Jump to content
IGNORERAD

Skicka pengar


John Khonken

Recommended Posts

Frugan ska betala för rummet hon har. Är det något man måste tänka på när man ska skicka pengar till Thailand Räcker det med Bankens fyra siffror + kontonumret. Behövs något mer.

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan ska betala för rummet hon har. Är det något man måste tänka på när man ska skicka pengar till Thailand Räcker det med Bankens fyra siffror + kontonumret. Behövs något mer.

Tack på förhand

SWIFT koden måste du ha så det hamnar hos rätt bank...

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den swift koden du hänvisar till är det samma som i sverige. t.ex nordea 3200 om jag mins rätt sedan kontonumret

Link to comment
Dela på andra sajter

Den swift koden du hänvisar till är det samma som i sverige. t.ex nordea 3200 om jag mins rätt sedan kontonumret

Nej, det är inte den koden. Nordeas swift kod är: NDEASESS

Alla banker har en standardiserad identifierings kod, tex så heter Kasikorn Bank i Thailand: KASITHBK

Nu vet jag inte vilken bank du skall skicka pengar till, men Googla på bankens namn och swift så lär du hitta det.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Namnet är Bangkok Bank om jag förstår frugan rätt

Swift till Bangkok Bank

BKKBTHBK

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Namnet är Bangkok Bank om jag förstår frugan rätt

Från Bangkok Banks webbsida.

When transferring funds into a Bangkok Bank account from abroad via SWIFT, remember to have the below information on hand:

  • The account number
  • The account name
  • The address of the bank branch (if required by the remitting bank abroad)
  • Bangkok Bank’s SWIFT code ‘BKKBTHBK”

Fager.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla snälla för hjälpen Har jag uppfattat allt rätt. Swiftkod-Namnet på kontoinnehavaren- kontonumret så är allt OK

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla snälla för hjälpen Har jag uppfattat allt rätt. Swiftkod-Namnet på kontoinnehavaren- kontonumret så är allt OK

förr när jag sände pengar till frugan, så ville dom också ha adressen till kontoinnehavaren och adressen till bankfilialen där hon hade sitt konto.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samt du måste ange skäl till överföringen.

Typ "Gåva" räcker

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Samt du måste ange skäl till överföringen.

Typ "Gåva" räcker

Det gjorde inte jag, måste missat det helt,

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

förr när jag sände pengar till frugan, så ville dom också ha adressen till kontoinnehavaren och adressen till bankfilialen där hon hade sitt konto.

mvh. Lars

Stämmer bra det adress på allt å alla, jag förde över via internetbanken å det funkade klockrent

Link to comment
Dela på andra sajter

Jgg satte in hela lönen på hennes konto. Är det dumt?

inte för hennes vidkommande.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är smart gjort, mycket smart.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jgg satte in hela lönen på hennes konto. Är det dumt?

Nej, bra jobbat. Du får leva på gamla pengar.
Link to comment
Dela på andra sajter

Samt du måste ange skäl till överföringen.

Typ "Gåva" räcker

Har bara sett det på Skandia bankens internet överföringar, men det kanske finns fler som har det som krav?

På den tiden då jag sände pengar från Sverige så behövde jag inte fylla i nåt skäl till överföringen, jag körde Nordea.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade nyligen från HB till Kasikorn Bank och det enda som behövdes var SWITF-code + kontonummer samt en tillåtelse från hennes konto att ta emot pengar från mitt HB-konto.

Skickar jag däremot från mitt eget Kasikorn-konto så behöver hon inte ge sitt tillstånd för överföring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara sett det på Skandia bankens internet överföringar, men det kanske finns fler som har det som krav?

På den tiden då jag sände pengar från Sverige så behövde jag inte fylla i nåt skäl till överföringen, jag körde Nordea.

MVH Tommy

Med Swedbank så måste man ange skäl för överföringen om man skickar till Thailand, Vet inte varför men kan det vara mottagarlandet som ställer kravet?

Lite info från swedbanks sida

Betala direkt till konto

- Mottagarens bank- och kontonummer

- Namn, adress och land till vilket betalningen ska skickas till

- Betalningsmottagarens kontonummer i den mottagande banken (anges ofta som IBAN)

- Betalningsmottagarens BIC/Nationellt

Thailand (TH)

Mottagarens bank: BIC

Mottagaren: Kontonummer. De flesta bankerna har 10-siffriga kontonummer.

Observera att bankerna inte krediterar ett konto som inte varit aktivt de senaste 6 månaderna.

Valuta: THB, USD, SEK, EUR

Övrigt: Betalningsorsak måste anges i meddelandet till mottagare t.ex. gåva

Hitta en länk med lite info om olika sätt att föra över pengar

http://www.gp.se/pol...r_utomlands.pdf

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med Swedbank så måste man ange skäl för överföringen om man skickar till Thailand, Vet inte varför men kan det vara mottagarlandet som ställer kravet?

Lite info från swedbanks sida

Betala direkt till konto

- Mottagarens bank- och kontonummer

- Namn, adress och land till vilket betalningen ska skickas till

- Betalningsmottagarens kontonummer i den mottagande banken (anges ofta som IBAN)

- Betalningsmottagarens BIC/Nationellt

Thailand (TH)

Mottagarens bank: BIC

Mottagaren: Kontonummer. De flesta bankerna har 10-siffriga kontonummer.

Observera att bankerna inte krediterar ett konto som inte varit aktivt de senaste 6 månaderna.

Valuta: THB, USD, SEK, EUR

Övrigt: Betalningsorsak måste anges i meddelandet till mottagare t.ex. gåva

Hitta en länk med lite info om olika sätt att föra över pengar

http://www.gp.se/pol...r_utomlands.pdf

Nja, med Swedbank måste man egentligen inte ange skäl. Däremot måste man skriva ett meddelande till mottagaren. Det räcker ju i princip att skriva:

"Nu skickar jag pengar till mig själv!"

Det är knappast någon som sitter och granskar dessa meddelanden, däremot kan det vara till hjälp att minnas meddelandet om man råkar skriva fel kontonummer.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nja, med Swedbank måste man egentligen inte ange skäl. Däremot måste man skriva ett meddelande till mottagaren. Det räcker ju i princip att skriva:

"Nu skickar jag pengar till mig själv!"

Det är knappast någon som sitter och granskar dessa meddelanden, däremot kan det vara till hjälp att minnas meddelandet om man råkar skriva fel kontonummer.

Herr Chang har talat.

Fast meddelandet ska vara på engelska.

(undrar om det är någon som kontrollerar det?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickar varje månad pengar till min frus son. Jag betalade tidigare kostnaderna i utlandet för transaktionen, men det visade sig att banken i Thailand (Kasikorn Bank) ändå tog ut en avgift. Därför har jag nu istället lagt på lite på överföringen och låter dom betala kostnaderna i Thailand, vilket ger några fler bath på sonens konto.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade pengar imorse till en bekant som hade blivit av med plånboken i chiang mai, för övrigt samma klant som som fick slut på snuset förra veckan, vilket innebar att jag fick skicka en stock då, han ger mig huvudvärk.

Skickade med western union, 3000 spänn till en kostnad av 290 kr.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...