Jump to content
IGNORERAD

Vad skulle ni betala?


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Min "kusin" har nu fått uppehållillstånd i Sverige för sin affärside.

Hans affärside bygger helt och hållet på att placera sig i ett område i Stocckholm som inte har ngn proffessionell massage och där erbjuda proffessionell massage útan "extra tjänster". i ett stockholmområde med yngre barnfamiljer som tjänar lite mer!!!

Han har i ögonblicket köpt totala rättigheterna för ett typiskt thailändskt "skönhetsmedel"/massagekräm/mm osv som säljs över hela världen förutom i Sverige. Rättighetn är köpt från Danmark för en VÄLDIG låg summa. Detta är ett världsmärke som inte finns i Sverige som han fätt (nästan) GRATIS!!!

Massagen skall vara traditionell thai massage där kusinen mestadels ska försörja sig på att andra utför massagen och att han själv tar %. själv har han en diplomerad 14 dagar utbildning från wat Pho för att kunna rycka in närhelst ngn är sjuk mmm osv.

Jag har inte investerat en krona i detta projekt men gummman ligger in med 2 eller 3 hundra tusen.

Bra eller anus???? /mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många massageplatser finns det, och hur många andra finns det som kan utföra massage i denna verksamhet?

Vad går gummans pengar till? För att få hyreskontraktet eller mer till upprustning av lokalen?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Tja.

Min "kusin" har nu fått uppehållillstånd i Sverige för sin affärside.

Hans affärside bygger helt och hållet på att placera sig i ett område i Stocckholm som inte har ngn proffessionell massage och där erbjuda proffessionell massage útan "extra tjänster". i ett stockholmområde med yngre barnfamiljer som tjänar lite mer!!!

Han har i ögonblicket köpt totala rättigheterna för ett typiskt thailändskt "skönhetsmedel"/massagekräm/mm osv som säljs över hela världen förutom i Sverige. Rättighetn är köpt från Danmark för en VÄLDIG låg summa. Detta är ett världsmärke som inte finns i Sverige som han fätt (nästan) GRATIS!!!

Massagen skall vara traditionell thai massage där kusinen mestadels ska försörja sig på att andra utför massagen och att han själv tar %. själv har han en diplomerad 14 dagar utbildning från wat Pho för att kunna rycka in närhelst ngn är sjuk mmm osv.

Jag har inte investerat en krona i detta projekt men gummman ligger in med 2 eller 3 hundra tusen.

Bra eller anus???? /mvh

Hade dansken börjat jobba in något i Sverige, eller varför kostade det något över huvud taget??

Har inte kollat på många år, men ensamrätt till obearbetade (mindre) länder brukade man normalt kunna få GRATIS av fabriken, med förbehållet att man handlar minst en angiven mängd före ett visst datum, och sedan minst en angiven mängd per kommande år. (=Klarade man inte minimivillkoren så tappade man ensamrätten. Senare kunde någon annan få möjlighet att få ensamrätt om de klarar minimikraven, och då kunde man mista rätten att sälja alls.)

2-300 000 är en hel del pengar. Är det gjort någon marknadsundersökning inklusive koll av konkurenter innan någon större satsning görs?

Vad ska kusinen göra själv då om han sällan ska göra massagen, som han har utbildning till? :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra eller anus???? /mvh

Hur det ska gå bestäms nog mycket av kvaliten på det utförda jobbet samt marknadsföringen.

Tar han in vem som helst som säger att de kan ge massage tror jag inte att de får bra rykte. Att man har ett diplom är ingen garanti för att man ger bra massage. Så det tar tid att ta fram vilka som är uppskattade massörer. Det är lätt att få dåligt rykte. Betydligt svårare att ta bort den stämpeln.

Åtminstone här uppe i norr så har det varit många som startat med massage. Inte så många finns kvar inom ett år.

De som finns kvar är de som klarar av att ge bra massage.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara att du sätter dig ned och räknar. Om kusinen startar med en skuld på 300.000:- om han inte lånat av fler?

Får han ut 400 kr per kund så bör han väl betala de som masserar minst 200:-? så ska han ha 1500 kunder innan han har fått ihop till skulden...då har du inte berättat vad han betalar i hyra och övriga kostnader.

