Jump to content
IGNORERAD

Väggmaterial?


Tom

Recommended Posts

Atom: Anlitar man erfarna arkitekter och bygg-herrar som kanske dessutom byggt faranghus förut minskar nog risken att man får problem.

Men jag gillar att forska rätt mycket innan jag går till aktion (lite yrkesskadad tror jag) så jag har lagt ner ganska mycket tid på engelska forum om byggen i Thailand och liknande och fått många bra tips där

Även gamla Thai-tjejer hade mycket matnyttigt att läsa

Mest nytta har jag nog haft av CoolThaiHouse och en bok jag köpte som en kille har skrivit som byggde ett stort hus på Koh Pangan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kilroy

    14

  • Tallviking

    11

  • Tom

    5

  • Bengt-Erik

    4

Mest aktiva i denna tråd

Tallviking, absolut all respekt for arbetet du lagt ner, tycker du dessutom att det ar roligt/intressant sa kanns det formodligen inte som ett arbete.

Byggherren vi anlitade har byggt alla storre hus i var amphoe och vi var runt och tittade pa dem innan vi bestamde oss, han ar dessutom en gammal bekant till familjen sa vi kopte val inte helt grisen i sacken.

Lycka till med huset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom: Ungefär som vi valde våran kille

Vi kontaktade ett arkitektföretag vi visste ritade bra hus (låg granne med tjejens syrras bankjobb)

Sedan lät vi deras eget byggbolag samt 2 lokala byggherrar i Taphong/Rayong ge anbud efter de ritningar och specifikationer jag skrivit på engelska och fått översatt till Thai

Vi åkte även och tittade på flera hus de byggt och som var under byggnation så vi såg vilken kompetence och kvalitet dom använde

Sedan valde vi den som vi kände bäst förstod våra krav och idéer

Tjejens 2 bröder håller på och bygger i egen regi på tomten bredvid så dom har dessutom koll på bygget hela tiden och vi står i daglig kontakt med både bröderna och byggkillen via telefon

Igår t.ex åkte brorsan och byggkillen till Global-varuhuset för att se ut fönster och dörrar. Dom tog en massa bilder och mailade oss i morse. Vi tittade igenom och ringde ner och sa vilka modeller dom skulle ta

Peppar peppar men det har hittills fungerat bra med den arbetsmetoden

Enda egentliga strulet vi har just nu är byggnadstillståndet för dom ville inte godkänna det leasingavtal jag och tjejen skrivit om hennes tomt men det är under omarbetande just nu.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej King Kong,  Mycket bra,  hur lyckades du med detta,  var du med under byggtiden

eller lyckades du förklara för dom som byggde huset hur du ville ha det,

dessutom så tycker jag inte att det ser illa ut heller

                             MVH Stefan

Var ej nere under byggtiden utan tanten fick fixa allt. Jag sa bara till tanten att det skulle vara väggar o tak som huset hemma i Sverige. Tur att hon hade ett gott minne :great:

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej King kong,  va rädd om henne,  från de ena till de andra, 

är du den king kong som brukade va i filippinerna förr i tiden,

i så fall har vi nog träffats nån gång

              MVH stefan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

jag är är väl uppi snart 1,3 m-bath huset ca 70 procent men nu står bygget stilla pg penga brist men det är ett långtids prodjekt jag valde den här stenen som är 19x39 den isolerar bra och det är inga problem borra och sätta upp saker det blir rena betong huset med denna sten

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till.Vi ska börja bygga nästa år.Hoppas att det blir lika fint som ert.Var hittade du ritningarna till huset? :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har inte sett några ritningar på huset det är svärgubben som är byggledare och han skickar bilder varje månad så man ser mycket på dom vad och vad dom ska göra och telefon kontakt man måste ha nån man kan lita på som bygger ett hus åt en i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Mycket snyggt! :great:

och man behöver ingen puts på utsidan?, bara på insidan? :whistle:

Vad kallas den? Kostar per sten?  :morgon:

Vart bygger du? :glasses:

Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

det tar längre tid att bygga med den stenen kostar mer i arbetskraft men det tycker jag det är värt det blir snyggare en puts på utsidan och blir ett starkt hus putsen brukar bli missfärgad efter allt regn då får man måla om :gasp:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

9 bath st köper man stort parti 8.5 bath priset kanske högre nu pg bensin priser

Kan du kolla vad den heter och vilka som har den?

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

stenen är beställd på liten byggmarknad i soengsam jag vet inte va den butiken heter men jag tror dom har samma sten över allt på alla byggbutiker dom kan säkert beställa hem bara visa en bild på sten så vet dom man får starka bärande väggar med denna sten den är mycket bättre en block stenen säger dom som vet i Thailand och jag tror dom har rätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Vackert hus :great:

Ska du verkligen putsa på utsidan ?

På bilderna ser det ut som stenen är behandlad - oljad eller lackad ?

Det syns tydligt på en av bilderna. Halva huset är matt andra halvan blank.

Du får en stark o stadig yttervägg men den är inte bärande och

ska man putsa både in o utsidan så finns det nog billigare sten att använda

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ska inte putsa utvändigt det är en lack på huset jag kanske har missförstått de här med bärande väggar mina väggar när dom gör pelarna så har dom en sten som ut stick på varanan rad som väggen sitter i hop med och då sitter väggen i hop med pelarna + stående armeringoch liggande armering under fönster och den matta delen du pratar om är inte färdig byggd

DSCF0534.JPG

DSCF0609.JPG

DSCF0098.jpg

DSCF0534.JPG

DSCF0534.JPG

DSCF0609.JPG

DSCF0098.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid kul att se bilder från byggarbetsplatser

Snygg sten och en härlig färg när den är behandlad

När allt är färdigt är det nog ingen större prisskillnad

Du slipper puts o målning och med den här stenen är underhållet mindre

Dom kan bygga snygga hus i Thailand  :great:

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...