Jump to content
IGNORERAD

Thailand's 40 rikaste personer


stjp8729

Recommended Posts

Sek Losos uncle

Det där hade jag ingen aning om på Thailandskunskapstestet

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Thaksin bara 23:a ?Det kostar att ligga på topp tydligen.Kan det vara därför som han har blivit tystare på slutet,stang mott :whistle: för han har väl inte insett att han är körd i Thailand?Mvh Måne

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser inte kungen på listan.

Vad kan det komma sig ?

Är jag blind, är han fattig eller för fin för att vara med på listan av "arbetare" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara taskig men...

Herren på plats nummer 7 verkar ha tagit ett och annat smakprov av dom varor han säljer. :bag:

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

En hel del där som tjänat pengar på alkohol. Eftersom skatten på alkohol är ganska hög kan man ju fundera lite på vart de pengarna tar vägen. I vilket fall ytterligare en orsak varför det verkar vara så svårt för andra aktörer att ta sig in på den thailändska marknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

En hel del där som tjänat pengar på alkohol. Eftersom skatten på alkohol är ganska hög kan man ju fundera lite på vart de pengarna tar vägen. I vilket fall ytterligare en orsak varför det verkar vara så svårt för andra aktörer att ta sig in på den thailändska marknaden.

Importskatten på öl från ASEAN länderna har faktiskt avskaffats (fr.o.m. i år).

Ett mycket litet, men dock, framsteg i detta mycket protektionistiska land.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Importskatten på öl från ASEAN länderna har faktiskt avskaffats (fr.o.m. i år).

Ett mycket litet, men dock, framsteg i detta mycket protektionistiska land.

Poffa

Se där, det visste jag inte. Känner du till anledningen? Cynikern inom mig gissar på kohandel alternativt att de thailändska ölbaronerna vidgat sina intressen utanför Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

AFTA - Asian Free Trade Aria- trädde i kraft 1 jan 2010 för Thailamd.Malaysia, Indonesien, Filipinerna

Singapore och Brunei.

1 jan 2015 omfattas även Camboja, Vietnam, Laos, och Burma.

AFTA innebär att importsklatten på bla alkohol, ris, tobak avskaffas

mellan dessa ASEAN länder.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Importskatten på öl från ASEAN länderna har faktiskt avskaffats (fr.o.m. i år).

Ett mycket litet, men dock, framsteg i detta mycket protektionistiska land.

Poffa

Se där alltid lär man sig nåt nytt!

Märkte faktiskt att San Miguel öl (från Fillipinerna) blivit vanligare när jag var hemma, fast den kanske bryggs i Thailand också?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där alltid lär man sig nåt nytt!

Märkte faktiskt att San Miguel öl (från Fillipinerna) blivit vanligare när jag var hemma, fast den kanske bryggs i Thailand också?

MVH Tommy

San Miguel bryggs mycket riktigt i Thailand. Eget bryggeri.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Importskatten på öl från ASEAN länderna har faktiskt avskaffats (fr.o.m. i år).

Ett mycket litet, men dock, framsteg i detta mycket protektionistiska land.

Poffa

och snart gör Carlsberg comeback i Thailand, bryggd i deras stora bryggeri i Malaysia. Bäva månde Beer Chang och de andra som haft marknaden i en lite ask sedan Carlsberg kickades ut någon gång 2002-2003?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ser inte kungen på listan.

Vad kan det komma sig ?

Är jag blind, är han fattig eller för fin för att vara med på listan av "arbetare" ?

Mmmm. The knug har nog mer fläsk än vad alla dessa nissar har ihop.

www.infinita.biz - Grafik och webb i Thailand

www.infinitaonline.se - Grafik och webb i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmm. The knug har nog mer fläsk än vad alla dessa nissar har ihop.

Men varför finns han då inte med på listan ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

De här olika listorna som ibland citeras här på MPR om kungens rikedom har jag för mig baseras på att Thailands kung "äger" hela Thailand, alltså all mark i Thailand. Räknar man in värdet på den marken så blir han stormrik men räknar man bara med tillgångar som går att omsätta i pengar platsar han inte på den listan.

Det finns ju tre sorterns lögner, lögn, förbannad lögn och statistik.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför finns han då inte med på listan ?

Hade jag vetat det så hade jag nog oxå varit med på listan. :D

www.infinita.biz - Grafik och webb i Thailand

www.infinitaonline.se - Grafik och webb i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

De här olika listorna som ibland citeras här på MPR om kungens rikedom har jag för mig baseras på att Thailands kung "äger" hela Thailand, alltså all mark i Thailand. Räknar man in värdet på den marken så blir han stormrik men räknar man bara med tillgångar som går att omsätta i pengar platsar han inte på den listan.

Det finns ju tre sorterns lögner, lögn, förbannad lögn och statistik.

OK

För på Forbes lista över kungligheter räknas han som innehavare av 35 B$ som ju är betydligt mer än ettan på denna listan

Men som sagt. Man kan inte jämföra olika typer av "förmögenheter" med varandra

Denna listan handlar ju tydligen om värde på pengar och aktier/fonder och inte mark, byggnader etc etc

Så sett ur den aspekten är han mer eller mindre "fattig" ju ! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

De här olika listorna som ibland citeras här på MPR om kungens rikedom har jag för mig baseras på att Thailands kung "äger" hela Thailand, alltså all mark i Thailand. Räknar man in värdet på den marken så blir han stormrik men räknar man bara med tillgångar som går att omsätta i pengar platsar han inte på den listan.

Det finns ju tre sorterns lögner, lögn, förbannad lögn och statistik.

Låter som lite önsketänkande från någon som inte vill att kungen ska vara så rik som vissa påstår. Jag har då själv aldrig sett eller hört talas om någon som räknar på det viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

De här olika listorna som ibland citeras här på MPR om kungens rikedom har jag för mig baseras på att Thailands kung "äger" hela Thailand, alltså all mark i Thailand. Räknar man in värdet på den marken så blir han stormrik men räknar man bara med tillgångar som går att omsätta i pengar platsar han inte på den listan.

Det finns ju tre sorterns lögner, lögn, förbannad lögn och statistik.

Det är möjligt att jag har fel,

men är det inte så att Hovet styr och ställer over “ The Royal Crown Property Bureau” och dess inkomster,

men som faktiskt ägare av RCPB’s alla tillgångar står väl egentligen Thailändska finansdepartementet ?

Det är nog därför som Kungen inte är så rik på pappret även om han och hovet har tillgång

till alla rikedomar som döljer sig hos RCPB.

Jag kan ha fel om ägandefrågan, men det är den enda förklaringen jag kommer på nu.

Mvh

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

När det här var på tapeten för första gången för ett par år sedan så fick jag den förklaringen till kungens rikedom, och att han därmed inte platsar in på alla "rikast" listor.

Har för mig det postats någon länk om det men jag orkar inte leta efter den nu...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...