Jump to content
IGNORERAD

Dålig på engelska - ingen farangman för thaibruden?


Guest Siam-Nilsson

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Nu ska Tyskland och England bli mer selektiva vad det gäller att ge visum till thaibrudar (alla utomeuropeiska)

som vill gifta sig och flytta till sin Farangman.

Antar att länderna vill slå två flugor i en smäll.

1: Minska kulturkrockar, snabbare intigration, mindre språkförbistringar och minskning av trafficking

av brudar som varken kan läsa eller göra sig förstådda på något annat språk än exempelvis thai.

2: Helt enkelt "höja" bildningskvaliteten på de invandrare som vill flytta till Tyskland och England.

Snart (efter valet) har vi kanske liknande lagförslag i Sverige,

och då gäller det för alla kärlekskranka karlar att skicka lite mindre pengar till den sjuka buffeln

och istället satsa en slant på att sätta lilla Noi på skolbänken innan hon kan flytta hit.

Mvh

SiamNilsson

**********************************************************************************

http://www.bangkokpost.com/news/local/187623/speak-the-lingoif-you-get-wed

Speak the lingo if you get wed

Thais face new hurdle getting visas to UK, Germany,

Published: 24/07/2010 at 12:00 AM

Newspaper section: News

Thai women who want to marry a German or British man and move to those countries will face a new hurdle from September.

Under new rules imposed by those countries, they must have a basic command of English or German before their visa will be approved.

Under the UK regulation, all non-Europeans travelling to the UK

to join their partner or marry must demonstrate a basic command of English.

They will be required to pass tests to prove that their command of English

is good enough to cope with everyday life before being granted a visa.

This applies to spouses, unmarried couples, same sex partners and fiancees.

The rule will take effect around September but the exact date has yet to be announced.

Germany has imposed a similar rule, which says non-EU national spouses may only join their partners if they are over 18 and can demonstrate a basic knowledge of German.

To help Thai citizens cope with the new language requirements, the Foreign Ministry, in collaboration with Khon Kaen University (KKU), will launch a pilot training programme for Thai women starting next Wednesday and running until Sept 30 at the university. At least 20 "students" are expected to take part.

Deputy director-general of the consular affairs department, Madurapochana Ittarong, said the number of Thai women from the Northeast marrying foreigners is rising every year.

Over the past few months, almost 2,000 people have shown their intention to marry foreigners, she said.

The figure prompted the ministry to come up with language training programmes, starting with a German class, to help these women apply for visas.

The course will cover knowledge of social and cultural life in Germany, language, family law, adjusting to change and building relationships, stress management, communications and internet usage, applying for part-time work, and financial management.

"The problems of Thai women marrying foreigners include a lack of [foreign] language skills, and unemployment, which can lead to family problems. When they get divorced, the women could then lose the custodial rights to their children," Ms Madurapochana said.

"If the women could speak a little German, they could work and might gain the right to take care of their children," she said.

Most Thai women also lack the local knowledge needed to help them gain access to state services, such as health benefits, she said.

More than 100,000 Thai women live in Germany, a fifth of whom have married Germans.

Dussadi Aryuwat, of KKU's humanities and social science faculty, who oversees the training programme, said participants would also learn skills such as Thai massage, Thai cooking, and how to care for children.

Cultural differences were also a challenge. For example, she said, Germans would not welcome visitors at home before 10am on a holiday, parents would not leave their child alone at home, and German husbands would not want to share expenses.

Lack of understanding of German culture has led to an increase in the number of Thai women divorcing their German husbands in recent years.

"If the women realise these things before going there, they will be able to stay happily," Ms Dussadi said.

Somjai Suktakua, 35, who is among 20 women who will attend the training programme, plans to marry a 62-year-old retired German, whom she met two years ago when she worked as a cashier in Pattaya.

They speak mostly in English. Ms Somjai said her husband-to-be wanted her to speak and read German before they married in Germany.

"Mostly, I will stay in Thailand [after the marriage], but if I can get a long-term visa, I might change my mind and stay in Germany instead," she said.

