Jump to content
IGNORERAD

Enkel till Thailand. Nekad boarding från Sverige?


Oregistrerad

Recommended Posts

Tjenare.

Jag undrar om det är någon som rest med enkel biljett till Thailand FLERA gånger och sluppit besvär redan i Sverige då man inte har visum som täcker resans längd?

Jag blev en gång varnad då jag köpte biljett att man kan bli stoppad då man inte har visum för hela resan och detta hände verkligen.

Dumt som f.. tyckte jag och andra resenärer som även dem planerat resa till Malaysia eller annat grannland imellan.

För det är ju inget som säger att man tänkt vistas typ 6 mån i sträck i bara Thailand.

Men vi blev alla tvungna att boka om hemresa (Inom 30 dagar) dirket på Arlanda och således blev av med min enda gratis ombokning redan innan jag klivit på planet. Det ordnades dock i Bkk av flygbolaget då jag förklara situationen.

Men denna gång tänkte jag åka enkel ner och köpa biljett hem från något annat land pga vissa omständigheter som kan inträffa.

Vore tacksam om ni har erfarenhet av detta med flygbolagets regler ang visum för resans längd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare.

Jag undrar om det är någon som rest med enkel biljett till Thailand FLERA gånger och sluppit besvär redan i Sverige då man inte har visum som täcker reans längd?

Jag blev en gång varnad då jag köpte biljett att man kan bli stoppad då man inte har visum för hela resan och detta hände verkligen.

Dumt som f.. tyckte jag och andra resenärer som även dem planerat resa till Malaysia eller annat grannland imellan.

För det är ju inget som säger att man tänkt vistas typ 6 mån i sträck i bara Thailand.

Men vi blev alla tvungna att boka om hemresa (Inom 30 dagar) dirket på Arlanda och således blev av med min enda gratis ombokning redan innan jag klivit på planet. Det ordnades dock i Bkk av flygbolaget då jag förklara situationen.

Men denna gång tänkte jag åka enkel ner och köpa biljett hem från något annat land pga vissa omständigheter som kan inträffa.

Vore tacksam om ni har erfarenhet av detta med flygbolagets idi*tregel ang visum för resans längd.

Köp en enkel biljett med Air Asia, Bangkok till något av grannländerna. Går oftast att få en biljett för under 2000 Baht.

Då ska det inte behöva bli problem vid incheckningen i Sverige.

Trevlig resa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en enkel biljett med Air Asia, Bangkok till något av grannländerna. Går oftast att få en biljett för under 2000 Baht.

Då ska det inte behöva bli problem vid incheckningen i Sverige.

Trevlig resa!

Jo det har jag tänkt som en utväg. Men tycker inte det ska behövas krongla så dant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det har jag tänkt som en utväg. Men tycker inte det ska behövas krongla så dant.

Kan kanske fungera att göra en bokning via internet och sen printa ut Bokningsbekräftelsen.

Men det är jag inte helt säker på om det accepteras vid incheckningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vi blev alla tvungna att boka om hemresa (Inom 30 dagar) dirket på Arlanda och således blev av med min enda gratis ombokning redan innan jag klivit på planet. Det ordnades dock i Bkk av flygbolaget då jag förklara situationen.

Men denna gång tänkte jag åka enkel ner och köpa biljett hem från något annat land pga vissa omständigheter som kan inträffa.

Vore tacksam om ni har erfarenhet av detta med flygbolagets regler ang visum för resans längd.

Bra att veta vilket bolag det var om man skulle hamna i samma situation. Nu ska man ju inte vara säker på att de gör likadant om det händer en gång till, men det är ändå roligt att veta.

I sommar när jag och dottern åkte ner höll vi på att bli nekade för att vi inte hade visum för hela tiden. Returresan var 37 dagar efter nerresan. Eftersom vi inte hade visum har vi ju bara rätt att vara 30 dagar. Förrut när vi åkt med Thai har det inte varit något problem, vi har bara förklarat att vi åker ut ur landet för att få 15 dagar när vi kommer tillbaka. Det tipset fick vi för övrigt av ambassaden i Stockholm för något år sedan, när vi hade tänkt söka visum.

