Jump to content
IGNORERAD

Hur stor andel av thailändarna har sett havet?


Herr Chang

Angående thailändarnas resvanor  

78 röster

  1. 1. Hur många thailändare har sett havet?

    • Alla
      1
    • De flesta
      4
    • Det är nog 50/50
      19
    • Inte så många
      31
    • Ett fåtal
      8
    • Vet ej
      6
    • Detta var en dum fråga!
      9


Recommended Posts

Vad ska jag ställa för fråga?

Känner förstås till att thailändare har en himla massa fördomar om varandra men det beror nog mest på att dom allra flesta aldrig varit längre bort än näsan räcker.

Det må ju vara hänt att många thailändare aldrig varit utomlands, och det kan man väl förstå med tanke på kostnaden.

Vad som förvånat mig mest är att en del thailändare tydligen aldrig sett havet i Thailand. Till exempel fru Changs son som fick det tvivelaktiga nöjet att stiga i havet för första gången i Pattaya ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    3

  • Joints

    3

  • Kim

    2

  • nitramj77

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag svarade just i en annan tråd angående detta ämne, och kom efter lite eftertanke på att det kunde passa som egen tråd.

Var vänlig svara i omröstningen så gott ni kan!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Changen...klagade frugan på att huden blev irriterat pga vattnet?

Hände mig efter vi badat i koh chang...eller så tyckte hon inte om Pattis :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är skillnaden på "Inte så många" och "Ett fåtal" för boende i Götet?

Där jag bor är det endast ett fåtal som känner till skillnaden men det är inte så många. :whistle:

Ändrades av Welder
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske 20 %, ingen aning faktiskt.

95% av Thailändarna kan säkert inte simma i all fall.

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skrevs en bok om svenskar som aldrig sett havet, skulle tro att den kom ut i början av 90-talet. En man som var med vid kanske 60 års ålder bor i en by nära mig och hade trots att han hela livet bott 3-4 mil fågelvägen från havet aldrig sett det. Kanske lite OT ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Majoriteten av thailändarna har, förvånande nog, sett väldigt lite av sitt eget land. Speciellt bland de gamla på landsbygden som kanske bara vid en eller ett par tillfällen under sin livstid varit utanför sin egen provins. Än mindre har dom sett havet naturligtvis.

Hur många som sett havet? Ingen aning, men väldigt många är det som aldrig varit där.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skrevs en bok om svenskar som aldrig sett havet, skulle tro att den kom ut i början av 90-talet. En man som var med vid kanske 60 års ålder bor i en by nära mig och hade trots att han hela livet bott 3-4 mil fågelvägen från havet aldrig sett det. Kanske lite OT ;)

Sa han varför?

I vilket fall tycker jag om sådana här filosofiskt absurda omröstningar. Skulle själv gärna vija veta rätt svara av någon anledning. Gissade på 50/50 utan att ha någon egentlig aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag träffade frugan så tog jag henne till Ko samet. Hon hade aldrig varit på en ö. Om hon sett vatten förrut vet jag ej men som jag uppfattade det var det första gången. Men badat aldrig. Många har inte den plånboken.

Ha en trevlig kväll

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag träffade frugan så tog jag henne till Ko samet. Hon hade aldrig varit på en ö. Om hon sett vatten förrut vet jag ej men som jag uppfattade det var det första gången. Men badat aldrig. Många har inte den plånboken.

Ha en trevlig kväll

Inte sett vatten och aldrig badat, fy tusan va skitig hon måste vara. ;):ironi: eller har hon tvättat sig med lao kao ;)

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske 20 %, ingen aning faktiskt.

95% av Thailändarna kan säkert inte simma i all fall.

Instämmer, har ingen aning om hur många som sett havet.

Men det har alltid förundrat mig att så få kan simma. Till och med bland fiskare och folk som är uppväxta vid havet.

Link to comment
Dela på andra sajter

December 2009 tog vi med svärmor till Jomtien så hon fick se havet för första gången i sitt 60 åriga liv

post-3485-088345800 1282944462_thumb.jpg

vilket hon tyckte var en stor upplevelse :great:

Senare tog vi med lillsyrran med man å barn så de också fick se havet

Tänk att det behövs så lite för att göra en del så lyckliga :)

post-3485-088345800 1282944462_thumb.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sa han varför?

Förmodligen hade han aldrig haft något behov av det, allt han behövde fanns på hans torp. Det har hänt mycket på 1-2 generationer. Havet och för den delen skogen är rekreation idag världen över, för 50år sedan var det många människors levebröd - man såg nyttan av det men kanske inte nöjet.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Sa han varför?

I vilket fall tycker jag om sådana här filosofiskt absurda omröstningar. Skulle själv gärna vija veta rätt svara av någon anledning. Gissade på 50/50 utan att ha någon egentlig aning.

Du var väl med och starta en annan tråd där man ännu, efter månaders trätande fortfarande inte kan komma överens om hur många som röstade rött eller gult.

Och det om en fråga som ändå får sägas ha undersökts ganska väl.

Så hur ska det gå med denna fråga där det med garanti inte finns en jävel på denna jord med rätt svar :-)

Vem vet, kanske det är någon som just nu i denna sekund ser havet för första gången.

Och en annan för sista.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen hade han aldrig haft något behov av det, allt han behövde fanns på hans torp. Det har hänt mycket på 1-2 generationer. Havet och för den delen skogen är rekreation idag världen över, för 50år sedan var det många människors levebröd - man såg nyttan av det men kanske inte nöjet.

