Jump to content
IGNORERAD

Att folkbokföra sig i ett modernt samhälle..


noBuzz

Recommended Posts

..går ofta fort. Men inte alltid... :)

Mailade följande brev till skattemyndigheten i går kväll.

Hej skattemyndigheten.

Mitt namn är Nobuzz och jag har personnummer 123456-7890.

För tre (3) veckor sedan registrerade jag mig och min familj som inflyttad på servicekontoret i Kristinehamn.

Vi har diare nr 1814331718.

Vi har ännu idag inte blivit folkbokförda och jag har försökt kontakta min handläggare (Anna-Greta Doe-Svensson) i ärendet i en hel vecka utan framgång.

Dagens telefonförsök ser ut som följer.

Ringde: Besked

8.00 Åter 8.30

8.31 Åter 10.00 Lämnade meddelande om att bli kontaktad

11:03 Åter 13.30

14.30 Åter 15.05

15.20 Åter 15.30

16.05 Gått för dagen

Jag började alltså försöka ringa för en vecka sedan och t.o.m i det land i tredje världen vi flyttade hit ifrån (Thailand) skulle

det här ha varit pinsamt för myndigheterna.

Nu till saken...

Vi har nu hunnit hyra hus i Ankeborg utanför Uppsala och behöver skaffa elabonnemang, telefon, tv, internet och försäkring.

Inget av detta är möjligt utan att vi är folkbokförda. Likaså behöver vi kontakta försäkringskassan och även där försenas

vår inskrivning p.g.a fördröjningen. Min dotter som snart är 6 månader behöver gå till BVC för kontroll etc etc.

Jag har ringt till skatteverkets växel och fått besked att inskrivningsärenden prioriteras iom det kommande valet

men minns från tidigare tillfällen efter utlandsboenden att jag skrivits in direkt när jag besökte myndigheten.

Så... min något frustrerade fråga nu blir då... vad gör jag nu?

Sitter jag snällt och väntar på att myndigheten får tummen ur samtidigt som jag kommer med bortförklaringar

till hyresvärdar och blivande arbetsgivare?

Eller finns det något sätt i detta moderna Sverige man faktiskt kan få kontakt med myndigheten och få besked om vad

som försigår och när man kan tänkas få bli folkbokförd?

Hälsar,

NoBuzz

012 - 345 67 89

Med ny adress på mprstigen 69 20, 32144 nätbyn

PS. Adressen gäller för alla i min familj.. alltså även min fru och mina barn. ;)

Fick följande mail i morse.

Hej Nobuzz!

Ber verkligen om ursäkt för att du inte har nått mig på telefon.

Jag är inte handläggare för ditt ärende men har nu varit och letat upp ditt ärende och har gjort det klart så nu är du och din familj folkbokförda i Sverige.

Ber också om ursäkt å Skatteverkets vägnar att det har dragit ut på tiden men vi har väldiga balanser efter sommaren och semestertider som vi håller på

att arbeta av med vanlig arbetstid och övertid.

Meddelande om din frus och dotters personnummer kommer om några dagar per brev.

Ber ännu en gång om ursäkt

Önskar er en trevlig helg

Vänliga hälsningar/

Undrar om det var jämförelsen med Thailand som fick fart på henne? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag chockad!! Har Ankeborg legat utanför Uppsala i hela mitt liv utan att jag vetat om det

Då har man ju åkt till Disneyland i Florida helt i onödan B)

Förresesten ser du ganska ung ut för att vara född 1912 :)

Välkommen till Sverige

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

..går ofta fort. Men inte alltid... :)

Mailade följande brev till skattemyndigheten i går kväll.

Fick följande mail i morse.

Undrar om det var jämförelsen med Thailand som fick fart på henne? :)

Thailand har faktiskt en fördel! Tar du fram plånboken kan det gå hur snabbt och smärtfritt som helst!

