla skolengelska översättning blir... "Om vi avrättar 60,000 kommer vårt land att upphöjas och våra ättlingar att undslippa dålig karma."

Mao en direkt order från kungen att avrätta alla på listan..

Men kör du med goggle översättning istället. :whistle:

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Oftast straffas de som kör ihjäl nån i trafiken.

Ja i Sverige, men inte lika ofta i Thailand.

Som du vet kan många köpa sig fria i Thailand.

Men de anhöriga till den döde lider oavsett detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag du fått saker och ting om bakfoten, eller menar du att de flesta som kör ihjäl någon i trafiken är rika?

Statistiskt sätt är det helt omöjligt. Logiskt sätt är det helt omöjligt. Eller tänker jag fel nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

...efter rättegång i den " special narcotics court" som skulle upprättas... Eller vad skulle den vara till för?

Ja mycket intressant faktiskt, Att skapa nya special domstolar för vissa brott är väl inget nytt om man ska utföra massmord.

mao domstol vid dikeskanten :whistle:

Men men Surin, Min tolkning bara ;)

Han är säkert en humanist som tänkte öppna rehabcenter för dom 60,000 där dom sitter i en ring och sjunger kumbaya för att sluta sälja knark..

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror han menade nåt i stil med att en specialdomstol skall finnas för nu ska vi ta i med hårdhandskarna.

Och om 60.000 avrättas efter att de dömts i denna domstol, blir Thailand ett bättre land och vi slipper dålig karma.

Tror inte så mycket god karma kom ur WOD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Ja i Sverige, men inte lika ofta i Thailand.

Som du vet kan många köpa sig fria i Thailand.

Men de anhöriga till den döde lider oavsett detta.

Svar till SurinP3

Det är naturligtvis bara de som har tillräckligt med pengar som kan köpa sig fria .

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Oftast straffas de som kör ihjäl nån i trafiken.

Jo, jag är villig att hålla med dig Surin P3,

men mycket sällan straffas chefen för Vägverket när någon svenska bilist

bryter mot trafikreglerna och kör ihjäl någon annan.

I Sverige är nog oftast "utövaren" dvs föraren av fordonet som får möta skranket.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan tro att han blev felciterad, det är felöversatt från thai till engelska, han använde en skum liknelse, han hade hjärnslpp, anse att han inte på något sätt representativ för Kungen, osv. Dock ter sig google translate översättnings-försöket helt galet. Det är knappast öppet för tolkning med vad som menas med orden.

Att acceptera det innebär inte att man på något sätt skriver under att WOD och avrättningarna skedde med kungens goda minne. Varför snurra in sig i löjliga bortförklaringsresonemang ala IL? Är det så viktigt att försöka bevisa Serath eller andra meningsmotståndare fel att man är villig att sjunka till vilka djup som helst i sina resonemang?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att avsluta denna diskussion med trafiken kan jag säga att det är för låga straff för detta i Thailand, det är inte värt att köpa sig loss.

Plus att försäkringsbolagen oftast betalar en slant till de efterlevande.

I det fall jag personligen känner till betalade försäkringsbolaget ut 180.000 Baht och straffet var 2 års villkorlig dom.

Straffen borde här vara lite mer i proportion till brottet.

Men det är ju inte det tråden handlar om, utan om WOD.

Du förespråkar och vill ha tillbaka WOD, på ett sätt som enligt mig, bara tillintetgör trovärdigheten på alla dina inlägg hittills och förmodligen också dina framtida inlägg.

Att någon kan sitta och förespråka demokrati i en tråd för att sedan spotta ur sig att avrättning på plats utan rättegång är inte bara rätt utan också nödvändigt, ja, då blir det så där... tragiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."

Kloka ord från Tärnabys störste son.

Jag startade den här tråden för att Serath i en annan tråd undrade varför jag var emot narkotikabekämpning i Thailand. I första posten kan man läsa att det är jag inte alls utan jag är emot sättet som det genomfördes på.

Jag anade väl att tråden skulle kunna ta den här vändningen men att det skulle gå så långt att vissa här förespråkar ett nytt WOD i Thailand trodde jag inte. Var ni som vill återuppliva WOD och dess metoder här under denna tid?

Jag förklarade också att detta inte handlar om rött eller gult eller någan annan färg. Jag hade varit lika jävla upprörd om det varit Abhisit, Banharn, Somchai, Chuan, Samak eller någon annan premiärminister som gav ordern om att genomföra WOD. Nu var det ingen av dem, det var Thaksin som gav ordern.

Det framkallar automatiskt en försvarsmekanism hos en del som inte kan se utanför sin snäva röda ram.

Thaksin är ofelbar! Punkt.

Det är någon annan som gav ordern och om det nu var så att vi som såg och hörde honom berätta i nationell TV om sitt planerade WOD och hur hänsynslöst skulle gå tillväga så hörde vi fel. Han visste inte, alternativt var naiv eller bara rent korkad kanske? Sen dör det massor med människor i trafiken, i Mexico, i Vietnam och Afghanistan så ett par tusen i Thailand gör väl inget?

Nu är det 7 år sedan men jag får fortfarande illamåendekänslor när jag tänker på Ek och hans öde.

Jag har visserligen bara förlorat en god vän, Eks familj har förorat så mycket mer. En bror, en son, en farbror. Samins döttrar kommer inte att få se sin farbror där när de tar studenten, när de gifter sig...

Jag hoppas innerligt att Bossej inte får igenom sin förhoppning om ett nytt WOD för det som har drabbat Ek´s familj unnar jag inte ens min värste ovän.