Ska han sälja krämer mm så behöver han ju nå ut med dem på något sätt om det ska bli volymer. För det behöver man en hel del erfarenhet för att ha en sportslig att klara av det. Lite "källarförsäljning" går sällan ihop sig.

Men jag kanske bara är en pessimistisk fan och jag hoppas trots det att det går bra för kusinen och att frugan inte har allt för stort behov av sina pengar. :blind:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hur många massageplatser finns det, och hur många andra finns det som kan utföra massage i denna verksamhet?

Vad går gummans pengar till? För att få hyreskontraktet eller mer till upprustning av lokalen?

Herr Chang har talat.

Dom ritningar jag har sett är det 2 singelrum med liten bastu och 1 dubbelrum med liten bastu och ett trippelrum som kan delas av med draperi.

Pengarna är till ombyggnad och dekoration av lokalen, marknadsföring mm

Jag har sett kalkylen men kommer inte ihåg alla poster. Den är väldigt detaljerad även om posterna i sig är svåra att uppskatta. Enligt mej är det en mycket välarbetad ambitiös affärsplan men med lite väl teoretisk underton..

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hade dansken börjat jobba in något i Sverige, eller varför kostade det något över huvud taget??

Har inte kollat på många år, men ensamrätt till obearbetade (mindre) länder brukade man normalt kunna få GRATIS av fabriken, med förbehållet att man handlar minst en angiven mängd före ett visst datum, och sedan minst en angiven mängd per kommande år. (=Klarade man inte minimivillkoren så tappade man ensamrätten. Senare kunde någon annan få möjlighet att få ensamrätt om de klarar minimikraven, och då kunde man mista rätten att sälja alls.)

2-300 000 är en hel del pengar. Är det gjort någon marknadsundersökning inklusive koll av konkurenter innan någon större satsning görs?

Vad ska kusinen göra själv då om han sällan ska göra massagen, som han har utbildning till? :)

Ja det är i stort sett gratis med undantag av ngn % som antagligen går till den internationella marknadsföringen.

Finns säkert ngn klasul om minimiförsäljning också.

Han ska sitta i kassan och sälja krämer och 'skönhetsmedel'. Fråga mig inte vad det är för jag använder bara tvål och tandkräm. :) Ta emot bokningar för massagetider. Städa lokalen. Marknadsföring. Externa kontakter och vara extraresurs om ngn är sjuk eller annat så att kunder ej ska drabbas av avbokningar. dvs inga planerade bokningar på honom utan att det alltid finns en backup.

Ja dom har gjort lite marknadsundersökning bla med frågeformilär i det tänkta området och kollat in konkureneter och priser mm.

Dom har dessutom fått hjälp av ALMI att göra en ordentlig affärsplan.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Det är väl bara att du sätter dig ned och räknar. Om kusinen startar med en skuld på 300.000:- om han inte lånat av fler?

Får han ut 400 kr per kund så bör han väl betala de som masserar minst 200:-? så ska han ha 1500 kunder innan han har fått ihop till skulden...då har du inte berättat vad han betalar i hyra och övriga kostnader.

Ska han sälja krämer mm så behöver han ju nå ut med dem på något sätt om det ska bli volymer. För det behöver man en hel del erfarenhet för att ha en sportslig att klara av det. Lite "källarförsäljning" går sällan ihop sig.

Men jag kanske bara är en pessimistisk fan och jag hoppas trots det att det går bra för kusinen och att frugan inte har allt för stort behov av sina pengar. :blind:

Jo jag är lite orolig också, men dom är ju vuxna människor. Kanske bättre att våga hoppa och kanske ramla än att inte hoppa alls eller ngt sånt. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hur det ska gå bestäms nog mycket av kvaliten på det utförda jobbet samt marknadsföringen.

Tar han in vem som helst som säger att de kan ge massage tror jag inte att de får bra rykte. Att man har ett diplom är ingen garanti för att man ger bra massage. Så det tar tid att ta fram vilka som är uppskattade massörer. Det är lätt att få dåligt rykte. Betydligt svårare att ta bort den stämpeln.

Åtminstone här uppe i norr så har det varit många som startat med massage. Inte så många finns kvar inom ett år.

