Jump to content
IGNORERAD

Äktenskap och arv


otto

Recommended Posts

Här skriver Otto för en gång skull

Jag är gift i Thailand enligt tradionellt thailändst vist( med Budda).

Det innebär ju att hon inte ärver mig vid ett ett dödsfall.

Om jag enbart registrar äktenskapet i Thailand, ärver hon mig då?

Måste jag Registrera det i Sverige oxå, eller räcker det skriva ett testamente?

Om det räcker att skriva testamente,hur förvar man det då, för att hålla dom svenska gamarna utanför det hela.

Otto

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de "svenska gamarna" är dina barn eller avkomlingar i rakt nedstigande led eller särkullbarn till din avlidna hustru är deras del skyddat av svensk lag.

Vid make/makas död görs en bodelning som i regel inte skiftas förrän den efterlevande maken/makan avlider.

Dina barn eller deras barn osv. är bröstarvingar och kan kräva sin laglott även om testamente finns med annan förmånstagare.

Laglotten är lika med halva arvslotten.

Vad det gäller förvaring av testamente så finns det begravningsbyråer som gör det till en mindre kostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Undrar om svensk lag gäller i Thailand

Om någon dör i Thailand och eventuella tillgångar fins i Thailand (Hus Bil mm)och om vederbörande har bröstarvingar i Sverige så vette sjutton om dom kan kräva något :whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett i Thailand registrerat äktenskap gäller även i Sverige. För att vara garderad måste du skriva ett äktenskapsförord eller ett testamente. I Thailand måste ett äktenskapsförord registreras i samband med registreringen av äktenskapet.

I Sverige kan du förvara ett testamente här: http://www.testamentsbanken.se/BoendeiUtlandet.htm

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett i Thailand registerat äktenskap gäller i sverige är förvisso helt sant men om den svenska parten som är den som skall rega i sve inte gör detta av bla ekonomiska skäl tex för att inte skattemyndigheterna ska sno 500 skr i straffavgift per månad av pensionen för att man har valt att bosätta sig i ett utom eu land. Enl uppgift rapporterar inte ambassaden thaiäktenskap till sve myndigheter, finns då samtliga tillhörigheter redan i th så lär väl de omnämnda sk "svenska gamarna" få svårt att komma över bytet. Dessutom förvaras ett eventuellt testamente hos en th jurist och inte i sverige.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag har förstått det hela rätt så räcker det med att registrera det i Thailand.

Gamarna är inga ex eller barn.

Låter tryggt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det var Jive som skapade en tråd här på MPR om en god vän till honom som inte var gift (registrerat) och när han gick bort fick inte hans fru ett nickel, de Thailändska myndigheterna hade till och med rätt att ta alla hans ägodelar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ett i Sverige registerat äktenskap giltigt i Thailand och vilka regler gäller då ang.ev. arvsdelning.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ett i Sverige registerat äktenskap giltigt i Thailand och vilka regler gäller då ang.ev. arvsdelning.Mvh Måne

Det man äger i Sverige blir inga problem men det som man äger i Thailand blir nog krångligare att bevisa!

Är väl lättare att registrera äktenskapet i Thailand (verkar som om de flesta inte gör det?)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste sonen som är inskriven i husboken men ej thailänsk medborgare bli thai för att ärva modern?Och hur är det med militärtjänstgöringen nu?Är det ändrat med lotteriet,går de fortfarande att köpa sig fri? Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

ja det va en luring mistänker att grabben bör vara thaimedborgare för å äga mark.så blir det inge krångel

militärtjänsten går nog å köpa sig ifrån eller slippa (tror jag) :whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Men om man har hus i dom däringa grupphusområdena där falanger bor då behövs nog inge thaimedborgarskap då är det väll 30årskontrakt med möjlighet för yterligare 30år :whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett i Thailand registrerat äktenskap gäller även i Sverige. För att vara garderad måste du skriva ett äktenskapsförord eller ett testamente.

Menar du att ett i Thailand registrerat äktenskap gäller i Sverige även om det inte registrerats i Sverige?

Har du någon källa att hänvisa till?

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt äktenskap från förut, mekong vad är du ute efter? Maitan.

Hej Maitan

Jag menar om ett äktenskap är juridiskt gällande i Sverige även när det endast är registrerat i Thailand?

Och juridiskt gällande menar jag, att thaiparten kan göra anspråk på tillgångar i Sverige.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Maitan

Jag menar om ett äktenskap är juridiskt gällande i Sverige även när det endast är registrerat i Thailand?

Och juridiskt gällande menar jag, att thaiparten kan göra anspråk på tillgångar i Sverige.

Mekong helt rätt tror jag dessa inidivider kan göra allt som man kan svimma till. Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och frugan är gifta i Sverige och har registrerat detta i Thailand. Så vi är gifta på båda ställena.

Frågan är om äktenskapsförordet som är skrivet och registrerat i Sverige gäller i Thailand??

Vad händer om jag tex köper en condo i Thailand i mitt eget namn och vi sen skiljer oss. Har frugan rätt till halva condot då??

Jag gissar att man måste skriva ett äktenskapsförord även i Thailand, eller?

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...