Jump to content
IGNORERAD

Utskriven och sjukvård i Sverige


Jan L

Recommended Posts

Som sk utskriven har jag har läst/hört uppgiften någonstans.

Att man som hemvändare måste bo i Sverige sex månader innan

man kan nyttja svensk sjukvård igen.

Alltså på samma ekonomiska villkor som man hade innan flytt utomlands.

Gäller alltså inte akutsjukvård.

Nu får jag ett mail från en bekant som kontaktat Sverige och fått bl a följande svar

från Hälso- och sjukvårdsenheten, Norrbottens läns landsting.

"Så fort du är folkbokförd här betalar du samma patientavgift som de som är bosatta här".

Hur är det, var finns information om detta?

Jan L

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jan L

    4

  • Tallviking

    4

  • Welder

    4

  • Fritz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Som sk utskriven har jag har läst/hört uppgiften någonstans.

Att man som hemvändare måste bo i Sverige sex månader innan

man kan nyttja svensk sjukvård igen.

Alltså på samma ekonomiska villkor som man hade innan flytt utomlands.

Gäller alltså inte akutsjukvård.

Nu får jag ett mail från en bekant som kontaktat Sverige och fått bl a följande svar

från Hälso- och sjukvårdsenheten, Norrbottens läns landsting.

"Så fort du är folkbokförd här betalar du samma patientavgift som de som är bosatta här".

Hur är det, var finns information om detta?

Jan L

Jan L det är helt fel, var har du sett detta...Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sk utskriven har jag har läst/hört uppgiften någonstans.

Att man som hemvändare måste bo i Sverige sex månader innan

man kan nyttja svensk sjukvård igen.

Alltså på samma ekonomiska villkor som man hade innan flytt utomlands.

Gäller alltså inte akutsjukvård.

Nu får jag ett mail från en bekant som kontaktat Sverige och fått bl a följande svar

från Hälso- och sjukvårdsenheten, Norrbottens läns landsting.

"Så fort du är folkbokförd här betalar du samma patientavgift som de som är bosatta här".

Hur är det, var finns information om detta?

Jan L

Var har du sett informationen om din uppgift?

Informationen om patientavgift kom från Fritz, som har fått den av sitt landsting, men det gäller bara akutsjukvård.

Det verkar vara väldigt svårt att få en helhetsbild vad som faktiskt gäller.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger väl in svaret från Norrbottens läns landsting en gång till då. Jag tolkar första meningen att så fort man är med i folkbokföringsregistret så är det likadant med sjukvården och dess avgifter som innan man skrev ut sig.

Skriver man inte in sig är det bäst att man ser till att vara i rätt län om olyckan skulle vara framme.

Så fort du är folkbokförd här betalar du samma patientavgift som de som är bosatta här.

Blir du akut sjuk vid vistelse i Sverige och inte har kvar ditt svenska medborgarskap får du betala den verkliga kostnaden för vården.

Har du däremot kvar ditt svenska medborgarskap får du som bosatt i Thailand betala samma avgift som bosatta här om du blir akut sjuk. Du måste dock söka vården i det landsting där du var folkbokförd vid utflyttningen från Sverige.

Hälsningar

Dennis Kvist

Hälso- och sjukvårdsenheten

Norrbottens läns landsting

Jag tolkar svar jag fått från Skatteverket att man hamnar i rullarna samma dag som man visar upp sig på ett skattekonor med sitt pass och uppgift om sin bostadsadress.

Dessutom så är det väl det som Maitan sagt så då måste det vara sant :drinks:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gäller alltså om man blir AKUT sjuk.

Jag är intresserad av att veta vad reglerna säger vid annan vård - inte akutsjukvård!

Jan L

Men, jag har läst första meningen i svaret från landstinget flera ggr och kan inte tolka det på annat sätt att så fort du är med i folkbokföringsregistret igen så är du en "vanlig" svensk igen med full rätt till all sjukvård.

Jag har för säkerhets skull skickat ett nytt mail till skatteverket och frågat specifikt om det är någon karenstid från det att man anmäler att man är tillbaka tills att man hamnar i folkbokföringsregistret igen.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gäller alltså om man blir AKUT sjuk.

