Jump to content
IGNORERAD

De biligaste flygbiljetterna just nu


Singha711

Recommended Posts

Då är det billigast att boka flygbiljett

Här är något alla flygresenärer bör komma ihåg: ∏A = gUG + min(k-g, (1-g)(1-r)).

Det är en del av formeln som berättar när det är billigast att boka en flygbiljett, enligt ny forskning.

Många är de flygresenärer som suttit och jämfört priser mellan olika bolag och till slut beslutat sig för att väntat några dagar med att boka - bara för att då upptäcka att priset gått upp med hundratals kronor.

Nu har ekonomerna Matako Watanabe och Marc Möller räknat ut exakt när det är billigast att boka en flygbiljett i förhållande till avgångstid, rapporterar Guardian. Resultat av deras arbete finns att läsa i senaste numret av tidskriften Economic Journal - för den som kan tyda formlerna, vill säga. ∏ ska i alla fall stå för flygbolagets vinst, enligt tidningen.

Svaret är att det är billigast att boka åtta veckor innan avgång. Dessutom verkar det vara billigare att köpa biljetten på eftermiddagen än på morgonen - oklart varför, men Watanabe och Möller spekulerar i möjligheten att flygbolagen antar att affärsresenärer bokar tidigare på dagen än privatresenärer.

I artikeln nämns tidigare studier, bland annat en från 2001 av flygbiljetter på tolv rutter i USA som visade att priset steg med 0,01 procent för varje dag bokningen sköts upp. En annan studie, gjord om biljetter på flyg från Nice år 2004, visade att priset steg 12,7 procent under de sista 22 dagarna innan avgång. :huh:

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    10

  • Jojje

    2

  • PlayTheGame

    2

  • Khemmarat

    2

Mest aktiva i denna tråd

Då är det billigast att boka flygresan

Läs även:Flyg

Två ekonomer har räknat ut exakt vilken tidpunkt du ska boka flygresan för att få den så billigt som möjligt.

Flyg Du kanske trodde att en flygbiljett ska bokas så tidigt som möjligt för att få den till absolut bästa pris. Men så är inte fallet, om man får tro de två ekonomerna Makoto Watanabe och Marc Möller.

Enligt de två experternas forskning är en flygbiljett som billigast exakt åtta veckor innan avgång.

Bokar du för sent blir biljetten mycket dyrare, menar de två forskarna i en artikel i tidskriften Economic Journal. Bokar du i stället för tidigt finns risken att något inträffar som gör att du inte kan åka.

"När vi bokar vårt flyg till London veckor i förväg måste vi ta hänsyn till möjligheten av oförutsedda händelser som gör vår resa till london omöjlig", skriver de två ekonomerna.

Enligt Watanabe och Möller är det även bäst att boka resan på eftermiddagen eftersom flygbolagen antar att affärsresenärer köper sina biljetter på morgonen under arbetstid.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det billigast att boka flygresan

Läs även:Flyg

Två ekonomer har räknat ut exakt vilken tidpunkt du ska boka flygresan för att få den så billigt som möjligt.

Flyg Du kanske trodde att en flygbiljett ska bokas så tidigt som möjligt för att få den till absolut bästa pris. Men så är inte fallet, om man får tro de två ekonomerna Makoto Watanabe och Marc Möller.

Enligt de två experternas forskning är en flygbiljett som billigast exakt åtta veckor innan avgång.

Bokar du för sent blir biljetten mycket dyrare, menar de två forskarna i en artikel i tidskriften Economic Journal. Bokar du i stället för tidigt finns risken att något inträffar som gör att du inte kan åka.

"När vi bokar vårt flyg till London veckor i förväg måste vi ta hänsyn till möjligheten av oförutsedda händelser som gör vår resa till london omöjlig", skriver de två ekonomerna.

Enligt Watanabe och Möller är det även bäst att boka resan på eftermiddagen eftersom flygbolagen antar att affärsresenärer köper sina biljetter på morgonen under arbetstid.

hej jag betalade 23904 kr med china air 23-12 tom 30-01 för 3vuxna gjordes igår hos ticket mvh

Ändrades av Herr Chang
Kommentar till citat flyttad
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, nu måste ordningsman HC komma och anmärka lite!

När man citerar ska man skriva sin egen text efter avslutande \quote som finns inom hakparanteser. Jag förstår inte varför så många väljer att skriva inom citatet.

Det ser lite konstigt ut om ens egna uttalanden hamnar inom citatet... det går givetvis också att särskilja dom med med annat typsnitt färg etc.

Jag kan förstås gå in och fixa inlägget, men det blir lite tröttsamt att göra det ofta.

Nu åter till ämnet!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej alla ni resesugna!

Kanske det är läge nu att fundera på resan till Thailand med utresan under 1:a kvartalet 2011.

Jag startar här med de lägsta biljettpriserna för 1-månaders resor (25-31 dagar) för utresa fr.o.m. 1.Jan t.o.m. 31.Mars 2011:

från Stockholm:

(5500.- kr i genomsnitt)

från Göteborg:

(6847.- kr i genomsnitt)

från Köpenhamn:

(6306.- kr i genomsnitt)

från Frankfurt:

(5868.- kr i genomsnitt)

från Berlin:

(7137.- kr i genomsnitt)

från London:

(5242.- kr i genomsnitt)

Källa och evtl bokning: Alla Flygbiljetter

M.v.h.

//Singha711

P.S. Glöm ej att tabellerna går att sortera (stigande och fallande) genom att klicka i resp. kolumnhuvud!

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...