Nästa gång Serath eller någon annan med snäv röd referensram ber mig förklara om något i Thailand så ska jag tänka på Ingemar Stenmark:

"Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

För att avsluta denna diskussion med trafiken kan jag säga att det är för låga straff för detta i Thailand, det är inte värt att köpa sig loss.

Plus att försäkringsbolagen oftast betalar en slant till de efterlevande.

I det fall jag personligen känner till betalade försäkringsbolaget ut 180.000 Baht och straffet var 2 års villkorlig dom.

Straffen borde här vara lite mer i proportion till brottet.

Att någon kan sitta och förespråka demokrati i en tråd för att sedan spotta ur sig att avrättning på plats utan rättegång är inte bara rätt utan också nödvändigt, ja, då blir det så där... tragiskt.

Bäste SurinP3 Nu tar du väl i lite väl mycket.

``spotta ur sig att avrättning på plats utan rättegång är inte bara rätt utan också nödvändigt..``

Varken jag , eller någon annan av oss här på forumet som anser att narkotikamaffian i Thailand måste bekämpas, har försvarat det du kallar ``avrättning på plats utan rättegång``.

Hur kan du påstå något så dumt, och förolämpande?

Det jag menar, och har skrivit, är att regeringen måste bekämpa dem som gör affärer med narkotika.

Narkotikan förstör livet för tusentals ungdomar i Thailand varje år, och Thailand är nu ett av de länder i världen som har störst narkotikaproblem bland ungdomar.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Så det du säger i ett tidigare inlägg:

"Enligt min mening är ett nytt War On Drugs nödvändigt i Thailand."

Det du menar, är en annan variant av WOD, då eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste SurinP3 Nu tar du väl i lite väl mycket.

``spotta ur sig att avrättning på plats utan rättegång är inte bara rätt utan också nödvändigt..``

Varken jag , eller någon annan av oss här på forumet som anser att narkotikamaffian i Thailand måste bekämpas, har försvarat det du kallar ``avrättning på plats utan rättegång``.

Hur kan du påstå något så dumt, och förolämpande?

Det jag menar, och har skrivit, är att regeringen måste bekämpa dem som gör affärer med narkotika.

Narkotikan förstör livet för tusentals ungdomar i Thailand varje år, och Thailand är nu ett av de länder i världen som har störst narkotikaproblem bland ungdomar.

Finns det någon regering, någonstans i världen som INTE bekämpar affärer med narkotika redan idag ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."

Kloka ord från Tärnabys störste son.

Ännu en sörlänning som tror dom kan norrländska.

Det blir minus på den delen av ditt inlägg MaiChai :kort:

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till SurinP3

Visst är det nödvändigt med ``War On Drugs`` i Thailand

håller du inte med om det?

Sedan är det väl upp till regering och myndigheter, dvs polis, tull, arme mfl, hur det skall gå till.

Om droghandeln fortsätter som nu i tex Bangkok, Chiang Mai och Pattaya kommer alldeles för många ungdomar att drabbas i framtiden.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Finns det någon regering, någonstans i världen som INTE bekämpar affärer med narkotika redan idag ?

Troligen inte, men eftersom Thailand idag är mera drabbat än de flesta andra länder måste betydligt mera göras än vad som görs nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej,

Ett liknande WOD som vi sett är definitivt inget som Thailand behöver.

Det var en av Thailands absolut lägsta perioder i modern historia.

Att bekämpa narkotika borde prioriteras, ja.

Men att säga att ett nytt WOD behövs är lite klumpigt, enligt mig.

Så här i efterhand i alla fall, när vi vet vad WOD innebar.

Och som du säger så blir ofta oskyldiga offer i krig, men oftast inte på samma sätt och inte heller lika organiserat som i WOD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa gång Serath eller någon annan med snäv röd referensram ber mig förklara om något i Thailand så ska jag tänka på Ingemar Stenmark:

"Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."

Jag bad dig att förklara dig tidigare och det tackar jag dig, Du lyfte MPR forumet ett snäpp med en väldigt personlig tråd i ett känsligt ämne.

Men bara för att du förklarar din ståndpunkt betyder väl inte att jag ska ändra på min?

När det gäller WOD har vi olika uppfattningar om vilka som är skyldiga till dödsfallen samt övrigt moraliska ansvariga

Du beskyller Thaksin för allt, Jag beskyller Polisen och Kriminella som är dom juridiskt ansvariga samt Kungen och Thaksin som är dom moraliskt ansvariga för WOD.

Jag har sagt tidigare i tråden att jag har förståelse till din personliga relation till WOD eftersom du har en vän som blivit mördad av polis/kriminell under WOD dagarna.

Därmed betyder det väl inte att jag inte har rätt till min åsikt om WOD?

Jag vill inte att du ska sluta skriva på MPR eller sluta förklara dig för varken mig (Dumskallen) eller nån annan för den delen.. Forumet är levande pga våra olikheter även om vi ibland har lust att slita av oss håret när nån inte håller med oss även om vi själva tycker att vi har rätt.

Diskussion, Argumentation och debatt är något som Thailand hade behövts mer av idag istället för alla våldsyttringar. eller kanske varit 7 resor värre.. vem vet... :whistle:

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskussion, Argumentation och debatt är något som Thailand hade behövts mer av idag istället för alla våldsyttringar. eller kanske varit 7 resor värre.. vem vet... :whistle:

Vad man behöver mest är nog förmågan att lyssna på varandra. En förmåga som f.ö saknas lite varstans här i världen. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...