Jump to content
IGNORERAD

5 års till Svensktmedborgarskap


Nick

Recommended Posts

Om man som ensamstående thailänska ska söka svensktmedborgarskap så krävs det att man ska varit skriven i sverige i 5 år. Hur kan de kontrollera detta som står nedanför från Mig hemsida?

Har du varit utomlands?

Om du har rest utomlands, till exempel på kortare besök eller semester, så har det ingen betydelse. Det gäller även andra vistelser i utlandet som inte innebär att du flyttat från Sverige. Om du varit utomlands mer än 40 dagar under ett år dras de dagarna (utöver de 40) bort från din hemvisttid.

Hon har varit i Thailand 90 dagar för 2 år sedan, men efter det har hon bytt pass. Jag kan tänka mig att enda sättet för migrationsverket att kontrollera är att titta i passet?

I declare war on damaged hair and split ends.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    10

  • Herr Chang

    4

  • andrejsdenruskige

    4

  • swedenfarang

    4

Mest aktiva i denna tråd

mamma bäng fan pappa käng

Om man som ensamstående thailänska ska söka svensktmedborgarskap så krävs det att man ska varit skriven i sverige i 5 år. Hur kan de kontrollera detta som står nedanför från Mig hemsida?

Har du varit utomlands?

Om du har rest utomlands, till exempel på kortare besök eller semester, så har det ingen betydelse. Det gäller även andra vistelser i utlandet som inte innebär att du flyttat från Sverige. Om du varit utomlands mer än 40 dagar under ett år dras de dagarna (utöver de 40) bort från din hemvisttid.

Hon har varit i Thailand 90 dagar för 2 år sedan, men efter det har hon bytt pass. Jag kan tänka mig att enda sättet för migrationsverket att kontrollera är att titta i passet?

Hej.

Hon får deklarera på heder och samvete sin frånvaro på ansökningsblanketten. Sen är det upp till tjänstemannen a bedömma.

Tror inte att ansökan påverkas av 90 dagars semester.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man som ensamstående thailänska ska söka svensktmedborgarskap så krävs det att man ska varit skriven i sverige i 5 år. Hur kan de kontrollera detta som står nedanför från Mig hemsida?

Har du varit utomlands?

Om du har rest utomlands, till exempel på kortare besök eller semester, så har det ingen betydelse. Det gäller även andra vistelser i utlandet som inte innebär att du flyttat från Sverige. Om du varit utomlands mer än 40 dagar under ett år dras de dagarna (utöver de 40) bort från din hemvisttid.

Hon har varit i Thailand 90 dagar för 2 år sedan, men efter det har hon bytt pass. Jag kan tänka mig att enda sättet för migrationsverket att kontrollera är att titta i passet?

Varför inte vänta i 2 månader, Så bråttom är det väl inte?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog vara sanningsenlig i en sådan sak som en medborgaskaps-/passansökan.

Helt rätt, Man vet aldrig om man råkar ut för en nitisk byråkrat som älskar att jävlas med folk...

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag skulle nog vara sanningsenlig i en sådan sak som en medborgaskaps-/passansökan.

Helt rätt, Man vet aldrig om man råkar ut för en nitisk byråkrat som älskar att jävlas med folk...

Absolut. En påkommen lögn ger nog större risk till avslag än en 90 dagars semestertur. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får väl vänta tills man har uppnått tiden isåfall. Att ljuga för att få ett medborgarskap...ja då ska man inte ha något heller.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Man får väl vänta tills man har uppnått tiden isåfall. Att ljuga för att få ett medborgarskap...ja då ska man inte ha något heller.

Ska man mäta sig med dig i redlighet kan man tycka att samma borde gälla avdrag i deklarationen:

Ett fel belopp = lögn = inga avdrag alls i säg fem till tio års tid. Vafan - det är ju bara pengar.

Ett par månader till eller från när det gäller medborgarskap kan tyckas spela mindre roll, eller?

I grunden är den enda fördelen med det, att besök i vissa länder underlätts lite - man slipper söka visa.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GD: Då är det väl en jäkla tur att du aldrig kommer att kunna mäta dig med mig vare sig det gäller redlighet eller stil. :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man mäta sig med dig i redlighet kan man tycka att samma borde gälla avdrag i deklarationen:

Ett fel belopp = lögn = inga avdrag alls i säg fem till tio års tid. Vafan - det är ju bara pengar.

Ett par månader till eller från när det gäller medborgarskap kan tyckas spela mindre roll, eller?

I grunden är den enda fördelen med det, att besök i vissa länder underlätts lite - man slipper söka visa.

Är det inte en fördel att få rösta i svenskt val till riksdagen? Eller är du soffliggare?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borta 90 dagar för två år sedan. 40 dagar per år är ok. Måste vara jävligt akut om hon inte kan vänta i 10 dagar va?

