Jump to content
IGNORERAD

Spridning av A/C luften


thaiola

Recommended Posts

ni som har AC , spider sig kall-luften till andra rum oxså eller blir det bara kallt idet rummet

som den sitter i

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    5

  • Surin P3

    3

  • Baa

    3

  • Tallviking

    2

Mest aktiva i denna tråd

Jag har i vårt vardagsrum en hyfsat stor A/C. Har för mig den är på 18.000 BTU

Vi har också en trappa upp till övervåningen och ett valv in till köket.

Ytmässigt ligger nog rummen (vardagsrum och kök) på ca 60m2

I vardagsrummet svalt och skönt, medan i köket är det inte så svalt. Det är säkert skillnad på att inte ha A/C överhuvudtaget, men det är en märkbar skillnad på temperatur i kök och vardagsrum.

Är det ekonomiskt att ha en A/C på en för stor yta?

Vi betalar ca 800-1.200 Baht per månad mer med denna A/C på ca 4-6 timmar per dag än vad vi gjorde utan den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att de skulle kyla genom väggarna så glöm det...däremot kan en högt placerad fläkt sprida A/C kylan över ganska stora ytor. Vi har ett jäkla konstigt planerat allrum, som ett stort Z ungefär och innan vi hade fläkten räckte knappast A/C:n till att kyla hela ytan men efter att vi monterade takfläkt ungefär mitt i Z:at så är det behagligt svalt i hela rummet.

Kylslagne Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i vårt vardagsrum en hyfsat stor A/C. Har för mig den är på 18.000 BTU

Vi har också en trappa upp till övervåningen och ett valv in till köket.

Ytmässigt ligger nog rummen (vardagsrum och kök) på ca 60m2

I vardagsrummet svalt och skönt, medan i köket är det inte så svalt. Det är säkert skillnad på att inte ha A/C överhuvudtaget, men det är en märkbar skillnad på temperatur i kök och vardagsrum.

Är det ekonomiskt att ha en A/C på en för stor yta?

Vi betalar ca 800-1.200 Baht per månad mer med denna A/C på ca 4-6 timmar per dag än vad vi gjorde utan den.

Kall luft är ju tyngre än varm så den stannar nog på bottenvåningen. Prova Baas förslag med fläkt för att få rotation på luften. GSG, går det så går det.

Fritx..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i vårt vardagsrum en hyfsat stor A/C. Har för mig den är på 18.000 BTU

Vi har också en trappa upp till övervåningen och ett valv in till köket.

Ytmässigt ligger nog rummen (vardagsrum och kök) på ca 60m2

I vardagsrummet svalt och skönt, medan i köket är det inte så svalt. Det är säkert skillnad på att inte ha A/C överhuvudtaget, men det är en märkbar skillnad på temperatur i kök och vardagsrum.

Är det ekonomiskt att ha en A/C på en för stor yta?

Vi betalar ca 800-1.200 Baht per månad mer med denna A/C på ca 4-6 timmar per dag än vad vi gjorde utan den.

Vore intressant att veta hur huset är isolerat. Med så stora ytor och inte mer kostnad så låter det som det är isolerat.

Om A/C inte räcker till för ytan, orkar den inte kyla ner ordentligt. Om det är ekonomiskt eller inte vet jag ej. När man dimensionerar bergvärmepumpar ekonomiskt så använder man en mindre pump än vad som krävs, för att täcka värsta kallperioderna. Då tillsätter man andra värmekällor för topparna. När det gäller A/C är det ju sämre med andra alternativa köldalstrare, så det blir en komfortfråga i dit fall. Men resonemanget borde vara överförbart mellan A/C och värmepumpen.

Ekonomin i värmepumpsresonemanget baseras på att köpa en värmepump som är kraftigt dimensionerad blir bra mycket dyrare en en liten. När det gäller elförbrukningen förbrukar en större mer ström, men å andra sidan slår den ju av när rätt temperatur uppnåts. Kan tänka mig att styrningen av A/C fungerar sämre än värmepumpen och då skulle det kunna bli riktigt oekonomiskt med en stor A/C som inte slås av. Isoleringen är ju inte heller jämförbar i Thai ocjh i Sverige så där haltar jämförelsen.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att man kan ha en stor a/c som fördelar luften i fler rum?Men jag kanske kommer ihåg fel.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Har för mig att man kan ha en stor a/c som fördelar luften i fler rum?Men jag kanske kommer ihåg fel.Mvh Måne

Kanaler

Link to comment
Dela på andra sajter

Vårt hus i sig är inte isolerat, vanligt tegel med puts, men läget är bra för att slippa solen i princip hela dygnet, med riktigt stora träd (mellan 10 och 15 meter höga) som ger skugga och även ett tak som går mellan 3-5 meter ut ifrån husväggen på 3 sidor av huset.

Så på nedre plan ligger solen aldrig på.

