Jump to content
IGNORERAD

Pannkakor


Papa San

Recommended Posts

Hejsan!

Jag undrar om det är någon som har receptet till den speciella smeten/degen dom använder till deras underbart goda pannkakor man köper ute med ägg o banan i t ex. försökt med crepes-receept... men det funkade inte

Tackar på förhand!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nypan

    4

  • Maitan

    3

  • Sam sip sam

    2

  • Wangthong

    2

Mest aktiva i denna tråd

Enis har säkert något recept.

Det inte han kan om matlagning är inte värt att veta. :)

Han har säkert glömt mer än vad vi andra någonsin har lärt oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varsågod

2,5 dl vetemjöl (rismjöl)

1 stort ägg

1/4 tsk salt

0,5 dl iskallt vatten

1 msk smält smör

Olja att steka

Blanda mjöl, salt, smör och ägg - späd med vatten och arbeta samman till en deg. Låt degen vila lite. Dela i bitar och kavla eller tryck ut till tunna pannkakor.

Stek de tunna pannkakorna i olja, fyll med banan och chokladsås och vik samman till fyrkantiga paket.

Arne mitt i smeten

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter verkligen gott! Kanske får göra det som ett nattamål?

mvh hungrige Bobo:dance1:

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsvårt o få det bra(tunt) om man inte är expert.Skall ju vara bla kondenserad mjölk mm i smeten, bara bökigt.

Enklaste är att gå till Asien-affären eller en välsorterad livsmedelsbutik och köpa "Roti".

Finns i frysdisken.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Låter verkligen gott! Kanske får göra det som ett nattamål?

mvh hungrige Bobo:dance1:

Ok !!

Skall ge er mitt 150åriga pannkaksrecept.

5 dl vanlig mjölk

4 Ägg

3 dl vetemjöl

2 tsk socker

1 kryddmått salt

Rör ihop allt i en bunke så att äggen delar sig och att mjölet blir så fuktigt som möjligt, vispa INTE, låt stå 30 min bara rör en gång.

Rör om innan du gräddar, helst i en gammal dags stekpanna.Tag smet med en liten skopa från botten av bunken. Häll bara smet till 80% i pannan och vicka på pannan så att smeten täcker hela pannan, då blir dom tunna och god.Ganska svag värme.

Gott med vispgrädde och blandsylt.

Kan värmas i micro dagen efter med en klick smör emellan.

Samma smet kan även användas till ugnspannkaka, men grädda då bara i 35 min max och peta hål på bubblan som äggen ger, efter några minuter, annars blir det lite bränt på toppen. C:a 200 gr. prova fram till din bästa värme.

Kom i håhg THAITJEJER Älskar Pannkaka !!!!!!!!

Min fråga är var hittar man vetemjöl i Thailand?? Vad heter det på Thai ??

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

.

.

Kom i håhg THAITJEJER Älskar Pannkaka !!!!!!!!

Min fråga är var hittar man vetemjöl i Thailand?? Vad heter det på Thai ??

Tack för receptet! :great:

Dina frågor instämmer jag verkligen i.

Jag tror det heter "peng sali" men vet inte om jag minns rätt. Frugan har köpt vetemjöl någon gång i Thailand men jag tycker inte det var bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

...CUT...

Jag tror det heter "peng sali" men vet inte om jag minns rätt. Frugan har köpt vetemjöl någon gång i Thailand men jag tycker inte det var bra.

Tyvärr kommer jag inte heller ihåg vad det heter på thai, men de flesta större mataffärer har det, tex BigC, Tesco Lotus, Makro, mfl. Jag har köpt vetemjöl och gjort pannkakor också och inget fel på det mjölet. En vit plastpåse var det iaf ;) kommer jag ihåg, c:a ½ - 1 kg i påsen. Sen går det bra att reda såser med det mjölet också! :great:

Inte bara thaitjejer gillar pannkakor, bjud släkten på det och du är mycket poppis :dance1:

Mvh

BBJ

:wai:

Edit: Tillägg i texten

Ändrades av BigBossJacken

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra rec.

Vispgräde lär finnas i Los Är den liknade svenska Gumman diggar våfflor med Vispgädde o sylt för att inte tala om svensk tårta med Vispgrädde Kanske man kan sälja sådana

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok !!

Skall ge er mitt 150åriga pannkaksrecept.

5 dl vanlig mjölk

4 Ägg

3 dl vetemjöl

2 tsk socker

1 kryddmått salt

Rör ihop allt i en bunke så att äggen delar sig och att mjölet blir så fuktigt som möjligt, vispa INTE, låt stå 30 min bara rör en gång.

Rör om innan du gräddar, helst i en gammal dags stekpanna.Tag smet med en liten skopa från botten av bunken. Häll bara smet till 80% i pannan och vicka på pannan så att smeten täcker hela pannan, då blir dom tunna och god.Ganska svag värme.

Gott med vispgrädde och blandsylt.

Kan värmas i micro dagen efter med en klick smör emellan.

Samma smet kan även användas till ugnspannkaka, men grädda då bara i 35 min max och peta hål på bubblan som äggen ger, efter några minuter, annars blir det lite bränt på toppen. C:a 200 gr. prova fram till din bästa värme.

