Jump to content
IGNORERAD

Så bokar du billigast resa - vetenskapligt bevisat


nitramj77

Recommended Posts

Jag har inte kollat min egen statistisk just nu men det ligger faktiskt något i detta påstående. Jag har läst detta förut och därför hållit ett öga på priserna m.a.p. det påstådda sambandet. Min egen känsla säger att priserna ligger på ett minimum ca. 6-8 veckor före avresan. Men det gäller inte under högsäsong som jul och semestermånaderna.

Jobbar just nu på en sammanställning av hela höstens lägsta priser från Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Frankfurt och Berlin till Bangkok (reslängd: 25-31 dagar). Det är ett digert siffermaterial som kanske kan bekräfta detta påstående...

Jag kommer självklart att publicera resultatet så snart det blir klart, men datorerna jobbar fortfarande på högtryck för att göra de tusentals sökningar som behövs.

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte kollat min egen statistisk just nu men det ligger faktiskt något i detta påstående. Jag har läst detta förut och därför hållit ett öga på priserna m.a.p. det påstådda sambandet. Min egen känsla säger att priserna ligger på ett minimum ca. 6-8 veckor före avresan. Men det gäller inte under högsäsong som jul och semestermånaderna.

Jobbar just nu på en sammanställning av hela höstens lägsta priser från Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Frankfurt och Berlin till Bangkok (reslängd: 25-31 dagar). Det är ett digert siffermaterial som kanske kan bekräfta detta påstående...

Jag kommer självklart att publicera resultatet så snart det blir klart, men datorerna jobbar fortfarande på högtryck för att göra de tusentals sökningar som behövs.

M.v.h.

//Singha711

Ser fram mot facit! :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte tänk så långt förut, men det ligger nog en hel del sanning idetta. KIollade för skoj skull min biljett, inköpsdatum och avresedatum, och se där..8 veckor och 1 dag.bästa pris jag kunde finna med dräglga väntetider, har kollat lite efteråt och isst stod sig priset någon vecka eller så men sen blev det en tusing dyrare.

Detta för en biljett med Turkarna från aug 10 till juni 11. SEK 5885.-

Snålvattnet Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser fram mot facit! :great:

Jag kan ju börja med att publicera de lägsta priserna från Stockholm till Bangkok under hösten för en reslängd 25-31 dagar enligt Allaflygbiljetter som brukar kunna vaska fram de billigaste biljetterna, iaf från Sverige.

Fler resultat från andra flygplatser och med olika reslängd (2-mån, 3-mån etc) kommer sedan att visas på en egen tråd.

OBS! Det går att sortera kolumnerna uppåt och neråt med att klicka i kolumnhuvud. Detta är väldigt användbart när man söker de absolut lägsta priser eller inom bestämda tidsintervall etc.

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju börja med att publicera de lägsta priserna från Stockholm till Bangkok under hösten för en reslängd 25-31 dagar enligt Allaflygbiljetter som brukar kunna vaska fram de billigaste biljetterna, iaf från Sverige.

Fler resultat från andra flygplatser och med olika reslängd (2-mån, 3-mån etc) kommer sedan att visas på en egen tråd.

OBS! Det går att sortera kolumnerna uppåt och neråt med att klicka i kolumnhuvud. Detta är väldigt användbart när man söker de absolut lägsta priser eller inom bestämda tidsintervall etc.

M.v.h.

//Singha711

Jag tittade nu fråm gbg till Phuket 15 dec-15 jan 11200kr det är fan inte billigt :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tittade nu fråm gbg till Phuket 15 dec-15 jan 11200kr det är fan inte billigt :(

Ja det är svindyrt kring jul och nyår men om du varierar resdatum bara lite så kan du tjäna 1000-lappar, tex:

14 dec - 12 jan 7233 kr (British Airways)

15 dec - 12 jan 7233 kr (British Airways)

... etc ... (Källa: AllaFlygBiljetter)

Det är som bekant stora variationer mellan olika resdatum. Att komma hem på en fredag istället för söndagen sparar mycket pengar.