Det jag märker är att A/Cn faktiskt gör det den bör göra och absolut inte på full kapacitet hela tiden utan håller den temperatur jag ställt in, för att sen övergå till termostat-styrning.

Brukar ligga på 26-27oC

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som testat det där med att köra taklfläkt samtidigt som A/C:n och provat olika rotationsriktning på takfläkten ?

Man kan ju ställa om den skall blåsa neråt eller suga uppåt genom en knapp på sidan som byter rotationsriktning

Vilket är bäst för att sprida den kalla luften i rummet som annars sjunker ner till golvet ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har ni sett om någon använder sig av vattenburna kylbafflar i thai?

Där man använder grundvattnet som kylmedia.

borde ev. vara ett alternativ då en cirkulationpump drar lite ström

Link to comment
Dela på andra sajter

Min granne tycker om att testa olika saker på ett väldigt genomtänkt och vetenskapligt vis.

Han har bl.a. min/max/medel temperaturen, regnmängd och annat informativt om Surin ifrån de senaste 16 åren i sin databas. För varje dag. :) En riktigt trevlig farbror.

Nåja, tillbaka till fläktar.

Enligt honom så är det väldigt ekonomiskt att köra fläkt samtidigt som man har på A/Cn eftersom fläkten i sig sänker temperaturen upp till 3 grader och drar en hel del mindre el än en A/C.

Med fläktar utplacerade på rätt ställen kan man helt säkert sänka elförbrukningen en hel del. Förutsatt att det inte ser ut som hos mig, för jag misstänker att om man suger bort den nedkylda luften som strömmar ut ifrån A/Cn kommer den att jobba desto hårdare. Men i ett rum med tillräckligt kraftig A/C gör fläktarna enligt grannen bara gott.

Man får inte bara svalare temperatur med kombinationen fläkt och A/C, men även en bättre luftomsättning eller vad man ska kalla det. whoco5.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som testat det där med att köra taklfläkt samtidigt som A/C:n och provat olika rotationsriktning på takfläkten ?

Man kan ju ställa om den skall blåsa neråt eller suga uppåt genom en knapp på sidan som byter rotationsriktning

Vilket är bäst för att sprida den kalla luften i rummet som annars sjunker ner till golvet ?

Suga uppåt ger spridning av kyla

Blåsa neråt ger spridning av värme

Båda hållen ger luftcirkulation

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har ni sett om någon använder sig av vattenburna kylbafflar i thai?

Där man använder grundvattnet som kylmedia.

borde ev. vara ett alternativ då en cirkulationpump drar lite ström

Ja, jag har sett att man använder sig av vattenburna kylbufflar i Isaan. Efter en stund i vattnet kan de ganska effektivt kyla ner ett hus. De kräver endast en del gräs som drivmedel.

Suga uppåt ger spridning av kyla

Blåsa neråt ger spridning av värme

Båda hållen ger luftcirkulation

Ähum... ja, om thaidamen är med på noterna kan det kanske fungera.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har sett att man använder sig av vattenburna kylbufflar i Isaan. Efter en stund i vattnet kan de ganska effektivt kyla ner ett hus. De kräver endast en del gräs som drivmedel.

Ähum... ja, om thaidamen är med på noterna kan det kanske fungera.

Herr Chang har talat.

Ursäkta men det var så gött med dina inlägg Herr Chang, hahahahahah(verkligheten!!!!) Mvh Maitan. :great:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har sett att man använder sig av vattenburna kylbufflar i Isaan. Efter en stund i vattnet kan de ganska effektivt kyla ner ett hus. De kräver endast en del gräs som drivmedel.

Ähum... ja, om thaidamen är med på noterna kan det kanske fungera.

Herr Chang har talat.

HeHe jäklar gick på den att jag stava fel på kylbafflar skulle korrigera. :-)

Hitta en bra tube ang. datateknik skall göra ett nytt ämne

Ändrades av erik-sson
Link to comment
Dela på andra sajter

Planlösningen är viktig vid spridning av kylan öppen är ju förståss bäst

Har man en 2 våningskåk med öppen planlösning även till övervåningen så kan man placera innedelen där eftersom kall luft sjunker

En liten lathund:

Kyleffekt i kW Rum mot syd/sydväst Rum mot nord/nordost

1kW 10 m2

2kW 10 m2 30 m2

3kW 18 m2 40 m2

4kW 22 m2 50 m2

5kW 28 m2 60 m2

6kW 32 m2

7kW 40 m2

8kW 48 m2

Detta är en lathund för svenska förhållanden

1000 BTU/h = 293 W 1Kw = 3410 BTU/h

Edit tabellen blev lite konstig efter postning :(

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta men det var så gött med dina inlägg Herr Chang, hahahahahah(verkligheten!!!!) Mvh Maitan. :great:
Hette inte din tjej "Fan" eller något liknande ? :whistle: Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Planlösningen är viktig vid spridning av kylan öppen är ju förståss bäst

Har man en 2 våningskåk med öppen planlösning även till övervåningen så kan man placera innedelen där eftersom kall luft sjunker

En liten lathund:

Kyleffekt i kW Rum mot syd/sydväst Rum mot nord/nordost

1kW 10 m2

2kW 10 m2 30 m2

3kW 18 m2 40 m2

4kW 22 m2 50 m2

5kW 28 m2 60 m2

6kW 32 m2

7kW 40 m2

8kW 48 m2

Detta är en lathund för svenska förhållanden

1000 BTU/h = 293 W 1Kw = 3410 BTU/h

Edit tabellen blev lite konstig efter postning :(

Ja, planlösningen är mycket viktig gällande värmepumpar, så rimligtvis gäller detsamma för kylning. (Eller så gör man kanaler, som andrej sa.)