Paopirad Ravan, 40, who has been married to a German for five years, has also applied for the programme.

They run a fitness centre in Khon Kaen.

"I would like to talk to him in German after years of talking to him in English," she said.

Mrs Paopirad met her husband through a match-making service. She paid 150,000 baht for a trip to Germany to meet the man. She visits Germany three times a year.

"My expectation to join in this programme is to be able to speak German in case I have to live in the country. It could also help me find part-time work," she said.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att Storbritannien gör en lång rad olika relativt små ändringar i många av sina lagar och riktlinjer med målet att minska utom EU invandringen ganska radikalt överlag. Det har pågått under ett par års tid och accelererat efter valet nyligen. För något år sen införde de ett nytt "poängsystem" osv osv.

Det är helt enkelt för mycket folk i landet nu och folk är otroligt trötta på det, samt invandringen från EU kan de inte minska eller stoppa på något sätt alls så då återstår bara att försöka minska invadringen från utanför EU. Invadringen var en otroligt stor fråga i senaste valet och alla partier var överrens om att det har gått helt åt skogen.

Jag tror detta är primärt kopplad till just den aspekten.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Om Tyskland är konsekventa, så släpper de inte in amerikaner heller :) Har ni sett på "Amazing Race" där amerikaner tävlar i att ta sig jorden runt via vissa ställen? Fastän de är med i en sådan tävling, så är det vanligt att de inte ens vet att en del länder, som de ska till, finns, har ingen aning var Nya Zealand finns...

Universitetsutbildad amerikanska fick frågan (i annat program):

-Vad heter huvudstaden i Irak?

-Eee...Afganistan? :)

(Inte en rolig historia bara, utan sant fastän USA ju har en massa soldater på båda ställena, och amerikansk TV säkert visat mycket i alla fall från Irak då frågan ställdes!)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det ligger väl i linje med det "invandrar hat" som nu sprids i hela europa där man gör allt för att bygga nya höga murar runt europa.

Men sett ur integration synpunkt så är väl ett mixat förhållande det snabbaste och billigaste sätt att integrera en invandrare?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det ligger väl i linje med det "invandrar hat" som nu sprids i hela europa där man gör allt för att bygga nya höga murar runt europa.

Men sett ur integration synpunkt så är väl ett mixat förhållande det snabbaste och billigaste sätt att integrera en invandrare?

Nästan så att den infödde skulle erhålla ett integrationsbidrag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att Storbritannien gör en lång rad olika relativt små ändringar i många av sina lagar och riktlinjer med målet att minska utom EU invandringen ganska radikalt överlag. Det har pågått under ett par års tid och accelererat efter valet nyligen. För något år sen införde de ett nytt "poängsystem" osv osv.

Det är helt enkelt för mycket folk i landet nu och folk är otroligt trötta på det, samt invandringen från EU kan de inte minska eller stoppa på något sätt alls så då återstår bara att försöka minska invadringen från utanför EU. Invadringen var en otroligt stor fråga i senaste valet och alla partier var överrens om att det har gått helt åt skogen.

Jag tror detta är primärt kopplad till just den aspekten.

På vilket sätt har det gått åt skogen? Som jag ser det är UK ofta ett bra exempel på hur väl invandrare har lyckats att integrera sig i samhället. Men när ekonomin går sämre och pundet faller ökar behovet av syndabockar i samma takt. Menar inte att det är fel att strama upp reglerna men flera åsikter i debatten jag läst lämnar lite väl unken eftersmak.

Känner en del thailändare som är rädda för att bli nekade nytt visum. Min frus faster som driver flera restauranger har svårt att få ihop tillräcklig personal. Britterna är ju inte intresserade av sådan "skitjobb" så i framtiden kommer kanske de flesta som jobbar på asiatiska restauranger vara från östeuropa.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt har det gått åt skogen? Som jag ser det är UK ofta ett bra exempel på hur väl invandrare har lyckats att integrera sig i samhället. Men när ekonomin går sämre och pundet faller ökar behovet av syndabockar i samma takt. Menar inte att det är fel att strama upp reglerna men flera åsikter i debatten jag läst lämnar lite väl unken eftersmak.

