Jump to content
IGNORERAD

De biligaste flygbiljetterna just nu


Singha711

Recommended Posts

Hej alla resesugna Thailandsvänner,

Som jag lovat tidigare kommer här en sammanställning på höstens lägsta priser på flygresor till Bangkok från Stockholm, Göteborg, Köpenhamn, Frankfurt och Berlin.

Jag har skannat genom de lägsta priserna på söksajten www.AllaFlygbiljetter.se som i sin tur söker på alla kända svenska och många internationella sökmotorer och reseagenter. Sedan tidigare är jag övertygad att ”AllaFlygbilljetter” alltid hittar de ”absolut” lägsta priserna för ett givet resealternativ (utreseflygplats, ut- och hemresedag). Möjligtvis kommer ”Pricerunner” till samma resultat, men visar oftast samma resa till aningen högre pris.

Jag har därför datorn låtit skanna alla utresor mellan 5. Sept och 31.Dec med alla reslängder mellan 25 och 31 dagar. Det blir 826 olika kombinationer för en given utreseflygplats och man kan se att priset varierar kraftigt från dag till dag. Man kan också se att det överlag är dyrare att flyga från de skandinaviska flygplatserna jämfört med de tyska storflygplatserna i Frankfurt, Munchen och Berlin. Och eftersom det är väldigt billigt att ta sig till Tyskland ifrån Göteborg eller Stockholm har jag tagit med priserna även från Frankfurt och Berlin här. På så sätt blir dessa klart attraktiva även för den svenska marknaden p.g.a. lågprisflyget till Tyskland..

Till Frankfurt tex. tar man sig för några hundralappar(Ryanair) plus 12 Euro för transferbussen mellan Frankfurt/Hahn och Frankfurt Intl. Då sparar man i alla fall minst en tusenlapp och har dessutom mycket större urvalsmöjligheter. Blir det nödvändigt med en extra övernattning pga att tiderna inte passar så går det 30-40 Euro på en hotellnatt i och omkring Frankfurt/Hahn.

Här kommer tabellerna som går att sortera uppåt och neråt genom att klicka på motsvarande kolumnhuvud, tex priset som då visar de lägsta, resp högsta priserna först (omväxlande).

Resor från Stochkolm/Arlanda finns här:

Resor från Göteborg/Landvetter finns här:

Resor från Köpenhamn/Kastrup finns här:

Resor från Frankurt Intl Airport finns här:

Resor från Berlin/Tegel resp. Schönefeld finns här:

Källa, detaljer och evtl. Bokning på: www.AllaFlygbiljetter.se .

OBS! Tänk på att priserna är färskvara som ändras från dag till dag, i synnerhet nu när det snart blir fight om det sista julbiljetterna.

Lycka till!

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    10

  • Jojje

    2

  • PlayTheGame

    2

  • Khemmarat

    2

Mest aktiva i denna tråd

Grym sammanställning!

Sedan blir det en bonus att man kan gotta sig åt priset man själv gav för biljetter i december när man ser dessa. =O)

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det dax för höstens billigaste 2-månaders biljetter till Bangkok

Kom ihåg att tabellerna går att sortera uppåt och neråt genom att klicka på motsvarande kolumnhuvud, tex priset som då visar de lägsta, resp högsta priserna först (omväxlande).

Resor från Stochkolm/Arlanda finns här:

Resor från Göteborg/Landvetter finns här:

Resor från Köpenhamn/Kastrup finns här:

Resor från Frankurt Intl Airport finns här:

Resor från Berlin/Tegel resp. Schönefeld har jag tyvärr inte hunnit med denna gång eftersom jag är på väg till. Berlin just nu. Kolla igen nästa vecka när jag är tillbaks...

Källa, detaljer och evtl. Bokning på: www.AllaFlygbiljetter.se .

OBS! Tänk på att priserna är färskvara som ändras från dag till dag!

M.v.h.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Då är jag tillbaks ifrån en weekend i Berlin och det är hög tid att leverera den utlovade sammanställning av de lägsta 2-månaders biljetter från just Berlin.