Dessutom kan du ju invänta någon månad innan du bokar för julresan. Jag har då under alla år sett att det lönade sig att ha is i magen. Tvärt emot vad de flesta tycker och känner har priserna faktiskt alltid gått ner något ca 2 månader innan jul vilket tyder på att det finns platser kvar och att man iskallt räknar med att folk blir rädda för att inte komma med vid jul eller semester. Men det är naturligtvis upp till dig om du vill chansa och hur flexibel du är när det gäller resdatum.

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är svindyrt kring jul och nyår men om du varierar resdatum bara lite så kan du tjäna 1000-lappar, tex:

14 dec - 12 jan 7233 kr (British Airways)

15 dec - 12 jan 7233 kr (British Airways)

... etc ... (Källa: AllaFlygBiljetter)

Det är som bekant stora variationer mellan olika resdatum. Att komma hem på en fredag istället för söndagen sparar mycket pengar.

Dessutom kan du ju invänta någon månad innan du bokar för julresan. Jag har då under alla år sett att det lönade sig att ha is i magen. Tvärt emot vad de flesta tycker och känner har priserna faktiskt alltid gått ner något ca 2 månader innan jul vilket tyder på att det finns platser kvar och att man iskallt räknar med att folk blir rädda för att inte komma med vid jul eller semester. Men det är naturligtvis upp till dig om du vill chansa och hur flexibel du är när det gäller resdatum.

M.v.h.

//Singha711

Oj det va inte alls farligt, tack så hemskt mycket för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smyger in ett inlägg här med att jag betalade 9000:- Thaiair 4 november-4 februari

Jag antar att du åker STO-BKK.

Du hade kunnat spara 2400 kr om du hade bokat idag och förmodligen ännu mera om du skulle ha väntat ytterligare 1-2 veckor.

STO-BKK 4.Nov - 4.Feb 6602 kr (Källa: AllaFlygBiljetter)

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Smyger in ett inlägg här med att jag betalade 9000:- Thaiair 4 november-4 februari

Och nu kostar den

Utresa Thai Airways13:40 > 05:55

ARN : BKK (direkt)Total restid: 10:15</SPAN>

car_TG.gifHemresa Thai Airways00:45 > 06:05

BKK : ARN (direkt)Total restid: 11:20</SPAN>

s24.jpg9170 krTravelstart

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du åker STO-BKK.

Du hade kunnat spara 2400 kr om du hade bokat idag och förmodligen ännu mera om du skulle ha väntat ytterligare 1-2 veckor.

STO-BKK 4.Nov - 4.Feb 6602 kr (Källa: AllaFlygBiljetter)

M.v.h.

//Singha711

Fanns inte kvar nu den billigaste var denna 21,5 timma hemresa

Utresa Air China18:25 > 18:05

ARN : PEK : BKK (1 stopp)Total restid: 17:40</SPAN>

car_CA.gifHemresa Air China01:05 > 16:35

BKK : PEK : ARN (1 stopp)Total restid: 21:30</SPAN>

s24.jpg7071 krA2Btravel7084 kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns inte kvar nu den billigaste var denna 21,5 timma hemresa

Utresa Air China18:25 > 18:05

ARN : PEK : BKK (1 stopp)Total restid: 17:40</SPAN>

car_CA.gifHemresa Air China01:05 > 16:35

BKK : PEK : ARN (1 stopp)Total restid: 21:30</SPAN>

s24.jpg7071 krA2Btravel7084 kr

Ja, där ser man, det billigaste resorna går åt som "warma Semmeln" som tyskarna säger!

Men, som sagt, man behöver bara variera resdatum lite gran, så hittar man samma resa, fast med utresa en dag senare:

STO-BKK 5.Nov - 4.Feb 6602 kr (Källa: AllaFlygbiljetter )

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...