Jag är intresserad av att veta vad reglerna säger vid annan vård - inte akutsjukvård!

Jan L

Jag blev nyfiken om vad som gällde och ringde sjukvårdsupplysningen.

Så här sa de:

Akut sjuk = Ordinarie patientavgift. Gäller även akut tandvård.

Planerad sjukvård inom det egna landstinget = 800:-/dygn

Planerad sjukvård i ett annat landsting = Den faktiska kostnaden = Svindyrt.

De uppgifterna har jag postat tidigare men hittar dem inte nu. Dyrt är det i vilket fall.

Från det att man skrivit in sig hos skattekontoret gäller samma kostnader som vanligt utan någon karens. I Örebro län 80:-

Om man inte hinner skriva in sig innan den första vårddagen får man betala 800:-/dygn hela den första månaden även om man blir inskriven och folkbokförd efter t.ex. 5 dagar.

Uppgifterna gäller Örebro län och skiljer sig eventuellt något från län till län.

Lite mer finns att läsa i den här pdf-filen som är hämtad från http://www.skl.se

Edit*

Hittade en prislista i .xls

Ändrades av Welder
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här skriver försäkringskassan:

Sjukvård i Sverige

Om du är svensk medborgare och bosatt i ett land utanför EU/EES eller Schweiz kan du ha rätt till akut vård och i vissa fall också planerad vård i Sverige utan att behöva betala full kostnad.

Du måste kunna visa upp ett svenskt pass.

För att få vård som utlandssvensk ska du kontakta landstinget. Det är nämligen landstinget som avgör om du har rätt till vård enligt avtalet och hur mycket du behöver betala för vården. Du kan läsa mer i skriften Vård av personer från andra länder som ges ut av Sveriges Kommuner och Landsting och kan hämtas från deras webbplats www.skl.se.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag blir akut sjuk i norrbotten och är folkbokförd i Malmö så får jag ta mig till Malmö på egen bekostnad(inte billigt om man skulle bli medvetslös vid t.ex. bilolycka)Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här skriver försäkringskassan:

"Du kan läsa mer i skriften Vård av personer från andra länder som ges ut av Sveriges Kommuner och Landsting och kan hämtas från deras webbplats www.skl.se."

Det är den skriften som finns i pdf-filen i mitt tidigare inlägg.

Längst ner på sidan 15 finns den aktuella informationen.

Så om jag blir akut sjuk i norrbotten och är folkbokförd i Malmö så får jag ta mig till Malmö på egen bekostnad(inte billigt om man skulle bli medvetslös vid t.ex. bilolycka)Mvh Måne

Nej då är det ju frågan om akut sjukvård.

Däremot så räknas efterbehandlingen som planerad sjukvård.

Man kan teckna en sjukvårdsförsäkring för att slippa obehagliga utgifter. Tänk bara på att den bör täcka mer än det som är akut. Dvs eftervård och transporter om det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu flyttar tillbaka till Sverige, varför riskera nåt...?

Det är väl bara att skriva in sig direkt, och åka till Norrland ifrån Malmö imorgon.

Tar ju inte mer än ett par minuter att skriva in sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev kidnappad av Erkki som är i maskopi med conservator :crazy:

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu flyttar tillbaka till Sverige, varför riskera nåt...?

Det är väl bara att skriva in sig direkt, och åka till Norrland ifrån Malmö imorgon.

Tar ju inte mer än ett par minuter att skriva in sig.

Tänker man flytta hem för gott är det inga problem

Läste dock någonstans att har man varit "ute" mer än 5 år och sedan "skriver in sig" kan man inte "skriva ut sig" förrän om 5 år igen

Detta antagligen för att man inte skall bara kunna "åka hem" och få full vård "vid behov" och sedan dra igen

Har en svag aning om att det finns en liten karantänstid från det man skriver in sig tills man erhåller fullt skydd från försäkringskassan men jag hittar det inte just nu. Skall kolla vidare när jag hinner

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker man flytta hem för gott är det inga problem

Läste dock någonstans att har man varit "ute" mer än 5 år och sedan "skriver in sig" kan man inte "skriva ut sig" förrän om 5 år igen

Detta antagligen för att man inte skall bara kunna "åka hem" och få full vård "vid behov" och sedan dra igen

Har en svag aning om att det finns en liten karantänstid från det man skriver in sig tills man erhåller fullt skydd från försäkringskassan men jag hittar det inte just nu. Skall kolla vidare när jag hinner

Det där låter som humbug.