I år åkte vi med Finnair. De ville inte släppa igenom oss först, utan ringde för att få råd. När vi fick åka sa hon att det var en special där Sverige var lite unikt. Från andra länder så släpper de inte igenom om du inte hade ett visum för hela tiden. Hur länge vi får behålla det privilegiet är nog en öppen fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du visum så är det inga problem med enkel biljett, så sök för turistvisum, kostar ju ingenting heller just nu. På ambassaden förklarar du att du tänker flyga hem från ett annat land och skall köpa biljetten därifrån. Har gjort så två gånger och inte haft några som helst problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tjenare.

Jag undrar om det är någon som rest med enkel biljett till Thailand FLERA gånger och sluppit besvär redan i Sverige då man inte har visum som täcker resans längd?

Jag blev en gång varnad då jag köpte biljett att man kan bli stoppad då man inte har visum för hela resan och detta hände verkligen.

Dumt som f.. tyckte jag och andra resenärer som även dem planerat resa till Malaysia eller annat grannland imellan.

För det är ju inget som säger att man tänkt vistas typ 6 mån i sträck i bara Thailand.

Men vi blev alla tvungna att boka om hemresa (Inom 30 dagar) dirket på Arlanda och således blev av med min enda gratis ombokning redan innan jag klivit på planet. Det ordnades dock i Bkk av flygbolaget då jag förklara situationen.

Men denna gång tänkte jag åka enkel ner och köpa biljett hem från något annat land pga vissa omständigheter som kan inträffa.

Vore tacksam om ni har erfarenhet av detta med flygbolagets regler ang visum för resans längd.

Tja.

Pga en massa omständigheter hade jag en gång en enkel biljett från Berlin till Bangkok med Air Berlin (men pga av samma massa omständigheter hade jag en returbiljett med SAS som jag redan utnyttjar utresan på) Men hur som haver blev jag ombedd att visa en returbiljett vid incheckningen i Berlin och jag uppfattade det som jag nog inte hade kommit ombord utan denna returbiljett, så visst kan det omfrågas om returbiljett ibland.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bolaget jag blev nekad till var LAUDA AIR.

Säkert olika beroende på vem som sitter vid incheckningen.

Men nu har jag tänkt boka enkel ner med Air China och köpa en billig Air Asia biljett ut ur landet till exempelvis till Kuala Lumpur.

Då MÅSTE man väll ändå få flyga tycker man. Jag har ju då en utresa ur Thailand!

Det var tipset jag fick av Lauda Air att köpa en biljett ut ur landet bara.

Tråkigt att det ska vara så luddiga regler!

MVH: BC

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles rätt, har du biljett ut från landet med Air Asia inom 30 dagar (om du inte har visum) så räcker det, du kommer med på planet till BKK utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig behövt visa någon returbiljett vid resa till Thailand, Jag har åkt med SAS (CPH resp. ARN), Finnair (ARN resp. Norrköping), Thai (ARN) AeroFlot (CPH). AiraAsai (Kuala Lumpur), Bangkok Airways (Saigon). Enda gången de kollat returbiljett är när jag åkte till Vietnam från Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig behövt visa någon returbiljett vid resa till Thailand, Jag har åkt med SAS (CPH resp. ARN), Finnair (ARN resp. Norrköping), Thai (ARN) AeroFlot (CPH). AiraAsai (Kuala Lumpur), Bangkok Airways (Saigon). Enda gången de kollat returbiljett är när jag åkte till Vietnam från Bangkok.

Hadde du ingen retur då ? Dem kanske såg i sitt data system att du har retur om du hade det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig behövt visa någon returbiljett vid resa till Thailand, Jag har åkt med SAS (CPH resp. ARN), Finnair (ARN resp. Norrköping), Thai (ARN) AeroFlot (CPH). AiraAsai (Kuala Lumpur), Bangkok Airways (Saigon). Enda gången de kollat returbiljett är när jag åkte till Vietnam från Bangkok.