Kom i håhg THAITJEJER Älskar Pannkaka !!!!!!!!

Min fråga är var hittar man vetemjöl i Thailand?? Vad heter det på Thai ??

Skall testas imorgon, tack för receptet. :wai: Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall testas imorgon, tack för receptet. :wai: Maitan.

Nu väntar jag med spänning på era omdömen...

Är dom inte goda, så har ni gjort fel, eller så tycker ni mer om tårta än pannkakor Ha Ha Ha

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu väntar jag med spänning på era omdömen...

Är dom inte goda, så har ni gjort fel, eller så tycker ni mer om tårta än pannkakor Ha Ha Ha

Jag kommer säkert att tycka om det, sen har jag mammas gamla hedliga stekpanna med mig ner hit.

Sen kan man göra en pannkaks tårta, och det är förbannat gött. :great: Maitan. :D

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer säkert att tycka om det, sen har jag mammas gamla hedliga stekpanna med mig ner hit.

Sen kan man göra en pannkaks tårta, och det är förbannat gött. :great: Maitan. :D

:great::drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra rec.

Vispgräde lär finnas i Los Är den liknade svenska Gumman diggar våfflor med Vispgädde o sylt för att inte tala om svensk tårta med Vispgrädde Kanske man kan sälja sådana

Offe

Jodå, vispgrädde finns i Thailand. Tex på BigC, Makro, mfl ställen. Men det är rätt dyrt i mindre förpackningar, 3dl på BigC har jag för mig gick på 85 THB, 1L på Makro är billigare jämförelsevis, men det är svårt (för mig iaf) att göra av med en liter innan den surnar. :)

Men ska du sätta igång en affärsverksamhet kring det så går det nog åt en del. :great:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan man göra en pannkaks tårta

Får du till det på meny'n så kommer du bli tvungen att köpa fler bord, the sky is the limit!

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Varsågod

2,5 dl vetemjöl (rismjöl)

1 stort ägg

1/4 tsk salt

0,5 dl iskallt vatten

1 msk smält smör

Olja att steka

Blanda mjöl, salt, smör och ägg - späd med vatten och arbeta samman till en deg. Låt degen vila lite. Dela i bitar och kavla eller tryck ut till tunna pannkakor.

Stek de tunna pannkakorna i olja, fyll med banan och chokladsås och vik samman till fyrkantiga paket.

Arne mitt i smeten

Skoj!

Hustrun är mer för dessa pannkakor än jag, men det skall bli spännande nu när hon lovat att försöka slänga ihop några stycken.

Tack för receptet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra rec.

Vispgräde lär finnas i Los Är den liknade svenska Gumman diggar våfflor med Vispgädde o sylt för att inte tala om svensk tårta med Vispgrädde Kanske man kan sälja sådana

Offe

Det finns väl på "sprejburk," smakar helt okej tycker jag. Och kan den kan man spara bra länge i kylskåpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det finns väl på "sprejburk," smakar helt okej tycker jag. Och kan den kan man spara bra länge i kylskåpet.

Spara!! spara!! säger du hos mej finns det någon som troligen äter upp grädden då jag sover, för nu när jag hittat den i butiken, så är det nästan alltid tomt i flaskan då jag skall ha den till mina pannkakor.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Varsågod

2,5 dl vetemjöl (rismjöl)

1 stort ägg

1/4 tsk salt

0,5 dl iskallt vatten

1 msk smält smör

Olja att steka

Blanda mjöl, salt, smör och ägg - späd med vatten och arbeta samman till en deg. Låt degen vila lite. Dela i bitar och kavla eller tryck ut till tunna pannkakor.

Stek de tunna pannkakorna i olja, fyll med banan och chokladsås och vik samman till fyrkantiga paket.

Arne mitt i smeten

Tackar,,det där ska testas att tillaga..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga bara, när ska bananerna till, ska dom vara med hela tiden i stekpannan eller läggas i när själva pannkakan är klar.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga bara, när ska bananerna till, ska dom vara med hela tiden i stekpannan eller läggas i när själva pannkakan är klar.

mvh walle

Det får mig att tänka på kvinnan som gick till doktorn och frågade.

Kan doktorn svara mig om det är farligt att även införa pungen vid samlag??

Nej nej!! lilla frun sa doktorn, det är det inte, om plats finns.

Tack Tack !! Snälla doktorn då är det ingen fara.

Förlåt att jag är utanför ämnet. Kunde bara inte låta bli fy på dig Nypan

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Pannkaga har man ente ätit sen man bodde kvar hos gamlemor.- Steger bara plättar själv, men det e lia gött det med...nåt speciellt recept har jag aldrig använt.brukar ta 2ägg,socker,nypa salt,vetemjöl, mjölk...steger smeten i en klick smör.- Avnjutes med sylt man gillar :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Pannkaga har man ente ätit sen man bodde kvar hos gamlemor.- Steger bara plättar själv, men det e lia gött det med...nåt speciellt recept har jag aldrig använt.brukar ta 2ägg,socker,nypa salt,vetemjöl, mjölk...steger smeten i en klick smör.- Avnjutes med sylt man gillar :great:

Ja det ni kallar plättar i finland kallar svenskarna pannkakor

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...