Känner en del thailändare som är rädda för att bli nekade nytt visum. Min frus faster som driver flera restauranger har svårt att få ihop tillräcklig personal. Britterna är ju inte intresserade av sådan "skitjobb" så i framtiden kommer kanske de flesta som jobbar på asiatiska restauranger vara från östeuropa.

Den debatt som fördes inför valet och även innan var helt normal, hade inga rasistiska inslag, det var ingen som letade syndabockar eller spred rasistisk propaganda. De tre största partier var förvånade överrens om att invandringen varit så stor att landet knappt kan hantera det längre, Labour sa att man gjort massa för att göra den mer restrektiv, Tories vrålade att det inte var tillräckligt.

Det handlar om att Storbritannien helt enkelt är för litet för att ta emot den stora våg av EU invandrare som kommit samt de invandrare från deras gamla kolonier, främst Pakistan, Indien och Banglades. De enda som förde en unken dialog var BNP och de gjorde ett katastrof val ändå. Jag vet att det kan vara svårt för ganska många Svenskar att inse att man kan föra en normal dialog on invandringen, dess negativa och positiva påverkan, utan att man är rasist eller galen facist. Det verkar ju nästan helt omöjligt i Sverige. Dock fungerar det ganska bra att göra det här i Storbritannien.

Det börjar helt enkelt bli överbefolkat, tex är London så jävla trångt att man knappat kan andas när man ska pendla till jobbet. Skolorna och sjukhusen är överfulla, NHS går på knäna. Det byggs inte tillräckligt med bostäder, samt huspriserna är så höga nu att man måste spara i två generationer för att ha råd att köpa sin bostad.

Det väller in olagliga invadrare, tex 30 000 Kineser per år kommer in olagligt. De är sena och dåliga på att deportera de som upptäcks. Allt detta är fakta, det är allmän kunskap och har inget med rasism att göra. Herregud säkert 90% av de som arbetar med Border Agency och in Home office med dessa frågor är säkert Indier och Paktister, inget ser något problem med det.

De flesta invandrargrupper är otroligt mycket mer integrerade här än i Sverige, de går inte på bidrag, de arbetar stenhård och startar eget företag. Men landet är för trångt, de räknar med att det kommer bo runt 80 miljoner människor här om 30 år om det fortsätter som nu, idag är det runt 60 och redan överbefolkat.

Det största problemet för Storbritannien har varit att de verkligen velat hålla sin gränser öppna mot sin gamla kolonier utanför EU (de är tex in med i Schengen av den orsaken) samt att de inte haft någon möjlighet att begränsa invandringen från EU. Detta har helt enkelt lett till för mycket folk kommer hit, någon av dessa måste begränsas och då blir det mot de utanför EU, för migrationen inför EU kan de inte påverka alls. Det handlar om ren pragmatik och inte om rasism eller att leta syndabockar för finanskrisen, även nu vissa (BNP) även spelat med de korten.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

På vilket sätt har det gått åt skogen? Som jag ser det är UK ofta ett bra exempel på hur väl invandrare har lyckats att integrera sig i samhället.

Jag tror inte att det är mängden östasiater eller Buddhister som britterna vill begränsa.

Men det är ju lite svårt att i EU ha särlagstiftningar

som pekar ut den ena eller andra nationen eller "religionen".

I alla fall när det gäller utomeuropeiska nationer.

Så det blir som med ordinationen av antibiotika,

dvs "a broad spectrum treatment" när man inte vet exakt vilka baciller som ska rås på.

Kollar man på ställen (getton) som Bradistan (Bradford) i England

så har väl inte integrationen gått så jättebra precis, eller hur?

http://talesfrombradistan.blogspot.com/2009/02/remembering-karbala-in-bradistan.html

Förr eller senare så tröttnar väl "Brian and Brenda" på utvecklingen av Landet.

Det är väl bara att lyssna till vad de sjunger i andra versen av nationalsången "God save the Queen"

O Lord, our God, arise,

Scatter her enemies,

And make them fall.

