Jump to content
IGNORERAD

Vägstandard Bangkok - Khon Kaen


Hilding

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    11

  • erkki

    8

  • Sek Losos uncle

    7

  • Sam sip sam

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bra standard.

Går att hålla max tillåten hastighet i princip hela vägen. :)

Bara att se att ha växelpengar så går det mycket fortare.-:)

Lite seriöst...runt Korat kan det vara lite trafik, annar är det rätt behagligt på vardagarna.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Biten mellan Korat och Khon Kaen är lite sliten i asfalten. På uppvägen är det mesta omasfalterat men på nedvägen är det ganska jobbigt. Bäst att hålla sig i högerfilen där

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst att hålla sig i högerfilen där

Vid ett tillfälle fick vi böta tvåhundra baht för att vi kört i den högra filen för länge. :huh:

Hur länge det var tillåtet att köra i den filen framgick inte.

Dessutom var det glest med trafik och vi låg i den filen enbart för att den var något bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid ett tillfälle fick vi böta tvåhundra baht för att vi kört i den högra filen för länge. :huh:

Hur länge det var tillåtet att köra i den filen framgick inte.

Dessutom var det glest med trafik och vi låg i den filen enbart för att den var något bättre.

Eller så var det för att du var farang och dom såg en chans att utöka sin inkomst lite

Man vet aldrig i Thailand tyvärr

Ser man till att hålla precis fartgränsen så kan man ligga där ganska länge för det är ofta lastbilar att köra om på den vägen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så var det för att du var farang och dom såg en chans att utöka sin inkomst lite

Man vet aldrig i Thailand tyvärr

Ser man till att hålla precis fartgränsen så kan man ligga där ganska länge för det är ofta lastbilar att köra om på den vägen

Welder har HELT rätt, det drabbar samtliga, Thai som Farang, för länge i högerfilen betraktas som "fortkörning" vilken hastighet Du än har.

Dom jobbar konstant med vägen, i synnerhet närmare KhonKhaen, även söderut.

Drabbade Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid ett tillfälle fick vi böta tvåhundra baht för att vi kört i den högra filen för länge. :huh:

Hur länge det var tillåtet att köra i den filen framgick inte.

Dessutom var det glest med trafik och vi låg i den filen enbart för att den var något bättre.

Får inte alls köra där om en polis ser dig i alla fall.

Åkte dit 6 ggr mellan Udon-Pattaya-Udon förra året, Då vart det högerfil/fortkörnings böter varje gång. 8-900 bath totalt i böter eller nått sånt. Lyckades pruta ner farang priset några ggr.

Och då körde jag förbi ca 40 kontroller eller nått sånt.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min svägerska som bor i Bangkok brukar då och då ta bilen upp till Kohn Kaen.

Hon säger att hon nästan alltid får 1-2 böter per resa pga att hon kör en Bangkok registrerad bil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Så om ni inte ska transportera så mycket mer än människor, så kan det vara bättre att ta bussen :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört själv den sträckan många många gånger. Och åkte upp senast för tre veckor sedan och verkar som dom är snart färdiga med vägarbeterna och det har inte varit några köer vid vägarbeterna :) Vägen är kanonfin hela vägen från Bangkok upp till Udon Thani (typ motorväg), men just innan Udon pågår det beläggningsarbete dock ingen kö här heller.

De senaste gångerna har man också sluppit betala "extra vägavgifter" till polisen, och det är enkelt! Håll till vänster hela tiden (förutom just när du kör om) och kör max 105 Km/h. ;)

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om ni inte ska transportera så mycket mer än människor, så kan det vara bättre att ta bussen :)

Buss är livsfarligt att åka i Thailand

Flyg å tågdåren Arne

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Poliserna står i princip alltid på samma platser, så markera positionerna på GPSen så blir det färre stopp på vägen.

Annars funkar det bra att följa hur andra trafikanter beter sig. När de börjar sakta in och tar vänsterfilen, då befinner du dig sannolikt strax före en kontrollplats.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Buss är livsfarligt att åka i Thailand

Flyg å tågdåren Arne

Är det farligt att åka buss på stora vägen BKK - Khon Kaen - Udon Thani - Sakon Nakhon också?

