Jump to content
IGNORERAD

H1N1 i Surin


Surin P3

Recommended Posts

Nu har lillgrabben som bott hos oss i snart ett halvår fått H1N1.

Han har legat på sjukhus i snart en vecka, men fick åka hem igår för att han mådde bättre.

Idag på morgonen ringde läkaren ifrån Khorat och meddelade att han faktiskt har H1N1.

Tydligen säger doktorn att det inte är några problem längre och man får väl hoppas att han har rätt.

Funderingen har ju varit vad som smittat honom, så att man kan undvika att William eller man själv får det.

Och det ser ut som skolan där han går, i Surin, har en hel del fåglar som kan vara smitt-orsaken.

Men vad jag läser på http://www.cdc.gov/h1n1flu/qa.htm så kan man smittas av andra människor numera också... :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Blandar du ihop Swine och Bird flu nu?

Svininfluensan har man ju alltid kunnat få av andra människor.

H1N1 har nu åter exploderat i Bangkok och sjukhusen är tydligen överfulla..

Funderar på att ge lilltösen vaccination imorgon..

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser man här http://www.cdc.gov/h1n1flu/qa.htm#f så kan man tydligen bli smittad av flera olika sorters djur. Och människor.

Vilken sort av H1N1 han har vet jag inte ännu, men att det är H1N1 är ett faktum. Men det verkar inte vara nån fara med pojken i alla fall.

Skönt! Har du och resten av familjen funderat på att knapra typ Tamilflu i förebyggande syfte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var köper man det? (Som känner sig sjuk och febrig och svettig - av bara tanken)

Borde finnas på antingen sjukhuset eller lokala apoteket..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi var på sjukan igår med William, men läkaren som haft hand om William sen han var pytteliten, bad oss återkomma i morgon.

Då blir det vaccin (i vilken form vet jag inte) för honom i alla fall. Wille tipsade om Tamilflu, som jag och tanten kommer att knapra i oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi var på sjukan igår med William, men läkaren som haft hand om William sen han var pytteliten, bad oss återkomma i morgon.

Då blir det vaccin (i vilken form vet jag inte) för honom i alla fall. Wille tipsade om Tamilflu, som jag och tanten kommer att knapra i oss.

Hoppas allt ordnar sig P3 och att det blir vaccin för William, sen får väl ni andra knapra Tamilflu som docktor Wille ordenerar. :ironi:

Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att man inte gärna gav vaccin för svininfluensan till småbarn. Att hålla koll på grabben så att inte det blir värre är nog bäst och om det blir värre symtom åka till sjukhuset. Dom verkar ju veta vad dom håller på med där uppe i Surin.

Ni verkar vara i trygga händer, vilket borde kännas bra tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi var på sjukan igår med William, men läkaren som haft hand om William sen han var pytteliten, bad oss återkomma i morgon.

Då blir det vaccin (i vilken form vet jag inte) för honom i alla fall. Wille tipsade om Tamilflu, som jag och tanten kommer att knapra i oss.

Tamiflu är inget man knaprar på...

Det är det starkaste Antibiotika som finns idag och sista utvägen vid en H1N1 smitta om man blir allvarligt sjuk.

En del tar det i förebyggande syfte men det går inte att köpa i sverige utan recept. Och läkare skriver sällan ut som jag har förstått det.

Som du kanske läst eller hört talas om tidigare så resistens mot antibiotika är inte bra, Vad händer om alla knaprar enda antibiotikan som hjälper mot H1N1

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker? http://www.tamiflu.com/

Men rekommenderas inte av svenska läkemedelsverket, Klart tillverkarn vill att man ska äta det som halstabletter typ.

Jag säger inte vad du ska göra men råder dig att läsa på lite om tamiflu innan från svenska källor.

I sverige är man ju generellt väldigt restriktiva med antibiotika användning, Och inte utan att det finns en anledning.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Serath, bra inlägg... Det är ju kanon att det kommer fram flera sidor av en sak och helt utan personangrepp så här långt.

Men det är väl bara en tidsfråga... :(

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Läs artiklarna om tamiflu, som eriks-son länkar till.

Färsk info och, kan man tycka, ganska relevant sådan i P3's fall.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hemska är ju att det spelar väldigt liten roll hur restriktiva vi är i Sverige när resten av världen gödslar med antibiotika.

Det här är ju inte några nyheter. För ca 40 år sedan fick jag lära mig hur farligt det var med resistens mot antibiotika i grundskolan. Läkemedelsbolagen tänker ju inte hellre längre än till nästa årsstämma i bästa fall.

Läkemedelsfabrikerna i Indien t.ex. släpper bara ut rester från tillverkningen rätt ut i vattnet, det är billigare än att rena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...