Jump to content
IGNORERAD

Ta bilder i formatet 13280 x 9184 pixlar (120MB)


Guest Siam-Nilsson

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Snart blir det kanske lite lättare att ta stora detaljrika bilder.

Canon har tagit fram en bildsensor i Cmos-teknik i storleken APS-H med upplösningen 120 megapixel,

den högsta i världen i storleksklassen.

(Uppdaterad) Sensorn har storleken 29,3 x 20,2 mm, på vilken Canon har fått in 13280 x 9184 pixlar, 120 megapixel. Det är 7,5 gånger mer än på den sensor i samma format som Canon tillverkar idag, och ger 2,4 gånger bättre upplösning.

Sensorn har en maxkapacitet på 9,5 högupplösta bilder i sekunden. Den kan även användas för videoupptagningar i HD-format 1920 x 1080 pixlar. Enligt Canon tar den nya Cmos-tekniken fotograferingen till nya nivåer som går bortom det som var möjligt även med film i kameran.

post-5068-014045900 1282742384_thumb.jpg

Företaget räknar med att använda den nyframtagna sensorn i framtida systemkameror. Idag har Canons modeller EOS 1D och 5D högst upplösning bland företagets kameror utrustade med Cmos-sensorer, 21,1 megapixel, men dessa kameror har Cmos-sensorer som är lika stora som en traditionell småbildsruta 24 x 36 mm.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article2460677.ece

There are many factors other than the megapixel count that affect the quality of images a digital camera will produce – sensor size, lens quality, organization of the pixels, etc. However, consumers often use the number of pixels each dollar buys as a basic measure of value for a digital camera and there has been a steady increase in the “pixels per dollar” for new cameras that roughly follows Moore’s Law. Depending on its cost and when it will hit the market, a new APS-H-size CMOS image sensor developed by Canon could put a bit of a dent in that line with its image resolution of approximately 120-megapixels.

http://www.gizmag.com/canon-120-megapixel-cmos-sensor/16128/

post-5068-014045900 1282742384_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart blir det kanske lite lättare att ta stora detaljrika bilder.

Canon har tagit fram en bildsensor i Cmos-teknik i storleken APS-H med upplösningen 120 megapixel,

den högsta i världen i storleksklassen.

(Uppdaterad) Sensorn har storleken 29,3 x 20,2 mm, på vilken Canon har fått in 13280 x 9184 pixlar, 120 megapixel. Det är 7,5 gånger mer än på den sensor i samma format som Canon tillverkar idag, och ger 2,4 gånger bättre upplösning.

Sensorn har en maxkapacitet på 9,5 högupplösta bilder i sekunden. Den kan även användas för videoupptagningar i HD-format 1920 x 1080 pixlar. Enligt Canon tar den nya Cmos-tekniken fotograferingen till nya nivåer som går bortom det som var möjligt även med film i kameran.

post-5068-014045900 1282742384_thumb.jpg

Företaget räknar med att använda den nyframtagna sensorn i framtida systemkameror. Idag har Canons modeller EOS 1D och 5D högst upplösning bland företagets kameror utrustade med Cmos-sensorer, 21,1 megapixel, men dessa kameror har Cmos-sensorer som är lika stora som en traditionell småbildsruta 24 x 36 mm.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article2460677.ece

There are many factors other than the megapixel count that affect the quality of images a digital camera will produce – sensor size, lens quality, organization of the pixels, etc. However, consumers often use the number of pixels each dollar buys as a basic measure of value for a digital camera and there has been a steady increase in the “pixels per dollar” for new cameras that roughly follows Moore’s Law. Depending on its cost and when it will hit the market, a new APS-H-size CMOS image sensor developed by Canon could put a bit of a dent in that line with its image resolution of approximately 120-megapixels.

http://www.gizmag.com/canon-120-megapixel-cmos-sensor/16128/

Jag hänger inte med nu, sorry Siam Nilsson. Men du vet hur galen man är. Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Inte bara ny kamera - förmodligen även en ny dator.

Så stora bildfiler blir en smula "tröga" att pilla med på en vanlig dator.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jepp, då är det väl snart dags för Clion att köpa nytt...:whistle:

Här kommer ingen canon över tröskeln :ironi:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...