Hej kokos det är lite ot ,men jag tänkte be dig berätta om aeroflot.Jag och sambon

skall åka 30 november.Ryssarna är 3000 kr billigare.Om du inte vill fortsätta ot

vore jag tacksam för ett pm.häls.Tord

Link to comment
Dela på andra sajter

Hadde du ingen retur då ? Dem kanske såg i sitt data system att du har retur om du hade det?

Den enda gången jag hade returbiljett (med samma bolag iaf) var med Aeroflot. Jag åkte ner nu senast med Finnair (från Norrköping) med endast enkelbiljett. Det var inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda gången jag hade returbiljett (med samma bolag iaf) var med Aeroflot. Jag åkte ner nu senast med Finnair (från Norrköping) med endast enkelbiljett. Det var inga problem.

Oftast så är det inga problem, men regeln finns och det som har hänt trådskaparen har även hänt andra, dvs. dom har blivit nobbade ombordstigning utan returbiljett i tid eller visum. Du kokos har haft tur. Som jag skrev tidigare, har man visum eller en biljett ut ur landet inom 30 dagar (Air Asia duger gott) så blir det inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej kokos det är lite ot ,men jag tänkte be dig berätta om aeroflot.Jag och sambon

skall åka 30 november.Ryssarna är 3000 kr billigare.Om du inte vill fortsätta ot

vore jag tacksam för ett pm.häls.Tord

Jag åkte med Aeroflot 2006. Det var billigt och relativt bra med benutrymme. Saker som kan uppfattas som negativa var;

- Tidig avgång från CPH resp. sen hemkomst. (kan ju bli problem med transport till och från flyplatsen)

- Lång väntetid i Moskva (på dit vägen) ingen direkt rolig flygplats (om det finns sådana)

- Ingen fri alkohol på flyget (inte ens öl till maten, de tog dessutom bara kontanter €,$ och rubel) vilket jag inte var utrustad med.

- ingen som helst underhållning på flyget, ingen radio ingen film.

- Mycket ryssar... vilka inte kan sägas vara ett av de trevligare folken på jorden.

Jag vet inte om de fixat ny plan med "entertainment system" sen jag åkte med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bolaget jag blev nekad till var LAUDA AIR.

Säkert olika beroende på vem som sitter vid incheckningen.

Men nu har jag tänkt boka enkel ner med Air China och köpa en billig Air Asia biljett ut ur landet till exempelvis till Kuala Lumpur.

Då MÅSTE man väll ändå få flyga tycker man. Jag har ju då en utresa ur Thailand!

Det var tipset jag fick av Lauda Air att köpa en biljett ut ur landet bara.

Tråkigt att det ska vara så luddiga regler!

MVH: BC

Om du vill vara på säkra sidan och komma billigt undan kan du söka turistvisum i Sverige (det är gratis nu). Jag sökte i Augusti (utan biljett till Sverige men med ToR till Bali) och fick 2x TR visum. Så du borde iaf kunna få ett 1x TR visum med endast enkelbiljett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan sprillans nya Airbus 330 - 300 på Moskva - Bangkok rutten nu, så inga problem där, och Sheremetyovo håller dom att bygga om så även flygplatsen kanske blir bättre. Skall också ner med dom i november, ska blir intressant och se hur det utvecklat sig sedan sist (2004). Bra väntetider i Moskva var det på mina datum, 3,5 timmar på väg ner och lite över 2 på vägen tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då är biljetten betald. Enkel med Thai för 5700. Nu kommer nästa fundering!

Kommer jag kunna få ett visum från Ambassaden då jag inte kan visa utresa???

Blir nog ändå att köpa en AirAsia ut till tex KL.

Beer Chang

Link to comment
Dela på andra sajter

Ringde Thai Airways och enligt den jag pratade med är det HELT OK med enkelbiljett. Man blir påsläppt. Ändrade regler sa han.

BC

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...