Confound their politics,

Frustrate their knavish tricks,

On Thee our hopes we fix,

God save us all.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Men sett ur integration synpunkt så är väl ett mixat förhållande det snabbaste och billigaste sätt att integrera en invandrare?

Ja, i någon annan tråd skrev om att invandrare i mixade förhållanden integrerats mycket bättre än andra i Sverige.

Rätt tänkt av dem att förhållanden bör ha något språk att kunna kommunicera på,

MEN det behöver ju inte vara tyska respektive engelska bara för att de flyttar till de länderna.

Jfr svensk flyttar till Thailand. Klarar sig där först hjälpligt på engelska, plus thaifru/flickvän som tolk vid behov. Inlärning sker ju lättare då man kan öva dagligen på plats, och då är det ju knäppt att kräva de språkkunskaperna innan man flyttar dit.

(((För egen del har lite thai råkat fasta, men jag tänker inte börja plugga thai förrän strax innan jag flyttar dit, och sedan plugga ganska hårt efter flytten. T ex kolla hur dåligt jag klarar mig på bussen, restaurant och i affären med bara thai i början :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jfr svensk flyttar till Thailand. Klarar sig där först hjälpligt på engelska, plus thaifru/flickvän som tolk vid behov. Inlärning sker ju lättare då man kan öva dagligen på plats, och då är det ju knäppt att kräva de språkkunskaperna innan man flyttar dit. (((För egen del har lite thai råkat fasta, men jag tänker inte börja plugga thai förrän strax innan jag flyttar dit, och sedan plugga ganska hårt efter flytten.

Det kan också ju vara så att de ser hyfsade språkkunskaper i Engelska eller Tyska som ett slags IQ-test.

Ungefär som här i Sverige där arbetsgivaren ofta i jobb-annonser kräver B-körkort även om man inte ska köra bil i arbetet.

Detta sållar bort en del människor på både gott och ont.

Det finns ju även smarta och pålitliga människor som inte kör bil,

även om de är få.

Herr Chang kör inte bil, och han är ju både klipsk och trevlig.

Mvh

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Den debatt som fördes inför valet och även innan var helt normal, hade inga rasistiska inslag, det var ingen som letade syndabockar eller spred rasistisk propaganda. De tre största partier var förvånade överrens om att invandringen varit så stor att landet knappt kan hantera det längre, Labour sa att man gjort massa för att göra den mer restrektiv, Tories vrålade att det inte var tillräckligt.

Det handlar om att Storbritannien helt enkelt är för litet för att ta emot den stora våg av EU invandrare som kommit samt de invandrare från deras gamla kolonier, främst Pakistan, Indien och Banglades. De enda som förde en unken dialog var BNP och de gjorde ett katastrof val ändå. Jag vet att det kan vara svårt för ganska många Svenskar att inse att man kan föra en normal dialog on invandringen, dess negativa och positiva påverkan, utan att man är rasist eller galen facist. Det verkar ju nästan helt omöjligt i Sverige. Dock fungerar det ganska bra att göra det här i Storbritannien.

Det börjar helt enkelt bli överbefolkat, tex är London så jävla trångt att man knappat kan andas när man ska pendla till jobbet. Skolorna och sjukhusen är överfulla, NHS går på knäna. Det byggs inte tillräckligt med bostäder, samt huspriserna är så höga nu att man måste spara i två generationer för att ha råd att köpa sin bostad.

Det väller in olagliga invadrare, tex 30 000 Kineser per år kommer in olagligt. De är sena och dåliga på att deportera de som upptäcks. Allt detta är fakta, det är allmän kunskap och har inget med rasism att göra. Herregud säkert 90% av de som arbetar med Border Agency och in Home office med dessa frågor är säkert Indier och Paktister, inget ser något problem med det.

De flesta invandrargrupper är otroligt mycket mer integrerade här än i Sverige, de går inte på bidrag, de arbetar stenhård och startar eget företag. Men landet är för trångt, de räknar med att det kommer bo runt 80 miljoner människor här om 30 år om det fortsätter som nu, idag är det runt 60 och redan överbefolkat.