De som finns kvar är de som klarar av att ge bra massage.

Jo personalen är viktig och det är väl där jag är lite pessimistisk om hur man hittar rätt personal och behåller den. Kan inte tänka mig att det är så många som vill jobba kontunerligt på % basis utan det är risk att det blir ett övergångsjobb i väntan på egen satsning eller ett fast jobb i annan branch??

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vad är max man kräma ut för en timmes massage?

Om vi antar att deras ambitioner om att göra lokalen lite mer 'upscale' med bla bastu i massagerummen och gratis Te och morgonrockar mm lyckas OCH dom lyckas i ambitionen att anställa bra personal. vad kan man max kräma ut per timme?

Desutom vill dom satsa på 1.5 timmes Terapisesioner. är det över huvudtaget möjligt att sälja 1.5 timme när dom flesta andra har 1 timmes massage?

hm ... tänker lite högt här eftersom jag antar jag blir lite bollplank när dom drar igång. ... :)

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger att dom har räknat in marknadsundersökning i budgeten, då kommer nästa fråga vad tar du för dina kostnader.

Då det verkar vara en marknadsundersökning, då du frågar efter tips samt hur mycket ni skulle betala samt hur mycket kan man kräma ut per timme.

För att göra en bra marknadsundersökning bör man veta olika faktorer, dels måste dom du frågar veta priser och vad får man för priset.

Dvs.

Vad kostar krämerna,oljor massagekräm och allt vad han nu skulle sälja

Vad kostar en timmes massage (du skall inte fråga kunden vad man kan kräma ut, redan där oseriöst) du måste ge ett pris

Vad får man för en och halv timmes massage/terapi.

Nu vet kunden vad det kostar samt vad man får.

Kunden du har frågat i din undersökning vet vad hon/han får det hon/han betalar för, och om hon säger nej då är det inte värt det.

Detta lilla tips på hur man gör en marknadsundersökning bjuder jag på. men tänk på nästa gång du ställer frågan vi måste veta vad det kostar och vad man får.

För att vi ska kunna tycka om det är värt eller om det är för dyrt, för vet vi inget om pris och vad man får så kan du likaväl fråga en gris och få samma svar dvs inget

för det är omöjligt att svara på en sak då man inte vet fakta.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är max man kräma ut för en timmes massage?

Om vi antar att deras ambitioner om att göra lokalen lite mer 'upscale' med bla bastu i massagerummen och gratis Te och morgonrockar mm lyckas OCH dom lyckas i ambitionen att anställa bra personal. vad kan man max kräma ut per timme?

Desutom vill dom satsa på 1.5 timmes Terapisesioner. är det över huvudtaget möjligt att sälja 1.5 timme när dom flesta andra har 1 timmes massage?

hm ... tänker lite högt här eftersom jag antar jag blir lite bollplank när dom drar igång. ... :)

/mvh

Har ingen erfarenhet av "Massage branschen" men att få duktigt folk är nog inte lätt, Dom flesta duktiga startar ju eget...

Ett sätt är att hyra ut stolarna till massörer och på så sätt är massören livegen och din kusin tjänar provision på hans arbete genom att hyra ut stolen.

Annars så får man nog pröjsa rejält per timme för en duktig massör vilket leder till att du även får betala för oanvända timmar...

Bara en tanke från min sida

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska han ha anställd personal som tar hand om kunderna och betala dem avtalsenlig lön eller ska de få ersättning per kund?

Det vanligaste jag har hört talas om när det gäller vanlig massage är att var och en är egna företagare som betalar en avgift för att få ha sin verksamhet i lokalerna.

Två till trehundra tusen låter oerhört mycket tycker jag utan att veta vad de pengarna skall gå till.

Sedan är jag inte så säker på att småbarnsföräldrar är rätt målgrupp. Kvinnor 40+ tror jag mer på.

Och bastu? Säg att de debiterar omkring 400 kr i timmen. Vem vill betala det timpriset för att basta?

Dessutom så är rummet låst under bastningen och det bör då finnas tillgång till dusch och handdukar.

Oljor och krämer är inte helt enkelt att få någon större omsättning på. Det finns idag redan ett otal märken att välja på och de som är etablerade har med största sannolikhet redan funnit något som passar dem och byter inte gärna märke eller sort.

