Jump to content
IGNORERAD

Vad gör din tjej i Sverige?


Lostinludvika

Recommended Posts

Lostinludvika

Hejsan alla!

Som jag har skrivit i tidigare trådar är min fru ganska färsk i Sverige. Vi håller på att fundera hur hon ska göra I framtiden. Just nu pluggar hon svenska och andra grundskoleämnen hemma. Vi planerar att hon ska först gå i SFI och sedan KOMVUX.

Sedan är det bara fantasin som gäller. Något servicejobb, kanske kan hon starta något eget företag eller så kanske studerar hon vidare.

Vad har era tjejer gjort och vad gör de nu? Det vore mycket trevligt om ni erfarna kunde utbyta lite erfarenheter!

Vi hörs!

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    4

  • andrejsdenruskige

    4

  • Grevenigrevie

    3

  • crazyswede

    3

Mest aktiva i denna tråd

Grevenigrevie

Själv kom frugan till Svedala för att besöka vänner i feb-05...

Jag träffade henne i början av juli samma år och förlängde hennes UT till nov-05

då hon var tvungen att åka hem till Thailand för att genomgå intervju m.m.

I slutet av apr-06 kom hon så hit på UT som detta året blev PUT.

Med facit på hand och med en liten hasip-hasip som nu är snart 3 dygn gammal

så började vi själva i något av en fel ände enligt många.

Jag prioriterade att hon skulle lära sig svenskan och hon har således nu fullgått 2 år på SFI.

Paralellt med detta har hon genom min firma skött en hel del flyttstädningar för att känna

känslan av att hon med drar in slantar till hushållet.

Dock har ju detta resulterat i att hon nu inte är berättigad någon nämnvärd föräldrarpeng,

utan vi väljer istället att jag kommer vara hemma fredagarna och ta ut föräldrarpeng fred-lörd-sönd.

Totalt 60 dagar får hon ej överlåta till mig, så de får vi ta ut på henne med garantibelopp på 180:-/dag.

Många har jag hört, väljer istället att "anställa" tjejen i den egna firman med en rejäl lön så att hon i detta

läget hade varit berättigad till en hög föräldrarpeng...

Alternativt om inget barn annalkas, så är hon ju berättigad till en finfin a-kassa.

Vissa har ju lärt sig att nyttja systemet så att säga... själv misslyckades jag totalt med detta.  :D

DÄREMOT anser ju jag att svenska språket är prioritet ETT om en tjej ska bosätta sig här !

Trots allt så kommer ju allting bli hur bra som helst ändå eftersom ALL föräldrarpeng vi får in ändå är extrapengar

som vi inte har haft att röra oss med innan.

Samtidigt så får ju jag en extradag ledigt i veckan så jag kan ägna mer tid både åt den lilla samt mina två andra barn på 11 & 12.

Målet när den lilla är stor nog (som det ser ut just nu iaf) är väl att frugan ska gå någon trevlig och givande komvuxutbildning

på halvtid så vi får ett litet tillskott till hushållskassan den vägen och hon får lite socialt umgänge utanför hemmet.

Sen blir hem och hushåll hennes andra halvtids sysselsättning...

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Min fru går just nu på SFI. Vi kommer försöka få in henne på Folkuniversitetet (hon har universitetsexamen från BKK)

Tyvärr är vi svenskar ena riktigt fördomsfulla djä----r så det är mycket svårt för en utlänning att få jobb. Vi siktar därför på att starta eget företag under 2009.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ludgo-Pelle!  :crazy:

"Lilla Hjärtat" med son modell yngre har tyvärr inte anlänt ännu!

UT ansökan lämnas in Torsdag alt. Fredag denna vecka men vore otroligt om dom inte fick beviljat i mitt & mångas tycke men man kan ju aldrig vara 100% säker tyvär! Redan förra året då hjärtat var på besök för andra gången så kollade jag upp med SFI .. ska inte vara några problem , har anmälnings blanketter liggandes sen dess!

Någon lyckades "lura" mig till att hon kunde få nån form av bidrag när hon gick på SFI men nu när så icke är fallet så började jag kolla efter ev. sysselsättning! Snackade med en polare som öppnar resturang i Sept. om det ev. fanns nåt som "hjärtat" kunde hjälpa till med , mat , städa what ever! Han vart skit glad då 1100kvm ska städas varje dag i veckan , hjälp i köket behövs åxå!