Klicka här nedan och sortera gärna på de olika kriterier (pris, utresa, hemresa, restid etc.) genom att klicka i rep. kolumnhuvud:

Jag har nu åkt för första gången med Air Berlin och jag måste säga att de håller förvånansvärd hög standard för att vara ett lågprisbolag. Kaffe och macka/Snickers på kortflygningar, personal med serviceanda samt inget krångel med bagage (20 kg + kabinväska på 10(?) kg + 10-20% tolerans på övervikt) är definitivt en kraftig konkurrensfördel mot snikna Ryanairs som inte rodnar precis av skam när det gäller att ta betalt för allt runt omkring själva flygningen. En liten nackdel är dock att man flyger ifrån Landvetter som tar mer betalt för långtidsparkering än vad själva flygbiljetten kostar. Åker man från Säve (Göteborg City Airport) kan man lämna bilen på en närbelägen pendelparkering (Skar Bro) och ta bussen till flygplatsen för drygt en tjugolapp. Till Landvetter finns det enbart den svindyra flygbussen som alternativ, som man enbart når genom att ta sig in till stan först.

M.v.h.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då är det fredagskväll, partiledardebatten har inte börjat ännu och kanske rätt läge att fundera på en 3-månaders resa till Thailand. Och visst är det viktigt med biljetter för ett överkomligt pris! Att tjäna tusenlappar på en tidsrymd på mindre än ett dygn ger en ganska hög timpenning. Bättre att lägga pengarna på lite lyx i Thailand än att på planet behöva konstatera att din granne fick exakt samma service som du för några tusenlappar billigare.

Ofta hittar man de billigaste biljetterna genom att variera datum för utresa och hemresa något. För att hitta den "absolut billigaste" biljetten måste man därför granska alla tänkbara kombinationer av utrese- och hemrese- datum. Det kan snabbt bli väldig många kombinationer och att genomföra sökningar manuellt blir därför lätt uttröttande.

Dessutom behöver man arbeta med en sökmotor som inte är knuten till en viss resebyrå eller -agent utan istället jämför alla agenters erbjudanden och presenterar resultatet sorterat efter frågeställarens önskemål (tex. pris, restid, antal mellanstopp etc.). Dessa "jämförande" sökmotorer erhåller av agenterna ofta priser som ligger under deras egna eftersom de är mycket angelägna att hamna i frågeställarens fokus genom tex. lägsta pris. M.a.o. har en jämförelsemotor möjligheten att spela ut agenterna mot varandra och på så sätt verkligen pressa priserna till ett minimum.

Jag har därför gett mina datorer i uppdrag att "dammsuga" marknaden efter de billigaste biljetterna till Bangkok för alla utresor från Stockholm, Göteborg, Köpenhamn, Frankfurt, Berlin och London under resten av året (20.Sep-31.Dec). 1- och 2-månaders resor har jag presenterat tidigare och nu har turen kommit till 3-månaders resor, dvs reslängder på 85-91 dagar.

Först ut är 3-månaders resor från Stockholm:

OBS. Detta är enbart en sammanställning. Priserna är färskvara och förändras snabbt, i synnerhet ju närmare utresedagen man kommer.

För aktualisering och evtl. bokning kolla via Alla Flygbiljetter

Nu blir det hög tid att "förbereda" sig för partiledardebatten. Hoppas på en bra fight och att alternativen framträder i all tydlighet...

M.v.h.

//Singha711

P.S. glöm ej att sortera (tex efter pris, reslängd etc) genom att klicka i resp. kolumnhuvud! D.S:

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har även sammanställningen av de billigaste 3-månaders biljetterna från Göteborg till Bangkok blivit klar och visas här:

Varje sammanställning bygger på upprepade sökningar på en jämförelsesajt, i detta fall på Alla Flygbiljetter. För att få fram de allra billigaste biljetterna är det nödvändigt att söka på alla kombinationer av reslängder av utresor inom en viss tidsperiod. Tex för 1-månaders biljetter som omfattar reslängder 25-31dagar för alla resor fr.o.m. 20.Sep. t.o.m. 31.Dec krävs det 721 sökningar (= 103 x 7 för 103 utresedagar och 7 olika reslängder). Varje sökning tar ca. 1 minut (=väntetid för att söka i hundratals databaser runt om i världen).