Fick han uppehållstillstånd p.g.a. hans affärsidé?

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Du säger att dom har räknat in marknadsundersökning i budgeten, då kommer nästa fråga vad tar du för dina kostnader.

Då det verkar vara en marknadsundersökning, då du frågar efter tips samt hur mycket ni skulle betala samt hur mycket kan man kräma ut per timme.

För att göra en bra marknadsundersökning bör man veta olika faktorer, dels måste dom du frågar veta priser och vad får man för priset.

Dvs.

Vad kostar krämerna,oljor massagekräm och allt vad han nu skulle sälja

Vad kostar en timmes massage (du skall inte fråga kunden vad man kan kräma ut, redan där oseriöst) du måste ge ett pris

Vad får man för en och halv timmes massage/terapi.

Nu vet kunden vad det kostar samt vad man får.

Kunden du har frågat i din undersökning vet vad hon/han får det hon/han betalar för, och om hon säger nej då är det inte värt det.

Detta lilla tips på hur man gör en marknadsundersökning bjuder jag på. men tänk på nästa gång du ställer frågan vi måste veta vad det kostar och vad man får.

För att vi ska kunna tycka om det är värt eller om det är för dyrt, för vet vi inget om pris och vad man får så kan du likaväl fråga en gris och få samma svar dvs inget

för det är omöjligt att svara på en sak då man inte vet fakta.

Mvh

Nerike

Nja det är ingen riktig marknadsundersökning. Jag är inte inblandad i projektet överhuvudtaget utan tänker lite högt vid sidan om bara. :) Marknadsundersökning är väl redan gjord i affärsplanen vad jag vet. Jag bara tänker lite högt av egen nyfikenhet.Och jag är inte riktigt seriös utan mer lite filosofiskt nyfiken Själv skulle jag nog inte tänka mig att betala några större extrasummor för mervärdet av lite finare men miljö men då är jag ju ganska kostnadsmedveten. :) Och alla är ju olika som tur är.

Jag vet för lite om verksamheten för att ge ngn exakt beskrivning. Men ett litet försök:

Det kommer att finnas en meny med en massa olika behandlingar varav traditionell massage är en av ca 10 behandlingar på menyn.

SPA Menu

Program: Aromatherapy Body Massage, Time: 1 Hr. 30 Min.

Program: Oriental Herbal Compress, Time: 1 Hr. 30 Min.

Program: Therapeutic Massage, Time: 1 Hr. (Den här borde vara traditionell Thaimassage)

Program: Foot Reflexology Time: 1 Hr.

Program: Organic body scrub, Time: 1 Hr. 30 Min.

Program: Body polish, Time: 1 Hr. 30 Min.

Program: Oriental Thai massage, Time: 1 Hr. 30 Min.

Program: Facial Treatment, Time: 1 Hr.

Dessa behandlingar utförs i en lite mer upscale miljö med bla privat bastu och gratis te och lån av fräsha morgonrockar omklädningsmöjliheter. mm.

Lokalen kommer att vara lätt tillgänglig med kommunala transportmedel och bilparkering finns.

Några konceptbilder nedan.

Och frågan är ingen direkt marknadsundersökning utan mer privat nyfikenhet.

Vad skulle ni betala för en timmes traditionell massage i en sådan här miljö??

/mvh

post-5592-049114300 1283512550_thumb.jpg

post-5592-027583500 1283512558_thumb.jpg

post-5592-086833400 1283512565_thumb.jpg

post-5592-019930400 1283512573_thumb.jpg

post-5592-049114300 1283512550_thumb.jpg

post-5592-027583500 1283512558_thumb.jpg

post-5592-086833400 1283512565_thumb.jpg

post-5592-019930400 1283512573_thumb.jpg

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök hitta någon ytterligare verksamhet som kan räknas som "friskvård". Alt börja med verksamhet som är friskvård för kufar som tror på engergistenar mm :)

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Ska han ha anställd personal som tar hand om kunderna och betala dem avtalsenlig lön eller ska de få ersättning per kund?

Det vanligaste jag har hört talas om när det gäller vanlig massage är att var och en är egna företagare som betalar en avgift för att få ha sin verksamhet i lokalerna.