Här har du inte chans i hel...te! Ta inte fram plånboken då tar det hus i ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Annat exempel på nog söligt jämfört med Thailand:

(((På stenåldern, då jag startade mina företag, gick det på ganska snabbt att få namnet godkänt och få registreringsnummer)))

men då en affärspartner skulle starta ett företag för några år sedan, så tog det väldigt lång tid. Enligt handläggaren fick företagsnamn inte ha med ord typ "Teknik" bara för att ett annat företag hette typ "Nilssons Mekaniska, Service och Teknik", fastän det inte var något "Nilsson" i förslagen, utan typ "Strategisk Teknik"!!!

Men då vi efter flera månaders försök sa åt dem:

- Vi kan ju inte betala skatt utan registreringsnummer.

ordnade de äntligen ett... :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag chockad!! Har Ankeborg legat utanför Uppsala i hela mitt liv utan att jag vetat om det

Då har man ju åkt till Disneyland i Florida helt i onödan B)

Förresesten ser du ganska ung ut för att vara född 1912 :)

Välkommen till Sverige

Tack & Bock! :)

Ankeborg ligger strax öster om Uppsala, precis innan Sala. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch, jag har varit i kontakt med skattemyndigheten i denna fråga.

Svaret jag fick var att jag blir folkbordförd i samma stund som jag anmäler mig med pass och adress på ett skattekontor.

Dock kan det ta ett par veckor innan jag är helt inne i registret men det spelar ingen roll.

Det är det datum som du anmäler dig som gäller.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm tja alltså..det tog en vecka. Du fick ett trevligt, respekfullt svar med en ursäkt och det var fixad direkt av henne. Nu vet jag inte hur det är i Thailand, men jag tycker det var otroligt bra, snabbt, effektivt och bra gjort av skatteverket. Är det inte lite typiskt Svenskt på nått sätt att klaga på sånt här? Jag tror vi är lite bortskämda i frågor som dessa. Vi borde nog uppskatta den effektiva byråkratin och överlag bra bemötande vi får av tjänstemän lite mer, men det är ju min åsikt bara.

Ibland tror jag en del fördomar om Svenskar som gnälliga och småsinta stämmer mer än vi själva vill tro :)

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

555 de var en rolig tråd som vanligt från buzzen :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Man kan bli bollad runt till "folk som kan det här bättre" i en evighet.

Det upptäcker man ganska ofta när dom kopplar runt en i telefonerna.

M.a.o så har dom inte koll på vad deras kollegors uppgifter är och i vissa fall så har dom inte koll på deras egna.

I staden där jag bor har dom dessutom slagit ihop försäkringskassan, skattemyndigheten och pensionsmyndigheten och deras kösystem och kunnande är således i klass med...vette fan, men det är motsatsen till ett mirakel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan noBuzz problem bero på att han ej uppgett korrekt kontrollsiffra i personnumret?

123456-7897 ska det vara... det påstod i varje fall Siamkap ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan också bero på magproblem :

"Vi har diare nr 1814331718 " :rotfl::rotfl:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm tja alltså..det tog en vecka. Du fick ett trevligt, respekfullt svar med en ursäkt och det var fixad direkt av henne. Nu vet jag inte hur det är i Thailand, men jag tycker det var otroligt bra, snabbt, effektivt och bra gjort av skatteverket. Är det inte lite typiskt Svenskt på nått sätt att klaga på sånt här? Jag tror vi är lite bortskämda i frågor som dessa. Vi borde nog uppskatta den effektiva byråkratin och överlag bra bemötande vi får av tjänstemän lite mer, men det är ju min åsikt bara.

Ibland tror jag en del fördomar om Svenskar som gnälliga och småsinta stämmer mer än vi själva vill tro :)

Njae.. nu tog det ju faktiskt 3 veckor från att vi besökte skattekontoret, inte en vecka.

En vecka är ju ingenting och jag väntade två innan jag började ringa.

Och hade jag inte skickat mailet är ju frågan om det inte tagit en vecka till.