"Hjärtat" älskar laga mat & dona så hon ligger redan i start groparna kan man säga! Kan inte se att det kommer bli problem med sysselsättningen här för vår del .. själv får jag väl bli "hemma pappa" & ta hand om grabben bla. , iaf. som det ser ut just nu!   

iwin.gif 

Link to comment
Dela på andra sajter

Greven

Fattar inte riktigt vad du skriver.

Du skriver bla att din tjej "Paralellt med studerna på Sfi  har hon genom min firam skött en hel del flyttstädningar för att känna

känslan av att hon med drar in slantar till hushållet."

Då bör hon ju varit anställd och fått vit lön från din firma ? eller har hon fått svart?

Sedan skriver du att " Vissa har ju lärt sig att nyttja systemet så att säga... "

Fattar inte riktigt vad du menar.

Min tjej har jobba paralellt med studierna i min firma plus olika städ jobba och på restaurang.

Egen företagare också

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Greven

Fattar inte riktigt vad du skriver.

Du skriver bla att din tjej "Paralellt med studerna på Sfi  har hon genom min firam skött en hel del flyttstädningar för att känna

känslan av att hon med drar in slantar till hushållet."

Då bör hon ju varit anställd och fått vit lön från din firma ? eller har hon fått svart?

Sedan skriver du att " Vissa har ju lärt sig att nyttja systemet så att säga... "

Fattar inte riktigt vad du menar.

Min tjej har jobba paralellt med studierna i min firma plus olika städ jobba och på restaurang.

Egen företagare också

OK... ska försöka en gång till...  :wink:

Jag har bara en enskild firma och den del som avsåg flyttstädningarna som hon utfört har ju således deklarerats på henne.

Detta var ju dock inga jättepengar, vilket då resulterat i att SGI (sjukpenninggrundande inkomst) inte blev så stor.

Med att nyttja systemet menar jag att jag hört en hel del som istället för att prioritera SFI istället har gjort typ följande:

Startat ett AB och anställt frugan i detta med en rejäl lön.

Efter ett år eller vad det är så har hon då en hög SGI alt. rätt till hög A-kassa.

Problemet med detta är att det är svårt och få detta alternativ att fungera tillsammans med SFI.

Lite svårt att peka på att hon utför arbetsuppgifter som berättigar en lön på 20-25000/mån samtidigt som hon läser SFI.

Detta har därför betytt att hon fått avstå SFI det första året i Sverige, alternativt en del jag vet som har läst SFI i ett halvår bara

för att sen ha en fiktiv anställning för att bygga upp SGI eller rätten till hög A-kassa...

Jag kan inte alla reglerna till 100%, men detta är väl vad man kan kalla "utnyttja systemet",

vilket i sig inte är fel utan bara upp till var och en vad man vill och kan.

Själva har vi (eller rättare sagt JAG) aldrig tänkt på detta och att se framåt utan tagit det som det kommer.

Därför hamnade vi ju nu i denna situationen eftersom vi inte varit företagsamma nog att se till så hon har vettig SGI.

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

:mdr: Ludvika ta lungt  :crazy: NON Panico :party:

Thaitjejer är sisters & dom har telefon :crazy:

Min tjej börja anställninge 3je dagen hon fick person#.

Så får hon träffa några t-flickor sen går de på Räls :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Så får hon träffa några t-flickor sen går de på Räls

Betänk här att något som går på räls även kan spåra ur! rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej går på sfi och jobba på samma gång.

Har inte varit några problem.

AB elle HB eller KB eller Enskild firma spelar ju ingen roll när du tar ut lön

och betalar skatt för den personen som jobbar för dig.

Hur mycket sedan man skall betala är ju en annan sak.

Hade du haft ett AB kunde ju du satt över din lön på henne om du velat

under ett halv år.

Sedan sa någon att tex din tjej startar ett bolag som hon skall ta ut en lön på

ca 15.000 mån men sedan får hon barn kan inte köra igång bolaget pga av detta.

skulle också funka för att höja SGI.

Om detta funkar vet jag inte.

