Jump to content
IGNORERAD

Förlänga NON-O Visum i Khorat


Surin P3

Recommended Posts

Nu har jag varit Khorat och förlängt mitt visum, de sista två månaderna som går att klämma ur ett Multientry Non Immigrant visum Typ O.

Visumet gick alltså ut den 8 Juni. Jag lämnade landet den 7 Juni och fick nya 90 dagar instämplade i passet när jag återvände 24 minuter senare.

Dessa 90 dagar skulle gått ut den 4. September, men jag var ute i god tid i fall det gick åt skogen.

Nåja, första gången på nya stället (nytt ställe sedan en månad tillbaka).

En vägbeskrivning:

Om du kommer ifrån väg 24 svänger du mot Khorat vid Chok Chai, åker i 12 km, tar nästa U-sväng och åker in emellan två jätte-lerkrukor.

De är jättestora och missar man dem så bör man nog stanna till på ett hotell i Khorat för att nyktra till (eller festa vidare), hellre än att gå till Immigrationen.

Kommer man ifrån Khorat är det ca 8-9 km efter avfarten mot Buri Ram (väg 226) på väg 224 mot Chok Chai. Krukorna syns även ifrån det här håller om än lite sämre.

Väl inne bland krukorna, ser man små skyltar med "Immigration" skrivna lite här och där.

Papper som behövdes:

1st Foto

1st Blankett för förlängningen

1st Passkopia

1st Visumkopia

1st Vigselbeviskopia

1st ID kortkopia (fruns)

(1st Födelsebeviskopia)

Pris: 1.900 Baht

20 minuter senare var allt stämplat och klart. 60 nya dagar instämplade i passet.

Hela resan ifrån Surin och tillbaka tog exakt 4 timmar och 35 minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, man får inte 90 dagar i mitt fall eftersom jag skrev om den allra sista förlängningen på ett Non Immigrant visum.

Man får 90 dagar varje gång visumet är giltigt, men efter att sista 90 dagarna gått ut, får man ännu en förlängning, som kostar 1.900 Baht och denna förlängning kan vara max 60 dagar.

post-3076-015125600 1283834728_thumb.png

90 dagars förlängningarna är gratis medan den sista 60 dagars kostar 1.900 Baht.

Man kan alltså i teorin klämma ur 365 dagar + 90 + 60 = 515 dagar ur ett vanligt Non Immigrant visum.

post-3076-015125600 1283834728_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

F-N,är över året sen du flytta tillbaka!!!!!Du får guida mig när jag kommer ner och behöver hjälp men visat.Nu dröjer ju det för grabben går bara i 7:an men han verkar sugen på den nyöppnade utanför Prasat(hoppas han vill pröva)Ska ni möta upp Erkki när han kommer ner?Satan,nu blev det för personligt för tråden,borde pm:at.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Nej, man får inte 90 dagar i mitt fall eftersom jag skrev om den allra sista förlängningen på ett Non Immigrant visum.

Man får 90 dagar varje gång visumet är giltigt, men efter att sista 90 dagarna gått ut, får man ännu en förlängning, som kostar 1.900 Baht och denna förlängning kan vara max 60 dagar.

post-3076-015125600 1283834728_thumb.png

90 dagars förlängningarna är gratis medan den sista 60 dagars kostar 1.900 Baht.

Man kan alltså i teorin klämma ur 365 dagar + 90 + 60 = 515 dagar ur ett vanligt Non Immigrant visum.

Behöver man göra en 90-dagars rapportering när man förlänger som du gjort (du är ju i Thailand i 150 dagar i sträck på sista inresan) eller räknas besöket då man förlänger som en rapportering?

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver man göra en 90-dagars rapportering när man förlänger som du gjort (du är ju i Thailand i 150 dagar i sträck på sista inresan) eller räknas besöket då man förlänger som en rapportering?

Besöket kan väl räknas som rapportering/förlängning eftersom jag befinner mig 90 dagar i Thailand för att sedan dag 90 förlänga 60 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Besöket kan väl räknas som rapportering/förlängning eftersom jag befinner mig 90 dagar i Thailand för att sedan dag 90 förlänga 60 dagar.

Så du gjorde ingen separat rapportering och hade inte heller några problem när du lämnade landet efter de 60 "extra" dagarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett NON IM Visa O som du. När det gick ut den 18 e januari så åkte

jag ut ur landet via Non Khai den 17 e och fick som du 90 dagar till.

Det var på uppmaning ifrån Immigration i Udon Thani. Men efter att dessa 90 dagar gått ut

säger man där i Udon att man för 1900 baht bara kan köpa till 7 (sju) dagar, thats it.

Hur kan det vara så olika ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du gjorde ingen separat rapportering och hade inte heller några problem när du lämnade landet efter de 60 "extra" dagarna?

Inga problem alls.

Jag har ett NON IM Visa O som du. När det gick ut den 18 e januari så åkte

jag ut ur landet via Non Khai den 17 e och fick som du 90 dagar till.

Det var på uppmaning ifrån Immigration i Udon Thani. Men efter att dessa 90 dagar gått ut

säger man där i Udon att man för 1900 baht bara kan köpa till 7 (sju) dagar, thats it.

Hur kan det vara så olika ?

Det är nog fel. Du ska alltid kunna få 60 dagar till på ett NON Imm Typ O för 1.900 Baht. Och dessutom efter det 7 dagar till för 1.900 Baht. Sen är det slut.