Det största problemet för Storbritannien har varit att de verkligen velat hålla sin gränser öppna mot sin gamla kolonier utanför EU (de är tex in med i Schengen av den orsaken) samt att de inte haft någon möjlighet att begränsa invandringen från EU. Detta har helt enkelt lett till för mycket folk kommer hit, någon av dessa måste begränsas och då blir det mot de utanför EU, för migrationen inför EU kan de inte påverka alls. Det handlar om ren pragmatik och inte om rasism eller att leta syndabockar för finanskrisen, även nu vissa (BNP) även spelat med de korten.

Av det lilla jag följde med tyckte jag att BNP fick en ganska stor plats i debatten. Betydligt större än vid tidigare val. Om de gjorde ett katastrofalt val jämfört med 2005 så litar jag på dig. Orkar inte kolla upp själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, i någon annan tråd skrev om att invandrare i mixade förhållanden integrerats mycket bättre än andra i Sverige.

Rätt tänkt av dem att förhållanden bör ha något språk att kunna kommunicera på,

MEN det behöver ju inte vara tyska respektive engelska bara för att de flyttar till de länderna.

Jfr svensk flyttar till Thailand. Klarar sig där först hjälpligt på engelska, plus thaifru/flickvän som tolk vid behov. Inlärning sker ju lättare då man kan öva dagligen på plats, och då är det ju knäppt att kräva de språkkunskaperna innan man flyttar dit.

(((För egen del har lite thai råkat fasta, men jag tänker inte börja plugga thai förrän strax innan jag flyttar dit, och sedan plugga ganska hårt efter flytten. T ex kolla hur dåligt jag klarar mig på bussen, restaurant och i affären med bara thai i början :)

Hur många Thai/Thai förhållanden flyttar till Sverige, klart som korvspad att ett mixat förhållande klarar sig bättre då det finns en partner som klarar det nationella språket och kan hjälpa sin partner att förstå.

Frågan som uppstår ganska uppenbart är väl hur man skulle bedömma ett partnership där mannen talat flytande (nåja) Thai och på så sett kunna förmedla och lära ut hemspråket?

Kan dock inte se problemet i frågeställningen fullt ut, om man nu har ett förhållande med en man/kvinna från ett annat land så borde man rimligtvis ha en kommunikation, på vilket språk den nu bedrivs.

För att få en dräglig tillvaro i ett främmande land är det väl aldrig fel att ha en viss kunskap om landet, dess kultur och språk?

Nu tror jag inte detta kommer att aktualiseras i Sverige under de närmaste åren, vi är ju så humanistiska att detta skulle ses som stötande av den personliga integriteten.

Tänk om Esperanto vunnit mer mark i sitt försök att globalisera världen språkligt, vad mycket enklare allt hade varit. :ironi:

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Av det lilla jag följde med tyckte jag att BNP fick en ganska stor plats i debatten. Betydligt större än vid tidigare val. Om de gjorde ett katastrofalt val jämfört med 2005 så litar jag på dig. Orkar inte kolla upp själv.

Nej de fick inte speciellt stor plats i media, de frystes ut och var knappt inbjudna till någon debatt, vilket säkert var till deras fördel för de blev ganska förlöjligade när de väl fick lite TV tid, vilket var ganska sällan. Dock fick pratet om BNP mycket plats, alla andra pratade om dem men de själva var inte på plats. Det var lite udda faktiskt.

Tex förlorade de alla sina platser i det område där de ansågs vara starkast i hela landet, och hade haft makt innan valet. Men rent procentuellt fick de fler röster i hela landet, men det var en liten ökning och helt underförväntan med tanke på hur stor invandrar frågan var i valrörelsen.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/election_2010/england/8668885.stm

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollar man på ställen (getton) som Bradistan (Bradford) i England

så har väl inte integrationen gått så jättebra precis, eller hur?

http://talesfrombradistan.blogspot.com/2009/02/remembering-karbala-in-bradistan.html

Förr eller senare så tröttnar väl "Brian and Brenda" på utvecklingen av Landet.

