Jump to content
IGNORERAD

Skicka stor summa till Thailand!


Nick

Recommended Posts

En vän har gått bort och han hade en Thailänsk sambo.

Hon ärvde en del pengar (över 600 000) och hon vill nu flytta tillbaka till Thailand.

Hur kan hon på smartast sätt få ner pengarna dit?

I declare war on damaged hair and split ends.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ska hon sätta sprätt på alla pengar på en gång?

Funkar det inte med svenskt bankkonto med kort + internetbank och att hon sedan kanske kan plocka ut ett antal hundratusen THB i lokal Thaibank med pass och visakort?

Då kan hon ju lätt ta ut alla pengar under en 1 års tid med överföringar och uttag

Link to comment
Dela på andra sajter

En vän har gått bort och han hade en Thailänsk sambo.

Hon ärvde en del pengar (över 600 000) och hon vill nu flytta tillbaka till Thailand.

Hur kan hon på smartast sätt få ner pengarna dit?

Gå till en bank i svedala skicka pengarna så är allt bra. Arv ingen skatt på detta,

ca 2,400,000 battingar...Wooho hon lever gött sen..Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker hon ska kontakta sin bank i Sverige.

Så länge hon inte överför mer än 150.000 SEK per gång lägger sig inte myndigheter i heller

Men jag håller med om att säkrast är kanske att ha ett konto kvar här med internet och bankkort som hon tar ut med där nere

Är hon helt hundra på att hon vill ha pengarna i Thailand för annars kan det bli problem att få ut dom igen till annat land

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge hon inte överför mer än 150.000 SEK per gång lägger sig inte myndigheter i heller

Men jag håller med om att säkrast är kanske att ha ett konto kvar här med internet och bankkort som hon tar ut med där nere

Är hon helt hundra på att hon vill ha pengarna i Thailand för annars kan det bli problem att få ut dom igen till annat land

Det som kan tillkomma vi försök att skicka pengarna utomlands ifrån Thailand är sk. "withholding tax" på 15%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såvida hon inte är i skriande behov av pengarna så finns det ju ingen som helst anledning att skicka dom till Thailand, Pengarna är ju säkrare i svensk bank.

För inte har väl thailändska banker bankgarantier?

Bara fixa visa/mastercard och ha dom i räntekonto eller annan sparform och genom internet flytta över till visa kontot om man behöver plocka ut lite.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man ha kvar ett bankkonto i Sverige om man varken bor i Landet eller är svensk medborgare ?

Hon kanske har den situationen !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Kan man ha kvar ett bankkonto i Sverige om man varken bor i Landet eller är svensk medborgare ?

Hon kanske har den situationen !

Ja. Man kan till och med ha ett bankkonto om man inte har ngt personnummer. Man får då ett samordningsnummer utfärdat av skattemyndigheten. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som kan tillkomma vi försök att skicka pengarna utomlands ifrån Thailand är sk. "withholding tax" på 15%.

Gäller det som i det här fallet även från Sverige till Thailand?

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller det som i det här fallet även från Sverige till Thailand?

Rebnel

Nej, inte när man skickar till Thailand, utan bara ifrån Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Såvida hon inte är i skriande behov av pengarna så finns det ju ingen som helst anledning att skicka dom till Thailand, Pengarna är ju säkrare i svensk bank.

För inte har väl thailändska banker bankgarantier?

Bara fixa visa/mastercard och ha dom i räntekonto eller annan sparform och genom internet flytta över till visa kontot om man behöver plocka ut lite.

Jag frågade en thai om det för någon månad sedan.

"Thai staten skyddar bankerna. Thaistaten måste gå i konkurs för att bankerna ska kunna gå i konkurs."

Det finns "statens bank", så troligt att det gäller minst den, men det sas gälla andra banker också.

Men jag har inte sett någon regel om det, fast det skulle ju vara korkat av en stat att låta banksystemet braka ihop ((men man vet ju inte hur mycket de bryr sig om faranger :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag frågade en thai om det för någon månad sedan.

"Thai staten skyddar bankerna. Thaistaten måste gå i konkurs för att bankerna ska kunna gå i konkurs."

Det finns "statens bank", så troligt att det gäller minst den, men det sas gälla andra banker också.

Men jag har inte sett någon regel om det, fast det skulle ju vara korkat av en stat att låta banksystemet braka ihop ((men man vet ju inte hur mycket de bryr sig om faranger :)

Går banken dåligt kompenserar dom väl med farangpengar

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Men behöver hon inte pengarna nu så kan man väl hoppas på bättre kurs med stigande

räntor.

