Jump to content
IGNORERAD

Tummen ur!


matte

Recommended Posts

Då har jag äntligen fått tummen ur röven och skickat in frugans ansökan om medborgarskap.

Jag använde den elektroniska registreringen, det tog en kvart medräknat letande i passen efter ut- och inresestämplar och sånt. Enormt smidigt.

Det enda dokument dom vill ha är hennes pass och ansökan utskriven och undertecknad. Tydligen finns "de gamla" dokumenten kvar, så vi slapp traggla med när systrar bröder och föräldrar var födda och sånt.

Så nu återstår att gå på posten och skicka pappren underskrivna ihop med passet.

Klockan gick igång när betalningen (via internetbank eller kort) bekräftades, pappren ska in så fort som möjligt.

Jag återkommer med tidrapporter.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lär inte vara några problem det tog mig tio år innan jag lyckades tråckla ut tummen och skicka iväg pappren frugan fick medborgarskapet på en vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dam fick vänta mer än sex månader på sitt Svenska medborgarskap efter ansökanvar inlämnad medans hennes kompis fick det efter fem veckor.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Tur man har en dam med egen tumme annars hade detta nog inte varit gjort ännu. :) /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dam fick vänta mer än sex månader på sitt Svenska medborgarskap efter ansökanvar inlämnad medans hennes kompis fick det efter fem veckor.

Var det innan man centrerade alla sådana ansökningar till kontoret i Norrköping ?

Idag hanteras alla ansökningar på samma plats

PS: Glöm inte att skicka pappren och passet som rekommenderat brev. DS

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det innan man centrerade alla sådana ansökningar till kontoret i Norrköping ?

Idag hanteras alla ansökningar på samma plats

PS: Glöm inte att skicka pappren och passet som rekommenderat brev. DS

Vi skickade in ansökan till Peking i november och fick svar att det kunde ta upp till sex månader. Hon fick ja sent i maj.

Hennes kompis ansökte i januari och fick ja i början av mars.

Jag ringde dem i sent i april och undrade vad som händer och då sa dem att handläggaren precis hade börjat med ansökan.

När jag fick tag på henne och undrade hur det kunde vara sådan tidsskillnad sa hon att hon varit sjuk :suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry det är tre år om hon bor med en Svensk medborgare...

Missade detta

Kortare tid om du lever tillsammans med en svensk medborgare

Är du gift, lever i ett registrerat partnerskap eller är sambo med en svensk medborgare sedan minst två år tillbaka kan du söka svenskt medborgarskap redan efter tre år i Sverige. Har din make, maka, partner eller sambo tidigare haft ett annat medborgarskap (eller varit statslös) måste han eller hon ha varit svensk medborgare i minst två år. Det räcker inte att ni är t.ex. gifta — ni måste också bo tillsammans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejen sökte svenskt medborgarskap i juli och för oss tog det ca 1 månad innan beslutet kom.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

Handläggningstiden är just nu ungefär 3 månader om alla papper är i ordning och allt är med. Om Migrationsverket måste begära komplettering hamnar det på ungefär 10 månader.

Dock är handläggningstiderna f.n. på väg upp ordentligt. (OBS! Nu är det här genomsnittliga tider utslaget på ett stort antal ansökningar så ta med det i beräkningen!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...