Två till trehundra tusen låter oerhört mycket tycker jag utan att veta vad de pengarna skall gå till.

Sedan är jag inte så säker på att småbarnsföräldrar är rätt målgrupp. Kvinnor 40+ tror jag mer på.

Och bastu? Säg att de debiterar omkring 400 kr i timmen. Vem vill betala det timpriset för att basta?

Dessutom så är rummet låst under bastningen och det bör då finnas tillgång till dusch och handdukar.

Oljor och krämer är inte helt enkelt att få någon större omsättning på. Det finns idag redan ett otal märken att välja på och de som är etablerade har med största sannolikhet redan funnit något som passar dem och byter inte gärna märke eller sort.

Fick han uppehållstillstånd p.g.a. hans affärsidé?

Pga av många saker så är det meningen att personalen ska vara egna företagare och vad jag tror mig veta så finns det en 'avtalsenlig' % fördelning eller om det är branch praxis som är 59-41 eller ngt sådant. Själv skulle jag inte kunna tänka mig att vara anställd så men vad vet jag.

Bastun ingår antagligen i ngn av 1.5 timmes behandlingarna för att öppna porer eller ngt sådant vet ej exakt.

"Oljor och krämer är inte helt enkelt att få någon större omsättning på. Det finns idag redan ett otal märken att välja på och de som är etablerade har med största sannolikhet redan funnit något som passar dem och byter inte gärna märke eller sort."

Denna produkt är välkänd i andra länder som USA,Austarlien, Tyskland men säljs ej i Sverige och tanken är väl att detta ska hjälpa till att komma in på marknaden.

Fick han uppehållstillstånd p.g.a. hans affärsidé? Svar ja. http://www.migration...nfo/Arbeta.html

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Har ingen erfarenhet av "Massage branschen" men att få duktigt folk är nog inte lätt, Dom flesta duktiga startar ju eget...

Ett sätt är att hyra ut stolarna till massörer och på så sätt är massören livegen och din kusin tjänar provision på hans arbete genom att hyra ut stolen.

Annars så får man nog pröjsa rejält per timme för en duktig massör vilket leder till att du även får betala för oanvända timmar...

Bara en tanke från min sida

Ja det kommer att vara så att varje massör är egen företagare och sedan delas timpriset enligt ngn vedertagen % sats.

Utan att börja prata politik så är det svårt att vara en liten arbetsgivare.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

.. inte riktigt seriös utan mer lite filosofiskt nyfiken Själv skulle jag nog inte tänka mig att betala några större extrasummor för mervärdet av lite finare men miljö men då är jag ju ganska kostnadsmedveten.

Finare miljö kanske inte går att debitera fullt ut på timdebiteringen, men kan vara det som gör skillnad mellan succe eller fiasko. En lite lyxigare miljö har ett positivt värde vid marknadsföring. :great: En sunkig miljö .. :diablo::suicide:

Det gäller att hitta balansen.:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Sedan är jag inte så säker på att småbarnsföräldrar är rätt målgrupp. Kvinnor 40+ tror jag mer på.

I den här stadsdelen är förstfödeskorna 38 år i snitt så det blir samma målgrupp. :) /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

I den här stadsdelen är förstfödeskorna 38 år i snitt så det blir samma målgrupp. :) /mvh

Kanske ha barnpassning ingående i massagepaketet, för att passa målgruppen :)

Ha inte för höga förväntningar p g a vad ALMI säger. Det finns en del hyffsat kunnigt folk där, men många där kan affärsverksamhet bara ur teoreticerat inte verklighetsförankrad synvinkel. Överdrivet detaljtänk på futtigheter/självklarheter i affärsplanen skulle jag ta som en varningssignal för det. Men jag kan inget om massagebranschen, så andra kan bedömma det mycket bättre.

Hur ska de lösa vem som får kunder, som inte begär någon speciell? Det kan bli en stor konfliktrisk om det blir brist på jobb, och det inte finns ett tydligt och rättvist system, som alla är med på i förväg. Om det blir för få kunder, så är det stor risk att det blir konflikt om kundtilldelningen även om det finns ett rättvist system. Massörerna blir säkert olika populära, och rättvisemässigt behöver ju de populära få sin del av de "ospecificerade" de också, och då blir nog de mindre populära sura för att de har färre kunder. Och om de populära inte får sin andel, så har ju de rätt att bli sura...