Tillsammans skulle en sådan sammanställning i praktiken ta mer än 15 timmar oavbrutna sökningar framför en dator, ett arbete som ingen levande varelse skulle finna för varken meningsfullt eller lönsamt(?). Lyckligtvis finns det datorer nu för tiden och med lite handpåläggning och träning ("trial and error") kan de förmås att automatiskt genomföra samma sökningar på internet samt extrahera och anteckna resultat i någon bearbetbar form (tex Excel) för att sedan presenteras i HTLM. Under tiden kan jag titta på partiledardebatten eller ägna mig åt andra (o)nyttigheter, hehe.

Nu när rutinen börjar fungera och inkörningsproblem och avbrott lyser med sin frånvaro, törs jag lova att publicera sammanställningar mera regelbundet. Håll därför utkik på förnyade aktualiseringar eftersom priserna förändras ständigt.

M.v.h.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Singha711 hur är det med oslo som utreseort ?

Mvh SWEDEMAN

Visst finns det billiga resor från Oslo också.

Jag har tidigare funderat på att kolla upp priserna från Oslo eftersom det ju inte ligger alltför långt ifrån Göteborg eller andra västsvenska trakter, men det blev inte gjort av någon anledning.

Och eftersom jag själv är nyfiken på prisläget ifrån Oslo har jag redan startat upp en ledig dator med just detta uppdrag.Det tar ca 12 timmar och bör vara klar imorgon på eftermiddagen. Så kolla imorgon igen för en sammanställning på de billigaste 1-månaders biljetter från Oslo.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev de utlovade Oslo-priserna klara och man kan se tydligt att genomsnittspriset ligger en bra bit ovanför de svenska/danska priserna.

1-månaders biljetter från Oslo till Bangkok:

Källa och evtl bokning: Alla Flygbiljetter.

OBS. "Alla Flygbiljetter" är ingen bokningssajt utan en "jämförelsesajt" som jämför olika prisalternativ på en given resa och därefter tillhandahåller länk till resp. bokningssajt.

Jag nämner detta för att jag inte vill göra mig skyldig till otillbörlig marknadsföring för en enskild resebyrå/-agent i ett allmänt diskussionsforum. "Alla Flygbiljetter", "Pricerunner", "Destinations" etc. är därför enligt min mening neutrala i detta hänseende.

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det tråkiga är att när man väl skall boka så finns inte dessa priser/biljetter. Har hållit på i en vecka med att boka en resa för familjen och många av de priser som kommer upp och redovisas saknar verklighet. Jag kan bara konstatera att när väl bokningen väl skall ske så finns det inga platser kvar man ombedes fylla i ett formulär med namn och förslag på resedagar sedan kontaktar dom dig. Och de priser man då får är mer än dubbelt så dyrt. Har nästan tänkt anmäla till konsumentombudsmannen för vilseledande reklam. Jag tror faktiskt att vissa av resebyråerna har satt detta i system. Man får upp en ruta man skall klicka på och sedan säger informationen att tyvärr detta alternativ är fullbokat men lämna information så kontaktar vi dig. Så jag är mycket besviken. Skall dock tillägga att alla resebyråer verkar inte bluffa.

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

hej.köpte en resa nu i veckan med Qatar hos travelpartner.

2 vuxna och en ettåring.9nov-2maj.Det gick på 16000kr.

tycker det var skapligt pris med tanke på att det skulle kosta 25000kr med thai.

Stefan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det tråkiga är att när man väl skall boka så finns inte dessa priser/biljetter. Har hållit på i en vecka med att boka en resa för familjen och många av de priser som kommer upp och redovisas saknar verklighet. Jag kan bara konstatera att när väl bokningen väl skall ske så finns det inga platser kvar man ombedes fylla i ett formulär med namn och förslag på resedagar sedan kontaktar dom dig. Och de priser man då får är mer än dubbelt så dyrt. Har nästan tänkt anmäla till konsumentombudsmannen för vilseledande reklam. Jag tror faktiskt att vissa av resebyråerna har satt detta i system. Man får upp en ruta man skall klicka på och sedan säger informationen att tyvärr detta alternativ är fullbokat men lämna information så kontaktar vi dig. Så jag är mycket besviken. Skall dock tillägga att alla resebyråer verkar inte bluffa.