Men detta är som alltid Thailand. Upp till personen som sitter bakom disken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, man får inte 90 dagar i mitt fall eftersom jag skrev om den allra sista förlängningen på ett Non Immigrant visum.

Man får 90 dagar varje gång visumet är giltigt, men efter att sista 90 dagarna gått ut, får man ännu en förlängning, som kostar 1.900 Baht och denna förlängning kan vara max 60 dagar.

post-3076-015125600 1283834728_thumb.png

90 dagars förlängningarna är gratis medan den sista 60 dagars kostar 1.900 Baht.

Man kan alltså i teorin klämma ur 365 dagar + 90 + 60 = 515 dagar ur ett vanligt Non Immigrant visum.

365 dagar, sedan får du aldrig komma tebaks sedan??

Födelsebevis, på engelska eller svenska?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

365 dagar, sedan får du aldrig komma tebaks sedan??

Födelsebevis, på engelska eller svenska?

Förstår inte frågan. Förtydliga, tack... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte frågan. Förtydliga, tack... :)

Ok, asså du får vara max 365 dagar i Thailand,,,hur länge får du vara där nästa gång, och hur länge måste du vara hemma?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, asså du får vara max 365 dagar i Thailand,,,hur länge får du vara där nästa gång, och hur länge måste du vara hemma?

Alltså med ett vanligt Non Immigrant typ O visum får du vistas max 90 dagar i Thailand.

Efter dessa 90 dagar måste du lämna Thailand och komma tillbaka när du vill.

Jag brukar göra ett visarun till Kambodja, som ligger 45 minuter ifrån Surin och tar mig 20 minuter på "andra sidan".

Med undantag för den sista förlängningen, då du kan stanna 90+60(+7) dagar. Alltså 157 dagar.

--------------

Om du sedan gör en förlängning på din vistelse (extension of stay) måste du visa upp pengar på bank och/eller inkomst.

Och då får du stanna i Thailand i 365 dagar, med rapportering på ditt immigrationskontor var 90.e dag.

Ett litet aber med denna förlängning är att man måste skaffa ett åter-rese-tillstånd, "re-enrty permit" varje gång man vill lämna Thailand och det kostar 1.900 Baht.

Denna förlängning kan man göra varje år och för en person gift med en Thailändsk medborgare så skall minst 400.000 Baht visas upp på bank i Thailand (denna summa kan kombineras med inkomst).

Det stora pluset med förlängningen är att du i motsats till det vanliga Non immigrant typ O, kan skaffa arbetstillstånd, om någon är intresserad.

Det är en helt separat grej mot vad jag skrivit om i denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det kanske finns fler varianter av Multientry Non Immigrant visum Typ O.

Jag har ett ettårsvisa, pensionär.

Vilket kanske förklarar skillnaden med att man får bara 7 dagar för 1900 bht. (ettårsvisa)

Men finns det kortare tidsvariant av Multientry Non Immigrant visum Typ O. ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det som finns är Non Immigrant typ O - Single entry.

Du får alltså 90 dagar vid första inträdet till Thailand och sen är det kört om du inte förlänger med pengar på banken som jag skrev i tidigare inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det som finns är Non Immigrant typ O - Single entry.

Du får alltså 90 dagar vid första inträdet till Thailand och sen är det kört om du inte förlänger med pengar på banken som jag skrev i tidigare inlägg.

Hej !

Men du beskriver och har är ett ettårsvisa multientry ?

Eller ett 90 dagars visa ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag beskriver är ett Non Immigrant typ O Multi entry visum som är giltigt i 1 år och ansöktes om i Sverige eller annat land som ger ut detta visum.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej Har ett 1 års Multi Non-Immigrant B för arbete Anlände Suva men fick bara visum till utgångsdatum 15 mars.Är gift Thai.Kan jag få dessa 60 dagar? Mvh Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

--------------

Om du sedan gör en förlängning på din vistelse (extension of stay) måste du visa upp pengar på bank och/eller inkomst.

Och då får du stanna i Thailand i 365 dagar, med rapportering på ditt immigrationskontor var 90.e dag.

Ett litet aber med denna förlängning är att man måste skaffa ett åter-rese-tillstånd, "re-enrty permit" varje gång man vill lämna Thailand och det kostar 1.900 Baht.

Denna förlängning kan man göra varje år och för en person gift med en Thailändsk medborgare så skall minst 400.000 Baht visas upp på bank i Thailand (denna summa kan kombineras med inkomst).

Det stora pluset med förlängningen är att du i motsats till det vanliga Non immigrant typ O, kan skaffa arbetstillstånd, om någon är intresserad.

Det är en helt separat grej mot vad jag skrivit om i denna tråd.

Enligt länken nedan kostar ett Single re-entry 1000 baht och ett Multiple re-rentry 3800 baht.

Eftersom ett Non-immigrant "O" visa multiple entry kostar 5000 baht plus kostnad för visa run var 90 dag så borde det vara all ide att ansöka om ett Extension of Stay.

http://www.longstayatthailand.com/en/ls_guide/visa.php

Government Fee Rate

Extension of Visa 1,900 Baht

Changing of Visa 2,000 Baht

Fine for Overstaying 500 Baht per day (Maximum fine 20,000 Baht)

Re-Entry Permit

Single 1,000 Baht

Multiple 3,800 Baht

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...