Jag har ingen aning om vilket håll kurserna kommer att röra sig närmaste framtiden, men på många års sikt tror jag baht kommer att utvecklas bättre än svenska kronan,

dels för enligt officiell statistic har Thailands BNP utvecklats mycket bättre än den svenska,

och OM politiska utvecklingen blir OK, så tror jag Thailand har mycket bättre chans än Sverige att få bra ekonomisk utveckling på sikt, dels p g a lönesituationen, och dels beroende på åldersfördelningen.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen aning om vilket håll kurserna kommer att röra sig närmaste framtiden, men på många års sikt tror jag baht kommer att utvecklas bättre än svenska kronan,

dels för enligt officiell statistic har Thailands BNP utvecklats mycket bättre än den svenska,

och OM politiska utvecklingen blir OK, så tror jag Thailand har mycket bättre chans än Sverige att få bra ekonomisk utveckling på sikt, dels p g a lönesituationen, och dels beroende på åldersfördelningen.

bath kommer inom ett år tappa 20% mot kronan, Dags för kurs mot femman.

Bara mitt amatörtips

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såvida hon inte är i skriande behov av pengarna så finns det ju ingen som helst anledning att skicka dom till Thailand, Pengarna är ju säkrare i svensk bank.

För inte har väl thailändska banker bankgarantier?

Bara fixa visa/mastercard och ha dom i räntekonto eller annan sparform och genom internet flytta över till visa kontot om man behöver plocka ut lite.

Jo det finns bankgaranti i Thailand också, jag såg det hos Kasikorn bank som jag har. Men jag vet inget om detaljerna eller hur mycket som garanteras.

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

tbath kommer inom ett år tappa 20% mot kronan, Dags för kurs mot femman.

Bara mitt amatörtips

Mitt amatörtips håller med fullständigt.Mot femman :clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Mitt amatörtips håller med fullständigt.Mot femman :clapping:

Vad gör att ni tror på stark uppgång för kronan - Är det bedömning eller hoppas ni bara? :)

(((Som sagt, så har jag ingen aning kortsiktigt. Det vore perfekt för mig om ni har rätt till efter jag hunnit flytta till Thailand, och att bahten går upp sedan :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vad gör att ni tror på stark uppgång för kronan - Är det bedömning eller hoppas ni bara? :)

(((Som sagt, så har jag ingen aning kortsiktigt. Det vore perfekt för mig om ni har rätt till efter jag hunnit flytta till Thailand, och att bahten går upp sedan :)

Svenska valutan undervärderad och THB övervärderad

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Man kan till och med ha ett bankkonto om man inte har ngt personnummer. Man får då ett samordningsnummer utfärdat av skattemyndigheten. /mvh

Tja,

Man behöver inte ha de 4 sista siffrona för att öppna bankkonto, man behöver inget samordningsnummer heller.

Öppnade ett konto igår, alla banker måste erbjuda ett bankkonto till någon som har ett uppehållstillstånd ifall man har ett jobb.

Sen kan jag villigt erkänna att det strulade lite för handläggaren p.g.a. de uteblivna 4 sista.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör att ni tror på stark uppgång för kronan - Är det bedömning eller hoppas ni bara? :)

(((Som sagt, så har jag ingen aning kortsiktigt. Det vore perfekt för mig om ni har rätt till efter jag hunnit flytta till Thailand, och att bahten går upp sedan :)

Ju starkare världekonomin blir ju starkare blir kronan. I oroliga tider flyr investerare till säkra hamnar (stora valutor) och thaibahten är mer eller mindre knuten till dollarn och har inte påverkats lika negativt som kronan det sista året.

Trots att Sverige har en av Europas ft starkaste ekonomier så är SEK en liten valuta.

Mitt tips är att SEK kommer att stärkas mot THB, frågan är bara hur lång tid vi ska behöva vänta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ju starkare världekonomin blir ju starkare blir kronan. I oroliga tider flyr investerare till säkra hamnar (stora valutor) och thaibahten är mer eller mindre knuten till dollarn och har inte påverkats lika negativt som kronan det sista året.

Trots att Sverige har en av Europas ft starkaste ekonomier så är SEK en liten valuta.

Mitt tips är att SEK kommer att stärkas mot THB, frågan är bara hur lång tid vi ska behöva vänta?

Jag tror du har rätt på något års sikt,

men på längre sikt så hänger kursen mer på hur respektive lands ekonomi utvecklas, och då tror jag mer på Thailand, eftersom de har större chans att få bra ekonomiutveckling (om det inte blir en massa oroligheter, som skrämmer bort investeringskapital).

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...