Jag har märkt att om man den ena dan hittar bra avgångar till bra priser och kollar att de verkligen går att köpa,

så kan de samma vara borta en eller två dagar senare.

Man hittar dom fortfarande vid sökning, som du säger, men i nästa steg finns de inte, eller är mycket dyrare.

Har du lagt märke till en ruta på söksidan som heter "andra har hittat dessa resor."

Där hamnar även dina fynd, så vemsomhelst som inte orkar leta själv kan nappa dom.

Det är én möjlighet - att de helt enkelt är sålda.

Hittade häromsistens en hel drös med billiga Turkish resor till ca 6000 kr och sparade fynden för att lätt kunna hitta dom igen.

Hoppades kanske att det skulle dyka upp resor med kortare restider än de 19-20 timmar det handlade om.

Dagen efter fanns inte en enda i den reseperioden. Turkish hamnade låångt ner i sökresultaten på 8-10000 kr.

Någon på Turkish som uppmärksammat restbiljetter eller en resebyrå som lagt vantarna på allihopa?

Inte vet jag, men borta var de iaf. Hade jag slagit till direkt hade jag fått mina biljetter.

Utsikten till 6-8 timmar i Istanbul fick mig att tveka :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man söker på samma avreseort o samma mål flera gånger så går priset upp

så är det . Det är inte så konstigt om fler är intresserade av din produkt : höj priset

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Åker man från Säve (Göteborg City Airport) kan man lämna bilen på en närbelägen pendelparkering (Skar Bro) och ta bussen till flygplatsen för drygt en tjugolapp. Till Landvetter finns det enbart den svindyra flygbussen som alternativ, som man enbart når genom att ta sig in till stan först.

M.v.h.

//Singha711

Ha ha ha...Ställa bilen i veckor på en pendlarparkering ??? :-= En gammal Skoda då kanske. Och får man verkligen stå så i dagar och veckor. Där jag bor finns några sådana parkeringar och där får ingen fin bil stå ifred längre än till midnatt! "Denna killen kommer inte på ett tag, låt oss ta däck och fälgar" ha ha ha...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha ha...Ställa bilen i veckor på en pendlarparkering ??? :-= En gammal Skoda då kanske. Och får man verkligen stå så i dagar och veckor. Där jag bor finns några sådana parkeringar och där får ingen fin bil stå ifred längre än till midnatt! "Denna killen kommer inte på ett tag, låt oss ta däck och fälgar" ha ha ha...

och det roliga med att han (med bilen) blev rånad var ??:diablo:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gått och räknat på genomsnittliga biljettpriser ifrån olika utrese-orterna.

Visserligen drar den extrem dyra perioden kring jul och nyår upp genomsnittspriserna, speciellt ju längre norr man kommer. Men som jämförelse duger siffrorna utmärkt och den ena eller andra funderar därför kanske att välja en billigare utreseort nästa gång.

Siffrorna baseras på 3-månaders resor fr.o.m. 20.Sep t.o.m. 31. Dec.

1) London 5572.- kr

2) Frankfurt 5633.- kr

3) Stockholm 6839.- kr

4) Berlin 7402.- kr

5) Köpenhamn 7406.- kr

6) Göteborg 7850.- kr

7) Oslo 8119.- kr

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tittat runt lite efter resor sommaren 2011. Utresa 1/7-8/7 med hemresa senast 5/8.

Flyg från Gbg eller Cph, spelar egentligen inte större roll.

Håller med tidigare inlägg gällande Turkish. Hittade billiga biljetter för knappt 6000.

En snabb överläggning med gumman och då var de priserna borta och kostade istället ca 8000.

Är det ngn som har erfarenhet gällande att boka så här långt i förväg? Jag menar hur prisbilden

brukar ändra sig framåt, eventuella kampanjer osv.

Vidare: Vad tycker Ni thailandsrävar att man skall betala för en flygresa under tidigare nämnda period?

Tacksam för svar och synpunkter.