Lycka till med barnet

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru jobbar och går på SFI på Måndag och Onsdag kväll.

När hon kom till Sverige med UT i baggaget så körde vi SFI på "heltid". Hon tröttnade rätt fort på att inte jobba och sökte sedan alla kneg på egen hand  :great:

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo jobbar som tidningsbud.

Och tar hand om yngsta sonen innan han går till skolan.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lostinludvika

Hejsan alla som svarade här!

Jag tackar så mycket för inläggen! Nu har vi mycket av andras erfarenheter att lära oss av.

Vi hörs!

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

min sambo har bott här nu under 2 år..efter en stund i SFI ville hon inte lära sig svenska längre p.g.a de snackade bara spanska arab m.m. Hon lärde sig ingenting, bort kastad tid. Sedan var det ganska tuff ett inkomst på 2 skallar som försökte överleva varje månad.

Sagt o gjort starta vi enskild firma inom resturangverksamhet dv.s matvagn  :lol:

hon har lär sig mer svenska än går i SFI, tackar alla svenska kunder som rättar/lärar hon svenska samtidigt tjäna pengar men där emot SFI måste vi dock betala för böcker. Matvagn lever o ekonomi har blivit genast bättre under 1 år. Visst är det tuff att jobba 7/7 i sträck men vi tjänar pengar samtidigt tjejen lär sig svenska. Dock jobba hon ensam i matvagn medans jag ger medicin i sjukan m.m.

20 nov flyger vi till Thailand  :yipi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan säger samma sak, massa konstigt folk på sfi som inte vill lära sig svenska.

Hon gick färdigt a-b-c sen köpte hon en akvarieaffär som hon driver(med viss hjälp från mig).

Hon lär sig mer svenska av kunderna än av sfi, bättre att kunna prata svenska än att veta varför vissa pronomen och annat skit som ingen ingen infödd svensk vet iaf, skulle i så fall vara språkmästare matte som kan reda ut det det... hoppsan då nu blev(vart) det många punkter

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag kan inte annat än hålla med jack26 och phitsanulok att man lär sig mer i den bistra verkligheten. Fru Changs svenska har blivit mycket bättre sen hon startade egen verksamhet.

SFI suger... och de ansvariga borde skämmas.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gumman har nu gått vidare efter SFI och läser Svenska som andra språk och har planer på att läsa mera sedan.

Visst kanske SFI suger men dom lär sig iaf grunderna för att läsa och skriva svenska och det är ju inte så lätt i alla lägen att

förstå alla regler när inte ens lärarna kan föklara på ett vettigt sätt.

men visst lära sig prata svenska lär man sig snabbast av att komma ut i samhället och umgås med svenskar men svenska språket är ju mer än att

prata.

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

OK... ska försöka en gång till...  :wink:

Jag har bara en enskild firma och den del som avsåg flyttstädningarna som hon utfört har ju således deklarerats på henne.

Detta var ju dock inga jättepengar, vilket då resulterat i att SGI (sjukpenninggrundande inkomst) inte blev så stor.

Med att nyttja systemet menar jag att jag hört en hel del som istället för att prioritera SFI istället har gjort typ följande:

Startat ett AB och anställt frugan i detta med en rejäl lön.

Efter ett år eller vad det är så har hon då en hög SGI alt. rätt till hög A-kassa.

Problemet med detta är att det är svårt och få detta alternativ att fungera tillsammans med SFI.

Lite svårt att peka på att hon utför arbetsuppgifter som berättigar en lön på 20-25000/mån samtidigt som hon läser SFI.

Detta har därför betytt att hon fått avstå SFI det första året i Sverige, alternativt en del jag vet som har läst SFI i ett halvår bara

för att sen ha en fiktiv anställning för att bygga upp SGI eller rätten till hög A-kassa...

Jag kan inte alla reglerna till 100%, men detta är väl vad man kan kalla "utnyttja systemet",

vilket i sig inte är fel utan bara upp till var och en vad man vill och kan.

Själva har vi (eller rättare sagt JAG) aldrig tänkt på detta och att se framåt utan tagit det som det kommer.

Därför hamnade vi ju nu i denna situationen eftersom vi inte varit företagsamma nog att se till så hon har vettig SGI.

