Jump to content
IGNORERAD

Kondoleans-Buddism-självmord


Guest Maja

Recommended Posts

Vad säger Buddismen om självmord?

Hur beter jag mig när jag träffar min svägerska vars syster hängde sig förra veckan. Finns någon "beteendekod" i Thailand vid kondoleans och då speciellt vad gäller självmord?

3 dagars ceremonier i templet, sen kremering och ceremonier i hennes hem med munkar och massor av mat. Så fick jag det beskrivet.

En tragisk händelse och jag önskar råd för att inte "trampa i klaveret".

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Har aldrig själv varit med om det, inte ens i Sverige, och vet inte vad Buddhismen säger om fenomenet,

men kan det vara helt fel att bara visa empati för och trösta/stödja de efterlevande precis som här?

Man måste ju inte självmant ta upp "anledningen" och det är ju inte heller så ofta man t.ex. pratar om sjukdomen i samband med

en begravning av någon som gått bort i, säg cancer - även om det förstås antagligen är lättare oavsedd var man är.

Om ingen av de närmast sörjande väljer att prata om det eller rent av väljer att omskriva händelsen är det nog bara att haka på eller nicka instämmande.

Att bara finnas till och vara där är ett tecken på respekt för den avlidna som säkert uppskattas lika mycket där som här.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Buddhismen är allt liv heligt, svägerskans aska kommer därför troligtvis att gravsättas utanför tempelmuren, men jag skulle råda dej att bemöta de närmaste som om det var ett "normalt" dödsfall, smärtan är nog stor som den är utan att de skall påminnas om hur en nära avslutade sin tid på jorden.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Med sunt förnuft kommer du långt...

Frugans son tog livet av sig här hemma i Sverige. Så för att i ett försök att lindra min hustrus smärta så ordnade jag efter bästa förmåga något som kunde likna en thailändsk begravningscermoni.

Året efter så besökte vi Thailand och hade en motsvarande cermoni där för de som inte hade möjlighet att närvara på begravningen i Sverige.

Vi använde där ett porträtt av pojken som symbol, porträttet fick stanna utanför tempelmurarna och chefsmunken höll cermonin där.

En bildtråd hittar du här ..

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort Tack för de kloka råden.

Och ett speciellt tack till Enis som delat med sig av sin upplevelse "Leendets land". Det var så fint att läsa med vilken värme du skrivit och det var så rörande att tårarna rann. Sen var det så fint hur du fortsätter skrivandet på ett sätt som belyser att Livet går vidare.

Inom kristendomen anses det ju också vara vanhelgelse mot livet med självmord och förr begravdes man ju inte heller då på s.k. helgad mark.

Jag har en väninna vars son begick självmord för många år sedan och hon fick tröst av en nykyrklig präst(Swedenborgskyrkan)som sa att pojken visserligen tog med sig sin vånda men fick chans att sona sitt misstag i den andliga värld som man inträder i efter döden. Det håller hon fast vid än idag, att han fått gå livets hårda skola där.

När någon i vår kultur har dött, så brukar vi ju antingen trösta oss med att eländet är totalt slut, eller att vi får chansen att gå vidare till ett bättre liv.

Uj, det här börjar visst skena iväg för mig till flummighet.

Vad jag undrar, är hur en buddist kan trösta sig när man tror att man måste återfödas till eländet. Kanske till en byracka -eller? ? ?. Rätt eller fel så har jag förstått att en del tror så. Är det så?

Jag kan ju då inte säga till henne: "Din syster har nu sluppit från sina bekymmer och har det nog bra nu". Eller det kanske jag kan?

Värst är det för den 18-åriga tösen som hittade henne.

Men jovisst, med sunt förnuft och empati går nog det mesta lättare och jag får väl nöja mig med att visa medkänsla och överlåta till henne att öppna sig om hon så vill prata.

Ursäkta min flummighet och Tack för fina svar.

Maja

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Stort Tack för de kloka råden.

Och ett speciellt tack till Enis som delat med sig av sin upplevelse "Leendets land". Det var så fint att läsa med vilken värme du skrivit och det var så rörande att tårarna rann. Sen var det så fint hur du fortsätter skrivandet på ett sätt som belyser att Livet går vidare.