3 - 4 veckors väntan för en registrering som tar 5 minuter och är en förutsättning för att skaffa elabbonemang och

annat livsnödvändigt tycker inte jag alls är ok. Tvärtom rent bedrövligt. :)

Speciellt som registrering av ett folkbokföringsärende i normalfallet sker på stört eller tar max tre dagar .

Och.. angående att det skulle vara typiskt svenskt att gnälla på det här så testa följande.

Stäng av elen i huset och be att få snylta på grannen.

Fimpa kabeltvpaketet, internet och telefon. Surfa sedan på mobilt kontantkort sittandes i öppet fönster eftersom dina dubbla och utomordentligt

välisolerande ytterväggar du har inte bara håller värmen inne utan också all strålning ute (t.ex radiovågor och mobil täckning) .

Samtidigt som du bor i ett område med dålig täckning redan från början.

När du är frusen och uttråkad kan du stänga fönstret och sätta dig och stirra i en vägg tills du är varm nog för ett fönsteröppnande igen..

Släng alla kreditkort och internetdosor till din svenska bank och ta ut alla levnadspengar från kontot i din thailändska bank.

Det är nämligen jättebilligt. Ännu roligare är det när man ska ta ut pengar till allehanda inköp av möbler.

(dumt - tänker säkert många.. varför använder du inte ditt svenska konto? Svaret är enkelt.. jag har tappat koden till både bankomatkort

och internetlogin och för att få nya måste jag - ja just det - vara folkbokförd i Sverige.)

Bränn upp din legitimation och ditt körkort.

Försök nu leva ett normalt liv.

Jag tror att det tar ungefär en vecka innan du också blir sådär "typsikt svensk" att du skickar ett mail till myndigheten och undrar vad som händer.

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm tja alltså..det tog en vecka. Du fick ett trevligt, respekfullt svar med en ursäkt och det var fixad direkt av henne. Nu vet jag inte hur det är i Thailand, men jag tycker det var otroligt bra, snabbt, effektivt och bra gjort av skatteverket. Är det inte lite typiskt Svenskt på nått sätt att klaga på sånt här? Jag tror vi är lite bortskämda i frågor som dessa. Vi borde nog uppskatta den effektiva byråkratin och överlag bra bemötande vi får av tjänstemän lite mer, men det är ju min åsikt bara.

Ibland tror jag en del fördomar om Svenskar som gnälliga och småsinta stämmer mer än vi själva vill tro :)

men är det inte bara då du som gnäller på de du då uppfattar som gnäller..

skattemyndigheten ska man gnälla på.

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

men är det inte bara då du som gnäller på de du då uppfattar som gnäller..

skattemyndigheten ska man gnälla på.

vet du inte att det är coolt att betala skatt? :D

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack & Bock! :)

Ankeborg ligger strax öster om Uppsala, precis innan Sala. :)

Va fan, nu är du ju i mina hemtrakter.. Var bor du?

Link to comment
Dela på andra sajter

vet du inte att det är coolt att betala skatt? :D

Mona tycker tom att det är sexigt att betala skatt :suicide:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

(Till NoBuzz "Ankeborg ligger strax öster om Uppsala, precis innan Sala.")

Va fan, nu är du ju i mina hemtrakter.. Var bor du?

Vadå, lever du i Fantasivärlden? Det går ju inte att bo "strax öster om Uppsala, precis innan Sala" , för Sala ligger väster om Uppsala :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå, lever du i Fantasivärlden? Det går ju inte att bo "strax öster om Uppsala, precis innan Sala" , för Sala ligger väster om Uppsala :)

"Ibland överträffer verkligheten dikten" :rotfl::rotfl:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå, lever du i Fantasivärlden? Det går ju inte att bo "strax öster om Uppsala, precis innan Sala" , för Sala ligger väster om Uppsala :)

Njae... Ankeborg ligger väl i Disneyland... som - om man åker österut från Uppsala - ligger innan Sala. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Njae... Ankeborg ligger väl i Disneyland... som - om man åker österut från Uppsala - ligger innan Sala. :)

Allt är relativt, men då var det ett långt "strax" :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...