Jump to content
IGNORERAD

Asiater i Danmark varnas för svamp


Jojje

Recommended Posts

Något sådant händer ju även i Sverige ibland så en varning kanske även här vore på sin plats.

"Minst fem personer i Danmark har den senaste veckan hamnat på sjukhus efter att ha fått i sig lömsk flugsvamp - i Danmark kallad grön flugsvamp. De som insjuknat har allvarliga förgiftningssymtom och deras tillstånd uppgavs på torsdagen vara kritiskt.

I samtliga fall är det fråga om personer med bakgrund i Sydöstasien, och de har ätit hela måltider av svampen, säger överläkaren Peter Jacobsen vid Bispebjerg Hospital.

Den giftiga flugsvampen kan lätt förväxlas med en ätlig svamp som är vanlig i Asien.

Den danska sjukvården försöker nu sprida varningar med hjälp av Thailands och Vietnams ambassader."

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där känner jag igen från Thailändare i min närhet. Ut i skogen o plocka allt som ser ut som en svamp. Ett under att inte fler har råkat illa ut.

Min fru fick en svampbok i present, men tyvärr har hon problem att läsa den.

Tips till Magrood: Översätt en svampbok till thai så har du garanterat många köpare (en i alla fall). :)

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Något sådant händer ju även i Sverige ibland så en varning kanske även här vore på sin plats.

"Minst fem personer i Danmark har den senaste veckan hamnat på sjukhus efter att ha fått i sig lömsk flugsvamp - i Danmark kallad grön flugsvamp. De som insjuknat har allvarliga förgiftningssymtom och deras tillstånd uppgavs på torsdagen vara kritiskt.

I samtliga fall är det fråga om personer med bakgrund i Sydöstasien, och de har ätit hela måltider av svampen, säger överläkaren Peter Jacobsen vid Bispebjerg Hospital.

Den giftiga flugsvampen kan lätt förväxlas med en ätlig svamp som är vanlig i Asien.

Den danska sjukvården försöker nu sprida varningar med hjälp av Thailands och Vietnams ambassader."

Källa?

U-C

Ändrades av UDON-CHARLIE
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där känner jag igen från Thailändare i min närhet. Ut i skogen o plocka allt som ser ut som en svamp. Ett under att inte fler har råkat illa ut.

Min fru fick en svampbok i present, men tyvärr har hon problem att läsa den.

Tips till Magrood: Översätt en svampbok till thai så har du garanterat många köpare (en i alla fall). :)

Bra ide för Magrood och här finns en köpare till!

Jag blir faktiskt lite orolig ibland när fru Chang kommer hem med en massa svamp. Visserligen har jag inhandlat svampbok på svenska åt henne, men...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Har på det skarpaste varnat fru GD mot att ta hem något annat än soppar och gula kantareller.

Har visat henne en skursvamp och sagt att så här ser soppar alltid ut på undersidan :-)

Håller man sig till soppar och kantareller (och de räcker gott och väl vi har hela frysen full) är risken att bli förgiftat obefintlig.

Hon plockar iofs även trattkantareller men om de plockas rätt

(växer på samma platser som giftspindelskivlingar) är risken även där liten.

Ge era fruar rådet: Inga vita svampar med vita skivor och inga bruna svampar med bruna skivor

mvh

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Källa?

U-C

http://politiken.dk/tjek/dagligliv/mad/article1045152.ece

http://ekstrabladet.dk/112/article1397535.ece

http://jp.dk/indland/article2163663.ece

Tydligen har man plockat lömsk flugsvamp i tron att det varit vit slidskivling Volvariella gloiocephala

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Min polare från Thailand var ute och plockade svamp häromdagen och jag vette fasiken om jag skulle äta den svampen hon kom hem med :lol:

Som sagt, de små liven verkar plocka allt som ser ut som svampar i tron om att de ätbara hahahaha :lol:

Ändrades av FemmeDeFatale

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra ide för Magrood och här finns en köpare till!

Jag blir faktiskt lite orolig ibland när fru Chang kommer hem med en massa svamp. Visserligen har jag inhandlat svampbok på svenska åt henne, men...

Herr Chang har talat.

HC. har du inte installerat svenska svampar Appen på era Iphöööns. den är klockren

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

HC. har du inte installerat svenska svampar Appen på era Iphöööns. den är klockren

Jag antar att du menar programmet Svampguiden... ska försöka övertala snåla fru Chang att betala 22 spänn för den ;)

Själv är jag alldeles för lat för att gå ut och plocka svamp!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så konstigt när man lyssnar på hur de beskriver bär och svamp

Bär gul, bär blå och bär röd

svamp gul och svamp svart

etc..

Inget av får naturflora har något namn utan bara olika färger..

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Örebro har vi bara problem med Svampen men han plockas lätt ner :whistle: men våra thaidamer är ena rackare uti svampskogen och går som slåttermaskiner här(på gott och ont)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

En svampbok på Thai låter som en bra ide, för visst förgiftas just Thailändskor här varje år.

Jag har samma problem som er andra att frugan och hennes vänner gärna vill plocka lite "okända" sorter, och även att dom liknar vissa svampar i hemlandet, då blir man nervös.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

En svampbok på Thai låter som en bra ide, för visst förgiftas just Thailändskor här varje år.

Jag har samma problem som er andra att frugan och hennes vänner gärna vill plocka lite "okända" sorter, och även att dom liknar vissa svampar i hemlandet, då blir man nervös.