Inom kristendomen anses det ju också vara vanhelgelse mot livet med självmord och förr begravdes man ju inte heller då på s.k. helgad mark.

Jag har en väninna vars son begick självmord för många år sedan och hon fick tröst av en nykyrklig präst(Swedenborgskyrkan)som sa att pojken visserligen tog med sig sin vånda men fick chans att sona sitt misstag i den andliga värld som man inträder i efter döden. Det håller hon fast vid än idag, att han fått gå livets hårda skola där.

När någon i vår kultur har dött, så brukar vi ju antingen trösta oss med att eländet är totalt slut, eller att vi får chansen att gå vidare till ett bättre liv.

Uj, det här börjar visst skena iväg för mig till flummighet.

Vad jag undrar, är hur en buddist kan trösta sig när man tror att man måste återfödas till eländet. Kanske till en byracka -eller? ? ?. Rätt eller fel så har jag förstått att en del tror så. Är det så?

Jag kan ju då inte säga till henne: "Din syster har nu sluppit från sina bekymmer och har det nog bra nu". Eller det kanske jag kan?

Värst är det för den 18-åriga tösen som hittade henne.

Men jovisst, med sunt förnuft och empati går nog det mesta lättare och jag får väl nöja mig med att visa medkänsla och överlåta till henne att öppna sig om hon så vill prata.

Ursäkta min flummighet och Tack för fina svar.

Maja

Inressant fråga om hur man ser på reinkarnation och självmord i buddismen.

Vet inte hur mycket engelska din släkt talar eller hur mycket thai du kan men jag skulle nog hålla väldigt låg profil eller fråga ngn (thai) jag har stort förtroende för hur jag skulle förhålla mig.

... och Enis ... har stött på din text i olika forum och i vid olika tillfällen och varje gång berör den .

/mvh

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

I Sverige är självmordsfrekvensen nästan dubbel så hög som i Thailand.

Plats 29, Sverige, 12,2 invånare/ 100.000 att jämföras med

Thailand på plats 58 med 7,8 självmord per 100.000 invånare

Om det har något att göra med vår religions mera förlåtande inställning till självmord är tveksamt

men en interessant iakttagelse man kan göra är att frekvensen är mycket lägre i några av de "våldsamma" muslimska

länder vi brukar kritisera...

Eller vad sägs om

Iran på 98' plats med 0,2 självmord per 100.000 invånare eller Syrien med hälften av det.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

I Sverige är självmordsfrekvensen nästan dubbel så hög som i Thailand.

Plats 29, Sverige, 12,2 invånare/ 100.000 att jämföras med

Thailand på plats 58 med 7,8 självmord per 100.000 invånare

Om det har något att göra med vår religions mera förlåtande inställning till självmord är tveksamt

men en interessant iakttagelse man kan göra är att frekvensen är mycket lägre i några av de "våldsamma" muslimska

länder vi brukar kritisera...

Eller vad sägs om

Iran på 98' plats med 0,2 självmord per 100.000 invånare eller Syrien med hälften av det.

mvh

Hej GD.

Vad är källan för din statistik??

'Gillar lite det här att spräcka myter och på den statistik från något FN-organ jag sett brukar Sverige slå U-länder och östtstater med hästlängder men tyvärr ligga något under medel bland OECD-länder så 29 låter som lite väl högt.

men det brukar vara en massa brasklappar eller rättare sagt fotnoter i statistiken eftersom självmord är skamfyllt i många länder hemlighålls

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige är självmordsfrekvensen nästan dubbel så hög som i Thailand.

Plats 29, Sverige, 12,2 invånare/ 100.000 att jämföras med

Thailand på plats 58 med 7,8 självmord per 100.000 invånare

Om det har något att göra med vår religions mera förlåtande inställning till självmord är tveksamt

men en interessant iakttagelse man kan göra är att frekvensen är mycket lägre i några av de "våldsamma" muslimska

länder vi brukar kritisera...

