Jump to content
IGNORERAD

Svensk affärsman mördad i Bangkok


Micke031

Recommended Posts

Välkänd profil bland svenska företagare i landet

En framgångsrik svensk affärsman har knivskurits till döds i Bangkok.

Ett familjegräl slutade i tragedi när den 45-årige mannen höggs i bröstet.

Nu är hans thailändska hustru gripen – misstänkt för mordet.

I mer än 20 år hade den 45-årige affärsmannen bott i Thailand.

Där hade han ett konsultföretag och hjälpte bland annat svenskar som ville köpa hus i landet. Han var också en av den svenska ambassadens rådgivare i samband med tsunamikatastrofen 2004.

Knivhöggs i bröstet

Natten till torsdag thailändsk tid hamnade mannen i bråk med sin thailändska fru – och svensken knivhöggs till döds.

– Det stämmer att en svensk man har blivit mördad. Tydligen så ska det ha varit någon slags familjetragedi, säger UD:s presschef Anders Jörle.

Enligt thailändska medier är hans hustru nu gripen, misstänkt för mordet.

Välkänd i landet

Den svenske affärsmannen var mycket välkänd bland svenska företagare och personer bosatta i Thailand och hade flera av Sveriges stora företag i landet på sin klientlista. Efter att ha studerat i Sverige flyttade mannen utomlands och han både skrev och talade thailänska obehindrat.

– Han är en mycket känd affärsman här i Thailand. Han drev bolag som hjälpte andra företag att etablera sig här nere. Det han inte vet om landet är inte värt att veta, säger en källa till Aftonbladet.

Mannens anhöriga i Sverige är underrättade om händelsen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7754753.ab

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    3

  • mr chaweng

    3

  • goodolle

    3

  • Vaxet

    2

Mest aktiva i denna tråd

Hemskt!

Om det stämmer att han var mycket välkänd borde flera på forumet och tom undertecknad veta vem det är.

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

- Usch, ja det var en tråkig historia det här.

Det verkar vara mycket få svenska människor som känner till

den i svenska kretsar så välkände affärsmannen :huh:

Jag vet inte heller vem det skulle kunna vara som blev dödad?

Men å andra sidan är jag inte mycket till affärsman heller,

så det kan ju vara en förklaring?

https://www.flashback.org/t1292114

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Kände honom. Tragiskt. Han har hjälpt många att starta business i Bangkok. Men jag kan inga detaljer om det som har hänt.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska inte säga att jag kände honom men jag visste vem han var, hur som helst pekar det mesta på att det är ett familjebråk som gått överstyr.

För att ha jobbat länge i Thailand bodde han ganska spartanskt, kanske la pengarna på annat än boende?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man ha en mia noi gäller det att vara diskret...frugan lovade att använda saxen medans jau sov om hon fick nys om slikt... :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ska man ha en mia noi gäller det att vara diskret...frugan lovade att använda saxen medans jau sov om hon fick nys om slikt... :whistle:

Gissade också på sådant motiv, men jag har ingen aning om hur han var. Det kan ju vara ett sådant motiv även om han INTE gjort något sådant, för någon med annat motiv kan ha lurat frun. Mycket pengar drar åt sig mycket skitfolk som en magnet. En sådan luring/missförstånd kan nog bli ganska lätt, eftersom en stor del faranger i Thailand är "butterfly men", och bland thaimän är det väl en ganska vanlig "tradition"? Det var ju bara några generationer sedan thaimän fick ha månggifte (1920?). Många thaikvinnor är missnöjda med det, för kanske de var tvingade att finna sig i det, men då fler och fler börjat jobba utanför hemmet och få egna inkomster, börjar thaikvinnorna kräva att behandlas bättre. Jag känner ganska många thaikvinnor, som har sparkat ut sina män, även då de är lågavlönade och har barn ihop.

Jag spekuleras alltså bara, och skrev allmänt, har ingen aning om hur det är i det här fallet.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska inte säga att jag kände honom men jag visste vem han var, hur som helst pekar det mesta på att det är ett familjebråk som gått överstyr.