Bekanta thai har råkat ut för en del mindre motorcykelolyckor, men inget med den busslinjen, fastän de har åkt den en hel del gånger.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det farligt att åka buss på stora vägen BKK - Khon Kaen - Udon Thani - Sakon Nakhon också?

Bekanta thai har råkat ut för en del mindre motorcykelolyckor, men inget med den busslinjen, fastän de har åkt den en hel del gånger.

Jo du händer mkt olyckor med buss

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jo du händer mkt olyckor med buss

Ja, jag vet i tätorter och på mindre vägar, men är det så farligt på den linjen? Det är ju motorväg en stor del och bred väg.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag vet i tätorter och på mindre vägar, men är det så farligt på den linjen? Det är ju motorväg en stor del och bred väg.

Många faktorer dåliga däck ,bromsar ,trött chaufför när det regnar blir det såphalt osv

så för egen del blir det flyg eller tåg i så stor utsträckning som möjligt

Bussrädde Arne som skrev 2 meningar idag så nu är det fest:ironi:

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Många faktorer dåliga däck ,bromsar ,trött chaufför när det regnar blir det såphalt osv

så för egen del blir det flyg eller tåg i så stor utsträckning som möjligt

Bussrädde Arne som skrev 2 meningar idag så nu är det fest:ironi:

Många chaufförer (både bussar och lastbilar) tar uppåtchack för att klara av att köra de långa passen (arbetstids- och körtids-regler är en utopi i Thailand)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Utanför Korat försökte jag hänga med denna buss som körde mella 120 och 140 och hela tiden i höger körfält

post-3485-085322800 1283718815_thumb.jpg

Vår vän Mange Udon var med om en svår bussolycka söder om Udon för ett antal år sedan

Som en gammal turistbusschaffis så undviker jag långfärdsbussar i Thailand

post-3485-085322800 1283718815_thumb.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Många faktorer dåliga däck ,bromsar ,trött chaufför när det regnar blir det såphalt osv

så för egen del blir det flyg eller tåg i så stor utsträckning som möjligt

Bussrädde Arne som skrev 2 meningar idag så nu är det fest:ironi:

OK. Nog bäst att fundera på att ta inrikesflyg istället då. Men är inrikesflygen så säkra, eftersom thai inte bryr sig om mer om säkerheten med busschaffisar.

(Tåg får noga vara, utom om tågresan tas som turistande, om det är sant att de stannar i "varenda" by, så de resorna tar evigheter.)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Nog bäst att fundera på att ta inrikesflyg istället då. Men är inrikesflygen så säkra, eftersom thai inte bryr sig om mer om säkerheten med busschaffisar.

(Tåg får noga vara, utom om tågresan tas som turistande, om det är sant att de stannar i "varenda" by, så de resorna tar evigheter.)

Du tar ju nattåget dom har sköna sängar att sova i är du utvilad när du kommer fram

Nattsuddaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Du tar ju nattåget dom har sköna sängar att sova i är du utvilad när du kommer fram

Nattsuddaren Arne

Det går bussar BKK till Sakon Nakhon utan byten. Jag får ta och kolla om det finns tåg utan byten dit också.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

TrainThere is no direct train from Bangkok to Sakon Nakhon. Visitors can take a train to Udon Thani and continue the journey by bus to Udon Thani. Call 1690, 0 2223 7010-20 for more information.

--------------------------------------------------------------------------------

Air

PBAir provides daily flight services from Bangkok to Sakon Nakhon, except on Mondays and Saturdays. For more information, contact their Bangkok office at tel. 0-2261-0220 – 5.

Thai Airways has 2 weekly flights connecting Bangkok with Sakon Nakhon every Mondays and Wednesdays. For more information, contact their Bangkok office at tel. 0-2280-0060, 0-2628-2000 or view their website at www.thaiairways.com.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...