Sen vet ni ju lik förbannat inte hur lång tid det tar innan beslutet är taget.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Är det inte en fördel att få rösta i svenskt val till riksdagen? Eller är du soffliggare?

Herr Chang har talat.

Jag kan inte rösta i riksdagsvalet. Inget som stör min nattsömn :-)

Nackdelarna med ett svensk medborgarskap är för mig mycket större än fördelarna.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

GD: Då är det väl en jäkla tur att du aldrig kommer att kunna mäta dig med mig vare sig det gäller redlighet eller stil. :)

Nu var det ju liksom du som var överduktig, eller hur?

Inte jag.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte rösta i riksdagsvalet. Inget som stör min nattsömn :-)

Nackdelarna med ett svensk medborgarskap är för mig mycket större än fördelarna.

OK, men berätta gärna lite mer om nackdelarna med svenskt medborgarskap?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, men berätta gärna lite mer om nackdelarna med svenskt medborgarskap?

Herr Chang har talat.

Kommer man från et land som inte tillåter dubbelt medborgarskap förlorar man bl.a. rätten att rösta i det landet.

Inget som stör min nattsömn, det heller :-)

Vad värre är att man då inte får ärva, t.ex. hus eller tomt.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer man från et land som inte tillåter dubbelt medborgarskap förlorar man bl.a. rätten att rösta i det landet.

Inget som stör min nattsömn, det heller :-)

Vad värre är att man då inte får ärva, t.ex. hus eller tomt.

Ajdå, då förstår jag.

Det är ju även lite oklart vad thailändska myndigheter anser om thaidamer som fått svenskt medborgarskap. I den mån de vet om det...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Kommer man från et land som inte tillåter dubbelt medborgarskap förlorar man bl.a. rätten att rösta i det landet.

Inget som stör min nattsömn, det heller :-)

Vad värre är att man då inte får ärva, t.ex. hus eller tomt.

Gäller det Thailand???

Spelar väl ingen roll om dom blir av med rösträtten i Thailand. Vi har ju en tråd som visar att dom inte klarar av att rösta rätt :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller det Thailand???

Spelar väl ingen roll om dom blir av med rösträtten i Thailand. Vi har ju en tråd som visar att dom inte klarar av att rösta rätt :crazy:

Intelligent fråga med tanke på mitt nick :-)

Nej Andrejs, det gäller inte Thailand, de tillåter dubbelt medborgarskap.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Intelligent fråga med tanke på mitt nick :-)

Nej Andrejs, det gäller inte Thailand, de tillåter dubbelt medborgarskap.

Nja, det kan ju diskuteras. Vad jag förstår är de thailändska lagtexterna lite ambivalenta. Men i praktiken bryr man sig inte. Så länge det inte missgynnar Thailand på något sätt...

Nej usch, nu var jag där igen ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Intelligent fråga med tanke på mitt nick :-)

Nej Andrejs, det gäller inte Thailand, de tillåter dubbelt medborgarskap.

Får du inte ärva hus och tomt i Danmark???

En fördel till med att behålla sitt utländska medborgarskap i Sverig är väl att eventuell thaidam får ett längre UT automatiskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det ju liksom du som var överduktig, eller hur?

Inte jag.

Det där är ju en tolkningsfråga, dansken. Annars är väl du den som aspirerar på positionen som Mr Överduktig dagligen här på MPR. ;)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är ju en tolkningsfråga, dansken. Annars är väl du den som aspirerar på positionen som Mr Överduktig dagligen här på MPR. ;)

Hmm, om jag säger något är det en tolkningsfråga.

Om du gör det samma är det fakta :-)

Du är uppenbarligen lika duktig på att vrida och vränga som de politiker vi hör dagligen ett par veckor till.

Du kanske t.o.m. är en sådan.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du inte ärva hus och tomt i Danmark???

En fördel till med att behålla sitt utländska medborgarskap i Sverig är väl att eventuell thaidam får ett längre UT automatiskt?

Ärva, kanske, men inte äga :-)

Kunde erhållit svensk medborgarskap för precis 34 år sedan efter två år i landet

men priset för att få rösta samt få göra lumpen här hade varit förlust av arvet.

Friheten att resa i stort sett vart man vill utan visum är samma men möjligheten att få

uppehållskort till fru GD skulle förverkats i och med ett svensk medborgarskap.

Det går att leva utan den rösträtt som så många av de som har den (tyvärr) väljer att kasta bort

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ärva, kanske, men inte äga :-)

Kunde erhållit svensk medborgarskap för precis 34 år sedan efter två år i landet

men priset för att få rösta samt få göra lumpen här hade varit förlust av arvet.

Friheten att resa i stort sett vart man vill utan visum är samma men möjligheten att få

uppehållskort till fru GD skulle förverkats i och med ett svensk medborgarskap.

Det går att leva utan den rösträtt som så många av de som har den (tyvärr) väljer att kasta bort

Och jag som klagade på Thailand...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...