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kunna skriva en hel roman om fru Changs massageverksamhet... men då blir hon nog arg ;)

Men jag kan väl avslöja att hon investerade cirka 100000 kronor i lokalen innan öppning. Vi känner konkurrenter som investerat 400000 i sin lokal, men då blev det ju också lyxigare utseende. Blir det som på bilderna Mamma bifogade så är väl två till tre hundra tusen en rimlig kostnad.

Fru Chang debiterar 500 kronor per timme, vilket är över genomsnittet i Göteborg. Det finns dock ställen som är dyrare.

En sak angående kvinnor som kunder... fru Chang har märkt att de inte gillar att det ligger en okänd man som blir masserad i närheten. Men har ni flera avskilda utrymmen så löser väl det sig.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Kanske ha barnpassning ingående i massagepaketet, för att passa målgruppen :)

Ha inte för höga förväntningar p g a vad ALMI säger. Det finns en del hyffsat kunnigt folk där, men många där kan affärsverksamhet bara ur teoreticerat inte verklighetsförankrad synvinkel. Överdrivet detaljtänk på futtigheter/självklarheter i affärsplanen skulle jag ta som en varningssignal för det. Men jag kan inget om massagebranschen, så andra kan bedömma det mycket bättre.

Hur ska de lösa vem som får kunder, som inte begär någon speciell? Det kan bli en stor konfliktrisk om det blir brist på jobb, och det inte finns ett tydligt och rättvist system, som alla är med på i förväg. Om det blir för få kunder, så är det stor risk att det blir konflikt om kundtilldelningen även om det finns ett rättvist system. Massörerna blir säkert olika populära, och rättvisemässigt behöver ju de populära få sin del av de "ospecificerade" de också, och då blir nog de mindre populära sura för att de har färre kunder. Och om de populära inte får sin andel, så har ju de rätt att bli sura...

När man kör massage i Thailand brukar ju Barnpassningen ingå på köpet på ngt fiffigt sätt. men i Sverige kan man kanske ta lite betalt för det kanske. Men jag tror att det kan vara en bra ide. jag ska föreslå det. /mvh

Jag skulle kunna skriva en hel roman om fru Changs massageverksamhet... men då blir hon nog arg ;)

Men jag kan väl avslöja att hon investerade cirka 100000 kronor i lokalen innan öppning. Vi känner konkurrenter som investerat 400000 i sin lokal, men då blev det ju också lyxigare utseende. Blir det som på bilderna Mamma bifogade så är väl två till tre hundra tusen en rimlig kostnad.

Fru Chang debiterar 500 kronor per timme, vilket är över genomsnittet i Göteborg. Det finns dock ställen som är dyrare.

En sak angående kvinnor som kunder... fru Chang har märkt att de inte gillar att det ligger en okänd man som blir masserad i närheten. Men har ni flera avskilda utrymmen så löser väl det sig.

Herr Chang har talat.

Tack för input från verkligheten! /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Ha inte för höga förväntningar p g a vad ALMI säger. Det finns en del hyffsat kunnigt folk där, men många där kan affärsverksamhet bara ur teoreticerat inte verklighetsförankrad synvinkel. Överdrivet detaljtänk på futtigheter/självklarheter i affärsplanen skulle jag ta som en varningssignal för det. Men

Nej Almi kan nog bara hjälpa till med det formella i affärsplanen och se så att man tänkt på allt. Verkligheten bakom siffrorna får man stå för själv, men det är ju en gratis service och alltid ger det ngt . /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Frugan å jau vart på samma massage i Bangna, med olika massöser..Efter ett tag blev hon sotis och ropade från andra sidan skynket varför vi vart så tysta.- Ni må tro att min massös smajlade :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, 500.- per timme är nog ganska rätt, sett till dom sociala kostnader som uppstår när man tar ut lön osv!

Dom som kör för 300.- gör nog nästan säkert jobbet svart!

Själv tar jag 420.- i timmen + mtrl för min svetsverkstad, har i dagens läge investerat tot ca 800,000.- under 22 års tid.

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...