Så är det nog. Man kan ju dra paralleller till alla de fiskesamhällen som finns på bland annat bohuskusten där man byggde hus på karga klippor av rent strategiska skäl. Ingen tänkte väl bara för en sådär 40 år sedan att rena ruckel skulle inbringa mångmiljonbelopp från rika stadsbor som vill ha havsutsikt och insupa doften av tång, makrill och måsskit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du var väl med och starta en annan tråd där man ännu, efter månaders trätande fortfarande inte kan komma överens om hur många som röstade rött eller gult.

Och det om en fråga som ändå får sägas ha undersökts ganska väl.

Så hur ska det gå med denna fråga där det med garanti inte finns en jävel på denna jord med rätt svar :-)

Vem vet, kanske det är någon som just nu i denna sekund ser havet för första gången.

Och en annan för sista.

Dina två sista meningar vara nästan poetiska. Tungt

Mitt förhållande till havet kan nästan jämställas med någon slags havssaltsnarkomani. Jag är beroende av havet. Insjöar kan vara fina men kommer liksom inte i närheten av den kraft som finns till havs med allt av vad det innebär.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Dina två sista meningar vara nästan poetiska. Tungt

Mitt förhållande till havet kan nästan jämställas med någon slags havssaltsnarkomani. Jag är beroende av havet. Insjöar kan vara fina men kommer liksom inte i närheten av den kraft som finns till havs med allt av vad det innebär.

Här har det regnat så förbannat den sista tiden så det där med havet kan kvitta :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var för all del en något löjlig fråga.

Men jag tyckte ändå det var intressant att utröna medlemmarnas uppfattning av thailändarnas exponering mot havet i allmänhet. Blev som sagt lite förvånad när det visade sig att många thailändska bekanta aldrig sett havet.

Man kan naturligtvis ställa samma fråga om svenskar, men jag tvivlar på att det är något större antal som aldrig lyckats ta sig till någon av Sveriges kuster. Om de nu ska ska räknas som hav.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var för all del en något löjlig fråga.

Men jag tyckte ändå det var intressant att utröna medlemmarnas uppfattning av thailändarnas exponering mot havet i allmänhet. Blev som sagt lite förvånad när det visade sig att många thailändska bekanta aldrig sett havet.

Man kan naturligtvis ställa samma fråga om svenskar, men jag tvivlar på att det är något större antal som aldrig lyckats ta sig till någon av Sveriges kuster. Om de nu ska ska räknas som hav.

Herr Chang har talat.

tror faktiskt det e en alarmerande skara ynglingar i svedala som varken ser vatten eller skog..tyvärr..

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Majoriteten av thailändarna har, förvånande nog, sett väldigt lite av sitt eget land. Speciellt bland de gamla på landsbygden som kanske bara vid en eller ett par tillfällen under sin livstid varit utanför sin egen provins. Än mindre har dom sett havet naturligtvis.

Hur många som sett havet? Ingen aning, men väldigt många är det som aldrig varit där.

Du som har varit så mycket i Thailand, tycker du verkligen att det är så förvånande att majoriteten av thailändarna inte sett sitt eget land?

De allra flesta har ju ingen farangkontakt utan tvingas leva av vad deras jobb ger..hur skall de har någon som helst möjlighet att kunna ge sig ut på sigthseeing resor på denna betalning????? Inte ens i deras eget land blir detta nöjligt.

Jag förvånar mig faktiskt över ditt inlägg, Kim...

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Svärmor hade inte sett havet innan vi tog med henne till Koh Chang, men Bangkokianer verkar ha en förkärlek att åka till havet på helgerna. Svarade själv "vet inte"..

Bäst kanske att lägga till "i min bekantskapkrets"

Ha en go dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Svärmor hade inte sett havet innan vi tog med henne till Koh Chang, men Bangkokianer verkar ha en förkärlek att åka till havet på helgerna. Svarade själv "vet inte"..

Bäst kanske att lägga till "i min bekantskapkrets"

Ha en go dag!

:wai:

Jodå, 'våra' beacher Nam Rin, Payoon och Phala är nerlusade med Bangkokare i helgerna. De rika kör med hotell, de 'fattiga' bor direkt på stranden och det ser ut som fan på måndagsmorgnarna. Sopor och skit överallt.

Når det gäller familjen, som bor c:a 80 mil från närmaste hav, så har alla sett, och smakat på, havet. Frugans bröder tog vi ner till Pattaya redan 1994 men de var mera intresserade av alla topplösa tyskor som drällde runt där på den tiden.

Ha det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var för all del en något löjlig fråga.

Men jag tyckte ändå det var intressant att utröna medlemmarnas uppfattning av thailändarnas exponering mot havet i allmänhet. Blev som sagt lite förvånad när det visade sig att många thailändska bekanta aldrig sett havet.

Man kan naturligtvis ställa samma fråga om svenskar, men jag tvivlar på att det är något större antal som aldrig lyckats ta sig till någon av Sveriges kuster. Om de nu ska ska räknas som hav.

Herr Chang har talat.

Har haft förmånen att under många somrar träffat förorts ungdomar från Göteborg, som under några dagar fick vistas vid havet uppe i Bohuslän Kan väl säga att hälften aldrig varit vid havet.Då är ju det ändå så att det är bara att ta spårvägen ut. Dessa ungdomar var mellan 12 o 16 år.
Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl ta till "statistiskt vederlagt".. :crazy:

I byn där jag bodde de första 4 åren i Issan kan jag nog med 90% säkerhet svara ett fåtal, i mitt fall c:a 5%. Och av dessa var säkert 90% rädda för havet emedan det deras informativa TV hade givit dem var tsunamin 2004.

Statistiken bygger på en mkt vederhäftig uppskattning från en Issansk byhåla med 305 hushåll gjord med stor eftertänksamhet och full anonymitet hos innevånarna. :lol:

Statistikeramatören Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...