Jump to content
IGNORERAD

Visum för att stanna 3 månader


Gunnarmare

Recommended Posts

Beror vart du skall och hur du förflyttar dig. Tar du någon av dom två närmaste gränsstationerna mot Kambodja, Ban Pakard eller Ban Laem, och har en egen bil borde du klara detta på under 8 timmar. Är du med på en visa run arrangerad av någon resebyrå eller liknande, något längre.

Men varför inte passa på att besöka någon av grannländerna med Air Asia? Billgt, relativt bekvämt och det kan till och med vara roligt. ;)

Sant men då kan jag lika gärna ta mitt visa run från phuket.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lauri

    7

  • Juha

    4

  • BankAnaconda

    3

  • cimit

    2

Mest aktiva i denna tråd

Om man är i Pattaya hur lång tid tar det att göra ett visa run då ?

Ingen aning hur lång tid visarun tar från Pattaya?Den visarun jag pratar om är från Ranong.Dit åker du med bil på ca3,5h från Phuket eller med buss.Sist jag gjorde denna va en tysk kille i med bilen och han kom med buss till Ranong från Phuket.Vi plockade upp han på busstation och efter visa resan släppte vi av han vid bussen igen.

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fråga bara. Jag köper en t/r-biljett med återresa om säg 40 dagar och skaffar inte visum i Stockholm. Blir jag stoppad på Arlanda då? Antag att jag inte blir stoppad utan kommer iväg. När jag har varit i Thailand i 10 dagar så åker jag till Bali i 3 dagar. Sedan kommer jag tillbaka till Thailand. Kan jag då stanna resterande 17 dagar i Thailand utan problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fråga bara. Jag köper en t/r-biljett med återresa om säg 40 dagar och skaffar inte visum i Stockholm. Blir jag stoppad på Arlanda då? Antag att jag inte blir stoppad utan kommer iväg. När jag har varit i Thailand i 10 dagar så åker jag till Bali i 3 dagar. Sedan kommer jag tillbaka till Thailand. Kan jag då stanna resterande 17 dagar i Thailand utan problem?

Har du biljetter till Bali efter 10 dagar i Thailand till hands när du checkar in på Arlanda, inga problem. Inga problem med flighten från Bali till Bangkok heller, då du har utresebiljett till Sverige inom 30 dagar.

Har du inga biljetter till Bali så kan du få problem på Arlanda. Beror på flygbolaget och hur nitisk personen som checkar in dig är. Har läst och hört att bl.a. Finnair kan vara rätt så griniga.

Ändrades av lauri
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fråga bara. Jag köper en t/r-biljett med återresa om säg 40 dagar och skaffar inte visum i Stockholm. Blir jag stoppad på Arlanda då? Antag att jag inte blir stoppad utan kommer iväg. När jag har varit i Thailand i 10 dagar så åker jag till Bali i 3 dagar. Sedan kommer jag tillbaka till Thailand. Kan jag då stanna resterande 17 dagar i Thailand utan problem?

När du kommer tillbaka från Bali får du 30 nya dagar.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det självklara valet är att ansöka om ett turistvisa med double entry (= 60 + 60 dagar). I slutet av andra månaden kan du bestämma dig för om du vill göra en sk "Visa Run" eller besöka immigration. Då har du full valmöjlighet och precis som Claes391 skriver är visumet gratis.

Hmm... en sak som jag inte förstår, med double entry Visa, alltså 60+60 dagars, är det som står på ambassadens hemsida om att man måste bevisa sin andra inresa in i Thailand...Det kan ju inte stämma att alla som gör Visa runs redan planerat dessa i förväg... Så när man söker double entry Visa här i Sverige, räcker det att enbart visa upp resebekräftelse på en tur och retur biljett på 4 månader in i Thai??

En helt lost chiang mai girl:huh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara en relativt ny regel och åtminstone jag vet inte hur pass strikta dom är på ambassaden när det gäller den. Senast jag sökte dubbel entry (våren 2009) så frågade dom inget om den saken. Det allra bästa är nog att höra med ambassaden.

Samma krav på biljetter för ankomstdatum till Thailand för andra (och tredje) entryt kommit upp även på deras Helsingfors ambassadens hemsida så jag tror att det är detta som gäller nu. En bra sak är dock att det gäller inresa, lite mer frihet med datum där i alla fall och möjlighet att försöka hitta dom billigaste flygen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter himla konstigt att "bevisa sin andra inresa" Hur är det möjligt att bevisa denna om det sker med egen bil / MC.?

Jag fick "double entry" i November förra året utan några frågor.

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter himla konstigt att "bevisa sin andra inresa" Hur är det möjligt att bevisa denna om det sker med egen bil / MC.?

Jag fick "double entry" i November förra året utan några frågor.

Tycker också att det låter både konstigt och korkat, men desto värre är det sant.

Copy of your flight ticket or booking paper showing date of arrival to and date of departure from Thailand. Incase of applying for Tourist visa for double entry or triple entry, ticket or booking paper must also show arrival date to Thailand for 2nd and 3rd entry as well.

http://www.thaiembassy.se/documents/TR10eng.pdf

Sen återstår att se hur strikta dom kommer att vara med det här kravet.

Ändrades av lauri
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svar... Min plan får bli att först försöka på ambassaden med enbart tur och retur biljett till Thai...!! Som sagt, berätta läget om att jag tänkt ta en egen "Visa run" me buss, tåg, båt eller så... Som de flesta faktiskt gör!!

Många säger att det mest har med vem du råkar prata med, just den gången. Funkar inte de.Ja, då får jag väl boka in en inresa efter 60 dagar :dance1:

Ändrades av Chilli
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...