Eller vad sägs om

Iran på 98' plats med 0,2 självmord per 100.000 invånare eller Syrien med hälften av det.

mvh

Skulle tro att mörkertalet är stort i många länder.

Syrien t.ex är ju en demokrati där 99,99% brukar rösta på presidenten. Skulle det kunna vara den stackarn som inte röstar på presidenten som begår självmord. :ironi::suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågade av frugan vad bhuddhismen säger om självmord. Hon sa att först hamnar man i helvete 1000 år sen återföds man som djur eller människa.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Inressant fråga om hur man ser på reinkarnation och självmord i buddismen. .

...

..eller fråga ngn (thai) jag har stort förtroende för hur jag skulle förhålla mig.

Ja det är sant, man ska fråga ngn man har förtroende för. Var har jag då störst chans till att få relevanta svar om Thailand och dess kultur och religion om inte på MPR så det dyker nog upp ett seriöst svar också om vad som händer efteråt enligt buddismen.

Frågan är ju intressant

men som du säger så bör jag nog hålla en låg profil i samtal med dom (på bruten thai-engelska)

hls maja

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är sant, man ska fråga ngn man har förtroende för. Var har jag då störst chans till att få relevanta svar om Thailand och dess kultur och religion om inte på MPR så det dyker nog upp ett seriöst svar också om vad som händer efteråt enligt buddismen.

Frågan är ju intressant

men som du säger så bör jag nog hålla en låg profil i samtal med dom (på bruten thai-engelska)

hls maja

kan du "bruten thai engelska" så kan jag thai så säg bara va du vill ha hjälp me gullet..

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

kan du "bruten thai engelska" så kan jag thai så säg bara va du vill ha hjälp me gullet..

Som sagt så tror jag att man har CHANS att få relevanta svar på MPR.

Ändrades av Maja
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Som sagt så tror jag att man har CHANS att få relevanta svar på MPR.

Tycker det var en mycket intressant fråga!!! /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

kan du "bruten thai engelska" så kan jag thai så säg bara va du vill ha hjälp me gullet..

... eller som min essexfödda idolkock sa .

... gissa vad... :)

'

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Man e väl samma människa oavsett man dör på naturlig väg, eller för egen hand?... Själv vill jag i.af. ente döma någon..svårt att ta ställning när man ente gått den andras väg. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det var en mycket intressant fråga!!! /mvh

precis... här e thailands svensk elit ..fråga på

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Man e väl samma människa oavsett man dör på naturlig väg, eller för egen hand?... Själv vill jag i.af. ente döma någon..svårt att ta ställning när man ente gått den andras väg. :wai:

tycker nog dom flesta men frågeställningen är hur man gör rent praktiskt om man ställs inför detta i Thailand + lite filofiseing om vad buddismen säger. :) / mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågade av frugan vad bhuddhismen säger om självmord. Hon sa att först hamnar man i helvete 1000 år sen återföds man som djur eller människa.

Tack snälla, nu har vi fått svaret. Då är det så -att man kan återfödas som djur. Och dessutom leva i helvetet i 1000 år. Då kan jag förstå att svägerskan och styvdottern är otröstliga. Lillasystern var bara 36 år och då måste hon förmodligen antingen varit mycket sjuk, tappat sin religiösa tro, eller levt i en sådan förtvivlan att ett 1000-årigt helvete inte avskräckte.

Mitt hjärta blöder.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej GD.

Vad är källan för din statistik??

'Gillar lite det här att spräcka myter och på den statistik från något FN-organ jag sett brukar Sverige slå U-länder och östtstater med hästlängder men tyvärr ligga något under medel bland OECD-länder så 29 låter som lite väl högt.

men det brukar vara en massa brasklappar eller rättare sagt fotnoter i statistiken eftersom självmord är skamfyllt i många länder hemlighålls

/mvh

http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_suicide_rate

Går säkert att ifrågasätta, och mörkertalet är säkert stort men förhållandet mellan länderna knappast helt fel.

En myt som avlivas är iaf den att Sverige skulle vara värst.

Inte heller på detta område - och tacka fan för det :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...