Att anstælla frugan i eget AB ær væl ok. Men det primæra ær væl att hon lær sig svenskan och framfør allt blir sjælvstændig.

Den dagen førhållandet spricker och hon dessutom blir av med anstællningen kommer hon att ha det vældigt tungt att klara sig i Sverige.

Eller så kanske firman inte går runt, mannen dør eller något annat.

Tror att den bæsta investeringen før kvinnan ær att læra sig att leva på egna ben och inte vara i en beroende stællning till mannen.

Med andra ord Greven. Trots att du gjorde "fel" tycker jag att resultatet blev rætt

Link to comment
Dela på andra sajter

Välmående hemmafru som ger barnen stabilitet i tillvaron, skulle inte komma på tanken att hon skall ta ett skitjobb för 10-15k i månaden, så länge vi har småbarn.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Att anstælla frugan i eget AB ær væl ok. Men det primæra ær væl att hon lær sig svenskan och framfør allt blir sjælvstændig.

Den dagen førhållandet spricker och hon dessutom blir av med anstællningen kommer hon att ha det vældigt tungt att klara sig i Sverige.

Eller så kanske firman inte går runt, mannen dør eller något annat.

Tror att den bæsta investeringen før kvinnan ær att læra sig att leva på egna ben och inte vara i en beroende stællning till mannen.

Med andra ord Greven. Trots att du gjorde "fel" tycker jag att resultatet blev rætt

Det ligger väldigt mycket i det du skriver och trots allt känns det för vår del bra.

Nu går frugan hemma och jag tar ut föräldrarledigt fre-sön samt när vi drar till Thailand över jul & nyåret.

Föräldrarpengen fre-sön täcker i princip upp vad jag förlorar på att inte jobba på fredagarna och vi får mycket tid över tillsammans som också är värd betydligt mer än pengar faktiskt.

Föräldrarpengen när vi åker till Thailand täcker nästan upp de fasta kostnaderna under tiden med iaf 80%...

Jag har dessutom fått möjligheten att hämta mina andra två barn när de slutar skolan på fredagarna redan vid halv 2 på dagen och således får vi ju lite längre helger tillsammans vilket de med uppskattar mycket.

Som sagt... alla har vi olika möjligheter i livet, men detta känns efter omständigheterna som en bra lösning för oss. 

PENGAR är inte allt här i livet !

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min revisor kan frugan få ut cirka 90 kronor i timman före skatt från mitt AB utan att skattemyndigheterna börjar gnälla (för högre lön bör man kunna visa på frugans kvalifikationer för arbetet). Dvs, cirka 15000 brutto i månaden. Så mycket blev det inte, men det är ändå värdefullt med någon inkomst med tanke på pension och sjukpenning.

Att jag sänker min lön för att kunna ge fru Chang lön är lönsamt då den totala skatten blir lägre.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Enligt min revisor kan frugan få ut cirka 90 kronor i timman före skatt från mitt AB utan att skattemyndigheterna börjar gnälla (för högre lön bör man kunna visa på frugans kvalifikationer för arbetet). Dvs, cirka 15000 brutto i månaden. Så mycket blev det inte, men det är ändå värdefullt med någon inkomst med tanke på pension och sjukpenning.

Att jag sänker min lön för att kunna ge fru Chang lön är lönsamt då den totala skatten blir lägre.

Herr Chang har talat.

Ær det massage stællet du pratar om?

Då tycker jag att Skatteverkets personal kan ta sig en tur och betala før massagen och bedømma dærefter.

Om du anser att din fru genererar en stor inkomst før firman så borde væl lønen ligga dærefter. Løn efter prestation ær det væl ingen som førbjuder.

Løn delas 50/50 mellan dig och frun och resterande tas i utdelning och dærmed flatskatt :great: (till din førdel givetvis) :glasses:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Andrejs,

Nej nej, det är inte massagestället. Fru Chang tar naturligtvis ut hur mycket hon vill (och kan) därifrån. Jag menar mitt AB där fru Chang har en blygsam lön som kontorsanställd ;-)

Det finns flera exempel på detta. Vi har en ytlig bekant som lever med en thaidam, och hon får rätt bra betalt för att städa på mannens kontor i utbyte mot att mannen sänkt sin lön något...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...