Det är väl bara att lyssna till vad de sjunger i andra versen av nationalsången "God save the Queen"

O Lord, our God, arise,

Scatter her enemies,

And make them fall.

Confound their politics,

Frustrate their knavish tricks,

On Thee our hopes we fix,

God save us all.

Mvh

SN

Din associationsförmåga är det verkligen inget fel på. Inte många som kan koppla ihop problem i Bradford med nationalsången. UK är precis som alla andra länder i världen ingen utopi. Jag är från min utsiktspost övertygad om att UK har lyckats bättre med intergration än Sverige. Däremot har de lyckats sämre att intergrera de olika sociala och ekonomiska grupperna i samhället. Det finns en stor underklass som har svårt att ta sig uppåt. Men den diskussionen hör nog inte hemma här.

För övrigt är det ganska lustigt att Sverige står så högt i kurs i UK.

Ändrades av Joints
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Din associationsförmåga är det verkligen inget fel på. Inte många som kan koppla ihop problem i Bradford med nationalsången. UK är precis som alla andra länder i världen ingen utopi. Jag är från min utsiktspost övertygad om att UK har lyckats bättre med intergration än Sverige. Däremot har de lyckats sämre att intergrera de olika sociala och ekonomiska grupperna i samhället. Det finns en stor underklass som har svårt att ta sig uppåt. Men den diskussionen hör nog inte hemma här.

För övrigt är det ganska lustigt att Sverige står så högt i kurs i UK.

- Jo jag har nog ganska väl tilltagen fantasi ibland,

och ibland det visar sig i mina små spekulationer och associationer till höger och vänster.

English Defence League, verkar i alla fall inte vara så nöjda med situationen på ön.

Men det kan ju mestadels bero på att underklassen känner sig trängda (undanskuffade).

http://talesfrombradistan.blogspot.com/search/label/Bradistan

Arga grupperingar det där,

Tacka vet jag Sverige.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan också ju vara så att de ser hyfsade språkkunskaper i Engelska eller Tyska som ett slags IQ-test.

Ungefär som här i Sverige där arbetsgivaren ofta i jobb-annonser kräver B-körkort även om man inte ska köra bil i arbetet.

Detta sållar bort en del människor på både gott och ont.

Det finns ju även smarta och pålitliga människor som inte kör bil,

även om de är få.

Herr Chang kör inte bil, och han är ju både klipsk och trevlig.

Mvh

SN

Med tanke på uttalandet ovan kan vi då utgå från att du inte har körkort??? :kort::suicide:

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Med tanke på uttalandet ovan kan vi då utgå från att du inte har körkort??? :kort::suicide:

Det är förmodligen en majoritet av den vuxna befolkningen i Sverige som har körkort och kör bil ibland.

Det var det jag menade. Kanske otydligt och lite korkat av mig.

Jo jag har haft körkort sedan 18-årsåldern,

även om detta inte säger så förtvivlat mycket om min eventuella intelligens. :whistle:

MVH

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Det kan också ju vara så att de ser hyfsade språkkunskaper i Engelska eller Tyska som ett slags IQ-test.

Ja, fast i sådana fall är de lika korkade, som de amerikanska IQ-tester, som är gjorda för internationella tester, där de tror att kunskapen att New York inte är USA:s huvudstad skulle vara viktigt för att avgöra IQ överallt i världen! Om de skulle göra IQ-tester för amerikaner med kunskaper om saker utanför USA, så skulle nästan alla amerikaner ha under 80 i IQ :)

Fast det kan vara ett mått på fattigdom, för fattiga har såklart svårare att få tillgång till speciell utbildning.

Hur många Thai/Thai förhållanden flyttar till Sverige, klart som korvspad att ett mixat förhållande klarar sig bättre då det finns en partner som klarar det nationella språket och kan hjälpa sin partner att förstå.

Frågan som uppstår ganska uppenbart är väl hur man skulle bedömma ett partnership där mannen talat flytande (nåja) Thai och på så sett kunna förmedla och lära ut hemspråket?

Kan dock inte se problemet i frågeställningen fullt ut, om man nu har ett förhållande med en man/kvinna från ett annat land så borde man rimligtvis ha en kommunikation, på vilket språk den nu bedrivs.

