Jump to content
IGNORERAD

Pappa har problem med sina aktier och obligationer!


smilet

Recommended Posts

Pappa vet inte vad som händer med hans pengar, när han avlider, om det går till skatt en stor del eller hur är det?

Han vill ju ge pengar till mig (fattig som jag är) i små portioner, är det arv skatt på sådan gåva?

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Pappa vet inte vad som händer med hans pengar, när han avlider, om det går till skatt en stor del eller hur är det?

Han vill ju ge pengar till mig (fattig som jag är) i små portioner, är det arv skatt på sådan gåva?

Smilet

Arvsskatten togs väl bort 2004 har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Pappa vet inte vad som händer med hans pengar, när han avlider, om det går till skatt en stor del eller hur är det?

Han vill ju ge pengar till mig (fattig som jag är) i små portioner, är det arv skatt på sådan gåva?

Smilet

Kapitalinkomsten kommer man nog inte undan utan att betala skatt för den.

Arvskatten bör du slippa

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Pappa vet inte vad som händer med hans pengar, när han avlider, om det går till skatt en stor del eller hur är det?

Han vill ju ge pengar till mig (fattig som jag är) i små portioner, är det arv skatt på sådan gåva?

Smilet

Blir ju 30% skatt på eventuell vinst vid försäljning av Aktier

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arvsskatt finns inte längre.

Har han aktierna i en kapitalförsäkring så skattar man inte vid försäljning (däremot skattar man en viss procent på hela beloppet varje år)!

Skatten på en kapitalförsäkring räknas istället som en schablonmässig avkastningsskatt, 27 % av den genomsnittliga statslåneräntan föregående år. Det belopp som beräkningen sker på är försäkringens värde 1 januari

Link to comment
Dela på andra sajter

Gåoskatten är även den slopad se'n 1 jan -05 så det fungerar bra om han ger dig pengarna som gåva. Banken rapporterar dock till Skatteverket.

Är man flera bröstarvingar så kan det vara bra om man skriver ett gåvobrev. Eller också inte ;)

Vad ska banken rapportera till skatteverket ?

Om min pappa ger mig lite (10.000kr) lite då och då.

smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska banken rapportera till skatteverket ?

Om min pappa ger mig lite (10.000kr) lite då och då.

smilet

Gör väl inget om skatteverket får reda på det, finns varken gåvoskatt eller arvskatt längre (vet iofs inte efter 19 Sept ;))!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör väl inget om skatteverket får reda på det, finns varken gåvoskatt eller arvskatt längre (vet iofs inte efter 19 Sept ;))!

Ja, då får pappa öka takten, då det bara är 20 dagar tills man ej vet vad som kommer att hända.

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Pappa vet inte vad som händer med hans pengar, när han avlider, om det går till skatt en stor del eller hur är det?

Han vill ju ge pengar till mig (fattig som jag är) i små portioner, är det arv skatt på sådan gåva?

Smilet

Trådens namn är " Svarar på Pappa har problem med sina aktier och obligationer"

Jag är övertygad om att det är du som har problem med att få ut så mycket som möjligt i arvet av din pappa.

Alltså inte din pappa som har problem...

Så jäkla konspitatorisk är jag i kväll :crazy:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska banken rapportera till skatteverket ?

Om min pappa ger mig lite (10.000kr) lite då och då.

smilet

Jag vet inte om det finns nå'n lägstagräns för deras rapportering.

Tycker själv att det känns lite överarbetat då gåvoskatten är borta.

Jag antar att det är för att ha koll på pengarnas rörelser och komma åt ev. pengatvätt och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det finns nå'n lägstagräns för deras rapportering.

Tycker själv att det känns lite överarbetat då gåvoskatten är borta.

Jag antar att det är för att ha koll på pengarnas rörelser och komma åt ev. pengatvätt och liknande.

Varje gång pappa sätter in små summor på mitt konto på banken, så vill banken veta var pengarna kommer ifrån och pappan som är ärlig svarar bankfacket ibland madrassen.

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Trådens namn är " Svarar på Pappa har problem med sina aktier och obligationer"

Jag är övertygad om att det är du som har problem med att få ut så mycket som möjligt i arvet av din pappa.

Alltså inte din pappa som har problem...

Så jäkla konspitatorisk är jag i kväll :crazy:

Fritz..

Bra försök men fel tänkt Fritz, min pappa som andra gamla människor har sparat en del pengar och använder inte dom, däremot skulle jag kunna använda (investera) dessa pengar bättre.

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Varje gång pappa sätter in små summor på mitt konto på banken, så vill banken veta var pengarna kommer ifrån och pappan som är ärlig svarar bankfacket ibland madrassen.

Smilet

Ja, det är ju ett riktigt problem du har.

Sedan finns det dom med riktigt stora problem som har förlorat flera miljoner på att aktiekurserna har rasat.

Och för att inte tala om dom som inte hade några miljoner över huvudtaget att förlora.

Skaffa Thai konto och skicka över pengarna dit.

Du bör kunna skicka 100000 eller om det fortfarande är 75000 utan att frågor ställs. Eller det kanske bara är om det skickas andra hållet???

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje gång pappa sätter in små summor på mitt konto på banken, så vill banken veta var pengarna kommer ifrån och pappan som är ärlig svarar bankfacket ibland madrassen.

Smilet

Det finns nån relativt ny lag där banken måste fråga var pengarna kommer ifrån!

Från mitt Konto i Norge måste jag alltid besvara var pengarna kommer från när jag för över till Sverige men jag skriver bara lön och har aldrig hört något om det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nån relativt ny lag där banken måste fråga var pengarna kommer ifrån!

Från mitt Konto i Norge måste jag alltid besvara var pengarna kommer från när jag för över till Sverige men jag skriver bara lön och har aldrig hört något om det!

Nu är det tusen frågor som gäller vid pengaöverföringar mellan olika länder, alt för att hindra svarta pengar att bli vita ( jag skiter i o f sig vilken färg dom har)

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...