Är det så låg effekt per kW vid kylning??! Eller är hela förklaringen att issoleriongen är sämre i Thailand?

((Jfr min luft-luftvärmepump har en svag inbyggd fläkt, och den räcker bra för att sprida värmen kontor > liten hall > sovrum > kök = c:a 60 m2. Min är på 5 kW och räcker ner till ungefär -10 gr C. (Sämre och sämre ju kallare det är ute. Det finns AC-kylning på den också, men det brukar ju inte behövas i Sverige :) -5 > +25 = 30 grader skillnad. Kylning behöver normalt ändra färre grader t ex +40 > +25 = 15 grader skillnad...))

Någon berättade för länge sedan i en annan tråd (eller om det var på ett annat forum) att genom bra issolering, så gick det för dem åt väldigt lite el till AC och fläkt. Har för mig att det var han, som blåste med fläkt ut värme från under yttertaket.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kyla kräver mera effekt

En värmepump är ju en ac där man i princip vänder flödet, kallt vid utedelen och vamt inne

En värmepump på 5 kW har en kyleffekt på ca 3 kW

En ac kyler inte ned luften utan den tar bort värme från den

så om den tar bort 3 kW och kompressor och fläktar tar 2 kW så avger utedelen 5 kW i värme

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth är ju proffs på det här så att säga emot blir bara fel, men en fläkt som trycker ner den luft som finns i ett rum och cirkulerar kylan från en A/C, fast eller portabel är en både billig och effektiv lösning, men nu bor jag ju i en förhållandevis liten kåk så om man har större ytor så ger jag mig, dock fungerar rotationsluftningen väldigt bra i de fall jag har testat. Prova att installera en normalstor A/C, (dom är lätta att flytta) och se vad som händer, visar det sig att den ger för lite effekt så finns det säkert ett mindre rum för den, och köp sedan en större,

Kylslagne Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart fungerar det bra med fläktar som rör runt luften :great:

Här i sverige finns det små fläktar sk värmeförflyttare (typ en paxfläkt) som man sätter i väggen vid taket

skulle nog funka i Thailand med fast då får man sätta de vid golvet där det är kallast

Hälsningar Kenneth som inte har ac i sitt hus :bag:

ni vet de där med skomakaren....

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart fungerar det bra med fläktar som rör runt luften :great:

Här i sverige finns det små fläktar sk värmeförflyttare (typ en paxfläkt) som man sätter i väggen vid taket

skulle nog funka i Thailand med fast då får man sätta de vid golvet där det är kallast

Hälsningar Kenneth som inte har ac i sitt hus :bag:

ni vet de där med skomakaren....

PAX...tänkte inte på det...ska provköpas vid nästa "hembesök".

Virvelvinden Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

PAX...tänkte inte på det...ska provköpas vid nästa "hembesök".

Virvelvinden Baa

Har för mig att Jula hade några solcellsdrivna, ska kolla det

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

414000-jpg.jpgzoom.gif function GetStoreIdAndPost() { var storeId=document.getElementById('store-id'); $.post('/ProductStock/Change', { product: 128035, store:storeId.value, templateId:632}, function(data) { if(data!=null && data.length >=0){ $('.YourDepartmentStore .stock-status').replaceWith(data); } }, 'text');}

Solcellsdriven fläkt

Ljudlös och lättinstallerad ventilationsfläkt som drivs med solceller och inte kräver några elinstallationer. Fläkten har en kapacitet på 60 m³/h vid fullt solljus. Perfekt för användning i garage, vindsutrymmen och källare, båtar, fritidshus och husvagnar. Den långa kabeln gör a... [ Visa hela texten ]

Ljudlös och lättinstallerad ventilationsfläkt som drivs med solceller och inte kräver några elinstallationer. Fläkten har en kapacitet på 60 m³/h vid fullt solljus. Perfekt för användning i garage, vindsutrymmen och källare, båtar, fritidshus och husvagnar. Den långa kabeln gör att solcellen enkelt kan monteras utomhus. Med strömbrytare. Monteras på insidan av lämplig yttervägg. Luftförbrukning: 60 m³/h. Kabellängd: 5 m. [ Dölj del av texten ]

Art.nr: 414000 Pris 1295 Var lite dyrt tycker jag

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...