För att få en dräglig tillvaro i ett främmande land är det väl aldrig fel att ha en viss kunskap om landet, dess kultur och språk?

Det första skrev jag inte i min förra post, eftersom jag trodde det var självklart :)

Det andra är däremot inte det för min poäng, som du verkar ha missat helt.

/För förhållandet: Viktigt att de kan kommunicera hyffsat på vilket språk som helst. Gällande Tyskland så kan de ju t ex kommunicera på engelska eller thai. Eller

spanska om frun är från Sydamerika, spanska är ju ett mycket större språk än tyska...

/För språkinlärningen: Fortfarande är det mycket lättare att lära sig språket på plats än i förväg, och det gäller oberoende av vem som är (huvud-)lärare.

Iofs alldrig fel att ha de kunskaperna i förväg, men helkorkat att kräva det före flytten, eftersom man mycket lättare lär sig på plats...

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på uttalandet ovan kan vi då utgå från att du inte har körkort??? :kort::suicide:

Tjena Toolbox kul att höra av Dig på MPR förmodar fullt upp i sommar med jobb!

Slut på karma idag imorg får Du alla PS.Per sänder en hälsning!!

Lev Väl MVH Svampen :wai: "Säffle Forever"!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan också ju vara så att de ser hyfsade språkkunskaper i Engelska eller Tyska som ett slags IQ-test.

Ungefär som här i Sverige där arbetsgivaren ofta i jobb-annonser kräver B-körkort även om man inte ska köra bil i arbetet.

Detta sållar bort en del människor på både gott och ont.

Det finns ju även smarta och pålitliga människor som inte kör bil,

även om de är få.

Herr Chang kör inte bil, och han är ju både klipsk och trevlig.

Mvh

SN

Hehe, för att förtydliga så är det faktiskt så att jag inte kört en bil de senaste 7 åren. Men jag innehar trots allt B-körkort, och hade bil innan jag började åka till Thailand!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hehe, för att förtydliga så är det faktiskt så att jag inte kört en bil de senaste 7 åren. Men jag innehar trots allt B-körkort, och hade bil innan jag började åka till Thailand!

Herr Chang har talat.

Ok, men då får vi väl plocka bort klipsk och intelligent då så får du behålla ditt körkort :na:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Joints och Korp ligger inne med specialkunskaper här så jag får väl bara lägga in lite amatörkunskaper som frequent tourist här!!

Vi har har besökt UK (enbart London) 3 gånger dom senaste 5 åren och endast träffat på endast icke brittisk personal på våra hotell. (3+ - 4- *) Mycket rolig engelska från en del personal på våra hotel. En gång tror jag hela kön på 8-11 skrattade inombords men ingen sa ngt när den svenska receptionisten pratade om 'pricks' på kartan. En annan gång fick jag ställa in mig på nederländsk engelska (dock närmast perfekt grammatikskt och ordförrådmässigt) innan jag gick till receptionen (Hotell 4*-) för att var säker på att förstå.

Hela tiden såg jag det med ett leende och som en acceptans av att alla inte pratar flytande! En acceptans som man sällan ser i Stockholm och en acceptans som jag också såg så ofta på mina 6 månaders boende i Sydney, Australien.

Och nu bodde jag i värsta invandarområdet!!! Enda europeiska grannen var ngt mystiskt land från ex jugoslavia och alla andra var invandrare!!! fan vad man längtar tillaks!!! /mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Toolbox kul att höra av Dig på MPR förmodar fullt upp i sommar med jobb!

Slut på karma idag imorg får Du alla PS.Per sänder en hälsning!!

Lev Väl MVH Svampen :wai: "Säffle Forever"!

Hallå Svampen,

Tackar, tackar. Jo det har varit fullt upp hela sommarn men nu är det skön avkoppling i LOS :drinks::dance1:

Du får hälsa tebax, och så får vi kanske ta o svänga en bägare på hemmaplan nån gång samt diskutera hurvid man är intelligent med/utan körkort :ironi::whistle:

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...