Mvh Isan Lover

Vi har skaffat två svampböcker. Frugan brukar fråga mig när hon är osäker. Då sätter vi oss ner och kikar i böckerna. Genom åren så har hon lärt sig så många svampar att det är sällan hon frågar. I början av säsongen kommer alltid böckerna fram för repetition av osäkra kort. Jättebra för att träna svenskan! :whistle::)

När de blir flera thailändskor brukar det spåra ur, då är det ofta lika många experter som thailändskor, och många skillda bud på vad som är giftigt eller inte. Om de då kunde ta det "nästan säkra för det osäkra", men det är ibland inte så poulärt. :suicide:

Plocka mat och sen inte äta det! Vad är det för dumheter, verkar det som. :bag::crazy:

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan plockar bara kantareller och karl johan, så gott som obefintligt med förväxlingssvampar. Plocka bara vad ni är säkra på senast blev det cirka tio kilo karl johan,ett väldigt bra karl johan år här i skåne, godare svamp får man leta efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Frugan plockar bara kantareller och karl johan, så gott som obefintligt med förväxlingssvampar. Plocka bara vad ni är säkra på senast blev det cirka tio kilo karl johan,ett väldigt bra karl johan år här i skåne, godare svamp får man leta efter.

Hej

Även här på västkusten är det ovanligt mycket karl johan som plockas just nu, vilket är senare än vanligt.

En thailändsk bekant till frugan skulle åka till göteborg och sälja 60 kg kantareller denna veckan, tydligen var priset betydligt bättre där.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Har på det skarpaste varnat fru GD mot att ta hem något annat än soppar och gula kantareller.

Har visat henne en skursvamp och sagt att så här ser soppar alltid ut på undersidan :-)

Håller man sig till soppar och kantareller (och de räcker gott och väl vi har hela frysen full) är risken att bli förgiftat obefintlig.

Hon plockar iofs även trattkantareller men om de plockas rätt

(växer på samma platser som giftspindelskivlingar) är risken även där liten.

Ge era fruar rådet: Inga vita svampar med vita skivor och inga bruna svampar med bruna skivor

mvh

Njaa den här svampen har förstört rätt många måltider.

Inte giftig men nog så äcklig.

post-4543-007781300 1282934884_thumb.jpg

post-4543-007781300 1282934884_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Njaa den här svampen har förstört rätt många måltider.

Inte giftig men nog så äcklig.

He he

Fru GD försökte koka den flera ggr och så småningom fick hon bort den beska smaken.

Men det var ingen smak kvar alls då, bara att hysta.

Jag trodde den var röd på undersidan och kallades djävulssopp, men ser på din bild

att den som ung, är väldigt lik Karl Johan.

Kan inte vara värre än koriander, som är något av det äckligaste jag vet :-)

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

He he

Fru GD försökte koka den flera ggr och så småningom fick hon bort den beska smaken.

Men det var ingen smak kvar alls då, bara att hysta.

Jag trodde den var röd på undersidan och kallades djävulssopp, men ser på din bild

att den som ung, är väldigt lik Karl Johan.

Kan inte vara värre än koriander, som är något av det äckligaste jag vet :-)

Det latinska namnet kan jag inte i huvudet men den kallas för Gallsopp.

Besk som tusan är den, och mycket lik dom ätliga goda soppsvamparna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det dog väl någon thailändska förra året i Sverige sedan hon ätit svamp hon plockat i skogen?

I Thailand finns det väl ingen giftig svamp alls?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Översätta en hel bok... är det inte bara att markera vilka som är ätliga?

och förklara att same same but different inte funkar så bra på svampar...

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Det latinska namnet kan jag inte i huvudet men den kallas för Gallsopp.

Besk som tusan är den, och mycket lik dom ätliga goda soppsvamparna.

Hej,Gallsoppen kan förstöra en hel svampmiddag. Vissa år kan denna svamp finnas oftare än Karl Johan. Kolla under om det är en rosa skiftning under hatten. Om du är osäker så smakar du på svampen,du kommer garanterat att känna igen denna svamp i framtiden.För övrigt så är sopparna goda matsvampar,dock ej de med rosa eller röda undersidor

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Skönt att dom klarade sig.

Inga svampgifter funna i insjuknade svampätare

Av de tio svampätare som vårdats på Akademiska sjukhuset i Uppsala för misstänkt svampförgiftning kunde de flesta skrivas ut på fredagen. Ingen av dem hade fått i sig något livsfarligt svampgift.

Det var sedan en thailändsk kvinna kommit akut till sjukhuset med magsmärtor som man misstänkte att det kunde röra sig om svampförgiftning. Hon hade ätit svamp tillsammans med flera andra personer drygt två dygn tidigare. Misstanken var att hon hade fått i sig lömsk flugsvamp eller toppig giftspindling.

Efter kontakt med Giftinformationscentralen togs beslutet att samtliga tio som ätit av svampen skulle tas in för förebyggande behandling i väntan på provsvar.

På fredagen stod det klart att ingen av dem hade drabbats av uppenbar svampförgiftning. Om det var svamp som orsakade symptomen rörde det sig i så fall om små mängder.

Mitt på dagen hade alla utom en fått lämna sjukhuset

- Det fanns de som hade symptom men de var förmodligen inte relaterade till några svampgifter, sade Torbjörn Söderström, chefsläkare på sjukhuset till SvD.

Gruppen bestod av thailändare som ätit svamp de själva plockat. Det har förekommit flera förgiftningsfall inom thailändska grupper tidigare. För två år sedan dog en thailändsk kvinna i Sverige sedan hon troligen ätit lömsk flugsvamp.

- Det finns arter i Sydostasien som liknar vit flugsvamp och lömsk flugsvamp, säger svampexperten Michael Krikorev. Det är svampar av släktet slidskivlingar (volvariella), som både odlas kommersiellt och växer vilt i Sydosien. Det är troligt att det är en förväxling med dessa svampar som orsakat att flera personer med thailändskt ursprung förgiftats i Sverige.

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...