Annars skulle väl alla göra så, som bott utomlands över 5 år. Åka till Sverige och sen vara "tvångsinskrivna" i följande 5 år :) Hur bra som helst, juh.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora grejen med att skriva ut sig ur Sverige är väl att man utförsäkras från tex. sjukförsäkringen dvs om du kommer hem och är så pass sjuk att du inte kan jobba har du inte rätt till den ordinarie sjukförsäkringen innan du jobbat 180 dagar igen. Dvs liknande som skulle gälla vid tex. arbetslöshet. Risken är alltså betydligt mindre för pensionistas som har relativt säkrad inkomst ändå.

TV,

Jag skrev in mig i Februari och skrev ut mig i Mars för ca 2 år sedan och det var inga konstigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och när jag tänker efter så gjorde jag samma sak.

Vi bodde i Sverige i 1.871 år (ja, jag räkande minuter och timmar) och sen skrev jag ut mig igen. Tillsammans med familj.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Den stora grejen med att skriva ut sig ur Sverige är väl att man utförsäkras från tex. sjukförsäkringen dvs om du kommer hem och är så pass sjuk att du inte kan jobba har du inte rätt till den ordinarie sjukförsäkringen innan du jobbat 180 dagar igen. Dvs liknande som skulle gälla vid tex. arbetslöshet. Risken är alltså betydligt mindre för pensionistas som har relativt säkrad inkomst ändå.

TV,

Jag skrev in mig i Februari och skrev ut mig i Mars för ca 2 år sedan och det var inga konstigheter.

Om man kommer hem och är så sjuk att man inte kan jobba

kan en ev. betalning för den sjukvård man då må förmodas behöva

kanske också betecknas som "en stor grej".

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kommer hem och är så sjuk att man inte kan jobba

kan en ev. betalning för den sjukvård man då må förmodas behöva

kanske också betecknas som "en stor grej".

Du kan fortfarande skriva in dig direkt och betalar då endast samma kostnad som resten av svenskarna. Skillnaden är att du har minst en 6 månaders karens när det gäller sjukersättningen. Så den stora grejen är sjukersättningen eftersom det tar minst 6 månader att fixa medans sjukvårdskostnad kan man reglera inom högst en månad

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Du kan fortfarande skriva in dig direkt och betalar då endast samma kostnad som resten av svenskarna. Skillnaden är att du har minst en 6 månaders karens när det gäller sjukersättningen. Så den stora grejen är sjukersättningen eftersom det tar minst 6 månader att fixa medans sjukvårdskostnad kan man reglera inom högst en månad

Men halva tråden handlar ju om huruvida man ska betala för planerad sjukvård eller inte beroende på ev karens.

Har inte sett nått bombsäkert inlägg som be- eller avkräfter den risken.

Försåvida det inte står någonstans i den pdf-fil som Welder länkat till.

Orkar inte läsa hela förrän det ev. är aktuellt, och jag är fortfarande kvar i Sverige :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har suttit och letat en stund och det verkar bara finnas ett krav på planerad sjukvård och slippa betala själv och det är att man är folkbokförd i Sverige

Har sökt om det är någon "karenstid" eller andra krav men det verkar det inte vara. Det är bara sjukersättning som har kravet "arbete i 180 dagar först"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag startade tråden och det jag egentligen undrade över var:

Som pensionär är man inte så där jätteintressant för försäkringsbolaget (BUPA)

när man börjar närma sig åldersrelaterade sjukdomar och döden.

Och jag funderade alltså så här:

Om man (utskriven) till exempel får reda på att man drabbats av någon sjukdom som

kräver behandling och vård.

Kan man då resa hem till Sverige igen, anmäla sig till folkbokföringen illa kvickt och hemma i

sitt landsting knalla in och få den vård man kan tänkas behöva?

Det är vad jag vill veta?

Jan L

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kan man göra.

Utan att betala högre avgifter än före utskrivningen?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...