Mvh/PTG

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Juni från midsommar till andra veckan i augusti är tyvärr högsesong från norden med industrisemester och skollov, så förvänta dig inte några riktiga fynd. Hittade jag något runt 6000 med ett bra bolag och lagom bytestider så skulle jag nog slå till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och här kommer de lägsta priserna för övriga 3-månaders biljetter enl. Alla Flygbiljetter.

Den här gången har jag även tagit med priserna från London som är faktiskt de lägsta i vårt närområde. De flesta flyg avgår ifrån Heathrow airport. Detta medför oftast transfer från en annan flygplats om man vill nå London med lågprisflyget. Jag tyvärr ingen info angående hur mycket det kostar, hur lång tid det tar och vilka prisvärda övernattningsalternativ det finns om tiderna inte passar. Kanske någon medlem kan tipsa oss om den saken.

Alternativet Frankfurt framstår därför för mig än så länge som det mest prisvärda som ligger dryga 2200.- kr lägre i genomsnitt än motsvarande resa från Göteborg. Transfer från Frankfurt-Hahn till Frankfurt-Intl går numera i shuttle, kostar 12 Euro/resa och tar drygt en timma. Övernattningsmöjligheter, direkt vid flygplatsen (Hahn) eller i närbelägna Moseldalen (14 km, gratis hämtning), ligger på 35-45 Euro ifall anslutningstiderna inte är de optimala.Jag brukar därför kalkylera med en merkostnad på ca 1000.-kr i värsta fall för omvägen över Frankfurt-Hahn med Ryanair. Ofta finns det dock billigare reguljärflyg direkt till Frankfurt-Intl än så. Därmed kringgår man också Ryanairs allt mera snikna viktrestriktioner för bagage.

Här finns de lägsta biljettpriserna för 3-månaders resor (85-91 dagar) för utresa fr.o.m. 20.Sep t.o.m. 31.Dec

från Köpenhamn:

från Frankfurt:

från Berlin:

från London:

Källa och evtl bokning: Alla Flygbiljetter

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tittat runt lite efter resor sommaren 2011. Utresa 1/7-8/7 med hemresa senast 5/8.

Flyg från Gbg eller Cph, spelar egentligen inte större roll.

Håller med tidigare inlägg gällande Turkish. Hittade billiga biljetter för knappt 6000.

En snabb överläggning med gumman och då var de priserna borta och kostade istället ca 8000.

Är det ngn som har erfarenhet gällande att boka så här långt i förväg? Jag menar hur prisbilden

brukar ändra sig framåt, eventuella kampanjer osv.

Vidare: Vad tycker Ni thailandsrävar att man skall betala för en flygresa under tidigare nämnda period?

Tacksam för svar och synpunkter.

Mvh/PTG

Mitt tips är att slå till så fort som möjligt.

Jag tror att det funkar som på inrikesflyget och SJ.

Dom har ett visst (litet) antal billiga platser och när dom är sålda så blir det dyrare och dyrare ju mer som blir bokat.

Min bror flög från A-jaur till Sthlm en gång men fick inte det billigaste priset trots att det fanns hur mycket lediga platser som helst i planet.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tittat runt lite efter resor sommaren 2011. Utresa 1/7-8/7 med hemresa senast 5/8.

Flyg från Gbg eller Cph, spelar egentligen inte större roll.

Håller med tidigare inlägg gällande Turkish. Hittade billiga biljetter för knappt 6000.

En snabb överläggning med gumman och då var de priserna borta och kostade istället ca 8000.

Är det ngn som har erfarenhet gällande att boka så här långt i förväg? Jag menar hur prisbilden

brukar ändra sig framåt, eventuella kampanjer osv.

Vidare: Vad tycker Ni thailandsrävar att man skall betala för en flygresa under tidigare nämnda period?

Tacksam för svar och synpunkter.

Mvh/PTG

Tidigare försvunna biljetter till lågt pris dök idag upp igen.

Jag slog till på direkten och blev med ens stolt ägare till 2 st ToR biljtter

GBG-BKK till det fashionabla priset av 11 900:- SEK

Aaaaahhh Mycket nöjd just nu trots att det är en smärre evighet tills avresa.

Och det är med Turkish.

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...