För att ha jobbat länge i Thailand bodde han ganska spartanskt, kanske la pengarna på annat än boende?

Tja...ju längre man bor i Thailand, ju mera spartanskt blir boendet för de allra flesta...speciellt om man håller sig med Mia Noi.som ju kostar i längden... :whistle:

Nej, förlåt, jag skall inte spekulera.det hela är tragiskt och inte något att skämta om. Frid över hans minne och respekt till hans anhöriga!

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

En artikel til.

ScandAsia

En mysko dubbelnatur eller en reformerad Nazi-ledare?

Det är som jag brukar säga "man ska ta det mesta med en nypa salt",

saker och ting är ofta inte alls vad man tror sig se eller höra.

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja...ju längre man bor i Thailand, ju mera spartanskt blir boendet för de allra flesta...speciellt om man håller sig med Mia Noi.som ju kostar i längden... :whistle:

Nej, förlåt, jag skall inte spekulera.det hela är tragiskt och inte något att skämta om. Frid över hans minne och respekt till hans anhöriga!

MVH Nonki

Antingen så spekulerar man eller så gör man det inte. Men du hinner med båda delarna på två rader.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kände honom inte, men det är ändå tragiskt...

RIP.

Tydligen så har frun erkänt och är fri mot borgen http://scandasia.com...se&news_id=7291

MVH Tommy

Det är en av få saker jag inte gillar med Thailand

Hur kan man erkänna ett mord/drop och sedan kunna betala sig fri tills det blir rättegång. :suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Det är en av få saker jag inte gillar med Thailand

Hur kan man erkänna ett mord/drop och sedan kunna betala sig fri tills det blir rättegång. :suicide:

När man erkänt är det lättare att slippa ut från häktet, även i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Försäkringen hon hade, kan man få den som tillägg på reseförsäkringen kanske?

Ändrades av Incinerator
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du erkänt ett mord i sverige så slipper du INTE ut ur häktet.För att du ska ha nån chans att slippa sitta häktad så måste straffvärdet vara under 2 år.Mvh Måne

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Har du erkänt ett mord i sverige så slipper du INTE ut ur häktet.För att du ska ha nån chans att slippa sitta häktad så måste straffvärdet vara under 2 år.Mvh Måne

Möjligt du har rätt, vill minnas att man kan slippa ut ändå, minns inte vem/var.

Mindre allvarliga brott(än mord) vet jag att man kan slippa ut efter erkännande.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man erkänt är det lättare att slippa ut från häktet, även i Sverige.

Visst e d så men knappast för mord

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

OK,rymma är ju ett alternativ men det är inte så lätt i dagens häkten

Det var inte rymma jag tänkte på, det var släppas ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Några missförstånd måste rättas till. Hon har erkänt att hon dödade han i självförsvar enligt advokaten i thaitidning för någon vecka sedan. Advokaten räknar att hon blir frikänd vid en rättegång. Någon som vet mer? Kände Johan flyktigt, träffat han några gånger i BKK

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en av få saker jag inte gillar med Thailand

Hur kan man erkänna ett mord/drop och sedan kunna betala sig fri tills det blir rättegång. :suicide:

Att döda en farang är inte så allvarligt brott.

Några missförstånd måste rättas till. Hon har erkänt att hon dödade han i självförsvar enligt advokaten i thaitidning för någon vecka sedan. Advokaten räknar att hon blir frikänd vid en rättegång. Någon som vet mer? Kände Johan flyktigt, träffat han några gånger i BKK

Jag kände honom och något självförsvar var det inte tal om, han dödades av sin fru på grund av att hennes familj inte var nöjd med pengarna de fick, samt att hon hade en thailändsk älskare.

Rättegången blir antagligen inte ens av då lokala polisen inte tycker att det är värt mödan att göra undersökningen klar, eller kanske det är så att pengar som polisen fått påverkar utredningen.

Nä men så kan det väl ändå inte vara i Thailand, inte skulle man väl ändå kunna köpa sig fri?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...